• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojciech Szczurek broni lotniska i atakuje Komisję Europejską

neo
4 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wojciech Szczurek twierdzi, że Komisja Europejska prowadzi postępowanie "przeciwko Polsce". Wojciech Szczurek twierdzi, że Komisja Europejska prowadzi postępowanie "przeciwko Polsce".

Zaskakujący list otwarty wystosował we wtorek prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom, że faworyzują niektóre kraje, a nawet firmy. - Czy nasi reprezentanci są tylko klientami wiszącymi u brukselskiej klamki? - pyta Wojciech Szczurek, który nie ukrywa, że boi się o losy inwestycji w gdyńskie lotnisko.



Czy Wojciech Szczurek ma rację twierdząc, że Unia Europejska faworyzuje niektóre kraje, a nawet firmy?

Lada tydzień Komisja Europejska wyda werdykt w sprawie dotyczącej przekształcenia lotniska w Babich Dołach w cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. Wątpliwości unijnych urzędników dotyczą przekazywania funduszy publicznych na sfinansowanie tej inwestycji.

Zdaniem władz Gdyni jest jednak inaczej.

Prezydent Wojciech Szczurek postanowił przypomnieć stanowisko miasta, nawiązując przy okazji do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego. I wytknąć przy okazji członkom Komisji Europejskiej stronniczość.

- Komisja Europejska kończy kolejne postępowanie przeciwko Polsce. W jego wyniku strategiczny projekt przebudowy i ucywilnienia wojskowego lotniska w Gdyni-Kosakowie może zostać zniszczony. Ten projekt zaakceptowany był przez rząd, pozytywnie zaopiniowany przez największe firmy konsultingowe i popierany przez ponad 70 procent mieszkańców Gdyni (...). Projekt w całości sfinansowany ze środków polskich, nie unijnych. Komisja zapewne uzna finansowy wkład Gdyni i Kosakowa za tzw. niedozwoloną pomoc publiczną, a w efekcie spółka lotniskowa będzie musiała ogłosić upadłość - martwi się prezydent Gdyni.

Przeczytaj cały list otwarty Wojciecha Szczurka (PDF)

Do tej pory Wojciech Szczurek słynął raczej z koncyliacyjnych wypowiedzi. Próżno było szukać u niego ostrych słów, które - jeśli padały - to z ust wiceprezydentów, zaufanych naczelników wydziałów Urzędu Miasta lub radnych Samorządności.

W ostatnich miesiącach stał się jednak bardziej radykalny. Nie przebierał w słowach podczas sporu z dyrektorem gdańskiego oddziału GDDKiA o finansowanie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, czy podczas negocjacji o to, kto ma zarządzać wspólnymi pieniędzmi dla aglomeracji.

Teraz również wydał zaskakująco dobitne oświadczenie. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom faworyzowanie niektórych krajów, a nawet firm. Wspomina o ograniczeniach nałożonych na LOT, który musiał zrezygnować z wielu połączeń lokalnych (także w związku z udzieleniem mu pomocy publicznej przez rząd).

- Na ich miejsce natychmiast swoje połączenia otwierają takie giganty, jak niemiecka Lufthansa. Doświadczył już tego Wrocław, za chwilę pewnie spotka to i inne miasta - pisze prezydent.

Wojciech Szczurek idzie jeszcze dalej, cytując anonimowego urzędnika Komisji Europejskiej, który na łamach "Rzeczpospolitej" miał powiedzieć "Nie miałbym nic przeciwko temu, żeby w Europie zostały tylko Lufthansa, British Airways i Air France KLM".

Co takim apelem Wojciech Szczurek może osiągnąć? Na pewno zdobędzie poparcie u tych, którzy od dawna zwracają uwagę, że Komisja Europejska stosuje różne standardy wobec różnych krajów.

- Kocham Gdynię i Polskę i wiem, że gdyby obecne regulacje wprowadzane przez Komisję Europejską obowiązywały 80 lat temu, nigdy nie powstałby port i miasto Gdynia, które stały się symbolem polskiego myślenia i działania strategicznego, mającego na celu budowanie siły i sukcesu gospodarczego Polski. Projekt Eugeniusza Kwiatkowskiego, do którego trzeba było w pierwszych latach dopłacać, zostałby uznany za niedozwoloną pomoc publiczną - kwituje sarkastycznie Wojciech Szczurek.

Tyle tylko, że spór o lotnisko w Kosakowie nie ma charakteru międzynarodowego, nawet nie ogólnopolskiego, lecz wyłącznie regionalny. Próba zasugerowania, że jest to "postępowanie przeciwko Polsce" nie jest więc zgodna z prawdą, choć formalnie jest to sprawa Komisja Europejska vs. Polska, a dopiero rząd Polski może wyciągać konsekwencje wobec Gdyni.
neo

Opinie (739) 8 zablokowanych

  • liberałowie boją się konkurencji ? (4)

    parodia, przecież wolny rynek to konkurencja. Rzodowo-liberalny Gdańsko-Sopot boji się wioski kaszubskiej? ha ha ha

    • 11 12

    • (1)

      Jakiej konkurencji? Wybudowanie drugiego lotniska obok istniejącego nie jest zwiększaniem konkurencji z korzyścią dla pasażera. Jako pasażer nie jesteś de facto klientem lotniska tylko linii lotniczych a linie lotnicze są klientem lotnisk, więc zwiększanie konkurencji pomiędzy lotniskami jest z zyskiem dla linii lotniczych a nie dla pasażerów. Jako mieszkaniec regionu, który jest udziałowcem portu lotniczego poprzez swoje podatki jesteś pośrednio "właścicielem" portu lotniczego i dla ciebie korzystniejszy jest monopol. Tak trudno wyobrazić sobie sytuację, że przychodzi taki Ryan i się pyta Gdyni "Ile nam dopłacicie abyśmy latali do Gdyni, bo Gdańsk płaci 3 mln zł rocznie?"
      To tak jakbyś chciał zwiększać konkurencję na kolei budując obok istniejącego toru drugi należący do innego podmiotu publicznego i które by się licytowały po czyim torze ma jeździć ten sam pociąg. Konkurencją byłoby wprowadzenie drugiego przewoźnika na ten sam tor, bo wtedy będą konkurować cenami bądź jakością usług. A żeby to się udało w przypadku lotnisk to potrzebny jest silny port lotniczy z dużą liczbą paxów, bo wtedy on ma lepsze karty przetargowe w rozmowach z liniami i linie lotnicze widzą w takim lotnisku potencjał. Proste?

      • 1 1

      • no tak, hala widowiskowo-sportowa w Gdyni też nie miała prawa się wybudować, chociaż była wybudowana wcześniej niż Ergo Arena w Gdańsku, bo dla Gdańska korzystniejszy byłby monopol.

        • 0 1

    • Gdzie Ty widzisz tu wolny rynek? Toż taki jest zarzut Uni, że go nie ma. Wolny rynek i finansowanie ze środków publicznych ...hę.. Zainwestuj swoje to będzie wolny rynek.

      • 0 0

    • Gdzie konkurencja?

      Jeśli konkurencja, to wolna, czyli nie ze wsparciem publicznych pieniędzy. Czemu więc Babie Doły nie są budowane z kredytów, jak Rębiechowo?

      • 1 2

  • lotnisko (3)

    do =blefuje= byla ankieta na portalu trójmiasto i tam opowiedziało się za lotniskiem 76% a to we Wrzeszczu wybudowane za czasów Jaroszewicza żeby jego synek miał udogodnienie i ciągle mgły i odwołania a w Gdyni ładna pogoda

    • 13 13

    • Lotnisko we Wrzeszczu powstało za" wolnego miasta". Później zostało przeniesione do Rębiechowa. Możesz tego nie pamiętać, bo było to przed twoim urodzeniem. Młody Jaroszewicz jeszcze nie był nawet w planie. Więc nie pisz głupot, bo status emeryta nie zwalnia z myślenia. Masz czas możesz poszerzyć swą wiedzę.

      • 1 0

    • do ~emeryta gdynianina

      W Gdyni nawet pogodę macie zawsze lepszą niż w Gdańsku. To chyba nieuleczalne!

      • 3 0

    • Mgła to ci najwyraźniej umysł spowiła

      Ile tych odwołań jest? Widziałeś statystykę? Czy w Gdyni nie ma ani jednego mglistego dnia w roku? Tam pewnie nawet w nocy świeci słońce...

      • 7 5

  • Drodzy, naiwni Gdynianie

    Na przekór wszystkiemu i wszystkim wybuduję wam lotnisko.
    Na miarę moich marzeń i chorych ambicji.
    Psu na budę potrzebne.
    Ale będzie lotnisko.
    Nie ważne kiedy z niego polecicie.
    I czy w ogóle polecicie.
    Ale lotnisko będziecie mieli.
    Żebyście o mnie nie zapomnieli.
    Guzik mnie to że będziecie klęli.
    Mój następca niech się martwi problemem.
    Dla mnie wywalić kasę - to bułka z dżemem.

    • 9 8

  • jak było naprawdę

    Tym, co wierzą bajki o tym, że prezydent Gdańska, rząd ani marszałek nie chcieli tego lotniska proponuję prześledzić podpisy. I tam jest jeszcze, o zgrozo, "baza tanich linii"

    na stronie gdynia pl pod listem mozna znalezc skan dokumentów

    ktoś zapomniał zniszczyć wszystkie kopie?

    • 6 2

  • Widać unia się tylko pogrąży, (1)

    a nam to nie zaciąży. Ze zdoioną siłą poprzemy naszego wspaniałego prezydenta, damy odpór wszystkim siłom zła, choćbyśmy padali na twarz. A do tego zaapelujemy, aby od dziś do Gdyni zjeżdżali - jak niegdyś - utalentowani, otwarci, optymistycznie usposobieni ludzie, którzy tu wykorzystują swój osobisty potencjał i warunki, jakie im stwarza poprzez mądry i dalekowzroczny samorząd. Bo, oczywiście, w Gdyni jeszcze niemało jest do zrobienia, jeszcze czeka wiele ambitnych wyzwań. I żadana unia nam tego nie zabierze, choć widać najpierw chce zabrać Lotnisko, nastepnie pewnie Port i co jeszcze???
    Staniemy wiec na barykadach!!

    • 3 5

    • do ~sympatyka

      Ty tak na serio? Bo myślałem, ze jaja sobie robisz.... Jestem człowiek w latach i przypomniały mi się frazy o "dawaniu odporu", "otwieraniu tym misiem oczu wszystkim niedowiarkom", "zdwojeniu wysiłków dla budowania pomyślności..". Wiesz, dziecko, wtedy też całkiem sporo ludzi wierzyło, że w ten sposób przegonimy USA.

      • 0 1

  • Lotnisko w GDyni/Kosakowie

    Brawo Panie Prezydencie! Niech Pan nie ustępuję!!
    Komisja Europejska służy wyłącznie interesom Niemiec! Dosyć już wazeliniarstwa!!!
    WOJTEK - jest Pan super!!! Powodzenia

    • 8 9

  • głupota (1)

    Prezydent Szczurek budując lotnisko tuż obok gdańskiego, działa na korzyść firm lotniczych. Mając dwa lotniska obok siebie, będą dążyły do obniżki opłat lotniskowych do granic możliwości, wykorzystując konkurencję tych dwóch lotnisk. Będą je wygrywali przeciwko sobie. Przy ograniczonej liczbie pasażerów, żle to się skończy dla nas wszystkich. W końcu trójmiasto to nie Londyn. Mikry rynek podzieli na dwa mikroskopijne. Trzeba łączyć, a nie dzielić. W jedności jest siła panie Szczurek.

    • 5 7

    • Nie tyle może do obniżenia opłat lotniskowych, bo te musi zatwierdzić ULC a procedura ustalania opłat lotniskowych nie jest dowolna, ale z pewnością linie lotnicze będą rozdawać karty i licytować, który samorząd więcej dopłaci za "promocję regionu" np. w folderach przewoźnika. Przecież na tym się właśnie opiera główne źródło finansowania Ryana i może się skończyć tak, że praktycznie każdej linii trzeba będzie płacić grubą kasę aby chciała latać. Przecież samorządy niektórych województw potrafią dopłacać po kilka mln zł tylko jednej linii aby w ogóle chciała latać na nierentowne lotniska.

      • 2 2

  • Wolny rynek (2)

    Przeciez jest WOLNY RYNEK.To on zweryfikuje czy lotnisko da sobie rade czy nie,a jak mgla jest na Rebiechowie to Babie Doly sa czyste.Po co latac do Warszawy.

    • 9 11

    • do JJ - no właśnie

      Na prawdziwie wolnym rynku nie kreuje się biznesu za publiczne pieniądze. An rozbudowę Rębiechowa poszły pieniądze nie z budżetu gmin, tylko kredyty. I to właśnie jest wolny rynek. A tymczasem lotnisko obok jest budowane za pieniądze publiczne. Czemu nie z kredytów?

      • 0 0

    • Wolny rynek za publiczne pieniądze?

      Bawić się należy swoimi, prywatnymi pieniędzmi.

      • 5 1

  • Biedny Pan Prezydent

    tak dobrze chciał i nie dali... (TULI)

    • 2 6

  • gra

    może pierw by wypłacili pracowniką bo nie widzą pieniędzy za prace i klepią biede

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane