• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce

Maciej Naskręt
23 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce. Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce.

Światło dzienne ujrzała koncepcja rozbudowy węzła Kowale na Obwodnicy Trójmiasta. zobacz na mapie Gdańska Jeśli skrzyżowanie powstanie w takim kształcie, będzie absolutną nowością dla kierowców. Powstanie tam tzw. węzeł diamentowy, w którym kierowcy będą mogli częściowo poczuć się jak w kraju o ruchu lewostronnym.



Jak oceniasz plany dla węzła Kowale?

Są gotowe wstępne założenia do koncepcji rozbudowy węzła Kowale, który łączy obwodnicę Trójmiasta z drogą wojewódzką prowadzącą do Kolbud i dalej.

Inwestycja zakłada przede wszystkim poszerzenie obwodnicy z dwóch do trzech pasów w obu kierunkach i dobudowę dodatkowych równoległych jezdni wzdłuż obwodnicy.

Do dwóch jezdni (po dwa pasy w każdą stronę) zostanie poszerzona biegnąca nad obwodnicą droga będąc przedłużeniem gdańskiej ul. Świętokrzyskiej i ul. Staropolskiej na Kowalach.

Na największą uwagę zasługuje przebudowa węzła. Ma to być niespotykany dotąd na polskich drogach układ, tzw. diamentu.

Chodzi o to, że na ok. 200-metrowym odcinku, poszerzonym do dwóch jezdni, auta będą mijać się po przeciwnych stronach, niż na co dzień. Patrząc w kierunku Kaszub, jezdnia w kierunku Kolbud pobiegnie po lewej stronie (południowej), a jezdnia w kierunku Gdańska - po prawej (północnej).
Nad wszystkim ma czuwać sygnalizacja.

Skąd pomysł na takie rozwiązanie, rzadkie nie tylko w Polsce, ale i na świecie?

Inżynierowie ruchu uważają, że węzły diamentowe są mniej kolizyjne. Klasyczne skrzyżowanie dróg dwujezdniowych w kształcie węzła ma ok. 26 punktów kolizyjnych. Tymczasem diamentowy splot to "zaledwie" 14 miejsc kolizyjnych. Na diamentowym węźle jest także mniej cykli świateł.

W przypadku takich węzłów trzeba jednak ponadstandardowo dbać o znaki drogowe i wymalowane pasy, bowiem łatwo tu pomylić drogę i wjechać pod prąd.

Pierwsze tego typu skrzyżowanie, testowe, powstało w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych. Po latach testów i analiz kolejne zaczęły powstawać kolejne: dziś jest ich ok. 90.

Jeśli proponowane przez projektantów z firmy Europrojekt Gdańsk rozwiązanie zostanie wprowadzone na Kowalach, będzie to pierwsze tego typu skrzyżowanie w Polsce.

Przykład węzła diamentowego w Stanach Zjednoczonych.

Tak może wyglądać Węzeł Kowale po przebudowie.


Trzy warianty węzłów odrzucone

Projektanci brali pod uwagę jeszcze trzy inne warianty węzłów na Kowalach:
  • pełną koniczynę;
  • niepełną koniczynę z łącznicą półbezpośrednią;
  • półkoniczynę z rondami na ul. Staropolskiej.

- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - niepełna koniczyna z łącznicą półbezpośrednią.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - pełna koniczyna.
  • Koncepcja odrzucona. Propozycja rozbudowy węzła Kowale - półkoniczyna.

Kładka dla pieszych i rowerzystów

Na węzłach diamentowych ruch pieszy i rowerowy prowadzony jest między jezdniami. Z tego rozwiązania jednak na Kowalach zrezygnowano. Piesi i rowerzyści będą się poruszać nad obwodnicą po nowej kładce. Ma być ona na wzór istniejącego dzisiaj obiektu na Karczemkach.

Kładka dla pieszych powstałaby na północ od węzła Kowale. Ma ona jeden duży minus. Przedostanie się na drugą stronę obwodnicy oznacza pokonanie dłuższego dystansu rowerem i pieszo, niż gdybyśmy pojechali istniejącym wiaduktem.

Konsultacje społeczne

Projektanci zdają sobie sprawę, że ich propozycje naruszają szereg praw mieszkańców, w tym szczególnie prawo własności.

- Do tej pory spotykaliśmy się z przedstawicielami gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Teraz chcemy przedstawić propozycje mieszkańcom. Stąd przeprowadzamy konsultacje, które będą w formie zgłaszania opinii i uwag w trakcie spotkania z zespołem projektowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
Projektanci zapraszają zainteresowanych w środę 25 października 2017 roku, o godz. 18, do sali gimnastycznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borkowie, przy ul. Akacjowej 2.

Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się. Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się.
Inwestycja bez zapewnionego finansowania

Województwo pomorskie zleciło opracowanie koncepcji dla rozbudowy węzła Kowale w celu określenia potrzeb terenowych i finansowych dla wspomnianego przedsięwzięcia. Rozbudową węzła zainteresowane są nie tylko władze województwa, ale też Gdańska i gminy Kolbudy. W zeszłym roku został podpisany w tym zakresie list intencyjny.

Obecnie przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finansowania. Przypomnijmy, że są też plany rozbudowy węzła Szadółki. Inwestycja również nie ma zagwarantowanego finansowego wsparcia.

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • Super pomysł

    Tylko dlaczego przez 6 lat nie został jeszcze zrealizowany?

    • 0 0

  • no.. wszystko fajnie (14)

    .. ale jak Ci z Kartuz i Koscierzyny sobie poradzą ???

    • 339 37

    • Myślę, że oni sobie lepiej radzą niż "rodowici gdańszczanie"

      • 0 0

    • Świetnie sobie radzą...

      Korkuje się dopiero na opłotkach Gdańska kiedy to Ci "wspaniali" wracają do swoich mieszkań.... no i chyba sobie z tym nie radzą bo inne gminy muszą przebudować swoje drogi aby im jeździło się lepiej

      • 0 0

    • Ale śmieszne..

      Martw się o swojego ojca jak tam sobie poradzi w swoim Matizie jadąc w niedzielę

      • 1 0

    • (6)

      Wy w Gdańsku sami mistrzowie kierownicy tylko pouczać i śmiać się potraficie,tylko że to gdańszczanie są najgorszymi kierowcami w całej Polsce.Nie ma to jak łajzy i nieudacznicy wywyższają się w internecie,macie zryte czerepy i kompleksy nie do wyleczenia,pewnie jakaś Bolkowa przypadłość.

      • 28 48

      • (5)

        jak na razie to ty sznurku wiejski leczysz kompleksy,pewnie kibic arki

        • 17 11

        • (1)

          Leczy bo u nich g*wno jest, miasto bez historii i przyszłości

          • 1 3

          • Wy za to macie historię,bolka konfidenta.

            • 3 2

        • (2)

          Leczy kompleksy? Czy stwierdza fakty? Zabolało?

          • 9 11

          • jak cię bolą gdańscy kierowcy to tu nie przyjeżdżaj (1)

            tyle w temacie

            • 13 4

            • To może wy nie wyjeżdżajcie ze swojego wsiowa skoro wszędzie jest źle ,tylko Gdańsk niemiecki z budyniem na czele i Bolkiem konfidentem jest wspaniały.

              • 3 3

    • a kierowcy z bmw, audi - cóż oni poczną ???

      • 3 0

    • Nie poradzą jeśli oznakowanie pionowe i poziome będzie słabe (1)

      Przez większość roku linii na jezdniach praktycznie nie widać, do tego nie-intuicyjność i tradycyjne ułaństwo = regularne dzwony.

      • 9 1

      • kamera na każdej krzyżówce i po sprawie

        jak kaszubstwo zapłaci parę razy wyższą składkę to się w końcu nauczy

        • 8 1

    • Plus Puck, Wejherowo, Braniewo itd.

      • 28 5

  • Super

    Skrzyżowanie diamentowe jest wspaniałe, choć wszystko będzie lepsze niż to, co jest teraz.

    • 0 1

  • Lobby instalatorów świateł rządzi

    Jeździłem w wielu krajach Europy, najbardziej sprawdzają się na mniejszych drogach ronda, a na większych skrzyżowwania typu koniczyna lub podobne nie wymagajace świateł. Ale u nas konsekwentnie stawia się jak najwięcej świateł, dzięki czemu korki mają się dobrze i będą mieć się dobrze.
    Gdyby nie odpadła koniczyna, to by nie były potrzebne światła no i ktoś by nie zarobił. To chyba jedyne wytłumaczenie niechęci do koniczyny.
    A przy okazji: "14 to lepiej niż 26" ? A ile takich punktów ma koniczyna?

    • 0 0

  • Fajnie, ale PIS i tak nie da kasy na Pomorze :(((

    • 0 0

  • (12)

    Zapijaczone ekipy kaszubsko-ukrainskie w vw t4 tego nie ogarną

    • 258 27

    • (2)

      buahahaah jaka zmiana już nie tylko kaszubi :D Przecież w prestiżowych dzielnicach gdańska typu orunia, nowy port, letnica, stogi itd. sami lekarze, inżynierowie,adwokaci... no i cała masa "kierowniku poratuj" :D

      P.S. Gardzisz ludźmi pracującymi tylko dlatego, że ze wsi dojeżdżają? I o co chodzi z tą pogardą do VW? Ja bym chciał, żeby w PL była taka marka. Po za tym zawody budowlane są bardzo potrzebne...

      • 8 2

      • Miłego dnia!

        Przeczytałem wszystkie komentarze z tego artykułu.
        Nasuwa się tylko jeden wniosek - Nie ma lepszych ludzi od tych z miasta.

        P.S.
        Pozdrowienia dla Kaszubów, Ukraińców, słoików, i ludzi wykonujących pracę fizyczną!

        • 0 0

      • Gdzie wyczytyłaś, że gardzę budowlańcami - prawdziwi fachowcami?
        Gardzę zapijaczonnymi partaczami, stwarzającymi zagrożenie na drodze w samochodach nie mogących mieć możliwośći przejścia badań technicznych.
        I czy to VW czy Tata to nie ma znaczenia... aczkolwiek VW cieszy się wśród nich największym kultem

        • 1 2

    • Judz ,judz na Ukraińców ,bo ruscy i Putin tylko czekają byśmy się pożarli z Ukraińcami (3)

      myśl idioto bo myślenie nie boli.

      • 8 5

      • Dokładnie

        Ma Pani całkowitą rację!
        Pozdrawiam!

        • 0 0

      • (1)

        Mi nie sa do szczęścia potrzebni

        • 7 2

        • Naprawdę?

          To idz pracować do marketu za 1500. Nie? a może córka/syn/małżonek pójdzie? Nie?! to kto?
          Cóż za krótkowzroczna myśl!

          • 0 0

    • ...oznajmił ten lepszy sort

      • 1 0

    • (1)

      Dziś już w Polsce prawdziwych Kaszubów nie ma.

      • 2 1

      • dokładnie

        teraz sami partacze na budowach pracują.

        • 1 1

    • jeżdżę tą drogą co dzień. Bardziej obawiam się o GD :) zmów halogeny palić bez mgły będą :)

      • 3 3

    • Inwestycja również nie ma zagwarantowanego finansowego wsparcia.

      Czyli nie powstanie, kolejne bazgranie ołówkiem po mapie.

      a nawet jak powstanie to zapcha się na światłach 100m dalej koło orlenu

      • 11 0

  • Pomysł dobry (25)

    Ale wszystko co jest bardziej skomplikowane niż jazda po jednym pasie od razu wyklucza użytkowników rejestracji GWE i GKA

    • 488 57

    • Pisał Rusek albo co? Pół Trójmiasta za dzieciaka jeździło z takim numetem:)

      • 0 0

    • ) (8)

      Plus GA,GD i GKA)

      • 31 70

      • (5)

        Od gd i ga bym zaczela wyliczanke.

        • 24 61

        • no szczyt absurdu to widzisz rejestrację GKA itp (4)

          a na listwie jestem z gdańska hahahahahahaha kocham słoiki o poranku :) a jak wpuścisz takiego to nawet ci palca nie pokarze,,,,, a z drugiej strony widzisz GD i listwę jestem z gdańska,,,,,,, to q niby z warszawy hahahaha

          • 7 25

          • Też to uwielbiam (1)

            Nalepka "Gdynia moje miasto", a rejestracja NMR albo CBY.

            • 3 3

            • Muszą się dowartościować jak wracają na weekend w swoje rodzinne strony

              • 1 0

          • (1)

            Palca to chyba karać nie trzeba. A tak swoją drogą, to te słoiki mają przynajmniej niedziurawe drogi, a nie to co WY, mieszczanie - z każdej strony przy przekroczeniu miasta Gdańsk wjeżdża się w jedną, gigantyczną dziurę.

            • 11 6

            • To nyech siedzą u siebie...
              Zapomnialem.... tam nie zarobia na opałowy do paska

              • 11 5

      • Ja to bym ujął tak (1)

        GA, GKA, GWE, GND, GSP GKS przyjeżdżają z tych wsi i nagle takie duże przestrzenie i głupieją z prędkością zajeżdzaniem prawidłowo jeżdżącym tubylcom.

        • 42 29

        • Tubylców to wujkowie prezesa strzałem w tył głowy. Robili miejsce dla swoich czerwonych

          podrzutków.

          • 0 1

    • co ty wiesz

      ty się o nich nie martw. Ty jak widzisz 2 pasy, ktore zwężają się za 500m to już pewnie wskakujesz na prawy i trzymasz się go kurczowo i za ch.....ja nie wpuścisz nikogo na suwak, więc ci jeden pas wystarczy.

      • 1 0

    • (3)

      Odp...ol się od GWE, GKA i innych. W każdej grupie kierowców z różnych części Polski są dobrzy kierowcy i są bardzo kiepscy kierowcy. Wrzucanie pewnych grup do jednego worka jest idiotyzmem.

      • 16 25

      • Jest odmianą rasizmu na pewno, bo dziwnym trafem te niechciane rejestracje są z kaszubskojęzycznych powiatów.

        • 1 2

      • no nie zupełnie (1)

        ktoś kto całe życie jeździ tylko polnymi drogami od jednej wioski do drugiej, staje się zagrożeniem, gdy wjeżdża raz na ruski rok do dużego miasta, w którym jest full skomplikowanych skrzyżowań, pieszych i dróg jednokierunkowych.

        • 11 15

        • Za to ktoś kto całe życie jeździ po mieście, na weekend jedzie na kaszuby 40km/h ze strachu ściskając kierownicę bo zakręty są, a za nim kilometr korka

          • 13 6

    • Ci na GWE i Gka

      maja najlepsze bryki więc mają więcej rozumu niż ty w starym golfie więc sobie poradzą nie bój żaby

      • 2 4

    • A jak sie ma do tego GST ????

      • 2 0

    • Dziecinne podejacie

      Dziecinne podejscie oceniac kierowce po blachach

      • 7 0

    • Ojoj

      Kowale to nie Trójmiasto, nie piszcie o nich bo szlachta się obruszy.

      • 1 3

    • "THE BEST interchange" skrzyżowanie Armii Krajowej - Havla - Łostowicka (1)

      Korek na Armii Krajowej na skrzyżowowaniu z Łostowicką...skąd my to znamy ? Czy ta wielkopomna inwestycja doczeka się kiedyś realizacji ? Czy jest on w wizji do 2045 roku ? "Zaniechano budowy wiaduktów nad ul. Łostowicką, pozostawiono rezerwę terenową " ....to było koło roku 2000

      • 22 0

      • Wiadukt by się przydał
        Odkorkowal by górne tarasy a jedynie przypcjalby Armii Krajowej na dole.
        Ale za to zawsze można ominąć to tramwajem

        • 2 1

    • Jezu jaki jestem naznaczony, mam GKA a nie jestem z kartuz, ja tam tylko mieszkam, jestem z Gdańska:(

      • 13 4

    • zapominalski

      zapomniales o GA i GD bo tam jest najwięcej oszołomów za kółkiem

      • 9 15

    • (1)

      O! Miszcz prostej się odezwał!Ciekawe dlaczego OC jest najdroższe właśnie w Gdańsku?

      • 27 10

      • przez ćwoków z prowincji !!!!

        • 22 23

  • węzeł węzłem ale pomysł przebudowy dróg lokalnych od czapy

    Koncepcja przebudowy węzła obejmuje również przebudowę sieci dróg lokalnych- zamknięcie ulicy Glazurowej i Andromedy!!! Nikt nie liczy się z mieszkańcami

    • 0 0

  • Genialne

    Co za geniusz to wymyślił ???

    • 1 0

  • (15)

    Znakomite wieści - diamentowe węzły są tanie w budowie, a bardzo przepustowe - poguglajcie "diverging diamond interchange" :)

    PS. Pasuje do tej całej Srebrzystej Podkowy taki Diamentowy Węzeł ;)

    • 137 20

    • (1)

      są tanie a czekać na nie będziemy z 10 lat

      • 12 2

      • Byłoby znacznie lepiej...

        ...gdyby miejsca przecięcia jezdni były na innych poziomach, bezkolizyjne bez świateł

        TO by było najlepsze - ale kosztowne - rozwiązanie

        • 3 0

    • (1)

      Który to węzeł? Ten gdzie ciągle śmierdzi?

      • 0 3

      • Nie, następny

        • 1 0

    • Uważam, że ten węzeł powinien mieć jedynie korekty, a powinien powstać nowy jako wlot do obwodnicy z Nowej Świetokrzyskiej (3)

      Wg durnych planów Nowa Świętokrzyska ma wejść w wąskie gardło Kowal zamiast wlecieć do obwodnicy za węzłem Kowale w kierunku Łodzi.

      • 10 4

      • Wpuszczanie Nowej Świętokrzyskiej dalej w stronę Łodzi to głupota. Tą rolę spełni Nowa Niepołomicka i Starogardzka. Jedziesz z Gdańska Południe np. Oo Gdynia - chcesz jechać dookoła przez Borkowo? Nie wspominając o dodatkowych kosztach budowy wiaduktu.

        Jedyna wątpliwość, to czy zjazd od strony Gdyni do Gdańska nie będzie wąskim gardłem tego projektu.

        • 0 0

      • Nowa Świętokrzyska

        Zanim się doczekamy tej drogi, to będzie rok 2030. Pamiętajmy też, że jedynym inwestorem tej drogi jest miasto Gdańsk, a Kowale to już inna gmina. W polskich warunkach uzgodnienie warunków takiej wspólnej inwestycji jest nierealne. :)

        • 5 0

      • "Nowa Świętokrzyska ma wejść w wąskie gardło Kowal"

        dokładnie przecież to tam są największe korki i rozbudowa tego węzła nawet to 10 pasów nic nie pomoże bo pierwsze światał przy orlenia załatwią sprawę

        • 18 2

    • Bardzo dobre rozwiązanie, pod warunkiem, że zamiast świateł na krzyżówkach robimy wiadukty. Inaczej to po prostu kolejne skrzyżowanie ze światłami ograniczające ruch.

      • 1 0

    • tanie w budowie nie oznacza

      że tanio zbudują. Miś też był ze słomy a ile kosztował !

      • 1 1

    • oni tu jakieś diamenty chcą wprowadzać

      a zwykłego ronda nie potrafią dobrze zbudować.
      Karyny i inne jełopy i tak tego nie ogarną.

      • 9 8

    • niech mi ktos wytłumaczy... (2)

      po uj ten wezel jest diamentowy?

      • 11 4

      • (1)

        Żeby tanio było to teren gminy kolbudy

        • 3 1

        • droga też jest gminy kolbudy?

          • 1 1

    • Przecież rodowici kaszubi w passatach i audicach się tam zgubią...

      • 21 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane