• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej pieniędzy z UE dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Można budować przystanki w Gdyni

Maciej Naskręt
12 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013. Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013.

Komisja Europejska zwiększyła o 15 proc. unijny wkład do budowy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To daje możliwość budowy nowych przystanków w Gdyni i Osowej.



Który przystanek PKM na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna będzie obsługiwał najwięcej pasażerów?

W czwartek dotarła na Pomorze decyzja Komisji Europejskiej w tej sprawie. Wiadomo więc, że unijny wkład w budowę nowej linii wzrośnie z dotychczasowych 70 do 85 procent.

Tym samym sukcesem zakończyły się 1,5-roczne starania władz województwa pomorskiego oraz samorządowej spółki budującej kolej o zwiększenie dofinansowania realizowanego obecnie projektu. Dzięki czemu możliwe było rozszerzenie go o dodatkowe trzy przystanki na linii 201 Gdynia - Kościerzyna.

Po oficjalnej zgodzie Komisji Europejskiej na zwiększenie dofinansowania i rozszerzenie projektu PKM o trzy dodatkowe przystanki, wartość całej inwestycji wynosi 914,4 mln zł netto. Dofinansowanie unijne to aż 656,5 mln zł - czyli 85 proc. kwoty kwalifikowalnej, wynoszącej 771 mln zł.

Realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pierwotnie obejmował budowę do końca 2015 r. 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Wrzeszczem i Rębiechowem z ośmioma nowymi przystankami. Budowa dodatkowych przystanków na istniejącej już linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna planowana była dopiero w kolejnym etapie, w ramach nowych środków unijnych dostępnych do 2020 roku.

Kiedy jednak w połowie 2013 r. pojawiła się szansa na zwiększenie unijnego dofinansowania projektu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa oraz PKM SA podjęły decyzję o wystąpieniu do Komisji Europejskiej z odpowiednim wnioskiem.

Planowane przystanki PKM w Gdyni. Planowane przystanki PKM w Gdyni.
W uzasadnieniu zaproponowane zostało rozszerzenie projektu pn. "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I - rewitalizacja "Kolei Kokoszkowskiej" o trzy dodatkowe i oczekiwane przez mieszkańców przystanki: Gdańsk-Osowa, Gdynia-Karwiny i Gdynia-Stadion. Zwiększenie dofinansowania UE oraz związane z tym oszczędności na wkładzie własnym województwa, pozwoliłyby bowiem na ich budowę kilka lat wcześniej, niż pierwotnie planowano.

- Na tę decyzję czekaliśmy od czerwca ubiegłego roku, kiedy do Komisji Europejskiej przesłany został oficjalny wniosek w tej sprawie - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, odpowiadający za budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- To dla nas bardzo dobra wiadomość, pozwalająca województwu zaoszczędzić ponad 60 mln zł na emisji obligacji finansujących wkład własny do inwestycji. Dzięki temu możemy już teraz wybudować trzy dodatkowe przystanki PKM na linii 201, na czym zyskają tysiące mieszkańców Osowej oraz Gdyni - dodaje Świlski.

Budowa przystanku PKM w Osowej, w sąsiedztwie istniejącej tam stacji PKP, rozpocznie się już w najbliższych tygodniach. Ma on być gotowy jeszcze w 2015 roku, równolegle z uruchomieniem całej linii PKM. Oba przystanki PKM na terenie Gdyni powinny powstać najpóźniej do połowy 2016 roku. W tej chwili dobiega końca ich projektowanie.

Rozmowy ze spółką PKP PLK prowadzi także zarządca centrum handlowego Riviera. Dotyczą one budowy nowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana. Inwestycja ma być finansowana ze środków prywatnych.

Zobacz gotowe ozdobne ściany na czterech spośród ośmiu przystanków PKM w Gdańsku

Miejsca

Opinie (279) 1 zablokowana

  • (2)

    Panie Autorze - linia 201 prowadzi do Maksymilianow, a nie Kościerzyny.

    • 3 3

    • (1)

      Linia 201 prowadzi z Maksymilianowa do Gdyni.

      • 1 1

      • 201

        Linia 201 to linia Nowa Wieś Wielka - Gdynia Port przez Bydgoszcz Wschód, Maksymilianowo, Kościerzynę, Gdynię Główną jeśli chcemy być tak precyzyjni

        • 1 0

  • (1)

    Warto zauwazyc, ze trasa PKM w swojej przewazajacej czesci prowadzi trasa kolei zbudowanej juz przed wojna przez Wolne Miasto Gdansk (wykorzystuje sie do tego m.in,juz istniejace nasypy, oczywiscie odpowiednio przemodelowane) Pierwotna przedwojenna linia prowadzila z Wrzeszcza do Kartuz, a nie do Gdyni jak sie to robi teraz.Szkoda, ze zapomniano o przedluzeniu linii wlasnie do Kartuz, skoro w tamtym kierunku trwa rozbudowa aglomeracji.

    • 3 2

    • Panie Weteranie! Linia kokoszkowska została wybudowana przed Pierwszą Wojną Światową! A za Wolnego Miasta Kartuzy należały do Polski i były siedzibą powiatu, więc żadnej kolei by nie budowano! I wreszcie po trzecie, pociągi PKM co godzinę pojadą właśnie do Kartuz!

      • 1 0

  • Po co nam ten PKM? (1)

    W Gdyni żyje się dobrze. Jak ruszy PKM to tylko zaczną nim do nas przyjeżdżać bezrobotni i menele z Gdańska. A wewnątrz wagonów przyjedzie do nas smród z Szadółek. Ja tam wolę udać się do Infoboxu i pooglądać planowane gdyńskie inwestycje.

    • 2 8

    • na pewno dobrze się żyje na dzielni Meksyk. Takie gdyńskie Santa Monica

      • 2 0

  • PKM

    Sonda jak zwykle idiotyczna!

    • 1 0

  • PKM na Oksywie

    Pkm na Oksywie.

    • 3 0

  • Błąd (2)

    Gdynia PKM wymyśliła (dr Wołek), a Gdańsk go zrealizował (ściślej marszałek woj.).
    Czas już najwyższy, by coś zacząć działać na terenie Gdyni.
    Dziwią mnie jednak błędy, jakie miasto usiłuje popełnić już na starcie tych działań.
    Obecna projektowana lokalizacja przystanku Stadion to niewypał.
    Ten przystanek winien się znajdować nad ul. Syryjską / Małolacką i tam też powinien znajdować się Węzeł przesiadkowy dla dzielnic Witomino, Wiczlino, Mały Kack, Redłowo, zintegrowany z Węzłem SKM Redłowo. Nie inaczej.

    • 24 0

    • Projektowana lokalizacja Gdynia Stadion to faktycznie pomyłka

      Bardzo bliska odległość do Wzgórza Św Maksymilana (5 minut drogi pieszo), obsługa wyłącznie centrum Łużycka i czasem może Hali Gdynia.
      Prawidłowo przystanek powinien i musi znaleźć się pomiędzy Redłowem, a Witominem. przy głównej ulicy. Tam też z centrum biurowego Łużycka trafią, a raptem 3-minutowy spacer nikomu na złe nie wyjdzie,

      • 3 3

    • Ale ta kolej (PKM) najwyrażniej nie ma służyć mieszkańcom miasta Gdyni, tylko....

      .....no właśnie, Komu ???
      To jedna z takich inwestycji jak: Chwarznieńska przez Witomino, tunel na Puckiej czy chyba najciekawsze, nieistniejący jednogodzinny bilet - widmo
      na linie zwykłe, za 3,60zł w ofercie w gdyńskiego ZKM-u, który niby jest, ale nigdzie go nie widziano.
      No w każdym razie nabyć go nigdzie nie można, zaś kierowcy autobusów linii zwykłych sprzedają jednogodzinne, ale na linie......pospieszne hihi, za 4,60 zł.
      TOTALNY ABSURD MOŻLIWY TYLKO W MOIM MIEŚCIE GDYNIA :)

      • 5 0

  • Czy zauważyliście, że wśród wyznawców (tak już to trzeba nazwać) Wojciecha Szczurka (6)

    Panuje maniera pisania o nim "On" z wielkiej litery? Tyleż zabawne, co przerażające. Wystarczająco przerażające, żeby nazwać to kultem jednostki.

    • 16 6

    • u kulturalnych ludzi to normalne (4)

      Wy, On, Ona, Jej - zaimek dzierzawczy

      • 2 10

      • (1)

        Raczej u lizusow...

        • 9 2

        • Raczej u Nich ;-)

          • 2 0

      • (1)

        Raczej u nieuków. Ze względu na formę grzecznościową pisownię zaimków osobowych z wielkiej litery stosuje się przy bezpośredniej korespondencji stosując je w 2 osobie liczby pojedynczej bądź mnogiej (czyli Ty, Twój, Was itd.) a nie w 3 osobie.

        • 6 0

        • Chyba, ze mówimy o Nim, czyli o faraonie, o Nim, czyli o fuhrerze lub o NIM...!

          • 5 1

    • Na szczęście coraz więcej jest takich co uważają go za zwykłego bufona. I dobrze.

      • 6 1

  • To naprawdę dobra informacja. (15)

    Ciekawe czy teraz wydział propagandy UM Gdynia ogłosi, że to tylko ich sukces.

    • 102 34

    • (13)

      gdybyś nie był tak zacietrzewiony, to wiedziałbyś, że cała PKM powstała dzięki konsekwencji Gdyni i Sopotu. Gdańsk blokował projekt, bo wolał rozwijać komunikację tramwajową. Na szczęście udało się przekonać.

      • 31 41

      • Bardzo konsekwentna była Gdynia. (5)

        W Gdańsku już niemal wszystko gotowe. A w Gdyni w miejscach, gdzie powinny powstać perony wciąż pasą się krowy.

        • 32 7

        • Biedaku, nienawiść do Gdyni zalewa ci oczy i masz widzenia ze swojej rodzinnej wsi (1)

          Gdzie na Karwinach czy przy stadionie pasą się krowy?

          • 5 8

          • a już się nie pasą?

            Jakieś 30 lat temu się pasły :D

            • 2 0

        • fakty sa faktami (2)

          To wynika m.in. z faktu, ze istnieje problem techniczny z budowa przystankow wzdluz 201- tedy puszczane sa pociagi towarowe z przekroczona skrajnia. A co do poczatkow pkm- spokojnie mozna znalezc w necie archiwalne artykuly,jak Gdansk bardzo niechetnie podchodzil do projektu, forsujac za wszelka cene tramwaj przez Jasien na lotnisko. Do tego dochodzily inne plany w okolicach nasypow przy Abrahama. Dzial propagandy PO stara sie to teraz zatuszowac, ale jeszcze 7 lat temu Gdansk byl glownym hamulcowym PKM. Trzeba byc choc troche obiektywnym.

          • 20 13

          • kiedy to było (1)

            od mniej więcej 2010 roku jest zielone światło dla kolei , nie dla tramwaju i faktyczny początek realizacji inwestycji. Poza tym PKM jest spółką samorządową wojewódzką , zaś całe przedsięwzięcie realizowane przez województwo pomorskie, nie przez samorządy miejskie. Już od 2010 roku było przyzwolenie na kolej z zamiarem rewitalizacji innych linii kolejowych na terenie województwa. Była tylko ciągle lansowana koncepcja wspólnego przebiegu kolei i tramwaju od Brętowa do Strzyży ( tramwaje miały tam jeździć po torach kolejowych i dalej po Nowej Abrahama. Z koncepcji tej jednak ostatecznie zrezygnowano z uwagi na kłopot pogodzenia ruchu tramwajowego i kolejowego i konieczności robienia przez motorniczych uprawnień na lokomotywy . Wówczas miałby istnieć między Niedżwiednikiem i Strzyżą jeszcze jeden przystanek przy kościele księży zmartwychwstańców . Nie ma go , bo dla pociągu to za krótka odległość między przystankami . Wiem bo w 2010 roku byłem na zebraniu , konsultacji. Myślę, że prawdziwym autorem odbudowy kolei jest młody Tusk znany z inklinacji kolejowych, który zalobbował z tematem u ojca. To są jednak tylko moje domysły. Z rodzajem prac na terenie Gdyni i Gdańska nie ma co porównywać. W Gdańsku to budowa praktycznie od początku nowej linii kolejowej dwutorowej ( stara była jednotorowa i na jeden tor były wszystkie wiadukty), dziewięciu przystanków, 34 wiaduktów , montaż systemu sterowania ruchem ERTCMs 2, włączenia w istniejący układ torowy , 3 węzłów integracyjnych.. Na linii 201 to tylko budowa nowych przytsanków z ewentualnymi węzłami inegracyjnymi. Przy czym miasto Gdynia musi jedynie pokryć koszt węzłów integracyjnych.

            • 11 1

            • Całkiem niedawno

              Zdaje się, że to Budyń był jedynym przeciwnikiem - i to całkiem niedawno - elektryfikacji linii i upierał się najpierw przy koltramach, a potem szantażując UM nie przekazaniem gruntów pod PKM, wymusił trakcję spalinową.
              A teraz robi się PR, że gdyby nie trakcja spalinowa, to w ogóle PKM by nie powstała, co jest wierutną bzdurą.
              Nie kocham Gdyni, ale jak coś się pisze, to należy być obiektywnym. Fakty zawsze prędzej czy później wyjdą na jaw.Tak jak z Armstrongiem. Też był niby uczciwy i czysty, a jak skończył, sami widzicie.

              • 5 1

      • Bzdura... (1)

        Mało wiesz. Gdańsk wtedy w pierwszej kolejności chciał potwierdzenia finansowania rozwoju sieci połączeń tramwajowych. Prowadząc odpowiednią politykę, Gdańsk upiekł dwie pieczenie na jednym ogniu. Z punktu widzenia interesów Gdańska i gdańszczan efekty tamtejszych decyzji to majstersztyk. I to bez chwalenia się, opowiadania wszędzie, jacy to jesteśmy "ach i och". A rzekoma konsekwencja Gdyni czy kogokolwiek nie miała tu absolutnie żadnego znaczenia (niektórzy mówią o niej, w trosce o swój PR).

        • 14 8

        • nie wiem

          czy to bylo ze strony Gdanska zamierzone, ale faktycznie zyskal i kolej i tramwaje za UE pieniadze...;)

          • 6 1

      • Brawo, że są jeszcze na tym portalu ludzie bezstronni, których pamięć nie zawodzi :)) (3)

        a zwłaszcza inicjatorowi przedsięwzięcia, który i ode mnie otrzymał "razy", że już chciał poddać się do dymisji i nie kandydować do Rady M.Gdyni.

        Panie dr.Wołek, przepraszam .

        Wiem, że to nie Pana wina, ale żyjemy w takim środowisku gdzie na pańskim dobrym pomyśle inni, którzy przeszkadzali, ugrali sobie najwięcej, a mnie to normalnie wkurza :((

        • 16 5

        • (2)

          Pomysł dobry? litości, moim zdaniem pieniądze w błoto, ale pożyjemy zobaczymy, czy ktoś będzie tym jeździł... i przede wszystkim, jak będzie rozwiązana kwestia biletu metropolitalnego z PKM.

          • 3 15

          • "Pomysł dobry? litości" (1)

            jak pogrzebiesz w internecie, czy zgłosisz sie do radnego Wołka to może pokaże Ci całą koncepcje, wtedy przyznasz, że całkiem dobra. Oczywiście do dzisiejszej PKM jest to zupełnie coś innego, ale....

            • 3 1

            • "to co jest" nie wygląda zbyt ciekawie, zwłaszcza, że maja likwidować połączenia autobusowe.

              • 3 3

      • ooooooo wydział propagandy już zadziałał hahaha

        • 37 16

    • Trzymają ryj na wodzu bo się boja ze ktoś wreszcie wytknie tym lajzom tristara. Newerending story.........

      • 2 1

  • A którędy będą jeździły pociągi towarowe do i z portu w Gdyni? (6)

    Jedną linię kolejową blokuje Pendolini, a drugą zablokuje PKM.

    • 9 4

    • jak może blokować (1)

      linię skład który jeździ 5 razy na dobę?

      • 2 2

      • poproś tatusia

        niech wymieni bateryjki w twojej ciuchci o rozstawie szyn 19mm

        • 0 0

    • wagony na TIR-y

      bo mamy piękne autostrady i drogi ekspresowe

      • 0 0

    • Nigdy bo nie ma czego wozić.Górnicy nie chcą fedrować a rolnicy nie chcą orać.

      • 2 1

    • zamknąć port (1)

      i po sprawie :)))

      • 3 0

      • no właśnie dość już tego portu w Gdyni wieżowce budować, żeby

        każdy mógł być pokojówką albo parkingowym i popatrzeć na luksus.

        • 7 1

  • Czy usytuowanie przystanku Gdyni - Stadion, to dobre miejsce ??? (10)

    Moim skromnym zdaniem powinien on być przy Stadionie Miejskim wraz z Centrum Przesiadkowym, poszerzoną ulicą (w tym drugim "właściwym" tunelem)łączącą Witomino z SKM Redłowo oraz wiaduktem-kładko-placem przy PPNT. Co prawda zastrzegam się, że nie znam szczegółów geologicznych i geodezyjnych nie wspominając o aspektach prawnych tamtych nieruchomości, ale właściwie zagospodarowując ten teren Gdynia zrobiłaby skok cywilizacyjny.

    Jest jeszcze jeden ważny aspekt tego miejsca, za chwilę zacznie rozwijać i rozbudowywać tzw. "Psia Górka" dalej ŁUŻYcka no i nowy budynek z drugiej strony Altusa przez IK, a także Centrum SKOK i już na ukończeniu jest biurowiec TV-Vektra.

    Natomiast w miejscu proj.Stadionu można zrobić mniejszy przystanek "Stadion Bis" a najlepiej PKM Gdynia-Sportowa !!

    Takie rozwiązanie tego miejsca znakomicie by prezentowało Gdynię tu i teraz, a za razem takie rozwiązanie byłoby bardziej funkcjonalnym z uwagi na potoki transportowe miejsca.
    Gdynia musi pokazywać się nie tylko z tego, że jest najpiękniejszym polskim miastem, ale i najbardziej funkcjonalnym. Jest pomyślana i zagospodarowywana z głową a nie z przypadku, a wtedy każdy Gdynianin, Pomorzanin, turysta poczuje się dumny, iż mieszka w tak wspaniałym regionie, a każdy gość będzie chciał tu powracać po wielokroć.

    Panie Marszałku na takie funkcjonalne i potrzebne tu rozwiązanie nie powinniśmy oszczędzać, a wspomnienia ludzi codziennie z niego korzystających mogą dodatkowo być też miłą wizytówką z naszego miasta, zamiast piasku w butelce, muszelek czy kapitańskiej czapki, które później zalegają szuflady.
    Coraz więcej ludzi nie tylko z Polski bierze za wzór gdyńskie rozwiązania komunikacyjne czy to nie jest wspaniała marka województwa ???

    • 6 19

    • Gdynia powinna mieć 24 przystanki PKM dokładnie to policzyłem (5)

      na każdym dynamicznie rozwijającym się rogu powinien być SMART wieżowiec, bo Dubaj musi prestiż słowotok aczkolwiek brzmi dumnie, Gdynia nad wszystko miejsce najwspanialsze naznaczone przez samego Stwórcę i jego namiestnika ziemi uświęconej gdyńskiej tak opluwanego i zwalczanego przez gniazda karabinów maszynowych partii co to kler i komunistów przeciw Kochanemu Prezydentowi bezparrtyjnemu bo u nas w Gdyni nie ma polityki, są tylko karzełki na wielkiego Przywódcę jest porgram, który generuje taki bełkot i nazywa się Marych 2.0, rynkowy upgrade Bezstronnego, rebranding bo Gdynia bełkot Ament.

      • 13 4

      • Człowieku, czyścisz mi monitor :)

        • 0 0

      • "naznaczone przez samego Stwórcę" (3)

        widać jesteś człowiekiem g.wierzącym, takim to łatwiej zyć. Ja niestety jestem zwykłym pragmatykiem a PKM cieszy się ogromnym zainteresowaniem, więc przychylamy się do próśb wszystkich zainteresowanych i coś tu skromnie próbuje dywagować.

        Gdzie mi tam do wielkiej POlityki z resztą jestem jak już to tylko wyrobnikiem jakiś analiz, bliżej mi do strony technicznej rzeczywistości niz do metafizyki :))

        Mając we władzach doskonałego stratega i wizjonera dr Szczurka jestem spokojny, choć wiem, ze On wszystkiemu nie jest w stanie podołać gdy czyhają różne zaścianki, koterie, kolesie,..... ale uważam pomagać warto, bo to istota samorządności i obywatelskości.

        • 3 9

        • (2)

          Nadajesz w ramach tego obfitego miejskiego budżetu pijarowskiego, czy działasz poza nim jako tzw. pożyteczny idiota?

          • 8 4

          • jak wczesniej pisałem *nie jestem człowiekiem wiary* (1)

            Tobie tylko mogę zazdrościć, bo patrząc na Jezusa, który powinie Tobie i ca 90% katolików w wierze przewodzić i ją wydoskonalać sprawa robienia pożytków powinna być poza dyskusją.
            A jeśli kogoś z tego tytułu pomocy nazywasz idiotami obrażasz 90 % społeczeństwa Polskiego - przynajmniej tych zadeklarowanych ??

            PKM miała być także pożyteczna dla społeczności Pomorza na dzisiaj będzie prawdopodobnie dla Gdańska, a jeśli się mówi i jest jakieś światełko dla Gdyni widać TOTALNE minusowanie, zakłamywanie, oszukiwanie.

            Gdzie w Was miłość katolicka do bliźniego, pomoc innym.... Wstyd sąsiedzi , ogromny wstyd !!

            • 4 6

            • U nas w Urzędzie wielkiej Gdyni jesteśmy pragmatyczni czasem widzimy rzeczy ,których nie widzą

              zwykli, ale wrażliwość - kocham operę - widzę jak SMART Gdynia rozwija gondole prezydent uczciwy otoczony wrogami z partii u nas Samorządność kryształ bełkot marych powinno być lotnisko dla rozwoju i wzbogacania tak myślimy na zmianę z jednego ciała mnogie osobowości Marych i Bezstronny kult jednostki i kompleks oblężonej twierdzy piar i prestiż w pokój 207 biurko od okna.

              • 7 3

    • Marych jesteś z RR? (1)

      • 2 2

      • on jest z kosmosu ;)

        • 1 1

    • marych dlaczego zmieniles nick ?kiedys byles bezstronny (1)

      • 4 3

      • Czasem produkuje się tu też jako "x", co mu zawsze z portu śmierdzi lub występuje jako inne diabelstwo, wściekle atakujące wszystkich domniemanych wrogów "doskonałego stratega i wizjonera dr Szczurka" i jego wiernej nadwornej świty oraz kolegów z branży od zmiany krajobrazu miasta na prestiżowy.

        • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane