- 1 Wraca ocenzurowany "autobus do piekła" (194 opinie)
- 2 Parking przecieka. Są chętni do naprawy (65 opinii)
- 3 Poważny wypadek w Chyloni (106 opinii)
- 4 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (140 opinii)
- 5 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (162 opinie)
- 6 Przepisy niewiele zmieniły na przejściach? (196 opinii)
Strajk włoski w GAiT. Od środy możliwe opóźnienia komunikacji
Od środy pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku mogą dłużej oczekiwać na przystanku na przyjazd autobusu lub tramwaju. Wobec fiaska rozmów z ZTM o zmianach w rozkładach jazdy, związki zawodowe zaapelowały do wszystkich kierujących pojazdami GAiT o bezpieczną i przepisową jazdę. To oznacza, że autobusy i tramwaje przestaną kursować zgodnie z rozkładami jazdy, które związkowcy nazywają "nieżyciowymi".
Jego pierwszy punkt dotyczył właśnie rozkładów jazdy. Strony zobowiązały się, że do końca marca 2017 r. (w przypadku tramwajów) i do końca grudnia 2017 r. (w przypadku autobusów) ZTM zweryfikuje wszystkie rozkłady jazdy z uwzględnieniem uwag zgłoszonych przez Związek Zawodowy Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
- Owszem, część zmian została wdrożona - przyznaje Stanisław Stencel, szef związkowców. - Spełniono m.in. nasz postulat o udziale w układaniu rozkładów jazdy przedstawicieli nie tylko organizatora komunikacji, ale i wykonawców przewozów. Ale zmiany w rozkładach nadal są bardzo potrzebne. Te obecne są "nieżyciowe", bo nie uwzględniają korków czy robót drogowych, przez co kierowcy i motorniczowie, aby jechać zgodnie z rozkładem, naginają, a wręcz czasem nawet łamią przepisy ruchu drogowego czy umowy przewozowej. A ta mówi wyraźnie, że pasażer ma być przewieziony bezpiecznie i komfortowo.
W związku z tym, związkowcy zaapelowali do kierowców i motorniczych, by od środy jeździli z poszanowaniem kodeksu ruchu drogowego, regulaminu pracy, wewnętrznych instrukcji dla kierujących w GAiT i zgodnie z zapisami umowy przewozowej. W praktyce wprowadzenie "włoskiego strajku" oznacza, że pasażerowie mogą nieco dłużej oczekiwać na przyjazd swojego autobusu czy tramwaju.
Ponadto w ubiegłym tygodniu na biurku Sebastiana Zomkowskiego, p.o. dyrektora ZTM trafiło pismo, w którym związkowcy zwracają uwagę na ignorowanie ich postulatów. Ewentualne dalsze rozmowy wprost nazywają "zwykłą stratą czasu" a sens kolejnych spotkań jako "beznadziejny".
Co na to ZTM?
- Nie ukrywam, że byłem i jestem zaskoczony tym pismem od związkowców i szczerze mówiąc nie wiem, jakie jest podłoże tego komunikatu - podkreśla Sebastian Zomkowski. - Zamierzam się spotkać w najbliższym czasie z panem Stenclem, by tę sprawę omówić, ale na pewno nieprawdą jest to, że od 2016 r. nie zrobiliśmy nic, by rozkłady zmienić. Dowodem na to jest długa lista zmian i działań, jakie wdrożyliśmy w komunikacji od tamtego czasu [prezentujemy tę listę w ramce pod artykułem]. Te zmiany były wypracowywane na cyklicznych spotkaniach, a jeśli coś nie zostało wdrożone, to następowała zmiana w przyjętym harmonogramie i sprawa była wyjaśniana. Tym bardziej się dziwię obecnym głosom niezadowolenia.
Trwają rozmowy o podwyżkach i kontrola CBA
Jednocześnie, już w zaciszu gabinetów w GAiT, od kilku miesięcy toczą się rozmowy o kolejnych podwyżkach wynagrodzeń. Przedłużające się negocjacje niepokoją głównych zainteresowanych. W środę jeden z kierowców GAiT napisał o swoich wątpliwościach w Raporcie z Trójmiasta.
- Prowadzący pojazdy komunikacji miejskiej w GAiT zostali, delikatnie to ujmując oszukani przez swoje cztery związki zawodowe. Rozmowy w sprawie podwyżek trwają osiem miesięcy i nic z tego nie wynika. Proponowane podwyżki za godzinę pracy na poziomie 0,30 zł (dla pracujących do 5 lat), 0,70 zł (dla pracujących od 5 do 20 lat) i 1 zł (dla pracujących ponad 20 lat), są absurdalne. Tłumaczenia przewodniczącego, jednego z większych związków zawodowych działających w Gdańskich Autobusach i Tramwajach, że "walczymy dla was" jest w tej sytuacji wręcz obraźliwe. Autobusy i tramwaje są w tak złym stanie technicznym, że prowadzący nie są w stanie wykonać wszystkich kursów. Kierowca czy motorniczy z ponad 10-letnim stażem zarabia (wliczając pracę w niedziele, święta, pracę w nocy i prowizję ze sprzedanych biletów) niecałe 3 tys. zł na rękę, wożąc dzieci z i do szkoły, pracujących do i z pracy, turystów, niepełnosprawnych, rowerzystów z rowerami itd. Jeśli związki zawodowe, jak i zarząd, nie zmienią stanowiska co do podwyżek, kierowcy i motorniczowie wezmą sprawy we własne spracowane ręce - napisał pracownik GAiT.
Tymczasem, jak czytamy w oficjalnym komunikacie związkowym z 22 marca, "dotychczasowe rozmowy nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Zasadnicze różnice między nami dotyczą przede wszystkim podwyżek dla kierowców autobusowych i motorniczych. Trudno nam jest się zgodzić na groszowe podwyżki dla kierowców i motorniczych, które proponuje zarząd spółki tj. 0,40-0,50 zł dla zatrudnionych do 5 lat, 0,70 zł dla zatrudnionych od 5-15 lat oraz 1 zł dla zatrudnionych w GAiT powyżej 15 lat".
W GAiT wciąż trwa też kontrola Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Działania funkcjonariuszy rozpoczęły się na początku roku i miały potrwać do końca marca. Kontrola została jednak przedłużona o kolejne trzy miesiące. Czynności CBA dotyczą wybranych zamówień publicznych udzielanych i realizowanych przez GAiT w latach 2016-2019.
TRAMWAJE
- Wydłużenie postojów na linii 5 w szczycie porannym i popołudniowym
- Wydłużenie postojów na linii 10 na krańcu Brętowo PKM,
- Wydłużenie postojów na linii 12, na pętli Oliwa,
- Wydłużenie postojów na linii 6 na węźle integracyjnym Łostowice Świętokrzyska, również w dni świąteczne,
AUTOBUSY
- Linia 113: wydłużenie czasu przejazdów,
- Linie 113, 213, N13: wycofanie z ul. Kampinoskiej (objazd z powodu stanu nawierzchni drogi),
- Linia 115: korekta czasów przejazdu, dodatkowy autobus w porannym szczycie przewozowym, wydłużenie postojów wyrównawczych i przerw w szczycie porannym,
- Linia 118: korekta czasów przejazdu,
- Linia 157: wydłużenie czasów przejazdu Fabryczna - Bysewo - Fabryczna, wydłużenie postojów wyrównawczych, dodatkowy autobus w popołudniowym szczycie przewozowym,
- Linie 158, 258, T8: wydłużenie czasów przejazdów na objazdach, tabliczka "przystanek początkowy" na przystanku Stogi Plaża
- Linia 166: skierowanie przez Przejazdowo Makro,
- Linia 189: udostępnienie kierowcom GAiT zaplecza socjalnego na Dworcu PKS,
- Linia 227: korekta czasów przejazdu,
- Linia N1: skierowanie wybranych kursów przez ul. Chrobrego do bazy (zamiast przez Hallera - Kościuszki),
- Linia N2: uruchomienie kursu 23:25 z Nowego Portu, celem umożliwienia motorniczym powrotu do domów,
- Linia N4: korekta czasów przejazdów, dodanie autobusu celem wydłużenie postojów wyrównawczych na pętli "Jaworzniaków", umożliwienie wykonywania kursów służbowych,
- Linie N12 i N13: wpisanie do rozkładów jazdy przejazdów technicznych z przystanku Żabianka SKM do pętli Oliwa PKP, by umożliwić kierowcom korzystanie z tamtejszego zaplecza socjalnego,
- Linie nocne: połączenie zadań dziennych z nocnymi, dla wygody kierowców, którzy dzięki temu nie muszą zmieniać wozów na bazie,
- Wydłużanie czasów dojazdów między bazą autobusową a poszczególnymi przystankami początkowymi i końcowymi,
- Zmiana statusu przystanku "Przejazdowo Dobrowo", kierunek Górki Wschodnie, ze stałego na warunkowy.
Miejsca
Opinie (382) 8 zablokowanych
-
2019-04-03 16:01
(2)
Nie bardzo rzumiem po co im dawać jakiekolwiek podwyżki , przecież to dla nas mieszkańców strzał w kolano. Bowiem jeśli dzięki stajkowi w końcu autobusy i tramwaje będą jeździć punktualnie , a kierowcy zaczną byc mili i uprzejmi a do tego jeszcze bezpiecznie to niech sobie strajkują. Mam nadzieję ,że obsługa ZTM Cenrali Ruchu też zastrajkuje i zacznie być miła i uprzejma.
- 9 9
-
2019-04-03 16:34
nie nie będą. Będą jeszcze większe opóźnienia.
- 3 0
-
2019-04-05 16:40
No właśnie nie będą jeździć punktualnie tylko bezpiecznie, czyli z opóźnieniem.
- 0 0
-
2019-04-03 16:05
„zaapelowały do wszystkich kierujących pojazdami GAiT o bezpieczną i przepisową jazdę” - to powinien być standard w przypadku wszystkich ale już w przypadku kierowców publicznej komunikacji miejskiej zwłaszcza, robienie z tego formy strajku to kpina z przepisów i z bezpieczeństwa. Ale akurat taką formę jako pasażer popieram całkowicie bo przyczyni się to do wzrostu bezpieczeństwa a cały tzw „hejt” za ewentualne opóźnienia i tak spadnie na kierownictwo ZTM oraz GAiT.
- 11 0
-
2019-04-03 16:08
POdwyżki dla Kierowców i motorniczych oraz korekty rozkładów jazdy (1)
Panowie i panie wszystkich związków zawodowych walczycie o podwyżki i warunki pracy jednej grupy pracowników czyli motorniczych i kierowców.
Pomyślcie o reszcie bo bez taboru nie pojeździcie, jak zaplecze zacznie strajkować to niestety wozokilometry nie zostaną wykonane, ale jako że was jest najwięcej uderzy to najbardziej po waszej kieszeni.
Pytam się gdzie jest jedność tej firmy ? Związki zawodowe są dla wszystkich czy tylko wybranych ? dla jednych opłaca się walczyć dla innych już nie, czy już tak bardzo jest podzielona ta firma ?
Może by czas w końcu zrobić propagandę o to aby ludzie zaczęli się wypisywać ze związków które i tak dla nich nic nie robią a składki przeznaczane są na inne grupy zawodowe.- 18 0
-
2019-04-03 17:51
Związki....
To dziwny twór, ktory dba żeby jemu bylo dobrze. "Swięte krowy" każdego większego zakładu. Nietykalni i z dodatkami. Takie pasożyty....Jak się zobaczy jak działają - od razu człowiek się wypisuje. Nikt mniejszy nie namówi do zapisania się do jakiegokolwiek związku. Jeden większy zakład pracy a związków naście. Masakra
- 2 0
-
2019-04-03 16:15
Opinia wyróżniona
Krytycznie oceniam rozkłady jazdy,jakie w Gdańsku obowiązują,pewne jest że ZTM stosuje łatwiznę i buduje rozkłady jazdy bez uwzględnienia rozstawienia pojazdów poszczególnych linii na wspólnych odcinkach trasy,to prawdopodobnie zbyt trudne dla ZTM?Tak wiec autobusy np linii 162 i 262 od Wilanowskiej jadą razem,jadą też np razem 162,127,129 razem od Jaskowej Doliny do Piecewskiej,przykładów MOŻNA mnożyć więcej,
- 19 0
-
2019-04-03 16:21
Poprzewracalo się w czterech literach! Najlepiej wgl niech nie jeżdżą!!
- 6 16
-
2019-04-03 16:24
(3)
Linia 115 to jest jakiś totalny kosmos. Tylko geniusz logistyki mógł wymyśleć autobus z Wrzeszcza, przez Suchanino, Morenę, Chełm Na Kowale. Co z tego, że ten autobus w godzinach szczytu NIGDY nie będzie zgodnie z rozkładem na Morenie i dalej na Chełmie. Co z tego, że jest zapchany do granic możliwości, że nie można złapać oddechu. Ważniejsi są kierowcy i ich roszczenia, a nie pasażerowi płacący za bilety!
- 14 17
-
2019-04-03 17:41
Pasażerowie chcą bez przesiadek. Kierowców wszyscy mają w d...e.
- 4 0
-
2019-04-03 21:28
(1)
A powiem coś
115 z Wrzeszcza do Jawo tam 7 min przerwy jak jestem planowo zawsze zostaje 2 lub 3 albo minus do Wrzeszcza i tam 15 minut !!!!!! Planowo czyli 2 godziny jazdy i tylko 15 min i tak 5 kursów
Nie dajemy rady nikt tam nie chce jeździć
A kochani pasażerowie jeszcze pianę na nas to my zgłaszamy że autobusy zamałe że czasu na toaletę nie mamy i potem czekacie na nas
To ja wam teraz dopiero zacznę robić przepisowe przerwy- 6 0
-
2019-04-04 07:27
:-(( to już lepiej strajkuj - moze rozkład zmienią
- 2 0
-
2019-04-03 16:26
Zdaniem kierowców GAiT...
...To jest strajk pożegnalny ;D Typowy kierowca GAiT odchodzi, to strajk robią :D
- 8 1
-
2019-04-03 16:27
Teraz będą jeździć przepisowo o bezpiecznie
To wcześniej jak jeździli? Niebezpiecznie i lamali przepisy? To chyba Policja powinna się tym zająć.
- 6 3
-
2019-04-03 16:29
Przecież codziennie pojazdu GAiT są opoznione
To może w ramach protestu pojadą zgodnie z rozkładem?
- 7 4
-
2019-04-03 16:29
A ja naiwnie myślałem, że codziennie jeżdżą zgodnie z przepisami, a tu się okazuje, że ryzykują naszym życiem.
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.