• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka reklama na falowcu jest legalna

Rafał Borowski
8 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Tak prezentuje się reklama, która zawisła na ścianie budynku na Przymorzu. Jest ona w pełni legalna w świetle gdańskiej uchwały krajobrazowej.
  • Tak prezentuje się reklama, która zawisła na ścianie budynku na Przymorzu. Jest ona w pełni legalna w świetle gdańskiej uchwały krajobrazowej.

Na ścianie jednego z falowców na Przymorzu pojawiła się wielkoformatowa reklama. Część naszych czytelników alarmuje, że to sprzeczne z uchwałą krajobrazową. Nie jest to jednak prawdą - reklama jest legalna i zgodna z przepisami. Warto więc po raz kolejny przypomnieć, że uchwała krajobrazowa nie miała na celu likwidacji reklam w mieście, a jedynie ich uporządkowanie.



Czy takie reklamy powinny być legalne?

Wspomniany baner - reklamujący okolicznościowy banknot - znajduje się na budynku przy al. Rzeczypospolitej 7Mapka, nieopodal pętli tramwajowej Zaspa. Pokrywa ścianę szczytową, na której nie ma żadnych okien, z racji czego nie może utrudniać życia mieszkańcom falowca.

Mimo to do naszej redakcji spłynęły głosy oburzenia. Powód? Zdaniem czytelników takich banerów nie powinno być w przestrzeni Gdańska po przyjęciu przez miejskich radnych uchwały krajobrazowej.

Czytaj więcej: Uchwała krajobrazowa w Gdańsku przegłosowana

Przypomnijmy: zapisy wspomnianego aktu prawnego weszły w życie 2 kwietnia 2018 r., jednak ustanowiono w nim okres przystosowawczy, wynoszący dwa lata. Innymi słowy, wszystkie zainteresowane podmioty miały jeszcze sporo czasu, aby dostosować reklamy do nowych przepisów. W praktyce oznaczało to likwidację wielu wielkoformatowych nośników, przede wszystkim billboardów, a także zmianę szyldów przedsiębiorstw.

Baner z Przymorza jest legalny



Urzędnicy tłumaczą, że baner na falowcu nie stoi w sprzeczności z uchwałą krajobrazową. I nie jest to kwestia ich widzimisię. W odpowiedzi na nasze pytania precyzyjnie wskazali przesłanki, jakie muszą spełniać reklamy podobne do tej, która zawisła na Przymorzu.

Czytaj więcej: Kontrowersyjne reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową

- Baner, którego dotyczy zapytanie, jest zgodny z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Uchwała dopuszcza sytuowanie reklamy na elewacji bez otworów okiennych - z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnic i poddaszy - do której nie przylega żaden obiekt lub płaszczyzna ściany innego budynku oraz o wysokości nie mniejszej niż 9 m, liczonej od poziomu terenu do wysokości dolnej krawędzi okapu dachu przy elewacji, na której sytuowana jest reklama - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy tłumaczą, że celem uchwały nie był całkowity zakaz reklam, ale likwidacja takich zjawisk, jak widoczne na zdjęciu. Jeszcze niedawno tak prezentowała się Wysepka we Wrzeszczu, widok w kierunku Oliwy. Urzędnicy tłumaczą, że celem uchwały nie był całkowity zakaz reklam, ale likwidacja takich zjawisk, jak widoczne na zdjęciu. Jeszcze niedawno tak prezentowała się Wysepka we Wrzeszczu, widok w kierunku Oliwy.

Lista wymogów jest całkiem długa



To nie wszystkie wymogi, do których musiał dostosować się reklamodawca. Jest ich całkiem sporo i trudno je uznać za nieprecyzyjne, czyli stwarzające pole do nadużyć. Zarówno wspomniany baner, jak i każdy inny musi spełniać łącznie - oprócz wyżej wymienionych - następujące warunki:


  • Mieć wyłącznie formę prostokąta.
  • Dolna krawędź reklamy nie może być usytuowana niżej niż 3 metry nad poziomem terenu.
  • Powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 60 proc. powierzchni elewacji.
  • Reklama musi spełniać nakaz zachowania pola ochronnego o wielkości odpowiadającej co najmniej 10 proc. wysokości i szerokości elewacji, na której jest sytuowana, z wyłączeniem urządzeń reklamowych wykonanych z giętych lamp neonowych.
  • Reklama nie może się pojawić w odległości mniejszej niż 50 metrów od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad oraz tuneli.

Celem uchwały krajobrazowej nie był zakaz reklam



To już kolejna sytuacja, gdy nasi czytelnicy alarmują nas o reklamie, która w ich odczuciu jest niezgodna z prawem. W drugiej połowie października opisywaliśmy nowe tablice wolnostojące przy ul. Opolskiej na Przymorzu. Także i one okazały się być w pełni legalne.

Czytaj więcej: Reklam miało być mniej, a postawili nowe

Krótko mówiąc, celem wprowadzenia uchwały krajobrazowej nie był całkowity zakaz reklam wielkoformatowych, lecz uporządkowanie zasad ich montażu.

Także i nowe tablice wolnostojące przy ul. Opolskiej na Przymorzu są w pełni zgodne z zapisami uchwały krajobrazowej. Także i nowe tablice wolnostojące przy ul. Opolskiej na Przymorzu są w pełni zgodne z zapisami uchwały krajobrazowej.

Zniknęły nielegalne reklamy, pojawiają się legalne



Po całkowitym usunięciu niezgodnych z prawem reklam zaczęły po prostu pojawiać się nowe, które spełniają wskazane w uchwale wymogi.

- Uchwała krajobrazowa ściśle określa, jakie nośniki reklam oraz na jakich zasadach i warunkach zostały dopuszczone na terenie Gdańska. Celem uchwały jest uporządkowanie chaosu reklamowego, a nie likwidacja wszystkich reklam. Obecnie nie trwają prace związane z nowelizacją uchwały. Dokument pozytywnie wpłynął na wizerunek miasta. Efektem reguł uchwały jest dziś uporządkowana niemal w 100 proc. przestrzeń miasta. Wzdłuż dróg zdemontowanych zostało ponad 95 proc. nośników, które były niezgodne z uchwałą. Z przestrzeni miasta zniknęło kilkaset wielkoformatowych i kilka tysięcy mniejszych nielegalnych nośników. Ponadto treść uchwały obroniła się w dotychczas toczących się postępowaniach sądowych - uzupełnia Kiljan.

Miejsca

Opinie (203) ponad 20 zablokowanych

  • a kim on byl (3)

    • 0 8

    • idź do szkoły tam czegoś się nauczysz, ale to też nie jest pewne (1)

      • 3 1

      • Taki Starosta Adamowicz...

        • 0 1

    • Prezydent

      Wstyd, jesteś Polakiem?
      To takich inteligentów mamy w Gdańsku?

      • 0 1

  • Kojarzy sie z propagandowymi plakatami z czasow prl-u. (1)

    Ha, ha, ha, ale numer! Wiadomo dlaczego ta reklama jest legalna, jakzeby inaczej. Niech zyje nam nasz najjasniej panujacy !!!!! Oto tylko chodzi, moim zdaniem. Z uslug tego banku nie korzystalismy i korzystac nie zamierzamy.

    • 0 9

    • Czasami mural Adamowicza nie był wcześniej? Myśl zanim coś napiszesz.

      • 0 0

  • Podniecacie się jak małolaty na widok obrazka z golizną, wyluzujcie niech sobie wisi

    Budyń też ma obrazek na ścianie i dobrze, coś tam po sobie zostawili że ludzie ich doceniają

    • 3 2

  • Do 60% elewacji?

    Jak na moje oko, to jakieś 80% elewacji.

    • 0 3

  • Gdyby (3)

    Tam był Tfusk na tle flagi niemieckiej to baner spełniałby wszystkie oczekiwania Gdańszczan.

    • 3 2

    • Hehehe

      I napis "warto być jurgeltnikiem".

      • 1 0

    • Napij się wody, pomaga na nadkwasotę

      • 0 0

    • Zgadzam się

      Nie lubię Rudego

      • 1 0

  • już jakiś parszywy piesek

    pożalił się gdzie trzeba.

    • 2 0

  • (1)

    Jak zwykle są równi i równiejsi, chciałabym się wreszcie dowiedzieć (ale od osoby naprawdę mądrej) co takiego zrobił LK dla Polski? poza tym , że zginął, mój mąż też zginął i jakos nikt o tym nie pisze chociaż na 100% zrobił dla Polski więcej niż ten pan z wiszącej reklamy

    • 32 10

    • reklama jest legalna

      proponuję by spoldzielnia falowcowa podjeła sie otwarcia placówki pocztowej, wtedy będa mogli wszystko jak i inne rozzuchwalone sieci handlowe. to tylko Gdansk.

      • 1 1

  • Czy Adamowicz zasługuje na mural? Według jednych tak , według drugich to skandal. To samo tyczy się Kaczyńskiego, jednym to pasuje drugim nie. Więc jeżeli komuś to przeszkadza niech nie patrzy w tą czy inną stronę. Po co ta wzajemna nienawiść? Wydajecie tylko świadectwo o swojej osobistej kulturze.

    • 2 0

  • W Gdańsku przeszkadza wszystko co dotyczy Polski !!!!

    • 3 1

  • Naprawdę trojmiasto.pl

    Czy zamierzacie robić co chwila robić takie artykuły, to już chyba 5 jaki widzę, bo komuś się wydaje, że jest niezgodna z uchwałą krajobrazową?

    I taki człowiek zamiast zwrócić się do odpowiedniej instytucji żeby zapytać, to nie, od razu leci do mediów.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane