• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
28 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tabor SKM, choć modernizowany, wciąż opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pociągach dla ruchu regionalnego, a nie miejskiego. Nz. zmodernizowany EZT przez Pesę i ZNTK Mińsk Maz. Tabor SKM, choć modernizowany, wciąż opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pociągach dla ruchu regionalnego, a nie miejskiego. Nz. zmodernizowany EZT przez Pesę i ZNTK Mińsk Maz.

Autobusy, tramwaje, trolejbusy i pociągi SKM - widujemy je codziennie na naszych ulicach. Sprawdziliśmy, ile pojazdów jest niezbędnych, by zaspokoić codziennie potrzeby transportowe mieszkańców Trójmiasta.



Nie największym, ale z pewnością najbardziej pojemnym taborem poszczycić się może Szybka Kolej Miejska. Przewoźnik ten w liniowej eksploatacji wykorzystuje dwa rodzaje pociągów - 45 sztuk trzywagonowych EN57 oraz 12 sztuk czterowagonowych EN71. Niestety skonstruowane one zostały z myślą o jeździe regionalnej, a nie typowo miejskiej, stąd wynikają wszelkie wady, w tym uciążliwy odstęp od peronu.

- Liniowo zespolonych jeździ 17 składów pociągów SKM. Są one zestawiane z dwóch składów typu EN57 lub EN57+EN71. Do realizacji bieżącego rozkładu jazdy niezbędnych jest 38 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych serii EN57 oraz 10 EZT-ów serii EN71 - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

W utrzymaniu SKM znajdują się też pociągi, które przeszły różnego typu modernizacje. Są to cztery sztuki EN57, jeden pociąg typu EN71 tzw. metro, jeden pociąg niedawno wyremontowany w opolskich zakładach oraz cztery sztuki EN57AKM z rozruchem impulsowym.

Czytaj też: SKM-ka jak metro jeździ już po Trójmieście

Istniejący tabor jest też w toku modernizacji przez Pesę w zależnych od bydgoskiej Fabryki Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Docelowo przebudowie przez Pesę zostanie poddanych przypuszczalnie 21 EZT-ów.

Czytaj też: Pierwsza SKM-ka zmodernizowana przez Pesę już w Trójmieście

W posiadaniu SKM-ki jest też siedem trzywagonowych pociągów EW58. To jedyne pociągi, które zostały skonstruowane z myślą o ruchu miejskim. Niestety są bardzo energochłonne, a ponadto, zdaniem kolejarzy, użyte materiały oraz jakość ich wykonania pozostawiają wiele do życzenia (były produkowane w latach 1974-1980). Między innymi z tych powodów odstawione są obecnie na boczny tor, czekając na modernizację lub kasację.

Na transport szynowy - tramwajowy - od lat stawiają też włodarze Gdańska. Tramwaje formalnie są w posiadaniu Zakładu Komunikacji Miejskiej, a liniowy stan taborowy składa się z pojazdów: Konstal 105Na (56 wagonów), Pesa 120NaG (35 pojazdów), Bombardier NGT6 (trzy pojazdy), Konstal 114Na (dwa pojazdy), Konstal NGd99 (cztery sztuki) oraz zmodernizowanych Duewagów N8C z Dortmundu oznaczonych jako N8C MF01 (46 pojazdów).

- Zgodnie z umową z Zarządem Transportu Miejskiego na br. do realizacji usług przewozowych potrzebne są: cztery tramwaje do 15 metrów [czyli pojedyncze wagony 105Na - dop. red.], 67 pojazdów o długości od 22 do 36 metrów oraz 31 składów dwuwagonowych z wagonami o dł. 15 metrów każdy lub 31 pojazdów o długości 22-36 metrów - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Umowa między ZTM-em a ZKM-em nie precyzuje czy tramwaje podstawione na linie muszą być niskopodłogowe. Należy jednak pamiętać, że z wyjątkiem "stopiątek", wszystkie pojazdy są częściowo lub całkowicie przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wkrótce do tramwajów niskopodłogowych dołączy pięć fabrycznie nowych Pes Jazz Duo. Wszystko wskazuje też na to, że Gdańsk ostatecznie pozyska 14 tramwajów typu N8C z Kassel, które przejdą modernizację na wzór tej dokonanej na 46 pojazdach z Dortmundu.

Pod względem taboru autobusowego, ZKM posiada zróżnicowane typy pojazdów. Dominującym producentem jest polski Solaris - 44 autobusy 12-metrowe oraz tyle samo przegubowych. Gdański przewoźnik zaufaniem darzy też Mercedesy, bo tych ma również 88, ale niektóre z nich przyjechały do Gdańska z Niemiec - chodzi m.in. o modele O405GN2 oraz O405N2, które pochodzą z Aachen, Muenster, Monachium oraz Berlina i wyprodukowane zostały w drugiej połowie lat 90.

Wśród pozostałych producentów wyliczyć można MAN-y (27 szt.), Neoplany (18 szt.) oraz Kapeny (6 szt.) służące do obsługi linii 100 w Śródmieściu.

- Jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na autobusy, to w komunikacji dziennej potrzebnych jest pięć minibusów, pięć midibusów, 112 autobusów standardowych oraz 75 wielkopojemnych. Nocą do zapewnienia obsługi potrzebnych jest 11 autobusów standardowych (noce pt/sb i sb/nd) i 20 szt. w pozostałe noce oraz dziewięć autobusów wielkopojemnych (noce pt/sb i sb/nd). W pozostałe dni tygodnia nie kursują autobusy wielkopojemne - dodaje Mongird.

Oprócz największego gdańskiego przewoźnika, obsługę komunikacyjną w Gdańsku świadczą też PKS Gdańsk oraz Warbus. Pierwszy z przewoźników preferuje głównie MAN-y, zaś drugi wykorzystuje m.in. Solbusy oraz MAZ-y.

- Maksymalne zapotrzebowanie w szczycie komunikacyjnym, uwzględniające po jednej sztuce rezerwy dla każdego operatora na autobusy pojemny kształtuje dla PKS Gdańsk: jeden midibus, cztery autobusy standardowe oraz dziesięć wielkopojemnych, zaś dla Warbusa: dziesięć autobusów standardowych oraz siedem wielkopojemnych - wylicza Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

W Gdyni dokładny stan taborowy wszystkich przewoźników realizujących zadania na zlecenie Zarządu Komunikacji Miejskiej prezentowany jest na stronie organizatora. Oznaczenie typu pojazdu oznacza odpowiednio: SN - autobus niskopodłogowy o długości ok. 12 m (zwane też autobusami "standardowymi"), WN - niskopodłogowy o dł. ok. 15 m, PN - niskopodłogowy o dł. ok. 18 m, SS - średniopodłogowy o dł. ok. 12 m, MS/KS - minibusy/midibusy średniopodgłowe o dł. ok. 6/9 m oraz MN/KN - minibusy i midibusy niskopodłogowe o dł. ok. 6/9 m.

Biorąc pod uwagę wszystkie modele autobusów i trolejbusów, bez wątpienia w Gdyni dominującym producentem jest Mercedes - 139 pojazdów, przy czym aż 42 z nich to polska produkcja fabryki Jelcz na licencji Mercedesa, zaś 30 to przebudowane na trolejbusy używane pojazdy głównie z lat 90. Drugi w kolejności jest Solaris - 100 szt, zaś trzeci MAN - 56 pojazdów.

- Łącznie linie ZKM w Gdyni obsługuje dwieście autobusów jednocześnie będących w ruchu, w tym 79 przegubowych oraz trzy piętnastometrowe. Na trasie są też maksymalnie 74 trolejbusy. W nocy na liniach nocnych pojawia się 14 autobusów. Od niedzieli do czwartku są to wyłącznie autobusy krótkie, zaś w piątki i soboty - przegubowe. Wyjątek stanowi linia N30, gdzie kursują tylko autobusy przegubowe - dodaje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Gdynianie będą mogli w I kw. 2015 r. skorzystać także z nowych dziesięciu autobusów hybrydowych, wyposażonych w napęd gazowy oraz elektryczny. Koszt zakupu zostanie w 95 proc. sfinansowany z programu "Gazela" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Gdynia wraz z Częstochową są jedynymi miastami w Polsce, które dostaną taką dotację (łącznie złożono 32 wnioski o pozyskanie funduszy z "Gazeli").

Całkowita wartość gdyńskiego projektu to nieco ponad 15 mln zł (14 mln zł pochodzi z dotacji). Projekt zakłada nie tylko zakup dziesięciu autobusów, ale też gruntowne przeszkolenie 25 kierowców z obsługi nowego taboru.

Miejsca

Opinie (187) 2 zablokowane

  • Neoplany

    W cale nie są aż takie złe, mowa o krótkich, bo 15 m są beznadziejne, mają klimę, jeździ się nimi wygodnie, i wcale nie mają przegniłej kratownicy, jak wszystkim się wydaje. Co prawda niektóre są mułowate(#2021), a niektóre mają, mimo swojego wieku dobrego kopa, dzięki któremu można np. nadrobić spóźnienie(#2038).

    • 3 0

  • Mercedes O405N (5)

    O ile dobrze kojarzę, to pierwszy autobus niskopodłogowy w Polsce. W tym roku wypada 20-lecie eksploatacji tych wyjątkowo solidnych autobusów. Warto porównać do wprowadzonych 2-3 lata później Neoplanów, które w większości trzymają już poziom złomu. Wprawdzie bez klimatyzacji i bez tylnych drzwi, ale za to prawdziwa jakość (starego) Mercedesa.

    • 7 6

    • To są te z dwoma wejściami tylko? (3)

      Dwa wejscia to za mało na autobus miejski

      • 2 0

      • ... (1)

        Wcale nie. W Berlinie są wyłącznie autobusy bez tylnych drzwi, a wsiadanie odbywa się przednimi drzwiami, a środkowe są dla wysiadających i praktycznie postój na przystanku nie trwa dłużej niż u nas.

        • 2 1

        • Ordnung muss sein!

          Bitte hinten aussteigen!
          A u nas pchają się do wyjścia drzwiami przy kierowcy...

          • 0 0

      • W Gdyni masz O405N2

        z trzema wejściami.

        • 1 1

    • Nowe mercedesy to też zlom

      Rozwiązaniem zagadki jest tutaj czas zakupu.
      Dziś pojazdy projektują księgowi.

      • 2 2

  • neoplanow coraz mniej, same się utylizuja przez spalenie. (6)

    • 56 4

    • (3)

      ta to jest jak włdzuchna woli kupić niemiecki szajs niż porzadny Polski produkt

      • 6 3

      • polski (2)

        przymiotnik

        • 5 1

        • (1)

          dla mnie Polska w każdej formie jest z dużej (w przeciwieństwie np do niemiec które utrzymują wciąż nazistowskie ustawy skierowane przeciw mniejszości Polskiej i które nie płacą odszkodowań za zniszczenia wojenne i 11 mln wymordowanych - co łatwo sprawdzić w statystykach 39/45)

          choć niestety ostatnio trzeba by raczej pisać "Polska"
          z racji wątpliwej suwerenności mojej ojczyzny

          • 3 3

          • Łyknij leki

            najlepiej na sen, bo na głowę już nic nie pomoże

            • 3 1

    • ale te neoplany to są wasze ulubione SOLARISY na licencji mercedesa

      ale te neoplany to są wasze ulubione SOLARISY na licencji mercedesa

      • 1 9

    • palą się

      ze wstydu

      • 10 0

  • wszyscy (11)

    na komunikację zbiorową,precz z korkami

    • 68 19

    • (2)

      Ok ale pod warunkiem ze ludzie naucza sie podstaw jakiejkolwiek kultury oraz gdy zaczną sie w końcu myć i utrzymywać higienę osobista

      • 12 2

      • A jeździsz czasem komunikacją miejską? (1)

        Czy gadasz żeby gadać? Ja jeżdżę regularnie i wiem, że jednostki śmierdzące zdarzają się sporadycznie.

        • 5 5

        • To powiem krotko, w takim razie masz farta ;)

          • 6 0

    • dziękuję, nie skorzystam (6)

      W samochodzie mi nikt spod pachy nie śmierdzi, nie słucha muzyki z telefonu, nie wykłóca o miejsce siedzące, nie muszę słuchać o miłosnych zawodach 13latek... I co najważniejsze, zawsze jest na czas.

      • 14 8

      • szkoda (5)

        czyli dalej będą korki przez takich jak ty,tych co opisałaś/eś znajdziesz gdzie indziej ,w banku ,szkole na chodniku czy ulicy itd.

        • 5 7

        • zmienisz zdanie (4)

          Kiedy ci wszyscy z aut przejdą do komunikacji miejskiej i będziesz podróżować jak sardynka w puszce.

          • 5 3

          • oczywiście (3)

            bo przecież taboru nie można dokupić

            • 2 3

            • pewnie że można (1)

              tyle że kosztem cen biletów. Druga sprawa, wiecej taborów też będzie generowało korki. Komunikacja miejska to nie wyjście, jak napisano powyżej, smród, ścisk, wygoda podróży przemawa na niekorzyść KM. Rozwiązaniem byłoby uświadamianie ludzi, po co jechać autem w pojedynkę do pracy/uczelni, skoro można się umówić z kolegami/koleżankami i podróżować wspólnie, tak robią na zachodzie i to się sprawdza.

              • 4 3

              • "tyle że kosztem cen biletów. Druga sprawa, wiecej taborów też będzie generowało korki. Komunikacja miejska to nie wyjście, jak napisano powyżej, smród, ścisk, wygoda podróży przemawa na niekorzyść KM."

                hehe, specjalista ;]

                • 1 3

            • Za tabory, to ja dziekuję

              • 4 0

    • jowejami do pjacy!

      dzień jowerzysty jest co dzień

      • 6 1

  • Komunikacja w Gdańsku jest słaba... (6)

    Świadczy o tym fakt że większośc z osób które stać na auto i benzynę porusza się po mieście samochodem zamiast komunikacją miejską.

    • 14 14

    • Mnie stać na auto i to dobre , ale jeżdżę komunikacją .Jaka jest twoja odpowiedź ?

      • 0 0

    • Instytut badań statystycznych "es" po wieloletniej analizie przepływu pasażerów i ruchu samochodowego, przeprowadzonej przez czołowych światowych ekspertów od statystyk, doszedł do przełomowych wniosków, i ogłosił je światu za darmo w komentarzu pod artykułem na trojmiasto.ok o godzinie 8:41 28 kwietnia 2014 r. Brawo, oto prawdziwie społeczna postawa!

      • 4 1

    • chyba ci się dane z Gdyni pomyliły (1)

      w Gdańsku mimo, że ludzie mają auta na parkingu, na codzień jeżdżą tramwajem (ci, którzy mogą)

      • 8 5

      • chyba odstawiłeś smartfona

        dziecko internet zjadł ci mózg i nie masz prawa się udzielać.

        • 0 8

    • Komunikacja w Gdyni jest słaba... (1)

      Świadczy o tym fakt, że większość osób które stać na samolot i benzynę porusza się po świecie palcem po mapie niż komunikacją miejską/morską!

      • 10 3

      • no lotniska zachciało się śledzą... rzut beretem do stolicy pomorza a oni ze wsi chcą latać.

        • 3 4

  • Plebs jeździ komunikacją miejską. (4)

    Taki burżuj jak ja to ma szofera i Maybacha.

    • 10 7

    • do bogacz (1)

      a na spacer to cie burku w kagańcu wyprowadzają i na smyczy żebyś ludziom butów nie pogryzł !!!!!!

      • 1 2

      • boli oj boli pupcia :D

        • 1 2

    • a komentarze to pewnie pisze za ciebie sekretarka? (1)

      • 8 1

      • Nie dość, że pisze to jeszcze mi je czyta.

        • 6 1

  • Nie z Aachen, tylko z Akwizgranu (5)

    Tak samo jak są z Monachium, a nie z München.

    • 7 1

    • Italia (1)

      Najlepsi sa ci, ktorzy jezdza do Milano. Odpowiadam, ze bylem wielokrotnie w Mediolanie, na co slysze, ze to nie ma co nawet porownywac. Powinienem sie wybrac do Milano.

      • 3 0

      • Najlepszy to jest mecz Interu Mediolan z A.C. Milan.

        • 4 0

    • i przyjechały nie do Gdańska tylko do Danzig (1)

      • 2 1

      • Jak będziesz wybierać się na zakupy do London albo New York, pamiętaj, że równie ciekawe oferty można znaleźć w Paris albo Milan. Za to wypoczynek? Tylko okolice Marseille albo Genova!! Jak zaś interesuje Cię ciekawa architektura, jedź do Praha albo Wien.

        • 2 0

    • albo niemieckie albo polskie nazwy
      byle trzymali się jednej maniery, a z tym bajzel

      a polskie nazwy ładniejsze, czemu linie autokarowe, biura turystyczne itd kazde używa inne mieszanki niekonsekwentnego nazewnictwa?

      (mnie wkurza jak Niemcy używają swych nazw na polskie miasta, więc rozumiem sens używania nazw czytanych z aktualnej mapy)

      • 3 0

  • SKM: Gdańsk > Rumia i Gdynia > Gdańsk - TRAGEDIA Z ROZKŁADEM (1)

    Między 23 a 2 w nocy dojazd na tych kierunkach jest fatalny. Nie wiem kto układa tam rozkłady?!

    • 2 2

    • i całe szczęście że nie wiesz !!!

      • 1 0

  • urzędasy do budy! (1)

    trolle do jamy! żule do żuru!

    Nie judzić tu miasta na miasto!

    TRÓJMIASTO TO JEDNO MIASTO. Mieszkam w dzielnicy Oliwa, pracuję w dzielnicy Orłowo, zakupy robię i kąpię się co dzień w Kamionce.

    Powinna być dawno jedna komunikacja, jedna prosta taryfa, jeden bilet jednorazowy, jeden tygodniowy, jeden miesięczny i koniec. Jeden nadburmistrz. Mniej kantów i rozrób. Mniej forsy na lewo dla kolesiów i pociotków.

    • 10 0

    • Nareszcie jeden konkretny wpis, BRAWO !

      • 2 0

  • Kiedy będzie stworzona linia autobusowa wieczorowo-nocna Gdańk>Sopot>Gdynia Gdynia>Sopot>Gdańsk (2)

    Jest bardzo dużo ludzi którzy chętnie korzystali by z przejazdów na takiej trasie.

    • 7 3

    • I autobusy grozy? ponadto nie ma już ikarusów na chodzie

      • 1 1

    • skorzystać i owszem

      Dużo gorzej z płaceniem.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane