• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiele hałasu o.... ciszę w Gdańsku

Katarzyna Moritz
7 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 

W centrach miast nasze uszy atakowane są hałasem o sile od 68 do 76 decybeli.



Miasta nie muszą być tak głośne, a ich mieszkańcy narażeni na bezpardonowy atak decybeli. Dlatego gdańscy radni przyjęli uchwałę dzięki której zostanie ograniczony hałas w Gdańsku.



Największy hałas jest w Gdańsku wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych. Największy hałas jest w Gdańsku wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych.
Po inwestycjach drogowych hałas wzrośnie głównie wokół Południowej Obwodnicy Gdańska. W innych miejscach - znacznie się zmniejszy. Po inwestycjach drogowych hałas wzrośnie głównie wokół Południowej Obwodnicy Gdańska. W innych miejscach - znacznie się zmniejszy.
Hałas w wielkim mieście to chleb powszedni. Ale nie musi tak być: dwa i pół roku po opracowaniu szczegółowej mapy hałasu w mieście, czas na konkretne działania. W sumie z troski o mieszkańców, ale też dlatego, że to wymóg unijny.

Gdzie jest najgłośniej? - Wzdłuż ciągów komunikacyjnych. Ale budowa ścian akustycznych problemu nie rozwiąże. One bardzo pogarszają architekturę miejską, a hałas obniżają jedynie o 3 decybele - wyjaśnia Maciej Lorek, dyrektor wydziału ochrony środowiska w gdańskim magistracie.

Co więc zadziała? Najważniejsze to poprawa płynności ruchu i wyprowadzenie ruchu ciężkich samochodów z miasta, likwidacja dziur w jezdni, stosowanie innych typów asfaltu, nawet sposób ułożenia kostki brukowej jest ważny. Te przyczyny hałasu będą likwidowane w pierwszej kolejności. Kiedy? Do 2015 r.

Jak? Choć zabrzmi to kuriozalnie pomóc ma budowa zupełnie nowych dróg. Hałas ma się zmniejszyć wraz z budową Drogi Zielonej od al. Hallera do ulicy Marynarki Polskiej oraz od ulicy Gospody do alei Grunwaldzkiej. Pomocna będzie też budowa Trasy Sucharskiego, Południowej Obwodnicy Gdańska, ulica Nowej Słowackiego, trasy W-Z, Nowej Łódzkiej i Nowej Wałowej.

Najważniejsze istniejące arterie zostaną przebudowane: zyskają nową nawierzchnię, wspomniane już ekrany akustyczne, wały ziemne, pasy zieleni i tzw. inteligentną sygnalizację świetlną.

- Dzięki nowym drogom skorzysta 35 tys. mieszkańców Gdańska. Gdy staną przy nich ekrany akustyczne to 58 tys. mieszkańców poprawi się jakość życia. Po inwestycjach hałas zwiększy się na obwodnicy południowej, ale tu mieszka mniej ludzi - zapowiada Maciej Lorek.

Wyciszenie dróg pochłonie od 1,5 do 2 proc. kosztów ich budowy.

Dopiero po 2015 roku miasto zajmie się hałasem tramwajowym. Kupiona zostanie maszyna do szlifowania szyn. Pomóc ma modernizacja gdańskich tramwajów: gdy przestaną trzaskać ich drzwi skorzystają na tym 24 tys. gdańszczan.

Pomyślano także o hałasie lotniczym. - Dziś samoloty nie hałasują bardziej, niż powinny. Port w Rębiechowie jednak się rozwija i mieszkańcy mogą być zdenerwowani, że samoloty latają nad nimi od 6 rano. Chcemy podjąć działania w celu wyeliminowania z lotniska w Gdańsku najbardziej hałaśliwych samolotów - przekonuje Lorek.

Gdańsk jest obecnie jedynym miastem w Europie które ma monitoring hałasu on line. Sprawdź na mapie akustycznej jaki jest poziom hałasu na twojej ulicy.

Mapa powstaje dzięki zamontowanych na terenie miasta 40 stacji do pomiaru hałasu. Docelowo ma ich być 70. Wspólnoty, spółdzielnie mieszkaniowe czy mieszkańcy, którzy chcą by w ich okolicy pojawiła się stacja mogą zgłosić swój akces na maila: halas@gdansk.gda.pl

Opinie (142) 8 zablokowanych

  • Jak najszybciej zakaz tirów na Podwale Przedmiejskie! Najpierw Obwodnice Południową potem Trase Sucharskiego

    by wynieść zgiełk psujący uszy i smród poza CENTRUM!!! Turyści i mieszkańcy odetch ną z ulgą.

    • 3 0

  • tak,chłopaki które kupiły kino bajka zmienili funkcje na dyskotekę ,instalując aparaturę

    którą można nagłośnić gdańsk i do 4 rano łomot.W środku dzielnicy mieszkaniowej łomot niskotonowy no i co ano nic.Poprostu młodzi gniewni i ćwiercinteligentni.Nie ma już osiłków ,króluja w 2 lokalach w centrum Gdańska,inna firma podnajeła od sprawnych inaczej obiekt i na razie wzgledny spokój.

    • 6 0

  • (2)

    Wszystko przez te cholerne samochody...
    Zniszczyć wszystkie i nie będziemy mieli hałasu, a jedynie z SKM-ki, autobusów i tramwajów.

    • 9 3

    • dokladnie! (1)

      i niech lekarze, straz pozarna i policja tez sie przesiadze na SKM!

      • 0 5

      • W tym przypadku samochody są niezbędne, ale miałem na myśli zwykłe auta.

        • 1 0

  • naród tego nie wytrzyma!

    • 0 0

  • cisza?

    niestety mieszkam przy Grunwaldzkiej na 10-tym piętrze. i stwierdzam jedno - pojazdy jeżdżące zgodnie z dopuszczalną prędkością nie stanowią zbytniego problemu, z tym da się żyć (nie wiem jakie są odczucia mieszkających na parterze). największa bolączką są motory, a właściwie ich kierowcy, którym frajdę sprawia jazda na wysokich obrotach - niestety są tacy nawet w czasie przejazdu św.Mikołaja. najlepszym sposobem na zmniejszenie hałasu jest jazda do 50 km/godz. - inwestycja w fotoradary, ale nie ich atrapy!

    • 6 0

  • Hałas (1)

    Nie da rady zlikwidować był będzie i niech tak ozostanie to są oznaki miasta;-)

    • 19 20

    • yyy tam

      Taki tam hałas/ Zajrzyjcie do dowolnej szkoły lub przedszkola. O!!! To dobiero jest decybelowy horror. Pozapychać małe paszcze i o połowę ciszej będzie ;)

      • 4 0

  • Dodajcie podpisy pod mapkami bo ludzie se cuda pomyślą. (5)

    Pierwsza mapka przedstawia obecne natężenia hałasu.
    Druga przedstawia ZMIANĘ natężenia hałasu w jakimś okresie (2015?)

    Podpiszcie te mapki, bo ludzie sobie pomyślą że za 5 lat obwodnicę wyciszą do zera, podobnie jak centrum Gdańska.

    • 45 3

    • popieram, podpisy pod mapkami świadczą o niezrozumieniu tych map przez autora tekstu (3)

      nawiasem mówiąc skąd spadek hałasu o -5 dB w lesie?

      i czemu na głównych drogach (grunwaldzka) ma być wzrost hałasu mimo tych zmian?

      • 9 0

      • To proste

        Spadek hałasu w lesie osiągnięty zostanie przez to że wszystkie drące się wrony i mewy wyzdychają i stąd ten rezultat.

        • 7 0

      • -5dB w lesie

        Teoretycznie to akurat możliwe. Jeżeli spada o 5 na obwodnicy to konsekwentnie powinno spadać o podobne wartości w oddaleniu do niej, również w lesie - bo to głównie obwodnica i inne drogi są generatorem hałasu.

        Inna sprawa że nie ma możliwości żeby poziom hałasu obniżył się przez to o taką samą wartość. Chociażby ze względu na ukształtowanie terenu - są miejsca które bardziej "chłoną" hałas (np. jakiś wąwóz, albo miesce gdzie hałas odbija się dodatkowo od ściany lasu z tyłu) a inne naturalnie są np. przez taką ścianę bardziej "odporne".

        Wygląda mi na to że o ile pierwsza mapka powstała na bazie jakichś pomiarów, symulacji, algorytmów itp., to już druga na zasadzie "p....nij tu Kaziu kreskę a tam plamkę / a jaką? / a taką!"

        • 7 0

      • popieram

        Też analizuję mapki i wyszło, że Obwodnicą Trójmiasta już żadko kto będzie jeździł a z centrum Gdańska wszyscy się wyprowadzą:)))
        podpisy... podpisy... podpisy

        • 4 0

    • Dokładnie!

      Obwodnica będzie płatna dlatego wszyscy się wk***** i nikt nie będzie tamtędy jeździł...a w Centrum Lisicki będzie rozdawał lokale biznesmenom będzie wiocha na maxa i tak dalej będziemy woleli bawić się w Sopocie.

      • 7 4

  • A co z hałasem pociągów i kolejek (1)

    przejeżdżających przez środek osiedli mieszkaniowych.

    • 4 0

    • zapomniałeś o tramwajach

      też dają czadu

      • 1 0

  • na skrzyżowaniu Chłopskiej i Kołobrzeskiej można pier_olca dostać

    np blok Chłopska 12-z ulicy dobiega do mieszkań "dyskoteka" 24h na dobę
    o ekranach nie ma mowy, chociaż mieszkańcy zbierali podpisy, a jako bonus dostaną teraz nocne kursy tramwajów
    czekajcie do 2015, to Wam przeszlifują szyny, a ekrany i tak dają tylko niewielkie wyciszenie, to nie postawimy
    o!

    • 3 0

  • Paranoja (2)

    i co jeszcze ciekawego wymyśla? "Po inwestycjach hałas zwiększy się na obwodnicy południowej, ale tu mieszka mniej ludzi - zapowiada Maciej Lorek." czy ludzie z południowej części Gdańska są jacyś gorsi? Patrząc ile tutaj nowych bloków i osiedli za chwilę ta "niby" różnica, się wyrówna i co wtedy? kolejne genialne pomysły?

    Dawno takich głupot nie czytałam.

    • 5 3

    • to chyba niewlele czytasz :) (1)

      a co, ma być więcej hałasu gdzie jest dużo ludzi?
      Weź na wstrzymanie gościu

      • 0 1

      • czytaj uważniej...albo sam weź się na wstrzymanie "gościu"

        =]

        hałas był i będzie coraz większy WSZĘDZIE, więc imo takie działania (proponowane w artykule) to strata kasy

        poczytaj inne komentarze, pozdr

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane