• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet za 150 zł będzie, ale nie wiadomo kiedy. Termin 1 stycznia nierealny

Krzysztof Koprowski
3 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Pierwotnie planowano wprowadzić nowy bilet metropolitalny 1 lipca br., potem termin ten przełożono na 1 stycznia 2021 r. Obecnie nie istnieje już żaden harmonogram wprowadzenia nowej oferty. Pierwotnie planowano wprowadzić nowy bilet metropolitalny 1 lipca br., potem termin ten przełożono na 1 stycznia 2021 r. Obecnie nie istnieje już żaden harmonogram wprowadzenia nowej oferty.

To już pewne - bilet metropolitalny na całą aglomerację w cenie 150 zł nie pojawi się w ofercie 1 stycznia 2021 r. Jego wprowadzenie zostało odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w MZKZG spowodowany pandemią koronawirusa. Gminy te nie są w stanie w obecnej sytuacji ekonomicznej wyłożyć niezbędnej kwoty dofinansowania.



Jak oceniasz decyzje samorządów dot. biletu za 150 zł?

Ostatni raz na temat jednego wspólnego biletu metropolitalnego, 30-dniowego w cenie 150 zł, pozwalającego na nieograniczoną liczbę przejazdów wszystkimi pojazdami komunikacji miejskiej na obszarze gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej oraz pociągami SKM i PolRegio (w tym po szlaku PKM) pisaliśmy w sierpniu br.

Wówczas mimo opóźnienia we wdrożeniu nowej oferty (pierwotnie bilet miał być wprowadzony 1 lipca br.) brano pod uwagę przesunięcie harmonogramu startu na 1 stycznia 2021 r. Dzisiaj wiadomo już, że termin ten jest całkowicie nierealny.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Wyliczenia MZKZG na 2021 r. Wariant podstawowy oznacza brak zmian w ofercie biletów. Wyliczenia MZKZG na 2021 r. Wariant podstawowy oznacza brak zmian w ofercie biletów.

Trudna sytuacja ekonomiczna ze względu na koronawirusa



- Z powodu pandemii koronawirusa nasze gminy znalazły się w trudniej sytuacji. Budżety na komunikację miejską zostały mocno ograniczone - mówił na ostatnim posiedzeniu zgromadzenia MZKZG przewodniczący Zarządu Związku Kamil Bujak. - Rekomenduję, by wariant za 150 zł odłożyć w czasie i wprowadzić wariant podstawowy w przyszłym roku.
Przez wariant podstawowy należy rozumieć dotychczasową ofertę, w tym 30-dniowych biletów komunalno-kolejowych:
  • bilet łączony z koleją Gdańsk - Sopot lub Gdynia - Sopot w cenie 150 zł,
  • bilet łączony z koleją sieciowy jednego organizatora w cenie 210 zł,
  • biletu łączony z koleją sieciowy na cały obszar MZKZG w cenie 230 zł (to właśnie on miał zostać przekształcony w bilet za 150 zł).

Jak wynika z najnowszych wyliczeń MZKZG na 2021 r., wprowadzenie nowej oferty dla wszystkich gmin w MZKZG to ok. 13 mln 656 tys. zł, podczas gdy pozostanie przy dotychczasowej ofercie to koszt ok. 5 mln 268 tys. zł.

W przypadku Trójmiasta planowane koszty w 2021 r. wynoszą:
  • Gdańsk: ok. 6 mln 804 tys. zł z nową ofertą oraz ok. 2 mln 629 tys. zł z obecną ofertą,
  • Gdynia: odpowiednio ok. 3 mln 644 tys. zł oraz 1 mln 409 tys. zł,
  • Sopot: odpowiednio ok. 375 tys. zł oraz 144 tys. zł.

Wyliczenia MZKZG na 2021 r. przy zachowaniu obecnych cen biletów (tzw. wariant podstawowy). Wyliczenia MZKZG na 2021 r. przy zachowaniu obecnych cen biletów (tzw. wariant podstawowy).

Rosnące koszty komunikacji miejskiej niezależnie od oferty



Warto zauważyć, że nawet pozostanie przy obecnej ofercie także generuje w ujęciu całościowym wzrost składek odprowadzonych do Związku - z ok. 5 mln 201 tys. zł dla wszystkich gmin w 2020 r. do 5 mln 268 tys. zł w 2021 r.

Jednocześnie budżety samorządów w zakresie komunikacji miejskiej coraz mocniej drenują restrykcje związane z pandemią koronawirusa, a tym samym obowiązek uruchomienia dodatkowych kursów, tzw. bisowych przy jednoczesnym spadku liczby sprzedawanych biletów.

- Mieliśmy spotkanie wiceprezydentów największych miast. Budżet jest w stanie opłakanym. Mamy problem, by go "spiąć". Jako Sopot jesteśmy przygotowani na ewentualne wprowadzenie biletu za 150 zł, ale nie jesteśmy samotną wyspą. Jesteśmy uzależnieni od innych samorządów. Mieszkańcy oczekują tego biletu i musimy go wprowadzić w nieodległym czasie - komentował na posiedzeniu Związku Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Jedynym ratunkiem dla nowego biletu ustawa metropolitalna?



Samorządowcy obecnie wyczekują z nadzieją ustawy metropolitalnej dla Trójmiasta, która może oznaczać dla całego Pomorza dodatkowy zastrzyk finansowy ok. 200 mln zł.

Powstaje sejmowy zespół, który zajmie się ustawą metropolitalną

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (184) 7 zablokowanych

  • W Gdyni liczą się tylko obiecanki cacanki

    Ile to już lat władze ZKM Gdynia czy władze miasta obiecują o wspólnym bilecie? Ile to już było na ten temat debat, opracowań "fachowców" z profesurą na czele?
    Lata lecą a oni wciąż obiecują, ciągle coś im przeszkadza, ciągle czegoś brakuje a prawda może być zupełnie inna może im po prostu nie zależy aby pojawił się wspólny bilet w Gdyni?
    Lata lecą a do emerytury można "deklarować".

    • 28 2

  • Hahaha

    Petenci głowy nie zawracają urzedasom a oni się tak bardzo dla nas przepracowują. Rozkład busów opracowywali za 700 tys zł przez pół roku na 1.11 . Bądźcie wyrozumiali dla tych, co pracę mają gwarantowaną.

    • 35 2

  • ale aspiracje metropolitalne. (1)

    pamiętajcie błazny nazwa niczego nie zmienia

    • 30 2

    • zmienia...

      Siatke plac...

      • 3 1

  • (1)

    Gdańskie dziadostwo i tyle

    • 14 2

    • Gdańsk ma bilet na komunikacje miejska + skm i pkm

      Dla 95% mieszkancow Gdańska to lepsze rozwiązanie niż bilet na całe trójmiasto za 150 zł

      • 3 0

  • żenada

    • 15 1

  • Za drogo. Powinien kosztowac max 99zl (3)

    • 22 2

    • a nawet 9.99 (2)

      ale pewnie i po tyle byś nie kupił, bo za drogo

      • 4 5

      • Spojrz na ceny tego typu biletow w innych miastach. Warszawa - 99 zl. Praga 90 zł (550 CZK) (1)

        • 3 1

        • Za 550 korun masz tylko na określoną trasę.

          • 1 0

  • 20 lat mieszkam w Trojmiescie. Od 20 lat w naszej metropolii nie zmieniło się nic. (2)

    - stare składy skm jak jeździły tak jeżdżą.
    - trasa Gdynia główna- Gdansk główny w 2010 pokonywało się w 32 min przy obecnie 44, a bilety prawie 2 razy droższe.
    - brak wspólnego biletu, możliwości przesiadki między przewoźnikami z tego samego miasta.

    Od 1 stycznia biletu za 150 zł nie będzie, w zamian dostaniemy kolejną podwyżkę, a z Gdyni do Gdańska będziemy jechać już godzinę. Trójmiasto równia pochyła w dół. Zamiast gonić za innymi miastami, cofamy się w tył. Łódź, Bydgoszcz - takie dziury wyprzedziły nas już dawno w swoich działaniach. U nas skupienie na turystyce, nieumiejętnym poszerzaniu plaż, czy na malowaniu pasów ruchów. Kto tam zasiada? Kto tam rządzi? Jak od 20 lat prócz inwestycji budowlanych można nie zrobić NIC? Miasta się rozrastają, ludzi przybywa, a deweloperzy budują wierzowce i osiedla, bo na drogi już nie starcza. Potem kończysz prace o 16 w Gdańsku, a na 19:30 jesteś w Gdyni.

    • 53 2

    • uczucia

      swoim postem ranisz uczucia pani prezydent.

      • 3 1

    • Podobnie jest z wszystkimi innymi dziedzinami ,Trójmiasto w każdej dziedzinie się cofa oprócz deweloperki.

      • 2 0

  • Trójka aroganckich indolentów, nie potrafi dogadać się w spr. "wspólnego biletu"

    Za to każdy z osobna, snuje plany, fantazje i chce uchodzić za wzór samorządowca, a w rzeczywistości uchodzą za błaznów!

    • 32 2

  • (3)

    To jest kolejny argument za stwierdzeniem, że najlepszym środkiem na podróżowanie jest samochód. Wbrew tym bredniom, które usiłują nam wcisnąć różnego rodzaju miejscy aktywiści.

    • 29 6

    • A to wina miejskich aktywistów że mamy nieudolne władze samorządowe? (1)

      W takim Berlinie jazda komunikacją miejską to czysta przyjemność. Bilety na wszystkie środki transportu są stosunkowo tanie a sieć połączeń jest olbrzymia. W komunikację miejską trzeba trochę zainwestować by spełniała swoją rolę a nie traktować ją jak piąte koło u wozu. Sprawny system komunikacji miejskiej to wybawienie dla większych miast, odkorkowanie ulic bez wielkich inwestycji infrastrukturalnych, redukcja emisji spalin i hałasu.

      • 6 2

      • zobacz nowe osiedla , a drogi tak wąskie , że autobus tam nie wyjedzie

        • 8 1

    • nie zawsze samochód jest najlepszym środkiem na podróżowanie; kierowcy często się skarżą na korki, na brak bezpłatnych miejsc parkingowych co 100 m zwłaszcza w centrum miasta; na krótkich trasach bez konieczności przesiadek komunikacja byłaby lepszym rozwiązaniem gdyby dobrze działała. Albo rower :)

      • 1 3

  • ja dobrze rozumiem?! (2)

    oni mają problem z ogarnięciem 10 mln złotych? To 8 autobusów przegubowych!
    No i fajnie by było, jakby na tym bilecie można było do Kartuz kolejką dojechać.

    • 19 2

    • Można chyba do Borkowa dalej nowy bilet. I na komunikację miejską w Kartuzach trzeci bilet.

      • 0 0

    • A może lepiej do Kościerzyny, a nawet do Chojnic ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane