• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet jednak na czas

Michał Tusk
11 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
W lipcu wprowadzamy jeden bilet na komunikację w Trójmieście i sąsiednich miastach - zapewnił nas w środę marszałek województwa Jan Kozłowski.

Na ten dzień od kilkunastu już lat czekają tysiące mieszkańców aglomeracji. Zamiast kilku biletów na autobusy w Gdańsku, Gdyni i Wejherowie - jeden plastikowy blankiet. Gdy przed wyborami samorządowymi "Gazeta Wyborcza" zapytała Czytelników, jakie inwestycje na Pomorzu są według nich najpilniejsze, wspólny bilet zajął pierwsze miejsce.

Obawy, że jego wprowadzenie znów się opóźni, pojawiły się w listopadzie. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji odrzuciło wtedy statut Związku Komunikacyjnego, bez którego zrealizowanie przedsięwzięcia jest niemożliwe. Poszło o szczegóły - MSWiA (rejestruje wszystkie związki komunalne w Polsce) zaproponowało np., by zamiast "skarbnik" wpisać do dokumentu "główny księgowy".

- Poprawki wprowadzimy natychmiast, gminy należące do związku przegłosują dokument na grudniowych sesjach i wszystko pójdzie zgodnie z planem - zapewniał jeszcze w listopadzie marszałek Jan Kozłowski, który nadzoruje akcję "wspólny bilet".

Jak przypuszczaliśmy, zamierzenia marszałka pokrzyżowała trochę polityka - w wielu gminach musiały się odbyć drugie tury wyborów burmistrzów i wójtów.

Zespół ekspertów, przygotowujący bilet, jak ognia chciał też uniknąć nowych błędów, by nie dać warszawskim urzędnikom możliwości do ponownego odrzucenia statutu.

- Poprawioną wersję dokładnie sprawdziliśmy pod względem prawnym, przy udziale pracowników Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego - mówi Hubert Kołodziejski, pełnomocnik marszałka ds. powołania Związku Komunikacyjnego. - Nowy statut w środę wysłaliśmy do wszystkich 11 gmin biorących udział w projekcie. Mają głosować nad dokumentem w drugiej połowie stycznia.

- Potwierdzam, w ciągu dwóch tygodni statut zostanie przegłosowany w naszej radzie - powiedział nam Jacek Brąziewicz, rzecznik prasowy Urzędu Gminy w Kolbudach.

Podobne zapewnienia usłyszeliśmy od przedstawicieli pozostałych członków ZKMZG.

- W lutym wysyłamy statut do Warszawy, a w marcu powołujemy związek - twierdzi Kołodziejski. - Nie ma przeszkód w technicznym przygotowaniu wspólnego biletu, więc powinien pojawić się w sprzedaży - tak jak zakładaliśmy - na początku wakacji.

Wspólny bilet w Trójmieście:

Przygotowania techniczne to przede wszystkim wprowadzenie elektronicznego biletu w Gdyni, która zarządza komunikacją u siebie oraz częściowo w Rumi, Sopocie i Żukowie. Gdańsk i Wejherowo wprowadziły karty chipowe jako nośniki biletów okresowych już w zeszłym roku. Do ich systemu dostosowały się trójmiejskie uczelnie wyższe (ich nowe legitymacje studenckie będą mogły również być nośnikiem biletów) oraz Szybka Kolej Miejska, która w swych nowych automatach biletowych montuje moduły do obsługi kart gdańsko-wejherowskich. Teraz dostosować musi się Gdynia.

- Przygotowujemy odpowiedni przetarg - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Nasz bilet elektroniczny powinien pojawić się w sprzedaży 1 lipca.

To jest też najnowszy termin wprowadzenia jednego biletu na Trójmiasto i okolice.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (50) 1 zablokowana

  • No właśnie, a co z skm

    i jaka bedzie cena,pewnie pod Gdańsk,bo zawsze z Gdańska narzekali na jego cenę,to co maja powiedzieć ludzie z Wejherowa,jak tam jest mniej autobusów,cenowo moze byc niedostepny.

    • 0 0

  • PASAZER BEZ BILETU

    lepiej zacznij interesować się zeszłorocznym śniegiem, bo możliwe, że tegorocznego nie uświadczysz:)))

    • 0 0

  • SKM

    Przecież napisali , żę będzie SKM , ludzie czytajcie !!

    • 0 0

  • w takim Toronto bilet (ok 5mln mieszkańców) jest jeden

    i można przejechać z jednego końca miasta na drugi za tą samą cenę, oczywiście można w międzyczasie przesiadać się z autobusu do tramwaju czy metra

    dzięki temu wiele osób korzysta z transportu miejskiego

    w takim Toronto można dzwonić (telefon) bezpłatnie, bo płaci się tylko abonament

    piszę o tym tylko dlatego, be wskazać, że takie - wydawałoby się - egzotyczne rozwiązania są możliwe i to w państwach kapitalistycznych, nie socjalistycznych

    nieco inne rozwiązania są popularne w wielu miastach na tzw. 'zachodzie' - obawiam się, że u nas - jak zwykle - chodzi jedynie o to by jak najwięcej zedrzeć z ludzi pieniędzy

    • 0 0

  • gdy

    te rozwiązania nie są egzotyczne, są normalne. egzotyka to jest w polsce i u mnie na pustyni (która nie różni sie za bardzo od naszego kraju, bo też trzeba walczyć o przetrwanie:)).

    • 0 0

  • Niedawno pisali w którymś artykule z tej serii, że trzeba przekonać mieszkańców trójmiasto do idei wspólnego biletu. Teraz się okazuje, że mieszkańcy chcą, nawet od kilkunastu lat chcą.
    Nie wiadomo tylko, czy chcą wspólnego biletu obejmującego skm-kę.

    • 0 0

  • Jak to nie ma SKM jak jest ?

    "Szybka Kolej Miejska, która w swych nowych automatach biletowych montuje moduły do obsługi kart gdańsko-wejherowskich..."

    PRZECIEŻ JEST NAPISANE JAK WÓŁ! ARTYKUŁ NIEJASNY.

    • 0 0

  • Artykuł jest niejasny. Nie wiem co to karty gdańsko-wejherowskie skoro na przykład na moim bilecie napisano jak wół "karta miejska" (1 lipca trzeba będzie wymieniać na nową?)
    Czytelniku, spójrz na ankietę w artykule ("dużo hałasu o nic, skoro nie będzie ważny na SKM-kę").

    • 0 0

  • moduły w nowych automatach skm mogą dotyczyć biletu elektronicznego tylko na skm

    • 0 0

  • Alr co ma do tego Toronto? W takim Gdańsku też można przejechac przez całe miasto na jednym bilecie i się przesiadać w tramwaju na autobus. Ba... nawet można sobie do Sopotu pojechać.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane