• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiceprezydent Gdyni: zmiany w centrum muszą być kompromisem

Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni
15 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jednym z elementów Klimatycznego Centrum jest stworzenie miejsca do rekreacji przed budynkiem Akwarium Gdyńskiego. Jednym z elementów Klimatycznego Centrum jest stworzenie miejsca do rekreacji przed budynkiem Akwarium Gdyńskiego.

- Zmiana przestrzeni silnie zurbanizowanej musi stanowić kompromis pomiędzy oczekiwaniami mieszkańców i uczestników ruchu a wieloma innymi uwarunkowaniami - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, odpowiadając na opublikowany przez nas w poniedziałek artykuł czytelnika dotyczący stanu al. 17 Grudnia i odnosząc się do krytyki programu Klimatyczne Centrum.



Czyje argumenty bardziej do ciebie trafiają?

Przypomnijmy: w poniedziałek opublikowaliśmy artykuł pana Michała, naszego czytelnika, który twierdzi, że projekt "Klimatyczne Centrum" powinien zająć się pracą u podstaw i rewitalizacją miejsc, które istnieją, ale odstraszają swoim wyglądem, a dopiero potem realizacją nowych koncepcji. Jako przykład zaniedbań podał al. 17 Grudnia, będącą aleją parkową, która łączy Wzgórze św. Maksymiliana z dworcem PKP.

Czytelnik o centrum Gdyni: "najpierw rewitalizacja, później nowości"



Poniżej publikujemy odpowiedź Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni. Odnosi się do krytyki czytelnika, a także negatywnych opinii o parkowaniu i komunikacji w śródmieściu wyrażanych przez czytelników w ostatnich tygodniach, kiedy opublikowaliśmy dwa artykuły mieszkańców:

Mieszkaniec: jak parkować w centrum Gdyni


Czytelnicy: miejsce parkingowe nikomu się nie należy



Oto jego wypowiedź:



Serdecznie dziękuję za duże zainteresowanie Klimatycznym Centrum Gdyni, które potwierdza, że to projekt potrzebny i ważny. Głos mieszkańców jest dla nas niezwykle cenny - zapewniam, że wszystkie konstruktywne uwagi i pomysły są omawiane podczas regularnych spotkań zespołu odpowiedzialnego za ten projekt. Poniżej odniosę się do kilku poruszanych w ostatnich tygodniach kwestii.

Pan Michał pisze, że w projekcie Klimatyczne Centrum "skupiono się wyłącznie na stworzeniu nowych miejsc, a nie renowacji istniejących". Tymczasem praktycznie wszystkie działania, które obecnie realizujemy, dotyczą przebudowy i modernizacji miejsc już istniejących - przywracaniu lub nadawaniu im przyjaznego dla mieszkańców klimatu.

Panie Michale, fakt, iż obecnie nie obserwujemy metamorfozy alei 17 Grudnia, nie oznacza, że nie pracujemy nad nią i nie uwzględniamy jej w planach. Gdy w styczniu tego roku ogłaszaliśmy projekt Klimatycznego Centrum Gdyni, przedstawiliśmy blisko dwadzieścia konkretnych działań, których realizacja trwa od kilku miesięcy. Co niezwykle istotne, równocześnie ogłosiliśmy, że projekt nie ograniczy się wyłącznie do przedstawionej listy, a będzie działaniem długofalowym, które stopniowo obejmować będzie kolejne lokalizacje zarówno w centrum, jak i w gdyńskich dzielnicach.

Aleja 17 Grudnia jest jednym z miejsc, które przejdą metamorfozę, a prace - z włączeniem w nie przedstawicieli rady dzielnicy - już się odbywają. Dlaczego alei nie uwzględniono w pierwszym etapie realizacji projektu? Ponieważ część działek, przez które przebiega, stanowi własność prywatną (jak na przykład wspomniane okolice pogotowia). To bardzo ważna kwestia, której nie możemy pomijać podczas dyskusji o rewitalizacji tego miejsca.

Zależy nam, by docelowa metamorfoza alei 17 Grudnia była spójna i przemyślana. By nie doszło do powtórki z sytuacji związanej z przywołaną drogą dla rowerów, przebiegającą wzdłuż alei i pozbawioną ciągłości. Warto poczekać trochę dłużej, by ostateczny efekt zadowolił wszystkich.

Sztuka kompromisu



Zmiana przestrzeni silnie zurbanizowanej musi stanowić kompromis pomiędzy oczekiwaniami mieszkańców i uczestników ruchu a wieloma innymi uwarunkowaniami. Praca w terenie zabudowanym znacznie różni się od tworzenia rozwiązań od zera, bez konieczności uwzględniania aspektów, z którymi mamy do czynienia w przypadku realizacji Klimatycznego Centrum.

Jednym z najważniejszych czynników, które bierzemy pod uwagę, jest świadomość zachodzących zmian klimatycznych, co wiąże się z wyzwaniem neutralizowania ich konsekwencji. Przekłada się to na proces planowania rozwoju miasta, w którym uwzględniać musimy wiele znaków zapytania. Stale monitorujemy czynniki wpływające na przyszłość i rozpatrujemy je podczas podejmowanych działań. Działań, które - w miarę możliwości - rozkładamy na etapy współtworzące dużą inwestycję lub projekt. To model, który - w razie potrzeby - pozwala reagować na nowe okoliczności. A tych w obecnych czasach nie brakuje.

Parkuj i jedź



Burzliwa dyskusja towarzyszyła tematowi zmian w strefie płatnego parkowania (SPP) oraz generalnie parkowania w Gdyni, szczególnie w jej centrum. Paradoks polega na tym, że w przeciwieństwie do tezy przyjętej w wielu komentarzach efektem podjętych działań będzie zwiększenie liczby wolnych miejsc parkingowych. Kluczowe jest tu słowo: "wolnych".

Z przeprowadzonych badań wiemy, że uśredniony czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godziny w dni robocze do nawet 6 godzin w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji na miejscach parkingowych i zapowiedziane zmiany przyniosą pożądany efekt. Mieszkańcy stref objętych SPP będą mieli możliwość preferencyjnego zakupu abonamentu uprawniającego do parkowania w pobliżu miejsca zamieszkania.

Równocześnie przygotowujemy dogodne lokalizacje pod parkingi buforowe, które zostaną ściśle zintegrowane z komunikacją miejską. Dzięki temu kierowcy będą mogli wygodnie pozostawiać samochody na obrzeżach miasta lub w centrum i w dalszą podróż ruszać alternatywnymi środkami transportu. Prace są bardzo zaawansowane i wkrótce informować będziemy o szczegółach.

Już dziś na wspomnianej zasadzie można korzystać z parkingu miejskiego zlokalizowanego pomiędzy Gdynia Areną a CH Rivierą. Za półmetkiem jest budowa węzła integracyjnego Gdynia Chylonia, a niebawem prace rozpoczną się również przy PKM Gdynia Karwiny, gdzie powstanie nie tylko parking przesiadkowy, ale też nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy oraz infrastruktura dla autobusów i trolejbusów. Kolejnych 260 miejsc dostępnych będzie na parkingu podziemnym pod parkiem Centralnym.

Buspasem prędzej



W tym miejscu warto przypomnieć jeszcze jedną, dającą do myślenia statystykę: na tysiąc gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina (326) czy Londynu (351). Jestem świadomy, że zmiana przyzwyczajeń to długotrwały proces, jednak bez dwóch zdań warto go rozpocząć. Może pomóc w tym prosty eksperyment: porównanie czasu podróży z Chwarzna do Śródmieścia w godzinach szczytu - autobusem i samochodem. Dzięki kontrbuspasowi i buspasom to właśnie komunikacją miejską dotrzemy do centrum prędzej.

Jestem przekonany, że analogiczną sytuację obserwować będziemy po oddaniu do użytku buspasów na poszerzonej ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego. Zdaję sobie sprawę z faktu, że nie wszyscy mogą pozwolić sobie na przesiadkę z samochodu do autobusu, jednak im więcej z nas zdecyduje się na takie rozwiązanie, tym szybciej będziemy przemieszczać się bez względu na to, który środek transportu wybierzemy.
Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni

Miejsca

Opinie (318) ponad 20 zablokowanych

  • Centrum Gdyni to zakonserwowane lata 90-te (3)

    Brakuje tylko gostków w wiśniowych marynarkach, czarnych mokasynach i białych skarpetkach.

    • 61 1

    • taki studniowkowy sznyt ala matura 95;-) zielen tez krolowala

      ;-) usmialem sie

      • 11 0

    • I w fryzurach na czechosłowackiego piłkarza...

      krótko z przodu długo z tyłu.

      • 14 0

    • Kto wie, może już niedługo wrócą:)

      • 6 0

  • zmiany to muszą być w Urzedzie Miasta - NIC nie można załatwic! Jest jak w filmach Bereji!!!

    • 87 1

  • No, w ilosci, wielkości dziur

    i kolein na ulicach, to te Berliny i inne Londyny to nawet nam nie podskoczą. Gdynia górą!

    • 68 1

  • Fajne porównanie

    Porównanie Gdyni do Berlina czy Londynu to jakaś farsa, niech Pan Vice sprawdzi ile linii metra ma Berlin i Londyn i jakie są połączenia. Raczej nie trafione porównanie. Zabieranie ludziom miejsc parkingowych i nic w zamian. Pozdrawiam wszystkich !

    • 106 1

  • Mieszkam na Dąbrowie!

    A może włodarze tego miasta, szczególnie pan Guć / nie jest to nepotyzm/ zainteresowaliby się Dabrową , przypominam , to też dzielnica Gdyni , jeśli panowie zapomnieli. Jak tutaj wygląda, a no tak: giełda zlikwidowana, pewnie czeka na kolejnego dewelopera, Tesco zlikwidowane, będzie market budowlany , nowe drogi obwodowe prawie w środku dzielnicy, żeby było głośniej i więcej spalin, Nie ma żadnego ryneczku, ale za to mamy w bród Biedronek , Żabek i Stokrotek oraz okropne budy, mały być tymczasowe , /mieszkam to 30lat/ . Nie drogerii typu Rossman Lidla czy sklepu z książkami

    • 61 3

  • Uśmiechnięty facet zza biurka,

    znaczy autorytet ...
    Cytat na dziś:
    "Jeśli teoria nie zgadza się z faktami, tym gorzej dla faktów."
    G.W.F. Hegel

    • 70 0

  • Opinia wyróżniona

    Potrzebny kompromis, ale z głową (16)

    Pan Wiceprezydent się nie zmieni. Wiadomo, że jest zwolennikiem wyprowadzenia prawie całego ruchu samochodowego z centrum. Ma to swoje plusy tylko wtedy, gdy robi się to z głową. Mieszkańcy Gdyni otrzymują za to jednokierunkową Świętojańską, która wygląda obecnie szpetnie przez ohydny sposób zamaskowania starych znaków poziomych. Mamy okropną realizację końca Molo Południowego - wstyd, że w tak reprezentacyjnym miejscu wykonano taką prowizorkę. Mamy okropną transformację parkingu przy Muzeum Miasta Gdyni w strefę dla pieszych - czy rzeczywiście ktoś uważa, że jest to obecnie miejsce przyjazne? Problem Gdyni to tworzenie mnóstwa mini-inwestycji "po łebkach", zamiast wprowadzania etapami wysokiej jakości tkanki miejskiej. Jest jeszcze kwestia braku miejsc parkingowych w centrum - czy naprawdę mamy stać się tak naiwni, że wszyscy są w stanie dojechać do pracy komunikacją? Czy naprawdę zależy nam na tym, aby zamiast na zakupy do świetnych małych sklepików w centrum, jeździć do galerii handlowych i tam zostawiać pieniądze? Efekt będzie taki, że w sezonie centrum będzie tylko dla turystów, a poza sezonem będą pustki. No ale taka jest wizja obecnie rządzących.

    • 356 17

    • bo sam mieszka na wygwizdowie i ma to gdzieś... a jak chce jechac do centrum to ma kierowce i samochód służbowy i oczywiscie

      • 36 3

    • (1)

      Większość mieszkańców Gdyni wybrała takich właśnie pseudo fachowców jak ten cały Łucyk i jak widać jest im z tym dobrze.
      Pytanie czy większość mieszkańców Gdyni kieruje się rozumem czy może nienawiścią do PIS-u i innych i to im wystarczy aby być zadowolonym.
      Na złość Kaczyńskiemu odmrozimy sobie uszy.

      • 23 6

      • a jaki był inny wybór?

        może Horała ze swoją łopatą wbitą na końcu obwodnicy?

        • 15 4

    • skąd ty bierzesz tych pięćdziesięciu trolli? (2)

      a teraz wyobraź sobie miasto, którego decyzje powstają na podstawie opinii trolli

      • 6 3

      • wielkie parkingi (1)

        poprzecinane autostradami, tak by to mniej więcej wyglądało

        • 5 0

        • poprzecinane autostradami zakorkowanymi w godzinach szczytu

          • 1 0

    • Zgadzam sie (1)

      Całe centrum to już po 16 pustki , pełno sklepów pada , banki zero pomyślunku.

      • 30 3

      • Taka prawda

        I dlatego sklepy sieciowe z centrum wyniosły się do centrów handlowych. Lepsza ekspozycja i więcej ludzi zwłaszcza po 18 gdy centrum Gdyni idzie spać. Zresztą pamiętam, że kiedyś sklepy były czynne do 19,00, a dzisiaj?

        • 3 0

    • brawo!

      • 1 3

    • Ale gdzie Głowa jest

      • 3 1

    • Urzędnicy znają się tylko na papierze

      Co to za mydlenie oczu przez wiceprezydenta, odwracanie kota ogonem. Renowacja placu przed akwarium albo parkingu przy plaży? Można to nazwać jedynie pudrowaniem g....a. Parę plastikowych klocków i betonu postawione i jest klimat. Wstyd, turyści pytają się czy nie wystarczyło pieniędzy na zrobienie podłoża. Ale oczywiście wszystko z pompą , klimatyczne centrum na miarę naszych możliwości.

      • 15 2

    • narzekasz na wygląd mola południowego

      a nie wspomnisz, że po metamorfozie jest i tak po 100lepiej niż kiedy miejsce było permanentnie zastawione samochodami

      • 4 10

    • Efekt będzie taki że centrum miasta będzie funkcjonować tylko latem...

      Niestety to znaczą bankructwo sklepów, restauracji po za sezonem... Czasami miałbym ochotę pojechać na bulwar na spacer ale sobie podaruję bo gdzie zaparkuje?

      • 5 2

    • centrum

      A restauracje? Co się stanie ze swietnymi miejscami, gdzie ludzie włozyli mnóstwo pracy w stworzenie wyjatkowych klimatów gdy nie będzie gdzie zaparkować albo opłata za parking bedzie w cenie połowy posiłku? Dziwię się, ze restauratorzy nie protestują przeciw tym aroganckim posunięciom. Gdynia to 'moje miasto', a nie mogę starej matki zawieść na bulwar bo parking juz nie jest parkingiem. Ja akurat jeżdżę rowerem i komuninikacja miejska mi nie straszna, ale co ze starymi ludzmi, rodzinami z małymi dziećmi? Obecne działania zmierzają prosto w kierunku zabicia centrum. Pójdę na sushi w swojej dzielnicy a nie w centrum. Czasem po pracy zatrzymuję się w centrum na menu lunchowe.Po tych wszystkich genialnych zmianach pojadę prosto do domu.
      Nie zgadzam się na represjonowanie za to, ze mam auto i chcę z niego korzystać. Płacę Vat przy kupnie, potem serwisuję, potem ubezpieczam, kupuję paliwo, a potem jestem karana za to kosmicznymi stawkami za parkowanie. to jawna dyskryminacja. Porównanie Gdyni przez pana wiceprezydenta do Londynu czy Berlina pokazuje poziom kompetencji . Jesteśmy uroczym grajdołkiem i to jest "Moja Gdynia"-przyjazne miejsce z darmowym dostepem do terenów nad morzem.Obecne Bizancjum w Urzędzie Miasta powinno być rozbite, tylko nowi ludzie z nowymi pomysłami są w stanie stworzyć koncepcję miasta przyjaznego dla wszystkich mieszkańców, a nie tylko urzędników.

      • 5 0

    • Przemyślany ruch

      Gdy zaczną wyburzać info box, który kilka lat temu powstał i zacznie się budowa punktowca, bardzo się przyda jednokierunkowa Świętojańska. Podejrzewam, że w niedługim czasie rozpocznie się również modernizacja trakcji trolejbusowej

      • 1 1

    • Riviera - oczko w głowie gryzonia

      Ciekawe że te wszystkie działania odbierają tlen sklepikarzom w centrum a dają przypływ klientów dla riviery gdzie parkingi są za darmo i bez ograniczeń (bo jest parking buforowy przy arenie gdynia a tak naprawdę zapasowy parking dla riviery). Kiedyś ktoś mądry powiedział ze jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze - i drugi cytat - idź za pieniądzem a dojdziesz do rozwiązania tejemnicy (w tym przypadku tajemnicy znikających miejsc parkingowych w centrum przy akompaniamencie pożytecznych i**otów ze stow. Gdyn. Rower.

      • 0 0

  • W Londynie i Berlinie mają porządny transport!!

    Sam będąc w Londynie nie mam potrzeby używania auta ale tam czekam na metro / autobus max 5min !!

    • 61 0

  • i wszystko jasne ... plany budowy dróg

    fakt, iż obecnie nie obserwujemy metamorfozy alei 17 Grudnia, nie oznacza, że nie pracujemy nad nią i nie uwzględniamy jej w planach ...

    • 29 0

  • (1)

    Niestety , ale ten potencjał umysłowy jaki reprezentuja obecne wladze miejskie nie rokuja niczego dobrego. Poza padaniem na kolana przed deweloperami i pozwalanie im wlasciwie na wszystko nie maja niczego do zaoferowania mieszkancom, chyba ze uznac za taka oferte likwidowanie wszystkich miejsc parkingowych bez rozwiazan alternatywnych,likwidacje terenow zielonych itp Jedna odpowiedx dla mieszkanco to n i e d a s i ę , przez co rozumiec należy "nie da sie na tym zarobić. I to jest cala prawda o tym urzedzie.

    • 84 0

    • w punkt

      Czytam już któryś Pana komentarz na łamach tego portalu i mam identyczne zdanie. Szkoda bo 20 lat temu miałem o tym mieście bardzo dobre zdanie, tak teraz dokładna odwrotność. Niestety niemal cała wina takiego stanu rzeczy leży po stronie obecnych władz miasta oraz po małej części ucinania kasy samorządom przez obecną strategię partii rządzącej. BTW nawet jak by ta kasa dalej szła w takiej kwocie jak kiedyć, to i tak gryzki i łucki by to wydali na złoty PR, udogodnienia dla deweloperów, a resztę na plastikowe delfiny, beton i farbę...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane