• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojciech Szczurek broni lotniska i atakuje Komisję Europejską

neo
4 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wojciech Szczurek twierdzi, że Komisja Europejska prowadzi postępowanie "przeciwko Polsce". Wojciech Szczurek twierdzi, że Komisja Europejska prowadzi postępowanie "przeciwko Polsce".

Zaskakujący list otwarty wystosował we wtorek prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom, że faworyzują niektóre kraje, a nawet firmy. - Czy nasi reprezentanci są tylko klientami wiszącymi u brukselskiej klamki? - pyta Wojciech Szczurek, który nie ukrywa, że boi się o losy inwestycji w gdyńskie lotnisko.



Czy Wojciech Szczurek ma rację twierdząc, że Unia Europejska faworyzuje niektóre kraje, a nawet firmy?

Lada tydzień Komisja Europejska wyda werdykt w sprawie dotyczącej przekształcenia lotniska w Babich Dołach w cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. Wątpliwości unijnych urzędników dotyczą przekazywania funduszy publicznych na sfinansowanie tej inwestycji.

Zdaniem władz Gdyni jest jednak inaczej.

Prezydent Wojciech Szczurek postanowił przypomnieć stanowisko miasta, nawiązując przy okazji do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego. I wytknąć przy okazji członkom Komisji Europejskiej stronniczość.

- Komisja Europejska kończy kolejne postępowanie przeciwko Polsce. W jego wyniku strategiczny projekt przebudowy i ucywilnienia wojskowego lotniska w Gdyni-Kosakowie może zostać zniszczony. Ten projekt zaakceptowany był przez rząd, pozytywnie zaopiniowany przez największe firmy konsultingowe i popierany przez ponad 70 procent mieszkańców Gdyni (...). Projekt w całości sfinansowany ze środków polskich, nie unijnych. Komisja zapewne uzna finansowy wkład Gdyni i Kosakowa za tzw. niedozwoloną pomoc publiczną, a w efekcie spółka lotniskowa będzie musiała ogłosić upadłość - martwi się prezydent Gdyni.

Przeczytaj cały list otwarty Wojciecha Szczurka (PDF)

Do tej pory Wojciech Szczurek słynął raczej z koncyliacyjnych wypowiedzi. Próżno było szukać u niego ostrych słów, które - jeśli padały - to z ust wiceprezydentów, zaufanych naczelników wydziałów Urzędu Miasta lub radnych Samorządności.

W ostatnich miesiącach stał się jednak bardziej radykalny. Nie przebierał w słowach podczas sporu z dyrektorem gdańskiego oddziału GDDKiA o finansowanie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, czy podczas negocjacji o to, kto ma zarządzać wspólnymi pieniędzmi dla aglomeracji.

Teraz również wydał zaskakująco dobitne oświadczenie. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom faworyzowanie niektórych krajów, a nawet firm. Wspomina o ograniczeniach nałożonych na LOT, który musiał zrezygnować z wielu połączeń lokalnych (także w związku z udzieleniem mu pomocy publicznej przez rząd).

- Na ich miejsce natychmiast swoje połączenia otwierają takie giganty, jak niemiecka Lufthansa. Doświadczył już tego Wrocław, za chwilę pewnie spotka to i inne miasta - pisze prezydent.

Wojciech Szczurek idzie jeszcze dalej, cytując anonimowego urzędnika Komisji Europejskiej, który na łamach "Rzeczpospolitej" miał powiedzieć "Nie miałbym nic przeciwko temu, żeby w Europie zostały tylko Lufthansa, British Airways i Air France KLM".

Co takim apelem Wojciech Szczurek może osiągnąć? Na pewno zdobędzie poparcie u tych, którzy od dawna zwracają uwagę, że Komisja Europejska stosuje różne standardy wobec różnych krajów.

- Kocham Gdynię i Polskę i wiem, że gdyby obecne regulacje wprowadzane przez Komisję Europejską obowiązywały 80 lat temu, nigdy nie powstałby port i miasto Gdynia, które stały się symbolem polskiego myślenia i działania strategicznego, mającego na celu budowanie siły i sukcesu gospodarczego Polski. Projekt Eugeniusza Kwiatkowskiego, do którego trzeba było w pierwszych latach dopłacać, zostałby uznany za niedozwoloną pomoc publiczną - kwituje sarkastycznie Wojciech Szczurek.

Tyle tylko, że spór o lotnisko w Kosakowie nie ma charakteru międzynarodowego, nawet nie ogólnopolskiego, lecz wyłącznie regionalny. Próba zasugerowania, że jest to "postępowanie przeciwko Polsce" nie jest więc zgodna z prawdą, choć formalnie jest to sprawa Komisja Europejska vs. Polska, a dopiero rząd Polski może wyciągać konsekwencje wobec Gdyni.
neo

Opinie (739) 8 zablokowanych

  • (1)

    Na rozbudowę Gdańska wywalili 500 mln a nie 90 i tez się Unia czepia, ze bez v sensu i nie chce rozliczyć projektu. Tylko że o tym się nie pisze bo jest rządowy zakaz, a poza tym tej akurat sprawy Tusk broni bo tam Józef Bąk pracuje. Gdyni też rząd mógłby pomóc, ale woli żeby wydana już kasa poszła w błoto

    • 10 12

    • Skąd te liczby, skąd te brednie o nie rozliczeniu - i jakiego? - projektu. Kolego Michale z lotniska - chyba odleciałeś!...

      • 2 2

  • A ja jestem za prez. Szczurkiem !!! (1)

    Dlaczego?

    Bo jest najlepszym w Polsce samorządowcem, ale też solą w oku polityków, bo ma w poważaniu polityczne gierki. Gość robi swoje i najważniejsze , ze wie, co ma robić. Gdynia zdeklasowała Gdańsk pod wieloma względami, a inwestycje służą ludziom, a anie wybujałym ambicjom. Ci, którzy nie rozumieją, ile prez. Szczurek zrobił dla Gdyni powiem tylko jedno: cieszczie się tym, co macie, bo dłuuuuugo lepszego nie będzie. Przekonacie się.

    • 6 14

    • Gdynia zdeklasowala Gdansk, moj Boze ale ty ubogi w rozum jestes !!!

      • 5 1

  • Na nic lamenty...

    Gdyński guru i mistrz manewrów zaplątał się we własne majtki! Liczył, że budową własnego (bo Gdynia wszystko chce mieć swoje) lotniska zaszachuje Gdańsk i region. Wbrew głosom rozsądku, że takie kłopoty będą: jak nie z rentownością, to właśnie z pomocą publiczną. Pan prezydent najwyraźniej nie chciał pamiętać, że lotnisko to też biznes - taki jak komunikacja, energetyka, transport. I łożenie na ten cel publicznych pieniędzy podlega ocenie KEi. Jak się chce zasilać biznes publicznymi pieniędzmi, to trzeba to robić SPRYTNIE, a nie w taki sposób, że na tysiące kilometrów (czyli z Brukseli) widać, że chodzi o wzmocnienie konkurencji wobec lotniska w Gdańsku. Gdynia coraz bardziej przegrywa konkurencję z Gdańskiem we wszelkich podstawowych miernikach rozwoju (poza, oczywiście, propagandą). Więc musi znaleźć się tego winny. Czyli Unia...

    • 6 5

  • Milion pasażerów ? (6)

    By lotnisko było rentowne, powinno obsługiwać minimum 1 milion pasażerów. Jakim cudem chciał tego dokonać "wizjoner" Szczurek. Wszystko wskazuje na to, że Gdynia dopłacałaby do lotniska duże pieniądze - po WSZE CZASY.

    • 26 16

    • a twoja droga jest "rentowna" ? (1)

      a twoja szkoła, przedszkole, żłobek, biblioteka? Są takie inwestycje , które nigdy nie bąda rentowne, ale są konieczne. Lotnisko w Gdańsku też jest przeciez dotowane. I to przez Unię. Ale tez przez samorządy województwa i naszych miast. Bo nie utrzymałoby sie z opłat lotniskowych.

      • 1 1

      • Akurat lotnisko w Gdańsku jest rentowne, a inwestycje które przeprowadza to wkład własny pochodzący z wypracowanego zysku plus dotacje unijne.

        • 1 0

    • duby smalone bredzisz - kwestia kosztów do przychodów (2)

      powiedz lepiej po ilu latach przychód z PGE Arena zwróci 800 mln?

      jak musisz oplaca etaty dla kolezkow partyjniakow, kupowac szlabany w Niemczech, itp. to masz duże koszty i musisz mieć milion pasażerów

      • 3 8

      • Dochód ? (1)

        Takie obiekty jak Filharmonia, teatr, stadion... nie przynoszą dochodu z założenia. Utrzymuje je w mniejszym lub większym stopniu miasto mądralo. Lotnisko dochód i owszem przynosi.

        • 3 4

        • Akurat czytalem artykul w ktorym pisza ze male lotniska zawsze doplacaja do nich

          Akurat czytalem artykul w ktorym pisza ze male lotniska zawsze doplacaja do nichGdynia(0,5mln), a w kraju jest tylko kilka lotnisk w tym Gdanskie ktore maja to szczescie ze nie musza doplacac z racji ilosci ludzi korzystajacych w gdansku 2,9mln i te lotniska zarabiaja na siebie tak jest w calej UE wiec unia wie co mowi a my sie tu zatrzeciewiamy i mowimy ze w tym przypadku bedzie akurat inaczej niz w calej uni a fakty beda takie ze Gdynia dla wlasnych ambicji bedzie dozywotnio doplacac do tego lotniska no a moze tego chca gdynianie i nie maja innych potrzeb takich jak sluzba zdrowia szkolnictwo infrastruktura pisali ze sypie sie trasa kwiatkowskiego. Jak to mowia wolnoc tomku w swoim domku

          • 3 0

    • Nie rozumiem dlaczego lotnisko miałoby być rentowne ? Czy ktoś wymaga aby dworzec kolejowy był rentowny ?

      • 2 4

  • szemrane interesy (2)

    szczurek już od jakiegoś czasu cierpi na manię wielkości. ja się nadziwić nie mogę po co komu drugie lotnisko na takim zadupiu jakim jest trójmiasto??? nawet stolica ma 1 lotnisko, no ale nie ma szczurka hehe. babie doły obsłużą 1 lot dziennie, ale co tam, w końcu rodzina i znajomi będą mieli pracę, a ile na tym zarobi sam pan szczurek i jego kolesie to już tylko oni sami wiedzą.

    • 14 8

    • Od zawsze. Pamietam go z UG zaraz po tym jak zostal prezydentem... Takiego memlaka bufonowatego w zyciu nie spotkalem.

      • 0 2

    • co klamiesz, przecie stolica ma dwa - drugie w Modlinie

      za 400 mln. z kruszejacym betonem

      te w Modlinie nie jest dla modlinian

      • 1 2

  • jeśli miałbym wybrać między ECS a lotniskiem w Gdyni... (2)

    to jednak wolę lotnisko.

    • 22 12

    • Ale nie wybierasz. Nie ma takiego wyboru.

      • 0 2

    • śmierdzisz

      śledziem na odległość.

      • 6 9

  • Myśl polityczna Wojciecha Szczurka to też katastrofa (1)

    Po totalnej klapie Kosakowa należałoby zebrać te tzw. dokonania Szczurka. Infoboks czy słynną estakadę rowerową wielu zna. Warto przypomnieć o katastrofie wyborczej. Szczurek z Dutkiewiczem z Wrocławia i m.in. Majchrowskim z Krakowa przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi powołali Obywatele do Senatu. Coś co miało być 3 siłą w Senacie. Wyszła kompletna klapa. Senatrem została tylko 1 osoba z Dolnego Śląska kumpel Dutkiewicza.

    • 5 10

    • ten pan umie nadmuchiwac "balony"

      • 1 2

  • Wolimy raz zaplacic 100 mln za lotnisko (3)

    niz co roku przez kilka lat placic po 100 za rozbudowe lotniska w Gdansku
    albo przez kilkanascie lat 45 mln zl rat za stadion w Gdansku

    • 29 27

    • tak się składa, że lotnisko w gdańsku samo za siebie płaci spłacając kredyt bankowy. (2)

      • 3 2

      • Ale stadion już nie.... (1)

        • 6 1

        • A co ma stadion do lotniska?

          • 2 0

  • Myślę, że budyń robi wszystko, aby "przyłożyć" Szczurkowi.

    Porusza wszystkie możliwe w PO, a w jego zasięgu persony, aby przystrugać Szczurka. Dodatkowo jest on dla nich (PO) solą w oku. Zrobią wszystko, aby ukazać go jako niekompetentnego włodarza, który marnuje publiczne środki. Stara metoda, aby od siebie (Adamowicza vel budyń) odwrócić uwagę.

    • 5 3

  • Za chwilę prezio będzie zwolennikiem przekopania Mierzei

    Otworzy połączenie z prężnie budującym się portem morskim w Elblągu.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane