• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy nowych tramwajów. Stare czekają na remont

Michał Brancewicz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
15 dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo pojawi się w Gdańsku, jeśli Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyzna miastu 70 mln zł dotacji na ten cel. 15 dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo pojawi się w Gdańsku, jeśli Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyzna miastu 70 mln zł dotacji na ten cel.

Podpisanie umowy na zakup 15 nowych tramwajów wciąż odwleka się w czasie, a naprawa 11 wozów może okazać się za droga dla miejskiego przewoźnika. Czy i kiedy pasażerowie mogą liczyć na nowe pojazdy?



Jak oceniasz stan gdańskich tramwajów?

Nowe tramwaje czekają na unijne pieniądze

Na umowie z Pesą na dostawę 15 niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo, od blisko trzech miesięcy brakuje już tylko podpisu.

Powód? Gdańscy urzędnicy wciąż czekają na gwarancję unijnego dofinansowania dla Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej etap IVA.

Umowa w tej sprawie miała zostać zawarta na przełomie sierpnia i września. Dlaczego do tej pory tak się nie stało?

- Centrum Unijnych Projektów Transportowych wciąż prowadzi ocenę naszego wniosku o dofinansowanie. Planowany termin podpisania umowy to koniec października 2017 roku - informuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Wartość kontraktu z bydgoskim producentem wynosi 138,375 mln zł, a Unia ma dołożyć do niego 70,4 mln zł. Gdy dofinansowanie zostanie przyznane, a umowa z Pesą podpisana, bydgoski producnet będzie miał 11 miesięcy na dostarczenie pierwszych pięciu pojazdów. Pozostałe 10 trafi do Gdańska w ciągu kolejnych siedmiu miesięcy.

Stare tramwaje czekają na decyzję

Poślizg może pojawić się również w przypadku modernizacji 11 tramwajów typu N8C. Ich remont miał pochłonąć niecałe 5,7 mln zł - tak szacował GAiT. Tymczasem łączna wartość ofert przekroczyła kwotę 10,2 mln zł. Złożyły je dwie firmy, każda na inną liczbę tramwajów.

Koszt modernizacji 11 pojazdów typu N8C może przekroczyć o kilka milionów plany Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Koszt modernizacji 11 pojazdów typu N8C może przekroczyć o kilka milionów plany Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Pierwszą jest Modertrans, specjalizujący się w remontach pojazdów szynowych. Poznaniacy są zainteresowani pierwszą i trzecią częścią przetargu obejmującą w sumie naprawę układu napędowego i sterowania w trzech tramwajach. Modertrans życzy sobie za to 5 mln 448 tys. 900 zł. GAiT liczył, że pochłonie to najwyżej 3 mln 690 tys. zł.

Ofertę na część drugą - modernizację układów napędowych i sterowania w 8 tramwajach -
złożyła spółka 4 i B z Gdańska, która chce za tę usługę 4 mln 772 tys. 400 zł. Również w tym przypadku kwota wyraźnie mija się z założeniami przewoźnika. GAiT planował, że nie powinno to kosztować więcej niż 1 mln 968 tys. zł.

- W najbliższych dniach zarząd podejmie decyzję czy mimo wysokich kosztów zrealizować te zadania - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT-u.
Jeśli umowy zostaną podpisane, to zmodernizowane tramwaje będą wracać po remoncie do Gdańska w okresie między końcem lutego a końcem maja 2018 roku.

Miejsca

Opinie (173) 3 zablokowane

  • (1)

    Pislam wy_____lyc z gdanska,miasto gdansk wolne od pislamuuuuuuuuuuuu!!!!!!!!!!!!.

    • 4 9

    • W Gdańsku siedzi PO

      Troszkę b8 nie wyszedł...

      • 0 0

  • Niemickie nazwiska i barwy na niektorych tramwajach z teoretycznie wolnego mista - nie chcemy!!!

    • 7 4

  • Przejedźcie się starszymi autobusami, jak wszystko trzeszczy, jak skrzynie szarpią (1)

    Ale po co remontować - trzeba pokazać społeczeństwu jakie to stare złe, złomować i nowe kupić. Bo na zakup nowego jest dofinansowanie a na remont szarpiącej skrzyni - nie. Skrzynia jak padnie całkiem, to nieopłacalna będzie ani naprawa ani wymiana - trzeba będzie autobus skasować.
    Ale jak się dba, tak się ma - ja swój starszy samochód remontuje na bieżąco - ma być sprawny i nie wracać na holu i tak też jest.
    Kupiliśmy Dortmundy w wieku naszych Konstali, gdzie niemiec dbał i płakał jak sprzedawał, jeszcze przyjeżdża do Gdańska się nimi przejechać :)

    • 2 0

    • Najstarsze tramwaje w Dortmundzie są starsze o 5 lat niż Gdańskie Dortmundy

      Nawet Niemcy przyjadą po swoje stare tramwaje. W Dortmundzie kupił przewoźnik na oś wschód-zachód nowe tramwaje typu Bombardier Flexity Classic 8Z, ale dokładnie przed rokiem z 47 tylko 28 było na trasie, pozostałe stały w warsztacie. Najstarsze tramwaje w Dortmundzie pochodzą z 1973 r. i zostały sprowadzone z Bonn. N8C zostały zbudowane w latach 1978–1982.

      • 2 0

  • Zmieńcie 8-mki stare klekoty, nie cierpię w to coś wsiadać.

    • 1 0

  • Kosztem pracownikow

    Od kilku lat nie było pożądanej podwyżki tylko resztki,ale też tylko dla wybranych.W zarządzie na Jaskowej żyją jak paczki w masle tylko tyłki im rosną.Ile jeszcze.Będzie dobrze jak wybiorą prezesa z pracowników zaplecza a nie jak jest teraz ze jest nim kumpel Adamowicz i nic dla fizoli nie jest lepiej tylko szlachta się pasie

    • 7 1

  • Prawda jest taka, że w porównaniu do innych miast np. Warszafki, Krakowa czy wspomnianego Elblaga w Trójmieście tramwaje w większości prezentują się bardzo dobrze. Przystanki są też dopasowane, a nie jak w Krakowie, że wsiada się z poziomu jezdni i z zakupami trzeba się podciągnąć na barierce..dla starszych lub niesprawnych masakra jakaś.

    • 2 2

  • Mnie dziwi ze coraz nowsze tramwaje a miejsc siedzących w nich coraz mniej.
    Ten kto je projektuje nigdy chyba tramwajem nie jeździł.
    Podłogi krzywe, pod kątem... Źle się stoi tak strasznie...

    • 3 1

  • Tramwaje

    Ukraina chce sprzedać 30 letnie tramwaje.

    • 1 2

  • jakie tramwaje wybijcie to sobie z głowy nowe muzeum trzeba budować bo ciepłe posadki potrzebne budyniowi do tego przy okazji kilka apartamentów się w takim muzeum wydzieli jak przy okazji muzeum II wojny

    • 1 0

  • Czyli wybory niedługo

    Ludzie musieliby być idiotami, żeby tramwaje przykryły Amber Gold, mieszkania na zaspie, czy chociażby sprzedaż EPEC.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane