• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka reklama na falowcu jest legalna

Rafał Borowski
8 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Tak prezentuje się reklama, która zawisła na ścianie budynku na Przymorzu. Jest ona w pełni legalna w świetle gdańskiej uchwały krajobrazowej.
  • Tak prezentuje się reklama, która zawisła na ścianie budynku na Przymorzu. Jest ona w pełni legalna w świetle gdańskiej uchwały krajobrazowej.

Na ścianie jednego z falowców na Przymorzu pojawiła się wielkoformatowa reklama. Część naszych czytelników alarmuje, że to sprzeczne z uchwałą krajobrazową. Nie jest to jednak prawdą - reklama jest legalna i zgodna z przepisami. Warto więc po raz kolejny przypomnieć, że uchwała krajobrazowa nie miała na celu likwidacji reklam w mieście, a jedynie ich uporządkowanie.



Czy takie reklamy powinny być legalne?

Wspomniany baner - reklamujący okolicznościowy banknot - znajduje się na budynku przy al. Rzeczypospolitej 7Mapka, nieopodal pętli tramwajowej Zaspa. Pokrywa ścianę szczytową, na której nie ma żadnych okien, z racji czego nie może utrudniać życia mieszkańcom falowca.

Mimo to do naszej redakcji spłynęły głosy oburzenia. Powód? Zdaniem czytelników takich banerów nie powinno być w przestrzeni Gdańska po przyjęciu przez miejskich radnych uchwały krajobrazowej.

Czytaj więcej: Uchwała krajobrazowa w Gdańsku przegłosowana

Przypomnijmy: zapisy wspomnianego aktu prawnego weszły w życie 2 kwietnia 2018 r., jednak ustanowiono w nim okres przystosowawczy, wynoszący dwa lata. Innymi słowy, wszystkie zainteresowane podmioty miały jeszcze sporo czasu, aby dostosować reklamy do nowych przepisów. W praktyce oznaczało to likwidację wielu wielkoformatowych nośników, przede wszystkim billboardów, a także zmianę szyldów przedsiębiorstw.

Baner z Przymorza jest legalny



Urzędnicy tłumaczą, że baner na falowcu nie stoi w sprzeczności z uchwałą krajobrazową. I nie jest to kwestia ich widzimisię. W odpowiedzi na nasze pytania precyzyjnie wskazali przesłanki, jakie muszą spełniać reklamy podobne do tej, która zawisła na Przymorzu.

Czytaj więcej: Kontrowersyjne reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową

- Baner, którego dotyczy zapytanie, jest zgodny z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Uchwała dopuszcza sytuowanie reklamy na elewacji bez otworów okiennych - z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnic i poddaszy - do której nie przylega żaden obiekt lub płaszczyzna ściany innego budynku oraz o wysokości nie mniejszej niż 9 m, liczonej od poziomu terenu do wysokości dolnej krawędzi okapu dachu przy elewacji, na której sytuowana jest reklama - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy tłumaczą, że celem uchwały nie był całkowity zakaz reklam, ale likwidacja takich zjawisk, jak widoczne na zdjęciu. Jeszcze niedawno tak prezentowała się Wysepka we Wrzeszczu, widok w kierunku Oliwy. Urzędnicy tłumaczą, że celem uchwały nie był całkowity zakaz reklam, ale likwidacja takich zjawisk, jak widoczne na zdjęciu. Jeszcze niedawno tak prezentowała się Wysepka we Wrzeszczu, widok w kierunku Oliwy.

Lista wymogów jest całkiem długa



To nie wszystkie wymogi, do których musiał dostosować się reklamodawca. Jest ich całkiem sporo i trudno je uznać za nieprecyzyjne, czyli stwarzające pole do nadużyć. Zarówno wspomniany baner, jak i każdy inny musi spełniać łącznie - oprócz wyżej wymienionych - następujące warunki:


  • Mieć wyłącznie formę prostokąta.
  • Dolna krawędź reklamy nie może być usytuowana niżej niż 3 metry nad poziomem terenu.
  • Powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 60 proc. powierzchni elewacji.
  • Reklama musi spełniać nakaz zachowania pola ochronnego o wielkości odpowiadającej co najmniej 10 proc. wysokości i szerokości elewacji, na której jest sytuowana, z wyłączeniem urządzeń reklamowych wykonanych z giętych lamp neonowych.
  • Reklama nie może się pojawić w odległości mniejszej niż 50 metrów od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad oraz tuneli.

Celem uchwały krajobrazowej nie był zakaz reklam



To już kolejna sytuacja, gdy nasi czytelnicy alarmują nas o reklamie, która w ich odczuciu jest niezgodna z prawem. W drugiej połowie października opisywaliśmy nowe tablice wolnostojące przy ul. Opolskiej na Przymorzu. Także i one okazały się być w pełni legalne.

Czytaj więcej: Reklam miało być mniej, a postawili nowe

Krótko mówiąc, celem wprowadzenia uchwały krajobrazowej nie był całkowity zakaz reklam wielkoformatowych, lecz uporządkowanie zasad ich montażu.

Także i nowe tablice wolnostojące przy ul. Opolskiej na Przymorzu są w pełni zgodne z zapisami uchwały krajobrazowej. Także i nowe tablice wolnostojące przy ul. Opolskiej na Przymorzu są w pełni zgodne z zapisami uchwały krajobrazowej.

Zniknęły nielegalne reklamy, pojawiają się legalne



Po całkowitym usunięciu niezgodnych z prawem reklam zaczęły po prostu pojawiać się nowe, które spełniają wskazane w uchwale wymogi.

- Uchwała krajobrazowa ściśle określa, jakie nośniki reklam oraz na jakich zasadach i warunkach zostały dopuszczone na terenie Gdańska. Celem uchwały jest uporządkowanie chaosu reklamowego, a nie likwidacja wszystkich reklam. Obecnie nie trwają prace związane z nowelizacją uchwały. Dokument pozytywnie wpłynął na wizerunek miasta. Efektem reguł uchwały jest dziś uporządkowana niemal w 100 proc. przestrzeń miasta. Wzdłuż dróg zdemontowanych zostało ponad 95 proc. nośników, które były niezgodne z uchwałą. Z przestrzeni miasta zniknęło kilkaset wielkoformatowych i kilka tysięcy mniejszych nielegalnych nośników. Ponadto treść uchwały obroniła się w dotychczas toczących się postępowaniach sądowych - uzupełnia Kiljan.

Miejsca

Opinie (203) ponad 20 zablokowanych

  • reklamy

    oby ten kaczyzma jak naszybciej sie skonczyl,jest gorzej ja za komuny.

    • 3 7

  • Bank Pekao

    Wprowadził opcję płatności google pay, czy ktoś czytał jakie dane i komu są przekazywane ?

    • 2 2

  • Pierwszy raz widzę reklamę banknotu (1)

    • 3 1

    • A banknot widziałeś?

      • 0 0

  • ale obciach

    i tak oto były prezydent stał się towarem reklamowanym

    • 1 4

  • Oczywiście, że reklama jest legalna. Problem tkwi w (9)

    jej treści, która się nie podoba większości mieszkańców Gdańska. Ale po sprawiedliwości, to każdy, nawet nielubiana władza ma prawo reklamować to co jest zgodne z prawem. Gdańsk jest częścią Polski a półki co, Polska nie jest częścią Gdańska !

    • 73 27

    • Jestes w błędzie. Robiłes jakieś badania?Baner sie nie podoba tylko zyjacych nienawiścią do Pisu i to nie jest wiekszosc a (2)

      Reszta ma to gdzies.Wczesniej na falowcu były inne banery.

      • 7 17

      • (1)

        Szyld reklamowy na budynku naszej firmy kazali usunąć, bo był lekko za długi, nie do okna, a do skraju pawilonu. A wystarczyło gdzieś dopisać "Lech Kaczyński" i byłby legalny. Że też nasz szef o tym nie pomyślał. Tyle tysięcy w błoto. Tony metalu, plastiku, elektroniki na Szadółki, a dwa słowa uratowałyby setki reklam. Górą Gdańsk Czystemiasto! Górą Gdańsk bez plastiku! Jak zwykle krewni i znajomi królika na tym zarobili.

        • 13 3

        • Widzę, że czytania ze zrozumieniem nie nauczyli

          • 6 8

    • haha (1)

      dokładnie, wcześniej były inne banery, ale dopiero jak pojawiło się znienawidzone nazwisko to wielkie oburzenie o legalność

      • 8 10

      • a jakby tam były słowa adolfa

        że "Polakowi wystarczy żeby umiał policzyć do 500+ i się podPiSać"

        • 4 1

    • Dlaczego do tej pory jest reklama przy szpitalu na Zaspie?

      Były 3 reklamy na ogromnych słupach, zlikwidowali 2 ale została jedna, która ma zgodę na istnienie z UM. Dlaczego?

      • 2 0

    • Popieram! (1)

      Wszystkie Moliery i inne wielkie reklamy nie kłują w oczy mieszkańców tego, ponoć ultra patriotycznego, demokratycznego i wolnego miasta. No, ale jeśli pojawią się już jakieś "prawicowe" treści...

      • 3 5

      • nawet tu jest zakłamanie - bo Pisowskie treści nie są prawicowe tylko skrajnei lewacko-populistyczne

        nigdzie na świecie żadna Prawica nie podnosi podatków i nie rozdaje kasy za nic, a tym bardziej nie karmi patologii.

        • 3 1

    • Warto być Polakiem

      Co w tym zdaniu może się nie podobać?
      Szczególnie dzisiaj,?

      • 0 1

  • Na tym falowcu wczesniej wisiał baner adamowicza !!Nie przeszkadzało to patologi podobnie jak reklama zagranicznego banku! (1)

    Na tym falowcu banery wiszą cały rok i patologia nie miała nic przeciwko!!
    Ale ziejąca nienawiścią patologia sie natychmiast odezwała gdy sie jej nie spodobała reklama banku narodowego.

    • 12 2

    • tacy to POlacy w Gdańsku mieszkają niestety

      • 4 0

  • piękna!!!

    • 3 1

  • pyt

    mam akcje tego banku czemu marnuje kasę...lepiej by wypłacał wyższą dywidendę

    • 1 2

  • Uchwała krajobrazowa nie miała na celu likwidacji reklam w mieście, a jedynie...

    Zarabianie grubej forsy przez zaprzyjaźnioną firmę dogadaną z jakimś urzędnikiem miejskim !!!

    • 1 1

  • Ta cała uchwała była tylko po to aby uwalić konkurencję

    Zakazali normalnych szyldów na sklepach i restauracjach, a wielkoformaty szpecą miasto. Hipokryci.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane