• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki powrót Trasy Sucharskiego

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
4 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Udało się! Trasa Sucharskiego - razem z tunelem pod Martwą Wisłą - znalazła się na liście projektów, które mają być finansowane przez Unię Europejską. Tak zdecydowała wczoraj Rada Ministrów

- Mam informację prosto z Warszawy. Rząd umieścił trasę na liście indykatywnej, tzn. na liście inwestycji, które mają uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej - ogłosił o godzinie 14 prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - To sukces. Dziękuję wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym, urzędnikom i menedżerom.

- Prawo i Sprawiedliwość dotrzymało słowa - mówił Jacek Kurski, poseł i szef PiS w Gdańsku. - Premier Jarosław Kaczyński jest w pełni przekonany co do tego, że Trasa Sucharskiego musi powstać. Już wcześniej zapewniałem, że dzięki naszemu poparciu Trasa Sucharskiego wróci na podstawową listę inwestycji, pomimo zaniedbań samorządu gdańskiego dotyczących przygotowań do budowy.

- Nie było żadnych zaniedbań. Wszystkie dokumenty w tej sprawie pokażę gdańskim radnym na najbliższej sesji. Dziś najważniejsze jest jednak to, że trasa wróciła na listę - cieszył się wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.

Adamowicz dodał, że decyzja rządu nie kończy starań o inwestycję: - Przed nami jeszcze dużo pracy. Trzeba przygotować aplikację, która pozwoli przekonać do tego projektu nie tylko rząd, ale i Komisję Europejską. Przygotowujemy ją wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Dziś jeszcze nie wiadomo, które z ministerstw ostatecznie zaopiekuje się trasą. - Ustalą to w najbliższych dniach minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka i minister transportu Jerzy Polaczek - powiedział nam minister Przemysław Gosiewski, szef komitetu stałego Rady Ministrów.

Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny. Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny.
Przypomnijmy, jeszcze w sierpniu Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w Ministerstwie Gospodarki Morskiej, a nie został - wbrew zapowiedziom - wpisany na listę w Ministerstwie Transportu. To oznaczało, że budowa Trasy Sucharskiego - która ma połączyć gdański port z autostradą A1 - nie ruszy przed 2013 r. Miasta nie byłoby stać na sfinansowanie tak ogromnej inwestycji (jej koszt oszacowano na 220 mln euro, czyli 840 mln zł - to ponad połowa całorocznego budżetu Gdańska). Bez niej port nie rozwijałby się, a korki zupełnie sparaliżowałyby Gdańsk.

Poważny lobbing za Trasą Sucharskiego już na początku grudnia rozpoczął wicemarszałek Senatu Maciej Płażyński. Dwa tygodnie temu o sprawie po raz pierwszy napisała "Gazeta". Nasze teksty zmobilizowały pomorskich polityków do wspólnego działania na rzecz powrotu Trasy Sucharskiego na rządową listę.

Wspólnie z władzami Gdańska rozpoczęliśmy akcję "Chcemy Trasy Sucharskiego". Do wczorajszej "Gazety" dołączyliśmy naklejki z takim hasłem - do przyklejenia na samochód, drzwi czy biurko. Dla mieszkańców Gdańska, którzy nie kupili wczorajszej "Gazety", mamy jeszcze kilkaset takich naklejek. Można je dostać dzisiaj w naszej redakcji przy ul. Tkackiej 7/8 w Gdańsku w godzinach od 9 do 17.
Harmonogram prac
Połowa 2007 roku - zakończenie studium wykonalności inwestycji.
III kwartał 2007 - konkurs decydujący, które z projektów zostaną wysłane do Brukseli (najprawdopodobniej będzie jedynie formalnością, bo wpisanie na listę indykatywną ma gwarantować finansowanie inwestycji).
IV kwartał 2007 - ocena Komisji Europejskiej.
Wiosna 2008 - rozpoczęcie budowy Obwodnicy Południowej (tę inwestycję przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z innych funduszy).
Wiosna 2008 - procedury przetargowe.
Lato 2008 - rozpoczęcie budowy Trasy Sucharskiego (od odcinka między ul. Elbląską a węzłem Błonia z Obwodnicą Południową).
Jesień 2010 - zakończenie budowy Obwodnicy Południowej.
Jesień 2011 - zakończenie budowy Trasy Sucharskiego.
31 grudnia 2011 - nieprzekraczalny czas zakończenia prac budowlanych ustalony przez Unię Europejską.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • Prawidłowo!

    Bardzo dobrze! Bez dwóch zdań ta inwestycja musi być realizowana, co do tego nie powinno być żadnych wątpliwosci!

    • 0 0

  • Pylon mostu JPII stoi i go widać

    Tylko co z tego??? Jak i tak nie można tamtędy legalnie przejchać rowerem, bo jest zakaz, poza tym ściezki rowerowej brak !!! Najgorsze jest to, że chodnik na moście jest tak wąski, że dwóch pieszych może mieć problemy z wyminięciem (o rowerach nie wspomnę). Czy Adamowicz zaadoptuje do mostu ściezke rowerowa w ramach zintegrowanych projektów rowerowo-drogowych, czy tylko przygotuje nitkę drogową dla tirów? Przypominam, że obok mostu wantowego, obok biegnie most kolejowy, który też trzeba remontować lub zbudować nowy. Rozjeżdżanie Polski tirami i niszczenie koleji nie musi być tak jaskrawo akcentowane jak w tym przypadku. Ja rozumiem, że PL ma wytyczne Banku Światowego które w ramach pożyczek wymogły odpowiedni program restrukturyzacyjny, tylko czy nie jest to, aby z korzyścią tylko dla jednej ze stron tzn. USA ?

    Miejmy nadzieję, że tunel pod Martwą Wisłą będzie wyposażony w ścieżke rowerową i odpowiedni dukt pieszy. Wszak w mieście Gdansk, prócz tirów isnieją jeszcze niezmotoryzowani mieszkańcy!!! Amen!!!

    • 0 0

  • Ojej

    Kurski, dziekujemy, zapomnial jeszcze dodac ze to dzięki niemu, jaki skromny.

    • 0 0

  • Oto przyczyna korków przy Locie

    w stronę Wrzeszcza lewy pas zajęty dla skręcających w lewo, środkowy zablokowanych przez tych co chcą się wepchać na lewy, a prawy spowolniony przez tych co uciekają ze środkowego. Tym sposobem mamy 0,5 pasa z trzech.

    Dzwoniłem do Ruchu Drogowego ale widać zrobienie z tym porządku przerasta ich możliwości. A należałoby udrożnić środkowy pas (namalować ciągłą linię i pilnować aby ze środkowego jechali prosto).

    Dziękuję za uwagę

    • 0 0

  • do Aldwyn

    zainteresuj się trochę losami naszego miasta i projektami. Most kolejowy będzie modernizowany już niedługo i prawdopodobnie powstanie tam przy okazji ścieżka rowerowa, przynajmniej tak nieoficjalnie zapewnia Adamowicz. Zresztą na sciezki to my narzekac nie możemy, co kto przyjedzie do Gdańska to jest wniebowzięty, bo nikt wkraju aż tylu i takiej jakosci sciezek nei ma. W tmy roku będzi emodernizacja sciezki wzdluz Jana Pawla, nowa na Kołobrzeskeij powstanie i wzdluz Rzeczpospolitej nowa nawierchnia - będzie pięknie :-)

    • 0 0

  • biker

    dzieki za informacje :-) Oby na obietnicach Adamowicza sie nie skonczylo.

    • 0 0

  • Lista projektów, a zaistnienie w rzeczywistości to dwie różnie rzeczy. Jak zbudują to uwierzę. Specjalnie nie piszę, że uwierzę jak zaczną budować bo halę sportową też zaczęli i została plaża.

    • 0 0

  • "- Prawo i Sprawiedliwość dotrzymało słowa - mówił Jacek Kurski, poseł i szef PiS w Gdańsku. - Premier Jarosław Kaczyński jest w pełni przekonany co do tego, że Trasa Sucharskiego musi powstać. Już wcześniej zapewniałem, że dzięki naszemu poparciu Trasa Sucharskiego wróci na podstawową listę inwestycji, pomimo zaniedbań samorządu gdańskiego dotyczących przygotowań do budowy."

    A język to pana nie boli, panie Kurczak, od tego lizania?

    • 0 0

  • zobaczycie jak pomoże ta trasa

    ona nie ma znaczenia w klopotach Gdańska,jedyne co to pozwolijej część zwana obwodnicą poludniową na wyjazd TIRów nie przez Centrum. Pozatym to są pieniądze w błocie i to z prostej przyczyny. Załóżmy że jutro otwerany jest tunel pod Wisłą i conajmnije połowa z mieszkańców pracujących na dolnym tarasie tamtędy ruszy do domów. I co i korek bedzie juz pod Wisła sie robił bop i trak nie ma innej drogi na górny Taras jak wezłem Unii Europejskiej.teraz tam korek kończy się często przy Bramie Żóławskiej.
    A po drugie wczoraj stalem na Zwycięstwa i 3go Maja ponadt 2 godziny. A tramwaje jechały szybciutko. Najwazniejszym zadaniem jest budowa linii tramwajowej na Chełm ( już rozpoczęta i tyrwa temepm z ubiegłego ustroju) Morenę i Jasień oraz Orunie górną i Ujeścisko. Bez tego nigdy nic sie nie poprawi a wręcz pogorszy

    • 0 0

  • Bravo! Bravo!

    Pięknie! W końcu coś porządnego i juz mi obojętne kto w tym palce maczał, mógł nawet sam lucyfer, ale dobrze, że ruszy! Jeszcze ten gazoport! Zróbta coś z tym chłopaki!:)))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane