• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

Michał Stąporek
4 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W. Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W.

Nowa linia kolejowa ze śródmieścia na południe Gdańska, do pętli Świętokrzyska-Łostowice i dalej, mogłaby poprawić komunikację nie tylko w tej części miasta, ale odkorkowałaby także inne zatłoczone na co dzień miejsca. Jednak jej budowa wymagałaby nie tylko wielkich nakładów, ale i sprecyzowania, w jakich kierunkach rozwijać komunikację w mieście, by było to najbardziej racjonalne - takie wnioski można wysnuć ze zorganizowanej przez redakcję Gazety Wyborczej Trójmiasto debaty, która odbyła się na ten temat w środę.



Czy trasa kolejowa na południe Gdańska pomogłaby rozwiązać problemy komunikacyjne tej dzielnicy?

Wizja jest kusząca. Do istniejącej linii kolejowej prowadzącej z Gdańska do Pruszcza, na wysokości zlokalizowanego na Oruni przystanku towarowego Gdańsk Południe, można dobudować odnogę w kierunku zachodnim.

Pobiegłaby ona estakadą nad Traktem św. Wojciecha i kanałem Raduni, pozostawiając po prawej stronie kościół św. Ignacego. Dalej prowadziłaby przez niezabudowane nieużytki, pokonałaby ul. Zamiejską, a następnie przecięłaby boiska Szkoły Podstawowej nr 56.

Następnie linia pokonałaby wiaduktem ul. Ptasią i dalej prowadziła równolegle do ul. Małomiejskiej, aż do skrzyżowania z Platynową i Wawelską. Cały czas po terenach niezabudowanych dotarłaby wzdłuż ul. Świętokrzyskiej do pętli tramwajowej Łostowice.

Trzy przystanki na 3-kilometrowej trasie



To trzy kilometry nowej trasy kolejowej, na której zmieściłyby się trzy przystanki: Gdańsk Południe (w miejscu odbicia od linii do Pruszcza), Stare Szkoty (blisko ul. Zamiejskiej) i Łostowice-Świętokrzyska (na końcu trasy).

  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

- Pociągi mogłyby nią kursować co 7,5 min w szczycie, co 10 min poza nim, a co 20 min wieczorami i w niedzielę. Dzięki nim z Oruni Górnej można by dojechać do Wrzeszcza w 17-18 minut, a do stacji Przymorze Uniwersytet, czyli biurowego zagłębia Gdańska, w 20 minut - opowiadał o zaletach nowej trasy Paweł Pleśniar, wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
Jego zdaniem nowa trasa pozwoliłaby poprawić komunikację nie tylko na południu Gdańska, ale i w całym niemal mieście. Gdyby część mieszkańców dzielnicy zostawiła swoje auta pod domem, odciążyliby wiele zakorkowanych dziś skrzyżowań, a także miejskie autobusy i tramwaje.

- Ta trasa nie musi powstać teraz i dokładnie według zaprezentowanej wizji. Ale jeśli chcemy, by mogła powstać kiedykolwiek, to trzeba wykorzystać moment, gdy PKP PLK opracowuje dokumentację przebudowy trasy Gdynia-Tczew, by mogła zaplanować odbicie w kierunku Łostowic - argumentował.

Urzędnicy: Najpierw ustalmy nasze priorytety



Edyta Damszel-Turek, szefowa Biura Rozwoju Gdańska wskazywała, że ponieważ Gdańsk Południe jest i pozostanie najszybciej rozwijającą się dzielnicą miasta, a w 2045 r. może być miejscem zamieszkania dla 140 tys. osób (dziś to ok. 113 tys.), to decyzja o sposobie rozwijania komunikacji w tym rejonie nie może być podejmowana pochopnie.

- Przyszłość takiej inwestycji musi być uzależniona od decyzji o kierunkach rozwoju komunikacji w mieście. Tego nie robi się bez refleksji, to muszą wskazać konkretne studia i analizy. Ale patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała.
Urzędnicy miejscy nie odcięli się jednoznacznie od propozycji budowy linii kolejowej, ale zaznaczyli, że z ich punktu widzenia najważniejsza jest trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To ona ma przewieźć mieszkańców tej dzielnicy na dolny taras miasta.

Zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak:

- Zlecimy przygotowanie tzw. studium korytarzowego dla tej linii i plan transportowy miasta. One podpowiedzą, czy inwestycja w kolej na Południe jest uzasadniona, czy też powinniśmy stawiać na inne rozwiązania. Zastrzegam jednak, że to musiałaby być inwestycja ponadlokalna, powiązana z kolejowym układem komunikacyjnym regionu, bo tylko w takiej sytuacji można by liczyć na zewnętrzne finansowanie. Mówię otwarcie: sami na pewno tego nie zrealizujemy. 3 tysiące metrów to za mało.

7-kilometrowa pętla



Warto dodać, że 3-kilometrowa trasa to jednak tylko część wizji, i to ta łatwiejsza do zrealizowania. W drugim etapie kolej mogłaby pobiec od skrzyżowania Havla ze Świętokrzyską na południe, w stronę Osiedla Kolorowego, następnie odbić na zachód do Kowal, potem na północ w kierunku ul. Jaworzniaków, by przez Ujeścisko powrócić do pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Ta pętla liczyłaby ok. 7 km. Nie umożliwiałaby jednak wpięcia w inną trasę kolejową, natomiast wymagałaby wykupienia ok. 16 ha gruntów, zmiany planu zagospodarowania terenu na tym obszarze i likwidacji bardzo wielu kolizji z istniejącą i planowaną infrastrukturą.

Andrzej Massel, wicedyrektor Instytutu Kolejnictwa, zauważył plus kolejowej pętli. Jego zdaniem pozwoliłoby to zbudować trasę tylko z jednym torem, bo pociąg jechałby tylko w jednym kierunku.

- To rzadkie rozwiązanie, ale możliwe do realizacji - zaznaczył.
Potwierdził jednak to, o czym mówili wcześniej Piotr Grzelak i Edyta Damszek-Turek, że miasto musi najpierw określić swoje priorytety w rozwoju komunikacji kolejowej. A wyborów jest kilka: rozwój w kierunku Żukowa-Kartuz, Kolbud lub Pruszcza Gdańskiego.

Gdzie jest finansowy sufit



W podobnym kierunku szła argumentacja Ryszarda Świlskiego, zastępcy marszałka województwa, który organizuje przewozy kolejowe na Pomorzu.

- Angażujemy się w poprawę infrastruktury kolejowej na całym Pomorzu, zarówno w Trójmieście - choćby w Gdyni - jak i poza nim. Inwestujemy w tabor, kupiliśmy dziewięć nowych pociągów. Na przewozy kolejowe wydajemy 140 mln zł rocznie. Ale dotarliśmy do sufitu. Nie przebijemy go. Możemy pomóc sfinansować powstanie dokumentów dla tej trasy, ale nie więcej.
Wizja budowy linii kolejowej na pętlę Łostowice-Świętokrzyska jest na tyle odległa, że w dyskusji nie pojawiła się nawet kwestia kosztów jej realizacji. Wstępnie założono natomiast, że do obsługi 3-kilometrowej trasy potrzeba by trzech nowych składów.

Debata na temat możliwości budowy linii kolejowej na południe Gdańska została zorganizowana przez trójmiejską redakcję "Gazety Wyborczej".

Zobacz także: pełna relacja video z debaty

Opinie (553) 8 zablokowanych

  • Ale piniendzy na to ni ma i nie bedzie jak powiegzial klasyk z tzw POKO- SPOKO ekonomista ponoc

    • 9 3

  • "Decyzja o sposobie rozwijania komunikacji w tym rejonie nie może być podejmowana pochopnie" - 10 lat temu był czas na przemyślenia i filozofowanie, dziś potrzeba zdecydowanych działań i lidera, który zmiany sprawnie wprowdzi. Inaczej południe Gdańska stanie i zacznie się exodus lokalnej ludności, a nie przypływ. Tłumaczenia Grzelaka odczytuję jako "tak bardzo nam się nie chce".

    • 16 0

  • Lepiej puścić tutaj tramwaj (1)

    Tramwaj ma więcej przystanków, a kolej będzie miała 2-3 czyli każdy będzie miał kawał drogi.
    Tramwaj nie musi być bezkolizyjny, a kolej wymusi wybudowanie estakady na wysokości wielu okien.
    Tramwaj nie musi oddzielać jednych osiedli od drugich.
    Tramwaj można włączyć do obecnej pętli i do pętli Jabłoniowa. Do tego można puścić tramwaj w małomiejską i skręcić w chełm w śladzie kiedyś planowanej sikorskiego, bo jeszcze tam miejsce jest.

    • 11 13

    • Obejrzyj debatę. Było o czasie przejazdu tramwajem i autobusu

      • 5 2

  • W magistracie juz kimbinuja tzw pani Dulska jak przy takim projekcie udoic gruba kase na lewo dla siebie i kolesi (4)

    Szkola adamowicza

    • 10 5

    • (1)

      Lecz się fanatyczny pisuarze...

      • 0 1

      • Zaslepiony popaprancu psychilog sie klania jak calej tej bandzie POstkomunistycznych zlodziei

        • 1 0

    • Bo nam się te premie należały (1)

      mordy zdradzieckie

      • 3 1

      • Adamowiczowi zwlaszcza by uzupelnic 36 kont bankowych

        • 1 1

  • no no, tak jak z PKM miało być a jeździ co 30 min...

    • 9 1

  • Uwaga każda linia kolejowa staje się linia towarową (1)

    Także nowa magistrala e65 bis jest prawdopodobną opcją. Podobno nerwy puszczaj po 30 wagonie towarowym mieszkańcom zamieszkałym przy torach kolejowych.

    • 6 9

    • Jakoś nie widać pociągów towarowych na linii pkm i torach skm

      Nie siej zametu

      • 6 1

  • ostatni moment na taką budowę (1)

    Z każdym rokiem koszt takiej inwestycji byłby droższy i mniej realny. Za parę lat to wszystko będzie zabudowane. Co do samej pętli mam wątpliwości, mocno podraża całą koncepcję.
    Miasto Gdańsk ma jeden kierunek rozwoju - kierunek zachodni. W niedługim czasie cała gmina Żukowo powinna być włączona do Gdańska, można by wówczas budować kolejne kilometry.

    • 13 4

    • Anschluz kaszub

      I Kartuzy i Sierakowice.

      • 4 0

  • kiedys ta trasa miala isc przez Nakielską

    ale widze ze 8 lat radnego pizzeri Leone nie poszly na marne , widze ze przeprojektowali przebieg aby tej pizzeri nie burzyc . No i gratuluje narzeczonej panu radnemu i pani Wałęsowej

    • 14 1

  • Jak to łatwo...

    Jak to łatwo "projektować" palcem po mapie... niwelując góry, burząc cudze budynki i radośnie zakładać, że piesi, samochody, tramwaje i pociągi będą się magicznie przenikać tam gdzie ich drogi się krzyżują...

    • 15 1

  • Najpierw obniżcie ceny biletów i zróbcie wspólny bilet

    Na chwilę obecną jak mam jechać z żoną i dziećmi, na po Trójmieście, to bardziej się nam opłaca jechać samochodem niż środkami komunikacji miejskiej. Jak jadę sam, to jeśli mam do pokonania mniej jak 10 km, to też wybieram samochód. Ot - taki paradoks - im krótszą trasę chce się pokonać, tym bardziej opłaca się jazda samochodem. Wspólny bilet miesięczny - jest, ale jeśli już się ma samochód, to dla mnie korzystanie z niego byłoby niewiele tańsze od jazdy samochodem, a na dojazdy poświęcałbym dziennie dodatkową godziną. Jak już to przydałby się bilet 10-15 minutowy na wszystkie środki komunikacji miejskiej: skm, ztm, pkm. to będzie tańsze niż budowa nowych połączeń kolejowych.

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane