• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: przyjazny głównie dla aut?

Kajetan Lewandowski, prezes Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia
14 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Budowa węzła Karwiny diametralnie zmieni sytuację drogową m.in. u zbiegu ulic Wielkopolskiej i Sopockiej. Budowa węzła Karwiny diametralnie zmieni sytuację drogową m.in. u zbiegu ulic Wielkopolskiej i Sopockiej.

Projekt węzła Karwiny będzie gotowy pod koniec 2017 roku. Poszczególne rozwiązania zaproponowane we wstępnej koncepcji już jednak wzbudzają wiele kontrowersji - zwłaszcza wśród niezmotoryzowanych mieszkańców Gdyni.



Czy węzeł Karwiny okaże się inwestycyjnym sukcesem Gdyni?

O posuwających się do przodu pracach związanych z węzłem Karwiny pisaliśmy we wtorek. Rozpoczęło się projektowanie inwestycji, która ma być elementem wspomagającym przystanek PKM Karwiny planowany na przyszły rok.

Pełnego kształtu wciąż nie znamy, ale wiadomo, że najważniejszym elementem inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu dla samochodów z minimum 250 miejscami dla pasażerów i 160 w ramach parkingu osiedlowego. Co najmniej 50 miejsc postojowych pozostanie do dyspozycji rowerzystów. W planach jest nawet kilka miejsc na parkingu typu kiss&ride. Zbudowana zostanie także pętla autobusowo-trolejbusowa.

W ramach inwestycji pojawią się też nowe buspasy głównie w kierunku centrum, m.in. na ul. Wielkopolskiej i ul. Chwaszczyńskiej oraz drogi rowerowe. m.in. wzdłuż ul. Nowowiczlińskiej na odcinku od ul. Rdestowej do ul. Chwaszczyńskiej oraz na Wielkopolskiej. Dla pieszych i rowerzystów ułatwieniem będzie tunel pod ul. Wielkopolską na wschód od skrzyżowania z ul. Sopocką.

Ulice wytypowane do poszerzenia na różnych odcinkach to Nowowiczlińska, Chwaszczyńska, Wielkopolska, Sopocka i Korzenna. Przebudowane zostaną także skrzyżowania ulic Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej oraz Wielkopolskiej, Nowodworcowej i Korzennej.

Czy większość rozwiązań premiuje transport samochodowy, na dalszy plan odsuwając potrzeby pieszych i rowerzystów?

- Korki wcale nie znikną, a piesi i rowerzyści będą mieli utrudniony dostęp do stacji PKM - uważają przedstawiciele stowarzyszenia. - Korki wcale nie znikną, a piesi i rowerzyści będą mieli utrudniony dostęp do stacji PKM - uważają przedstawiciele stowarzyszenia.
Poniżej prezentujemy opinię Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia dotyczącą rozwiązań na projektowanym węźle Karwiny:

Wczytując się w koncepcję programowo-przestrzenną autorstwa BPBK znanego z koncepcji Węzła Wzgórze czy gdańskiej pętli Siedlce, daje się jednak odczytać szereg nowych barier dla gdyńskiej floty transportu zbiorowego oraz mieszkańców udających się tu pieszo i rowerem. Łatwo przewidzieć, że budowa nowych osiedli mieszkaniowych wokół Węzła Karwiny oraz ekspresowej Trasy Kaszubskiej, która połączona będzie z ulicą Chwaszczyńską, spowodują, że samochodów w tym miejscu będzie jeszcze więcej.

Sam wielopoziomowy parking przy stacji zaprosi tam dodatkowe 300 aut codziennie dojeżdżających kierowców. Do tego grubo ponad setka miejsc na parkingach osiedlowych z dodatkami. Czyżby miało to w jakikolwiek sposób wpłynąć na ograniczenie średniej liczby aut na 1000 mieszkańców w mieście? Gdynia przebija już w tym względzie największe europejskie metropolie.

Myśląc perspektywicznie warto skupić się na korzyściach dla transportu zbiorowego i dostępności węzła dla okolicznych mieszkańców, których nowoczesne miasto będzie zapraszać do wyboru alternatywnych środków transportu.

(Nie)dostępność dla mieszkańców

1. Pomiędzy ulicą Strzelców a Sopocką nie zaplanowano przejścia dla pieszych, ani przejazdów dla rowerzystów. W rezultacie grupy te w drodze z lub do Sopotu będą musiały objeżdżać lub obchodzić węzeł przez oddalony o 200 metrów tunel lub przez przejścia dla pieszych po zachodniej stronie wiaduktów kolejowych (i co najmniej 3 światła). W tym samym czasie kierowcy jadący w tej relacji zyskają 5 pasów w obie strony i wielką wyspę centralną na środku skrzyżowania. Nic dziwnego, że dla pieszych nie ma już miejsca.

O przejście i przejazd dla rowerów wnosiło między innymi Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia, ale jak dotąd doczekało się jedynie "delfickiej" odpowiedzi, że pojawi się, jeśli będzie to możliwe. Przeczy to zapowiedziom zapewniającym mieszkańców o priorytecie dla mobilności i komunikacji rowerowej.

2. Mieszkańcy Wielkiego Kacka nie będą mieli też wygodnego dojścia do węzła, mimo że budowa nowej stacji PKM Karwiny pozbawi ich istniejącej stacji kolejowej w Wielkim Kacku i wydłuży dojście do pociągu. Ulica Nowodworcowa, bezpośrednio "wpływająca" na węzeł, ulicą jest tylko z nazwy: bez chodników, częściowo bez oświetlenia, na sporej części zamieniona w permanentną kałużę. Mimo takiego stanu żadna przebudowa ulicy realizowana nie będzie prawdopodobnie również przez co najmniej 5 lat po wybudowaniu węzła - ze względu na wymogi unijne.

Czytaj też: Brodzą w błocie, by dojść do stacji Wielki Kack

3. Ograniczona dostępność do peronów stacji PKM Karwiny dla rowerów, osób z niepełnosprawnościami - z wózkami i na wózkach. Projekt stacji (zaznaczmy: realizowanej przez Pomorską Kolej Metropolitalną, a nie miasto) przewiduje windy jedynie po stronie Karwin. Mieszkańcy Wielkiego Kacka o specjalnych potrzebach w zakresie dostępności będą musieli przechodzić przez 6 pasów ulicy Wielkopolskiej. Warto dodać, że tylko dzięki ich czujności od południowej strony będzie jakiekolwiek dojście. Kolejarze bowiem, kierowani obiegową opinią, że na Wielkim Kacku nikt nie mieszka, dojścia od południa nie planowali wcale.

4. Smutnym rozczarowaniem jest też plan budowy nowego tunelu podziemnego dla pieszych pod Wielkopolską. To anachronizm w czystej postaci. W wersji ze schodami stanowi naturalną barierę dla osób z niepełnosprawnościami, z wózkami i na wózkach. Wydłuża trasę i czas dojścia lub dojazdu, a jest powiązany z wielomilionowym kosztem. Korzyści z tunelu dla zmotoryzowanych są tylko pozorne bo na węźle w tym miejscu i tak planuje się sygnalizację świetlną. Naziemna zebra z przejazdem rowerowym byłaby zdecydowanie bardziej przyjazna dla wszystkich mieszkańców w okolicy. Chyba już czas zweryfikować koncepcje dominujących w miastach byłej Wspólnoty Niepodległych Państw "jasnych, długich, prostych", bo codzienna praktyka udowodniła już dawno że jeżdżący nimi "szybko i bezpiecznie" wcale nie poprawiają przepustowości.

Koncepcja przystanku PKM Karwiny i otoczenia. Koncepcja przystanku PKM Karwiny i otoczenia.
Bariery dla komunikacji

1. Wzdłuż regularnie zakorkowanych Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej pojawią się buspasy oraz nowe przystanki osiedlowe. Brawo, to ruch w dobrą stronę! W projekcie węzła pominięto jednak wydzielenie buspasów w stronę Dąbrowy. Najważniejsza dla Chwarzna i Wiczlina linia 147 będzie się więc jeszcze bardziej opóźniać, a dołączą do niej wszystkie pozostałe ze zlikwidowanej pętli przy Tesco. Łącząca Gdańsk, Chwaszczyno i Gdynię linia 171 pobije kolejne rekordy opóźnień. Inżynierowie nie dali "skrzywdzić" kierowców: zaplanowano kolejne lewo- i prawoskręty - nawet w malutką uliczkę Gabrieli Zapolskiej. Korek z pewnością będzie więc jeszcze większy.

2. Biorąc pod uwagę rozmach inwestycji dziwi, że nic się nie zmieni na ulicy Sopockiej na jej leśnym odcinku, gdzie jej stan techniczny woła "o pomstę do nieba". Ulica Sopocka to również dojazd do węzła dla autobusu 181, który codziennie "utyka" w lesie między Brodwinem a Karwinami na 20-30 minut. Jeśli nie w ramach węzła, to w ramach miejskiej przebudowy ulicy należy koniecznie budować tam buspas, aby mieszkańcy odczuli faktyczną korzyść omijając korek. Brak miejsca nie jest wytłumaczeniem - na lewoskręt do osiedla Sopocka Brama miejsce bez problemu się znalazło.

3. Na koniec pozornie największa korzyść dla zmotoryzowanych - parking Park&Ride: zaplanowano go praktycznie w środku osiedla pomiędzy ulicą Wielkopolską i kościołem. Parking będzie "wkopany" 2 kondygnacje w ziemię, co oznacza, że będzie to znaczący, jeśli nie największy koszt całej inwestycji.

Czy kierowcy, którzy przebrną w porannym korku do końca Karwin będą skorzy, by zostawić właśnie tam swoje samochody i dalej jechać komunikacją miejską? Tym bardziej, że po drodze do Śródmieścia Gdyni będą mieli korki i światła w rejonie alei Zwycięstwa vs. "jasną-długą-prostą" Drogę Gdyńską. Oczywiście nie!

Nie wydawajmy kilkudziesięciu milionów, żeby się uczyć na własnych błędach, gdy będzie już za późno. Przeznaczmy te środki na wspomniane wcześniej udogodnienia dla mieszkańców, by zachęcić ich do zmiany przyzwyczajeń transportowych. Wzmocnijmy więc gwarancję, że pieszo, rowerem lub komunikacją zbiorową będzie szybciej, zdrowiej i przyjemniej.
Kajetan Lewandowski, prezes Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (344) 6 zablokowanych

  • kolejny psychol wyznawca dwóch pedałów jak i spoconego i czerwonego ryja (3)

    nie lubie jak jakis psychopata bedzie mi układał zycie, bo on tak robi to musza wszyscy, ja jezdze autem bo mam i lubie i bede to robił dalej a w wolnym czasie moge pobiegac czy cwiczyc w inny sposob ale do pracy i z pracy jade autem bo to jest normalne, nie bedzi emi zaden obcisłogaciowiec mowił co mam robic

    • 25 13

    • uważaj - hejt wraca

      spróbuj bardziej uważać na przejazdach kolejowych - szynobus może nie wyhamować.

      • 2 5

    • ironia? prowokacja? troll? psychol?

      szkoda że nie użył słowa ekoterrorysta i nie przytoczył przykładowych wypowiedzi swoich adwersarzy.

      • 1 6

    • Jak czytam taką opinię to wierzę, że w Gdyni są jeszcze normalni, racjonalne myślący ludzie. Zgadzam się w 100% z opinią. Dość tych stowarzyszeniowych bzdur. Walczmy normalni ludzie o swoje w tym mieście bo pedalarze już nam wchodzą na głowę. Z roku na rok coraz gorzej

      • 0 0

  • (4)

    Przyjemniej? W komunikacji miejskej? ha ha ha ha! Zawszę będzie przyjemniej w własnym aucie!!!!!

    • 13 9

    • dlatego trzeba zrobic wam mniej przyjemnie

      i podniesc kilka razy ceny za parkowanie w centrum. I kto wkoncu zrobi, ze ze zle parkowanie od razu laweta, jak w cywilizowanych krajach

      • 4 4

    • Nie lubie prowadzic samochodu bo to dla mnie strata cennego czasu. Wole w skm sobie siedziec albo nawet stac i prxynakmniej pare meili sluzbowych zalatwic. Pozdr

      • 5 3

    • masochista ? (1)

      lubi stać w korkach? to się leczy.

      Skutki uzależnienia od samochodu i siedzącego trybu życia ujawniają się po dłuższym czasie.

      • 3 3

      • No własnie, wieć zapier.... te 200 metrów do tunelu. Ale nie! Ciężko tłuste d*psko ruszyć.

        Sami chcecie przejścia co parę metrów, a kierowców wyzywacie od tłuściochów prowadzących siedzący tryb życia. Dziwna mentalność.

        • 1 3

  • No pięknie....

    Nareszcie sensowne odniesienie się do dokumentów i rzeczowe uwagi. Zaskakujące, że poważne biuro projektowe firmuje taki pasztet. Czyżby dostali takie wytyczne z UM Gdynia???

    • 14 3

  • Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia to goscie terroryzujacy Gdynie (3)

    Pogonic to dziadostwo.

    • 19 14

    • samodzielnie działające poza jakąkolwiek kontrolną blokujące miasto hordy samochodowców (2)

      terroryzują nie tylko Gdynię.

      Pogonić to dziadostwo.

      • 4 6

      • Choćby skały sr*ały (1)

        To cyklistom nie uda się przemilczeć faktu że zdecydowana większość mieszkańców Gdyni (prawie 60%) dojeżdża do pracy samochodem. Jakby co to wyniki były publikowane nawet tu na tym rowerowym fanzinie. Złowrogi terror, zaiste.

        • 6 4

        • większość nie zawsze ma rację

          W Rosji Putin ma za sobą większość.

          Nawyki się zmieniają. Kierownictwo PZPR do 4 czerwca było przekonane że wygra wybory w 1989 roku.

          • 3 4

  • (3)

    Czyli od strony Wielkiego Kacka nie będzie bezpośredniego dojścia do przystanku? Tylko trzeba będzie przechodzić przez ul.Wielkopolska???

    • 8 0

    • koncepcja z wizualizacji pokazuje windy z jednej strony, z drugiej schody (2)

      teren pozwala na wykonanie pochylni, łatwiej dostępnych i trudniejszych w uszkodzeniu, niż windy. Jednocześnie koncepcja pokazuje, dla kogo ma być ta przebudowa - pasażerowie komunikacji na pewno łatwiej mieć nie będą, za to transport indywidualny - i owszem.

      • 1 0

      • nie zawężaj transportu indywidulnego do prywatnych samochodów tylko (1)

        rower i rower wspomagany elektrycznie to także forma indywidualnego transportu.

        Tańsza dla miasta i użytkowników i duuużo mniej przestrzeniożerna.

        • 3 2

        • śmieszy mnie ten uporczywy minusowiec

          Przeczenie faktom nie jest dobrym sposobem na uczestniczenie w dyskusji

          • 3 2

  • (1)

    A co z pasem do skrętu w prawo z sopockiej???

    • 5 1

    • pasy do skrętu pomagają tylko na krótką metę

      w dłuższej perspektywie są tylko formą marnowania pieniędzy

      • 1 2

  • nowe, szerokie drogi nie rozladuja korkow, przenosza je w inne miejsce (1)

    po kilkudziesieciu latach doszli do tego w kazdym kraju, nawet w USA. Tam teraz likwiduja autostrady w centrach miast. Niestety, u nas jest demokracja pelna geba, wiekszosc ludzi to prostaki i ludzie z 1-2 pokolenia ze wsi i wladza tak robi, jak chce lud. A lud chce wszedzie wozic sie swoim samochodem, za darmo parkowac nie ponosic zadnych konsekwencji lamania przepisow.

    Przeciez od lat mandaty sa smiesznie niskie, wciaz nie ma prawa odholowywania zle parkujacych samochodow a ludzie domagaja sie darmowych (!) parkingow w centrum

    • 10 7

    • Jak mandaty są śmiesznie niskie to możesz płacić za tych, co je dostają.

      • 1 4

  • Za te pieniądze proponuję :

    - zostawić stację tam gdzie jest i wyremontować drogę dojazdową do niej
    - zrobić Bus Pas pod Karwiny ( miedzy Racławicka a Buraczaną jest tak szeroko ze wystarczy dorobić pół metra jezdni i wystarczy na Bus Pas)
    - poszerzyć o kolejny Bus Pas miedzy Zródło Marii a Buraczana do centrum

    To zostanie jeszcze kupa kasy by zrobić dodatkowy pas na Kwiatkowskiego do skrzyżowania z Dąbka.

    Można te pieniądze inaczej rozdysponować a nie jakiś projekt ze snu jakiegoś gościa.
    Na to pójdzie kilkadziesiąt milionów a za te pieniądze można zrobić więcej Bus Pasów co na pewno wpłynie też na korki.

    • 11 0

  • Priorytet dla pieszych i rowerzystów i ograniczenie ilości aut potrzebne. (1)

    Priorytety zgodnie z modą sprzed 50 lat. Przestarzałe dziadostwo faworyzujące samochody ze szkodą dla mieszkańców. Marnuje przestrzeń, marnuje pieniądze, utrudnia najlepszym, czyli pieszym i rowerzystom. Szerokie drogi i "węzły" to wyjątkowo szkodliwe dla miasta rozwiązania.

    • 9 9

    • zamiast "najlepszym" użyj raczej słowa: najmniej przestrzenio i koszto żernym

      te sformułowania są trudniejsze w ogarnięciu wyobraźnią, ale bardziej precyzyjnie oddają sens pożądanych zmian orientacji polityki komunikacyjnej miasta.

      • 4 1

  • Niech nauczol się jeździć

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane