• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki powrót Trasy Sucharskiego

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
4 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Udało się! Trasa Sucharskiego - razem z tunelem pod Martwą Wisłą - znalazła się na liście projektów, które mają być finansowane przez Unię Europejską. Tak zdecydowała wczoraj Rada Ministrów

- Mam informację prosto z Warszawy. Rząd umieścił trasę na liście indykatywnej, tzn. na liście inwestycji, które mają uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej - ogłosił o godzinie 14 prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - To sukces. Dziękuję wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym, urzędnikom i menedżerom.

- Prawo i Sprawiedliwość dotrzymało słowa - mówił Jacek Kurski, poseł i szef PiS w Gdańsku. - Premier Jarosław Kaczyński jest w pełni przekonany co do tego, że Trasa Sucharskiego musi powstać. Już wcześniej zapewniałem, że dzięki naszemu poparciu Trasa Sucharskiego wróci na podstawową listę inwestycji, pomimo zaniedbań samorządu gdańskiego dotyczących przygotowań do budowy.

- Nie było żadnych zaniedbań. Wszystkie dokumenty w tej sprawie pokażę gdańskim radnym na najbliższej sesji. Dziś najważniejsze jest jednak to, że trasa wróciła na listę - cieszył się wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.

Adamowicz dodał, że decyzja rządu nie kończy starań o inwestycję: - Przed nami jeszcze dużo pracy. Trzeba przygotować aplikację, która pozwoli przekonać do tego projektu nie tylko rząd, ale i Komisję Europejską. Przygotowujemy ją wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Dziś jeszcze nie wiadomo, które z ministerstw ostatecznie zaopiekuje się trasą. - Ustalą to w najbliższych dniach minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka i minister transportu Jerzy Polaczek - powiedział nam minister Przemysław Gosiewski, szef komitetu stałego Rady Ministrów.

Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny. Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny.
Przypomnijmy, jeszcze w sierpniu Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w Ministerstwie Gospodarki Morskiej, a nie został - wbrew zapowiedziom - wpisany na listę w Ministerstwie Transportu. To oznaczało, że budowa Trasy Sucharskiego - która ma połączyć gdański port z autostradą A1 - nie ruszy przed 2013 r. Miasta nie byłoby stać na sfinansowanie tak ogromnej inwestycji (jej koszt oszacowano na 220 mln euro, czyli 840 mln zł - to ponad połowa całorocznego budżetu Gdańska). Bez niej port nie rozwijałby się, a korki zupełnie sparaliżowałyby Gdańsk.

Poważny lobbing za Trasą Sucharskiego już na początku grudnia rozpoczął wicemarszałek Senatu Maciej Płażyński. Dwa tygodnie temu o sprawie po raz pierwszy napisała "Gazeta". Nasze teksty zmobilizowały pomorskich polityków do wspólnego działania na rzecz powrotu Trasy Sucharskiego na rządową listę.

Wspólnie z władzami Gdańska rozpoczęliśmy akcję "Chcemy Trasy Sucharskiego". Do wczorajszej "Gazety" dołączyliśmy naklejki z takim hasłem - do przyklejenia na samochód, drzwi czy biurko. Dla mieszkańców Gdańska, którzy nie kupili wczorajszej "Gazety", mamy jeszcze kilkaset takich naklejek. Można je dostać dzisiaj w naszej redakcji przy ul. Tkackiej 7/8 w Gdańsku w godzinach od 9 do 17.
Harmonogram prac
Połowa 2007 roku - zakończenie studium wykonalności inwestycji.
III kwartał 2007 - konkurs decydujący, które z projektów zostaną wysłane do Brukseli (najprawdopodobniej będzie jedynie formalnością, bo wpisanie na listę indykatywną ma gwarantować finansowanie inwestycji).
IV kwartał 2007 - ocena Komisji Europejskiej.
Wiosna 2008 - rozpoczęcie budowy Obwodnicy Południowej (tę inwestycję przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z innych funduszy).
Wiosna 2008 - procedury przetargowe.
Lato 2008 - rozpoczęcie budowy Trasy Sucharskiego (od odcinka między ul. Elbląską a węzłem Błonia z Obwodnicą Południową).
Jesień 2010 - zakończenie budowy Obwodnicy Południowej.
Jesień 2011 - zakończenie budowy Trasy Sucharskiego.
31 grudnia 2011 - nieprzekraczalny czas zakończenia prac budowlanych ustalony przez Unię Europejską.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • No POrtalowa POpłuczyno!!

    Myślę że czas najwyższy żeby odszczekać co napisaliście na Kurskiego i gólnie na pisiorów i jak ich tam jeszcze zwiecie.Czarnym żmijom ,bajom i całej tej prześmiesznej grupie jeszcze flegma spływa po brodzie..Wytrzeć dzioby i więcej mi tego nie robić.I przypilnować miasto aby zrobiło to co do niego należy.Drugi raz już Kurski &co.może nie załatwić tej inwestycji.

    • 0 0

  • ufffff

    szkoda,że budowa będzie trwała tak długo, po mieście i tak nie daje się już jeżdzić, koszmar! Moj mąz wczoraj z Długich Ogrodów na Morenę wracał 1 godz. 45 minut.....

    • 0 0

  • może tak weźmiemy i zobaczymy wspólnie co dla gdańska zrobił zef najwiekszej partii opozycyjnej nieodrodny wnusio dziadzi?
    czy chociaż RAZ wystąpił publicznie na RZECZ AGLOMERACJI dzieki której wiedzie swój marny byt?
    podajcie mi choć jeden przykład poselskiek interpelacji posłów z PO?
    moim zdaniem tusek ma was w dupie i wisicie mu jak kilo kitu:-) POtrzebni mu jesteście jako głosy durnych ludzi i nic poza tym:-)
    jak "wybuchła" "afera tasmowa" juz o PÓŁNOCY w pół godziny po emisji programu "teraz my" cała wierchuszka PO stała w świetle kamer i PYSKOWAŁA, że aż w pale strzykało
    za chwile w sprawie seksafery konfenrencja prasowa PO goniła konferencje:-)
    jak dochodzi do decyzji strategicznych, istotnych dla trójmiasta jeden JACEK KURSKI ratuje sytuacje
    czekam na jeden, jedyny przykład tuskowej interwencji w sejmie....

    • 0 0

  • Wniebowzięty Kurski!

    Najpierw PiS razem z LPR trasę z planu wyrzucili, po czym triumfalnie ogłosili tubą ust Kurskiego powrót inwestycji do planu. Wszyscą ją dziś popierają, premier i plejada ministrów. Polaczek, Gęsicka, Gosiewski, a nawet Wiechecki. Gdzie oni byli jak trasa znikała z planu. Sama sie wykreśliła, ot tak zniknęła. Obłuda tych ludzi powala. Żeby było weselej jest to wina PO, czyli miasta. Kurski zawsze potrafi obrócić kota ogonem.

    • 0 0

  • tak, jasne
    w jednym miesiącu wyrzucają, a w drugim przywracają
    na zmiane:-) w dni parzyste wyrzucają, a w nieparzyste przywracają:-) a w niedziele samoobrona chowa do chlewika...
    a podaj no kolego kiedy to PiS wyrzucił? jakies fakty, konkrety....

    • 0 0

  • hmmmm
    tyPOwy głos liberała z wybrzeża:-) tyPOwy głos wykształciucha:-)
    skocz mi na pukiel miernoto i pocałuj w akselbanta...

    • 0 0

  • Lobbing skuteczny

    Przstańcie pie... czy pis taki czy inny , czy PO taka, a taka. W wyniku lobbingu w końcu udało się coś osiagnąć (o ile inwestycja nie wyleci, przy jakijś innej okazji). Bez względu na barwy polityczne, konieczny jest zmasowany lobbing pomorza, bo powoli schodzimy do II ligi, pomimo potencjału ekstraklasy. Jeśli wysiłek poswięcony wzajemnemu pałowaniu się warszawie poświęci na lansowaniu pomorza, to wszyscy skorzystają.

    • 0 0

  • ale A1 i tak nie wybudują, jak nie kijem to obuchem:))

    a Qurskiego to darowalibyście sobie cytować - ten śmieć jakby mógł to zakazałby wszelkich robót w Trójmieście, tylko po to by wykazać, jak 'opozycja' jest nieodpowiedzialna

    • 0 0

  • nic nie musi wykazywać:-)
    wystarczy przejechac sie po południu ulicami gdańska:-)

    • 0 0

  • gallux ty chyba jesteś jednak walnięty, jak tu piszą na forum

    jakby niuc nie robili, to wrzeszczałbyś, że nic nie robią, jak robią to wrzeszczysz, że robią... brawo - mentalność Qurskiego!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane