• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy linii kolejowej do stadionu w Letnicy

Maciej Naskręt
22 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Gdańsk-Kolonia. Jeśli władze Gdańska zgodzą się na modernizację dawnej linii SKM to tutaj będą wysiadać z pociągów osoby zmierzające na stadion w Letnicy. Stacja Gdańsk-Kolonia. Jeśli władze Gdańska zgodzą się na modernizację dawnej linii SKM to tutaj będą wysiadać z pociągów osoby zmierzające na stadion w Letnicy.

Gdańsk może przejąć od PLK tor kolejowy z centrum do stadionu w Letnicy. Aby uruchomić tam pociągi, miasto musiałoby jednak nie tylko przebudować linię za ok. 20 mln zł, ale i zatrudnić własnych kolejarzy. Decyzja zapadnie za tydzień.



Odcinek linii kolejowej między stacją Gdańsk Główny, a Gdańsk Kolonia musi zostać zmodernizowany, by pociągi mogły dowozić widzów na stadion w Letnicy. Odcinek linii kolejowej między stacją Gdańsk Główny, a Gdańsk Kolonia musi zostać zmodernizowany, by pociągi mogły dowozić widzów na stadion w Letnicy.
Władze Gdańska stoją przed dylematem: czy i jak wskrzesić kolej w kierunku PGE Areny, aby zapewnić dojazd widzom imprez sportowych i kulturalnych, a także gościom Międzynarodowych Targów Gdańskich, których nowa siedziba powstanie w Letnicy. Czy postawią na bezpieczeństwo i lepszą organizację ruchu przed i po imprezach organizowanych w obu obiektach?

Jesienią zeszłego roku zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej Andrzej Bojanowski mówił nam, że jeśli kolej ma być gotowa na Euro 2012, to decyzja w tej sprawie musi zapaść na przełomie marca i kwietnia. Wygląda na to, że tak właśnie się stanie.

- Zleciliśmy wykonanie studium wykonalności tej inwestycji. Jest ono już gotowe, ale podlega jeszcze opiniowaniu. Opublikujemy je najszybciej w przyszłym tygodniu - mówi dziś Andrzej Bojanowski.

Teoretycznie po dawnym torze osobowym do Nowego Portu pociągi mogą jeździć, ale z prędkością zaledwie 30 km/h. Zdewastowane są perony na stacjach Gdańsk-Stocznia, Gdańsk-Nowe Szkoty i Gdańsk-Kolonia. Równie marnej jakości jest sieć trakcyjna.

Czy warto modernizować linię kolejową do PGE Areny Gdańsk?

Wiadomo jednak, że właściciel torów, czyli Polskie Linie Kolejowe, nie będzie blokować inwestycji i daje zielone światło. - Zadecyduje o tym centrala w Warszawie, ale nie widzimy przeszkód, by samorząd przejął linię kolejową do Nowego Portu - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

Również marszałek pomorski Mieczysław Struk podtrzymuje swoją wcześniejszą obietnicę dofinansowania w 75 proc. remontu linii pasażerskiej do Nowego Portu. Z Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza mogłoby pójść na ten cel ok. 15 mln zł.

Może dziwnie to zabrzmi, ale tym razem, inaczej niż w większości przypadków, sprawa nie rozbija się o pieniądze.

Kolejarze ostrzegają, że remont jednego toru nie załatwi sprawy. W takim przypadku pociąg z Gdańska Głównego w kierunku PGE Areny odjeżdżałby co ok. 40-50 minut i zabierałby naraz ok. 600-1000 osób. Niewielka częstotliwość odstraszałaby potencjalnych pasażerów, a pojemność pociągu nie gwarantowałaby istotnego zmniejszenia innych potoków pasażerskich.

Żeby jednak po tej trasie mogły się poruszać naraz dwa lub więcej składów, musiałyby one wracać do Gdańska Głównego sąsiednią linią, tzw. towarową. To jednak generowałoby dodatkowe koszty, bo za używanie tej linii trzeba by zapłacić. Nieuniknione byłyby też utrudnienia w ruchu. Po torach towarowych jeżdżą pociągi do elektrociepłowni i portu.

- Nie wyobrażam sobie, jak by to miało wyglądać - przyznaje Leszek Lewiński.

Pociąg wracający po torach towarowych do centrum z widzami z Letnicy nie mógłby zatrzymywać się na stacji Nowe Szkoty (i tym samym umożliwić przesiadkę na stację Politechnika), gdyż... nie ma tam peronu dla pociągów kierujących się do centrum. Wszyscy pasażerowie musieliby jechać kolejką do Gdańska Głównego i stamtąd jechać w kierunku Sopotu i Gdyni.

Gdyby miasto jednak przejęło linię od PLK, musiałoby się nią opiekować. Tymczasem w swoich strukturach, Gdańsk nie posiada kadry pracowniczej (kolejarzy, toromistrzów, dyspozytorów), która mogłaby zająć się infrastrukturą otrzymaną od PLK. Trzeba by powołać specjalny dział do tego celu, np. w ZDiZ. Mogłoby się okazać się, że do zarządzania 3,5-kilometrowym odcinkiem kolei trzeba powołać miejską spółkę na wzór Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Ktoś musiałby też po tych torach jeździć. Świadczeniem takich usług zainteresowana jest jednak trójmiejska SKM-ka. - Chętnie wzięlibyśmy udział w przetargu na obsługę tego połączenia zapewniając zmodernizowany tabor. Taki obiekt, jak PGE Arena, wymaga odpowiedniej oprawy komunikacyjnej - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Eugeniusz Manikowski z Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego uważa, że sukces ewentualnej reanimowanej linii mogłoby zapewnić wprowadzenie na nią zwykłego miejskiego biletu. - Jeśli będzie on w tej samej cenie, co podróż tramwajem lub autobusem miejskim. to kolej będzie konkurencyjna. Z odrębnym biletem, jak jest teraz w SKM-ce, niestety nie - mówi.

Warto pamiętać, że miejska kolej byłaby konkurencją dla również miejskiego tramwaju. W końcu to jego popularność przyczyniła się do tego, że linię kolejową do Nowego Portu najpierw zawieszono, a potem zlikwidowano.

Wszystkie te "za" i "przeciw" znajdą się zapewne w studium, które poznamy za tydzień. Wtedy zdecyduje się, czy kolej w kierunku stadionu zostanie przywrócona.

Miejsca

Opinie (205) 8 zablokowanych

  • o naiwni

    w końcu Prezes powiedział wam gdzie jest wasze miejsce Sklepy Biedronka są dla najbiedniejszych

    • 0 0

  • lepiej zrobic tam tranwaj

    • 1 1

  • Kolej z Portu

    Za czasow mlodosci moich dziadkow z ladnego dworca w Nowym Porcie odjezdzalo piec wagonikow w tym dwa pierwszej klasy w kierunku dworca glownego w Gdansku. Oplacalo sie jezdzili ludzie byla restauracyjka na dworcu czysto i schludnie. Tylko ze w 1945 otworzyly sie wagony z nowa kultura potrzebami i takim szczegolnym darem obracania wszystkiego w ruine.

    • 5 0

  • transport na euro

    Jezeli chcemy zapelnic stadion to musii byc transport kolejowy .i

    • 6 0

  • perspektywa przyszłości

    Zaniechanie reaktywowania trasy kolejowej w kierunku Nowego Portu
    byłoby krótkowzroczne i niezrozumiałe.
    Rewitalizacja i ożywienie północnych dzielnic Gdańska naturalnie koreluje
    z uruchomieniem tej linii, a EURO daje opatrznościowy impuls.

    • 4 0

  • Co to za kolejarskie opowieści o 40-50 minutach

    przy wyremontowanym torze?
    W starym rozkładzie czas Gd.Gł.-Gd.Kol to 6minut.
    Przyjmując ten czas (wyrzucamy zatrzymanie na Stoczni, dodajemy czas na N.Szkoty) 6min. tam 3 wysyp kibiców przy stadionie i przejście maszynisty, 6 powrót mamy 15minut. Jak tylko ten skład wjedzie w Gd. Gł. drugi może jechać w stronę stadionu więc czasu wymiany na GG nie liczę.

    • 1 0

  • Proponuję na czas euro puszczać drezyny

    Tor się nadaje, po co budować biurokrację dla kilku spektakli. Nie z moich podatków.

    • 0 0

  • pod znane stadiony w Europie,podjezdza kolej!

    a dlaczego u nas ma bys gorzej..skoro nie oplaca sie puszczac koleji do Nowego Portu,to do stadionu w Letniewie na pewno byloby,to rozsadne!pamietajmy,ze dojazd np na derby w Gdansku kibicow z Gdyni kilkudziesiecioma autobusami z Wrzeszcza przy obstawie kilkudziesiecu radiowozow jest kosztowniejsze,niz dojazd pod sam stadion pociagiem..to samo od strony Gdanska Golwnego kibice przyjezdni mogli by dojechac szybko koleja,a sektor w Gdansku dla przyjezdnych jest spory ponad 2000tys. i kilka razy w roku moze sie tak zdarzyc ze bedzie w nim komplet.do tego dojazd naszych kibicow!KOLEJ JEST BARDZO POTRZEBNA!

    • 0 0

  • Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port taki był przebieg - nie taki jak pokazano na mapce

    kolejka miała przebieg do Nowego Portu mieszkańcy choćby falowca mieli do przystanku blisko, zlikwidowano przystanek skracając kolejkę do ostatniego przystanku w Brzeźnie co jest na mapce /cała linia to Gdańśk Główny - Gdańsk Nowy Port/ a na przystanek Brzeźno - tam faktycznie zarówno z Brzeźna jak i ,Nowego Portu jest po prostu daleko stąd zmniejszyło się zainteresowanie, z planowanego przystanku kolonia jest do Gdańska 6 minut kolejką, można się tam przesiadać na cokolwiek, tramwajem z Mickiewicza to 20 minut do pól godziny ,
    co tu porównywać??? przywrócić kolejkę do Portu - wszyscy zaczną korzystać,
    ale do Portu nie do Brzeźna jak na mapce,
    CIEKAWE KTO NIE POKAZAŁ NA TEJ MAPCE CAŁEJ TRASY KTÓRA NAWET BEZ KIBICÓW BYŁABY ZYSKOWNA

    • 2 0

  • no i jak zwykle

    temat był na 1 stronie 1 dzień, jak widać po ilości wpisów nikogo ten temat nie intersuje. Ważne jest nazewnictwo starówki czy kłotnie polityków.Czy trójmiasto jest na usługach Po i budynia i wie już, że ta kolej nie powstanie???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane