• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Współdzielone hulajnogi elektryczne już w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
5 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 17:25 (6 maja 2019)
Obecnie dostępnych jest sto hulajnóg, a strefa działania ograniczona jest do trzech dzielnic Gdańska. Obecnie dostępnych jest sto hulajnóg, a strefa działania ograniczona jest do trzech dzielnic Gdańska.

W Gdańsku wystartował pierwszy w naszej aglomeracji system współdzielonych elektrycznych hulajnóg. Operatorem jest firma, która dotychczas oferowała usługi wypożyczania skuterów elektrycznych. Za każdą minutę jazdy e-hulajnogą trzeba zapłacić 49 gr oraz uiścić opłatę początkową 2,50 zł.



Aktualizacja 6 maja, godz. 17:25: Firma Quick Ride rozpoczęła działalność w poniedziałek. Strefa wypożyczania i zwracania urządzeń obejmuje niemal cały Gdańsk (z wyjątkiem m.in. Stogów i Wyspy Sobieszewskiej), Sopot, a także m.in. Banino, Leźno oraz fragment Chwaszczyna.

Czy będziesz korzystał(a) z hulajnóg elektrycznych

Trójmiasto to jedna z ostatnich dużych aglomeracji w Polsce bez systemu współdzielonych hulajnóg. Przykładowo w Warszawie działa obecnie pięć różnych systemów, które łącznie oferują do wypożyczenia ponad 2,5 tys. hulajnóg.

Kilka dni temu start tego typu usługi zapowiedziała firma Quick Ride z Gdyni. Ostatecznie jednak to nie ona, lecz warszawska spółka Green Electricity (świadcząca usługi pod marką Blinkee) może pochwalić się tytułem prekursora współdzielonych hulajnóg w naszej aglomeracji.

Wrzeszcz, Aniołki, Śródmieście



W Trójmieście marka Blinkee oznaczała dotychczas tylko skutery elektryczne. W sobotę dołączyło do nich pierwsze sto hulajnóg. Obszar działania, czyli strefa gdzie można wynajmować i pozostawiać hulajnogi, ograniczona została do fragmentów dzielnic: Wrzeszcza, Aniołek oraz Śródmieścia. W przyszłości można się spodziewać powiększenia tego obszaru o kolejne dzielnice oraz pozostałe miasta Trójmiasta.

Wypożyczenie hulajnogi Blinkee kosztuje jednorazowo 2,50 zł. Do tego należy doliczyć opłatę za każdą minutę jazdy - 49 gr.

Dla porównania firma Quick Ride zapowiada start systemu z cennikiem: 50 gr za minutę i 3 zł za uruchomienie. Identyczny cennik posiada firma Lime, która świadczy usługi m.in. w Warszawie, Poznaniu oraz Wrocławiu i od jesieni ubiegłego roku przymierza się rozpoczęcia działalności w Trójmieście.

Kierownica hulajnogi z manetką hamulca (stop), wyświetlaczem oraz manetką przyspieszenia (start). Kierownica hulajnogi z manetką hamulca (stop), wyświetlaczem oraz manetką przyspieszenia (start).

Wypożyczenie przez telefon komórkowy



Wypożyczenie hulajnogi Blinkee działa na podobnej zasadzie, co skutera - należy skorzystać z aplikacji na telefon komórkowy, w której wybieramy konkretną hulajnogę i rezerwujemy ją na 15 minut. Po dotarciu do niej, wybieramy opcję "wypożycz", stajemy na podeście, odpychamy się nogą i pociągamy manetkę gazu (przyspieszenia).

Hulajnoga wyposażona jest w oświetlenie przednie oraz tylne. Rozpędza się do ok. 20-25 km/h, a informacja o aktualnej prędkości podawana jest na elektronicznym wyświetlaczu. Hamowanie odbywa się poprzez manetkę po lewej stronie kierownicy.

Zasięg naładowanej w pełni baterii wystarcza na pokonanie ok. 20-30 km, przy czym dystans ten zależy m.in. od ukształtowania terenu, stylu jazdy oraz oczywiście wagi użytkownika. Stan naładowania widoczny jest w aplikacji przed rezerwacją, a ładowaniem zajmują się pracownicy Blinkee.

  • Zaparkowana hulajnoga na chodniku we Wrocławiu.
  • Parkowanie hulajnóg przy stojakach rowerowych we Wrocławiu.

Po jezdni, drodze rowerowej czy chodniku?



Kwestią wciąż nierozstrzygniętą pozostaje, czy hulajnogą elektryczną należy poruszać się po jezdni, drodze rowerowej czy chodniku. Sąd w Lublinie już w 2016 r. wydał wyrok, zgodnie z którym elektryczne hulajnogi należy traktować jako motorowery.

Z kolei kilka tygodni temu w Warszawie policjanci ukarali pieszą potrąconą przez użytkownika e-hulajnogi, ponieważ zdarzenie to zostało potraktowano jako kolizja dwóch osób pieszych, z czego jedna nie zachowała odpowiedniej ostrożności i weszła wprost pod użytkownika hulajnogi.

W 2018 r. planowano dokonać regulacji zasad poruszania się tzw. Urządzeniami Transportu Osobistego w ramach ustawy o elektromobilności. Ostatecznie jednak wykreślono z tego dokumentu zapisy w tym zakresie, zgodnie z którymi użytkownicy UTO mieli - w miarę możliwości technicznych - jeździć drogami dla rowerów.

Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?


Chodniki pełne hulajnóg, dewastacja urządzeń



Dodajmy, że hulajnogi i inne UTO nie podlegają też regulacjom dotyczącym parkowania. W efekcie w miastach, gdzie działa już kilka operatorów hulajnóg, coraz częściej dochodzi do tarasowania chodników, co jest szczególnie uciążliwe dla osób niepełnosprawnych. Zdarza się także, że hulajnogi kończą swój żywot w rzekach, stawach lub są zrzucane z wysokości.

Opinie (367) ponad 10 zablokowanych

  • Zakazać jazdy po chodnikach , szybkość hulajnogi 25 km/ godz jakie szanse ma pieszy ....? (1)

    • 14 3

    • kierofczyki na to nie pozwolą

      jezdnia jest tylko ich. nie zamierzaja sie dzielić.

      • 2 2

  • Czy operatorem ladowania bedzie mevo?

    • 4 0

  • W wawce stawiają te hulajnogi gdzie popadnie, robi się syf.

    Ale 49gr za 1 minutę? To stojąc na światłach jadąc z Wrzeszcza do Brzeźna to pewnie z 15zł byś zapłacił. Masakra.

    • 9 2

  • wymyślają aplikacje !!!!! (3)

    Nie każdy ma kąta w banku! !!! Powinno być ddostępne dla każdego .. i opłata załatwiona w inny sposób!!!

    • 2 13

    • "kąta" w banku to chyba tylko Jarosław nie ma.

      • 8 1

    • No, typowy kierowca z Gdańska, nawet podpisał się początkiem swojej rejestracji.

      • 0 3

    • płatność przelewem na poczcie polskiej!

      Przed każdym wypożyczeniem hulajnogi, powinno się za nią płacić przelewem w okienku i to tylko na Poczcie Polskiej!

      • 2 2

  • Rzucane gdzie popadnie

    Brak kontroli na tym sprzętem

    • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Poszezyc chodniki! (6)

    Wyrzucic z nich samochody nagminnie parkujace na nich, ogrodki piwne, czy w ogole ktos to kontroluje?!! I i wyznaczyc strefy tylko dla pieszych

    • 61 17

    • (2)

      Pieszy ma wydzielony chodnik , racz j nic w tym się nie zmieniło

      • 3 3

      • Gdzie?! (1)

        bo u nas to raczej część chodnika. Połowa zajmowana jest przez parkujące auta.

        • 13 1

        • A druga przez matołków jadących na hulajnogach

          rowerowy, kuźwa, maj...

          • 7 1

    • jesli wyrzucic samochody z chodnikow (2)

      to wyrzucic rowerzystow z ulic

      • 3 6

      • Jeśli wyrzucić rowerzystów z ulic (1)

        To wyrzucić pieszych z chodników

        • 1 1

        • Jeśli wyrzucić pieszych z chodników

          To wywalić psy sr@jące z trawników ;)

          • 1 0

  • najlepsze asy to są na tych elektrycznych rowerach. .:(:)

    Wogole jeździć nie potrafią. .;) jada jak pokemony; ) prawie się rozbijają, jeżdżą pod prąd i ledwie dają radę. I nie patrzy na pieszego, tylko leci jak kosmita, bo rower dostał pierwszy raz. Do Ręki. . Ale jest wesoło:) kabaret na żywo

    • 9 2

  • Jak zobaczę na chodniku to sru do najbliższego śmietnika. (1)

    • 7 3

    • hehe

      • 0 1

  • ha ha ha taryfa bedzie tak samo

    i wygodniej
    2,50 + 49 gr to o wiele za drogo

    • 5 0

  • Hulajnooga (2)

    Gdzie moge ta hulajnoge odebrac? Bo rowery maja swoje miejsca...

    • 2 5

    • gdziekolwiek

      • 3 0

    • widziałam w poniedziałek

      na Przymorzu koło przystanku autobusowego.

      Może warto się rozglądać w pobliżu przystanków.
      Albo lepiej dać sobie spokój, jak widać gdańska społeczność nie jest przychylnie nastawiona. I nic dziwnego, skoro te g*wno może jechać chodnikiem a z prędkością pojazdu silnikowego.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane