• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki powrót Trasy Sucharskiego

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
4 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Udało się! Trasa Sucharskiego - razem z tunelem pod Martwą Wisłą - znalazła się na liście projektów, które mają być finansowane przez Unię Europejską. Tak zdecydowała wczoraj Rada Ministrów

- Mam informację prosto z Warszawy. Rząd umieścił trasę na liście indykatywnej, tzn. na liście inwestycji, które mają uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej - ogłosił o godzinie 14 prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - To sukces. Dziękuję wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym, urzędnikom i menedżerom.

- Prawo i Sprawiedliwość dotrzymało słowa - mówił Jacek Kurski, poseł i szef PiS w Gdańsku. - Premier Jarosław Kaczyński jest w pełni przekonany co do tego, że Trasa Sucharskiego musi powstać. Już wcześniej zapewniałem, że dzięki naszemu poparciu Trasa Sucharskiego wróci na podstawową listę inwestycji, pomimo zaniedbań samorządu gdańskiego dotyczących przygotowań do budowy.

- Nie było żadnych zaniedbań. Wszystkie dokumenty w tej sprawie pokażę gdańskim radnym na najbliższej sesji. Dziś najważniejsze jest jednak to, że trasa wróciła na listę - cieszył się wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.

Adamowicz dodał, że decyzja rządu nie kończy starań o inwestycję: - Przed nami jeszcze dużo pracy. Trzeba przygotować aplikację, która pozwoli przekonać do tego projektu nie tylko rząd, ale i Komisję Europejską. Przygotowujemy ją wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Dziś jeszcze nie wiadomo, które z ministerstw ostatecznie zaopiekuje się trasą. - Ustalą to w najbliższych dniach minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka i minister transportu Jerzy Polaczek - powiedział nam minister Przemysław Gosiewski, szef komitetu stałego Rady Ministrów.

Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny. Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny.
Przypomnijmy, jeszcze w sierpniu Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w Ministerstwie Gospodarki Morskiej, a nie został - wbrew zapowiedziom - wpisany na listę w Ministerstwie Transportu. To oznaczało, że budowa Trasy Sucharskiego - która ma połączyć gdański port z autostradą A1 - nie ruszy przed 2013 r. Miasta nie byłoby stać na sfinansowanie tak ogromnej inwestycji (jej koszt oszacowano na 220 mln euro, czyli 840 mln zł - to ponad połowa całorocznego budżetu Gdańska). Bez niej port nie rozwijałby się, a korki zupełnie sparaliżowałyby Gdańsk.

Poważny lobbing za Trasą Sucharskiego już na początku grudnia rozpoczął wicemarszałek Senatu Maciej Płażyński. Dwa tygodnie temu o sprawie po raz pierwszy napisała "Gazeta". Nasze teksty zmobilizowały pomorskich polityków do wspólnego działania na rzecz powrotu Trasy Sucharskiego na rządową listę.

Wspólnie z władzami Gdańska rozpoczęliśmy akcję "Chcemy Trasy Sucharskiego". Do wczorajszej "Gazety" dołączyliśmy naklejki z takim hasłem - do przyklejenia na samochód, drzwi czy biurko. Dla mieszkańców Gdańska, którzy nie kupili wczorajszej "Gazety", mamy jeszcze kilkaset takich naklejek. Można je dostać dzisiaj w naszej redakcji przy ul. Tkackiej 7/8 w Gdańsku w godzinach od 9 do 17.
Harmonogram prac
Połowa 2007 roku - zakończenie studium wykonalności inwestycji.
III kwartał 2007 - konkurs decydujący, które z projektów zostaną wysłane do Brukseli (najprawdopodobniej będzie jedynie formalnością, bo wpisanie na listę indykatywną ma gwarantować finansowanie inwestycji).
IV kwartał 2007 - ocena Komisji Europejskiej.
Wiosna 2008 - rozpoczęcie budowy Obwodnicy Południowej (tę inwestycję przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z innych funduszy).
Wiosna 2008 - procedury przetargowe.
Lato 2008 - rozpoczęcie budowy Trasy Sucharskiego (od odcinka między ul. Elbląską a węzłem Błonia z Obwodnicą Południową).
Jesień 2010 - zakończenie budowy Obwodnicy Południowej.
Jesień 2011 - zakończenie budowy Trasy Sucharskiego.
31 grudnia 2011 - nieprzekraczalny czas zakończenia prac budowlanych ustalony przez Unię Europejską.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • niestety, przyznaję Ci Gallux rację.Tusk jako osoba pochodząca z Gdańska, i te albumy i korzenie kaszubskie, właściwie w czasie swojej całej ostatniej kariery politycznej, nie pamietam jak było onegdaj, faktycznie -zasadniczo nie kiwnął palcem zeby jego regionowi działo sie lepiej. w tej sprawie także nie zabrał głosu. a szkoda.Adamowicz to wprawdzie jego tuba,ale przydałoby sie trochę wsparcia szefa PO.no chyba , że uważa że akurat jego wsparcie podziała na decydentów odwrotnie.

    • 0 0

  • bolek

    za zrywanie asfaltu na Marynarki płaci wykonawca. robi to w ramach gwarancji.gwarancje zazwyczaj obowiązuja na pare lat. to ich strata i koszt. ty , oprócz nerwów nie płacisz ani grosza.

    • 0 0

  • FATALNE KORKI W GDAŃSKU!!! - ZADZWOŃ!!!

    W związku z moim wczorajszym 2-godzinnym powrotem z pracy na odcinku Marynarki Polskiej-Gdańsk Główny zadzwoniłam ze skargą do inżyniera ruchu drogowego. Proszę więc WSZYSTKICH mających pytania lub propozycje usprawnień, aby też zadzwonili. Nr telefonu: 058 52-44-538. Im więcej ludzi zadzwoni, tym większa szansa poprawy sytuacji. Usłyszałam, że kombinują i nic nie mogą wykombinować, aby usprawnić przejazd i tak będzie prawdopodobnie do października...Może chociaż policjantów by postawili, aby rozładowywali korki przez okres remontu....

    • 0 0

  • Jana

    Dzięki Tobie za informację - prawie mi ulżyło.......ale tylko prawie. Jak znam życie to zapewne jeden podwykonawca zbankrutuje, a generalny wykonawca bedzie miał się dobrze....( niestety tak jest skonstruowanych wiele umów )....i po sprawie... Prestiż i Marka to potęga w Gdańsku ... niestety. Pozdrawiam.

    • 0 0

  • Hm, w newsie nie doczytałem się słowa o tunelu (chyba, że Trasa Sucharskiego to i tunel) więc może nie ma za bardzo z czego się cieszyć, Obwodnica Południowa skieruje tylko TIRy z nowego terminala kontenerowego na A1 i Obwodnicę (chyba zbliża się czas by i o tej drodze zacząć myśleć intensywnie) a nie rozwiąże problemów w Centrum które potrzebuje kompleksowych rowiązań inżynieryjnych a nie nowego asfaltu.
    Czy ktoś widział ile słomy leży pod Zieleniakiem?, to chyba ta co wypadła Kurskiemu przed/w trakcie udzielania wywiadu dla TVN. Jak zobaczyłem Kurskiego nagranego przed udzieleniem wywiadu (samego wywiadu nie widziałem) to mi się żal zrobiło Prezydenta, Premiera, Galluxa i wszystkich co na PIS głosowali w Trójmieście i innych.

    • 0 0

  • O czym marzycie o braku korków?

    Więcej TIRÓW proszę na drogi... przecież nie od dziś wiadomo że wielkie kontenery powinny jeździć koleją. Zwłaszcza jak sie nie ma dróg. A długo sie mieć nie będzie! Jedna banda komunistów przez 40 lat problemu nie dostrzegała, a druga banda nawet nie potrafi określic jak sie na świecie znalazła. No to dupa korki są i będą jeszcze większe, jak się który obudzi i krzyknie trzeba umacniać kolej to kolei tez już nie będzie. Cudowny kraj cudowny! Dobranoc!

    • 0 0

  • bolek

    niestety przy przetargach na remonty dróg nadal obowiązuje zasada kto tańszy ten wygrywa przetarg. nie koniecznie kto lepszy. i potem mamy takie kwiatki jak: Mosty Płock-most na błędniku, Budimex dromex-Marynarki Polskiej , NCC-osowa.
    nie wywiazywanie się z terminów ( płaca wprawdzie kary ale co z tego kiedy korkuje sie miasto), źle położone nawierzchnie itp itd.

    • 0 0

  • mnich 00001

    a ja cie widziałem jak po wywiadzie pytałeś Kurskiego czy możesz zabrać tę słomę bo chcesz dzieciom swoim z okazji nowego roku nowe słomki na ścianę zrobić.I jestes dumny że to właśnie Z TEJ SLOMY!!!

    • 0 0

  • mój mnichu
    żałuje sie za swoje winy:-)
    twój żal jest fałszywy jak rodowód tuska
    jano
    witam:-)
    dziekuję, że choć jedna osoba przyznaje mi racje
    zestawmy sobie spot wyborczy donia kiedy stojąc na tle gdańska łamiącym ze wzruszenia głosem oznajmiał światu:
    "tu sie urodziłem"
    i to tyle:-(
    weźmy taki sopot
    oprócz jednej zadymy związanej z "pomostem z desek" w wykonaniu SLD czy słyszał ktoś o problemach inwestycyjnych?
    albo w gdyni?
    Polska to duzy kraj:-) takich tras sucharskiego jest w naszym kraju od groma i ciut ciut, ale chyba tylko w gdańsku skargi notabli brzmią żałośnie jak skomlenie kundla
    pan adamowicz dziekuje "wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym, urzędnikom i menedżerom."
    a może tak wymieni ich z imienia i nazwiaska?
    POseł nowak? a może menedżer jędykiewicz?
    na takie gadki jak adamowicza mówiło sie całkiem niedawno
    bla bla blaaaaaaaaaaa

    • 0 0

  • kobieto nie twórz plotek

    "niestety przy przetargach na remonty dróg nadal obowiązuje zasada kto tańszy ten wygrywa przetarg. nie koniecznie kto lepszy" - wygrywa ten, kto spełnia zapisane w specyfikacji wymogi zamawiającego. Inaczej mówiąc wygrywa taka jakość, jakiej sobie życzyli organizatorzy przetargu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane