- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (79 opinii)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (277 opinii)
- 3 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (116 opinii)
- 4 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (376 opinii)
- 5 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (104 opinie)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (109 opinii)
Wspólny bilet za późno i za drogo
- 15 grudnia uruchomimy sprzedaż biletów, a 1 stycznia będzie można z nich korzystać - zapowiada Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKZG.
Dlaczego kolejny raz obietnice trójmiejskich urzędników można wrzucić do kosza? - Nie mogliśmy wprowadzić wspólnego biletu w formie elektronicznej w sytuacji, kiedy w Gdyni bilety miesięczne są ciągle sprzedawane w postaci znaczków naklejanych na kartonik. Z drugiej strony, udało się nam wprowadzić bilety ulgowe umożliwiające podróżowanie zarówno komunikacją miejską, jak i pociągami SKM, co wymagało prawdziwej prawniczej ekwilibrystyki - mówi Kołodziejski.
Nie mniejsze emocje niż ciągłe opóźnienie, budzą wysokie - żeby nie powiedzieć horrendalne - ceny nowych biletów.
Najdroższy, umożliwiający korzystanie ze wszystkich środków komunikacji publicznej (a więc zarówno na sieci ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia, MZK Wejherowo oraz SKM na odcinku Luzino - Trójmiasto - Pruszcz Gdański) ma kosztować 200 zł (ulgowy 100 zł). To najdroższy bilet sieciowy w Polsce i jeden z najdroższych w Europie!
Będą też wersje "tańsze": za 170 zł na jedną z sieci komunikacji komunalnej oraz cały aglomeracyjny odcinek SKM, a także za 140 zł na wszystkie autobusy, trolejbusy i tramwaje w metropolii, ale bez kolejek SKM. O tym, że to ceny wzięte z sufitu, wiedzą nawet urzędnicy.
- Bilety będą drogie, to fakt - przyznaje Kołodziejski. - Nie mieliśmy jednak wyjścia. Nie mogliśmy dopuścić do sytuacji, w której najtańsza wersja "wspólnego biletu" kosztuje mniej niż bilet sieciowy ZTM Gdańsk. Wtedy nikt nie kupowałby gdańskiej "sieciówki" - mówi Kołodziejski. - Z drugiej strony, można na to spojrzeć odwrotnie - ktoś kto kupuje gdański bilet sieciowy, dopłaca 8 zł lub tylko 4 w przypadku ucznia czy studenta i może jeździć także po Gdyni i Wejherowie. Dopłacając odpowiednio 38 lub 19 zł możemy korzystać z SKM od Pruszcza po Luzino - wymienia dyrektor MZKZG.
- Najważniejsze dla mieszkańców jest jednak to, że równocześnie kupować można wszystkie dotychczasowe rodzaje biletów, w tym np. gdańskie bilety na określoną liczbę przystanków. Kiedy dojdzie do pełnej integracji, a stanie się to być może już z początkiem 2009 r., powstanie jedna trójmiejska taryfa i w ramach niej wspólne bilety będą tańsze - zapowiada Kołodziejski.
- Czeka nas ogromne wyzwanie - z jednej strony musimy zapewnić atrakcyjne ceny biletów, a z drugiej koszty w komunikacji miejskiej będą coraz większe, bo obecne pensje nie zachęcają do podjęcia pracy w branży - mówi prof. Olgierd Wyszomirski, członek zarządu MZKZG i ekspert od zarządzania komunikacją miejską.
Tę zapowiedź potwierdza największy udziałowiec MZKZG, czyli miasto Gdańsk.
- Chcemy, by bilety były tańsze i co do zasady jesteśmy gotowi do nich więcej dopłacać - mówi Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny m.in. za komunikację miejską. - Musimy jednak też pamiętać, że dopłaty będą uzależnione od kondycji finansowej miasta. Musimy być przygotowani na wyłożenie pieniędzy na wkład własny przy realizowaniu inwestycji unijnych - mówi Lisicki.
Za obniżką przemawia również prosta kalkulacja. Dziś na palcach jednej ręki policzyć można chyba osoby, które mają zarówno bilety sieciowe gdyńskie, jak i gdańskie. Po likwidacji poszczególnych zarządów metropolitarne bilety sieciowe można by więc sprzedawać po tych samych cenach, co teraz gdyńskie czy gdańskie, bez straty dla finansów MZKZG.
Opinie (123) ponad 50 zablokowanych
-
2007-10-16 22:14
SKM na odcinku Luzino - Trójmiasto - Pruszcz Gdański???????????
SKM jeździ trochę dalej niż do Pruszcza, mianowicie do Tczewa! dlaczego bilet ten ma objąć tylko część trasy?
- 0 0
-
2007-10-16 22:42
skm jezdzi od tczewa do słupska
- 0 0
-
2007-10-16 23:34
a ja nie narzekam
- 0 0
-
2007-10-16 23:35
a ja nie narzekam
obecnie jezdze na 3 miesiecznych...
gda to okolo 45 zl..
kolejka tez
gdynia jakies 30...
czyli: BEDZIE TANIEJ;) ale i tak drogo;pp- 0 0
-
2007-10-17 01:00
na poczatku roku wprowadzilem sie do 3miasta
i uslyszalem o projekcie wspolnych biletow. Ucieszylem sie, ze zaoszczedze na benzynie, ale jak sie okazuje na benzyne wydam niewiele wiecej, a komfort jazdy wlasnym samochodem (mimo korkow) jest duuuuzo wiekszy niz najlepszym pociagiem czy tramwajem.
- 0 0
-
2007-10-17 01:23
'Gdańska Metropolia' - what the f.... (1)
chyba TRÓJMIEJSKA - głupie skłócanie mieszkańców Trójmiasta :(
- 0 0
-
2007-10-17 19:20
gdańszczanin
wrzuc sobie w google "gdańska metropolia" i poczytaj w gdańskim BIP.
- 0 0
-
2007-10-17 06:08
Bierzcie przyklad z Hong Kongu czy z Shenzhen w Chinach
tam sa elektroniczne bilety bezdotykowe, wystarczy go miec w portfelu, dzialaja w metrze, autobusie, tramwaju, i mozna placic nimi w sklepie za drobne zakupy, jest to karta na ktora wplaca sie pienadze. Jestesmy 100 lat za Chinczykami.
- 0 0
-
2007-10-17 09:02
szybki zysk ?
ja w swojej firmie wprowadzając nowe rozwiązania techniczne nie podnoszę ceny usług o wartość owych bo traktuje to jako inwestycje długoterminową i czytając ten tekst zastanawiam się czy rajcy wprowadzając ten pomysł w życie robią to w trosce o mieszkańców czy o własną kieszeń?-a jeżeli to prawda że magistraty i ich inwestycje są utrzymywane z pieniędzy podatników czyli mieszkańców, to ja jestem za tym, żeby ten bilet był najtańszym biletem na świecie i przez to najpopularniejszym, najlepiej sprzedającym sie produktem ,czy to nie jest realne i godzące w gospodarność miejskiej kasy ? Wątpię...
- 0 0
-
2007-10-17 09:56
Najdrozszy w Europie???? (1)
Za Sieciowy w Monachium
za jeden tydzien place 36 EUR :(- 0 0
-
2007-10-17 11:48
Dobrze, że nie czekamy na cud gospodarczy - drugie Monachium (jednak mogło by gorzej)
Mika wracaj!!!- 0 0
-
2007-10-18 15:11
Bilet
Jakis czas temu podobny pomysl zrealizowano na Gornym Slasku wprowadzajac KZK GOP.Co z tego wyszlo to makabra:likwidacj lini autobusowych i tramwajowych,ograniczenia kursow,fatalny stan taboru.I to chce nam zaserwowac 3city,ale za to mozna jechac z Luzina do Pruszcza.Tylko czym?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.