• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki powrót Trasy Sucharskiego

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
4 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Udało się! Trasa Sucharskiego - razem z tunelem pod Martwą Wisłą - znalazła się na liście projektów, które mają być finansowane przez Unię Europejską. Tak zdecydowała wczoraj Rada Ministrów

- Mam informację prosto z Warszawy. Rząd umieścił trasę na liście indykatywnej, tzn. na liście inwestycji, które mają uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej - ogłosił o godzinie 14 prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - To sukces. Dziękuję wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym, urzędnikom i menedżerom.

- Prawo i Sprawiedliwość dotrzymało słowa - mówił Jacek Kurski, poseł i szef PiS w Gdańsku. - Premier Jarosław Kaczyński jest w pełni przekonany co do tego, że Trasa Sucharskiego musi powstać. Już wcześniej zapewniałem, że dzięki naszemu poparciu Trasa Sucharskiego wróci na podstawową listę inwestycji, pomimo zaniedbań samorządu gdańskiego dotyczących przygotowań do budowy.

- Nie było żadnych zaniedbań. Wszystkie dokumenty w tej sprawie pokażę gdańskim radnym na najbliższej sesji. Dziś najważniejsze jest jednak to, że trasa wróciła na listę - cieszył się wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.

Adamowicz dodał, że decyzja rządu nie kończy starań o inwestycję: - Przed nami jeszcze dużo pracy. Trzeba przygotować aplikację, która pozwoli przekonać do tego projektu nie tylko rząd, ale i Komisję Europejską. Przygotowujemy ją wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Dziś jeszcze nie wiadomo, które z ministerstw ostatecznie zaopiekuje się trasą. - Ustalą to w najbliższych dniach minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka i minister transportu Jerzy Polaczek - powiedział nam minister Przemysław Gosiewski, szef komitetu stałego Rady Ministrów.

Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny. Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny.
Przypomnijmy, jeszcze w sierpniu Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w Ministerstwie Gospodarki Morskiej, a nie został - wbrew zapowiedziom - wpisany na listę w Ministerstwie Transportu. To oznaczało, że budowa Trasy Sucharskiego - która ma połączyć gdański port z autostradą A1 - nie ruszy przed 2013 r. Miasta nie byłoby stać na sfinansowanie tak ogromnej inwestycji (jej koszt oszacowano na 220 mln euro, czyli 840 mln zł - to ponad połowa całorocznego budżetu Gdańska). Bez niej port nie rozwijałby się, a korki zupełnie sparaliżowałyby Gdańsk.

Poważny lobbing za Trasą Sucharskiego już na początku grudnia rozpoczął wicemarszałek Senatu Maciej Płażyński. Dwa tygodnie temu o sprawie po raz pierwszy napisała "Gazeta". Nasze teksty zmobilizowały pomorskich polityków do wspólnego działania na rzecz powrotu Trasy Sucharskiego na rządową listę.

Wspólnie z władzami Gdańska rozpoczęliśmy akcję "Chcemy Trasy Sucharskiego". Do wczorajszej "Gazety" dołączyliśmy naklejki z takim hasłem - do przyklejenia na samochód, drzwi czy biurko. Dla mieszkańców Gdańska, którzy nie kupili wczorajszej "Gazety", mamy jeszcze kilkaset takich naklejek. Można je dostać dzisiaj w naszej redakcji przy ul. Tkackiej 7/8 w Gdańsku w godzinach od 9 do 17.
Harmonogram prac
Połowa 2007 roku - zakończenie studium wykonalności inwestycji.
III kwartał 2007 - konkurs decydujący, które z projektów zostaną wysłane do Brukseli (najprawdopodobniej będzie jedynie formalnością, bo wpisanie na listę indykatywną ma gwarantować finansowanie inwestycji).
IV kwartał 2007 - ocena Komisji Europejskiej.
Wiosna 2008 - rozpoczęcie budowy Obwodnicy Południowej (tę inwestycję przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z innych funduszy).
Wiosna 2008 - procedury przetargowe.
Lato 2008 - rozpoczęcie budowy Trasy Sucharskiego (od odcinka między ul. Elbląską a węzłem Błonia z Obwodnicą Południową).
Jesień 2010 - zakończenie budowy Obwodnicy Południowej.
Jesień 2011 - zakończenie budowy Trasy Sucharskiego.
31 grudnia 2011 - nieprzekraczalny czas zakończenia prac budowlanych ustalony przez Unię Europejską.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • myślę..

    że w przypadku remontu dróg decydentom gminy zabrakło wyobrażni i po prostu poszli na żywioł nie przedstawiając żadnych planów remontów.Remonty są niezbędne ale troche trzeba było pomyślec i popracować głowa..

    • 0 0

  • uspokuj sie, weź głęboki oddech, policz od dziesieciu w dół i jeszcze raz napisz o co ci chodzi:-)

    • 0 0

  • A je się zgadzam z Golemem

    Wreszcie udało się coś wywalczyć dzięki wspólnemu lobbingowi polityków z Trójmiasta przy wsparciu mieszkańców.
    Tak należy trzymać!
    A nie rozpatrywać, czy większe zasługi ma bulterier z Pisu , czy adamowicz z Po.

    • 0 0

  • wszystko pieknie i ladnie, ale dokad bedzie prowadzil tunel ? ni ewyobrazam sobie dalszego ciagu trasy w strone Sopotu zgodnie z zalozeniami.....budowa dwupasmowej jezdni na obecnej uczniowskiej to wyburzenie polowy letniewa, dalej zielona droga to odciecie pasa nadmorskiego, ciekawe co na to mieszkancy jelitkowskiego dworu, dalej dabrowszcakow to likwidacja niedawno powstalego placu zabaw i ponownie, co nato mieszkancy nowowybudowanych budynkow ?i jak dalej ? tunel pod pacholkiem? utopia wymagajaca wyburzenia czesci starej oliwy, a moze parko oliwski zlikwidowac ?
    pozdro dal myslicieli

    • 0 0

  • PS

    Tego co powyżej napisałem pewnie nie zrozumieją 3 osoby:

    Gallux - bo mu się wszystko kojarzy z PO :)
    Czarna Żmija - bo jej się wszystko kojarzy z Galluxem :)
    Baja - bo jej się nie kojarzy :)

    Dolce far niente

    • 0 0

  • muczias graczias senior dewarga

    • 0 0

  • a jednak

    się udało co mnie strasznie cieszy! jednak ogólnie postawa władz gdańska, a szczególnie prezia Pawełka. Żal mi, że prezydent naszego miasta nie jest zbyt obrotny, i, że kieruje nim kilku możnych panów w trójmieście, którym nieszczególnie może zależeć na inwestycjach bo to przecież była by konkurencja!
    gdańsk stosuje lobbing zasciankowy, szkoda, że w stosunku do siebie:(

    • 0 0

  • Marynarki Polskiej

    ......czy ktoś pójdzie do pierdla za zmarnowanie pieniędzy ( zrywanie asfaltu ).......zapewne nie, bo przecież to nasze pieniądze, czyli niczyje......Ludzie przecież tego kosmici nie robią , tylko " ludzie ludziom zgotowali ten los"..... No tak wybory dopiero za 4 lata - teraz jest czas na dorabianie się......zreszą po co się denerwować.......- jutro wpłynie mi milion dolców i będzie po sprawie - jak u Leszka M. ( ignorant jeden )

    • 0 0

  • Jacek Kurski, Gdańsk Tobie dziękuje.

    • 0 0

  • P......o was?

    Chwała Kurskiemu, chwała loobbystom i politykom?????

    Co zrobić żeby nic nie robić i wszyscy się cieszyli?

    Skreślić z listy absolutnie konieczną iwnestycję o której wiadomo że musi być zrobiona ze względu na strategiczny rozwój komunikacji a potem w blasku chwały ją przywrócić. A durni ludzie się cieszą.

    Ten pomysł mozna eksploatować na wiele sposobów.

    Np. na miesiąc przed wyborami zapowiedzieć że nastąpi zniesienie kontroli cen energii elektrycznej (bo np Unia tego wymaga a żaden durny obywatel nie sprawdzi jak jest na prawdę - patrz kasy fiskalne), co przy monopolu spowoduje nieograniczony wzrost jej cen, a następnie "powalczyć" o odkręcenie pomysłu.

    itp, itd

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane