• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wykonawcę projektu Nowej Politechnicznej

Michał Brancewicz
15 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy. Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy.

Oferty na zaprojektowanie trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem okazały się droższe o 3,3 i 6,5 mln zł od miejskiego budżetu. Mimo to miasto zdecydowało się wybrać ofertę firmy BPBK opiewającą na 4,88 mln zł. Prace potrwają równo dwa lata.



Nowa Politechniczna:

Prace projektowe Nowej Politechnicznej rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał ze względu m.in. na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Dlatego postępowanie musiało zostać powtórzone.

Do przetargu znów stanęły Mosty Katowice oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Pierwsza firma, która już miała doświadczenia z tym projektem, zaoferowała, że zrealizuje go za 8,118 mln zł. Druga oferta wyceniona została na 4,88 mln zł.

Miasto zwiększyło budżet inwestycji



Początkowo miasto zabezpieczyło na ten cel niespełna 1,6 mln zł. Jednak na początku lutego, tydzień po otwarciu ofert, władze Gdańska poinformowały o zwiększeniu budżetu dla tej inwestycji.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój linii tramwajowych w Gdańsku, a GPW [Gdańsk Południe - Wrzeszcz to inna nazwa projektu Nowa Politechniczna - dop. red.] to istotny element łączący taras górny i dolny naszego miasta - mówiła wówczas Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Nie możemy odkładać jego realizacji. Samo przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi uzgodnieniami to około dwa lata plus czas przeznaczony na budowę. Zamierzamy wystąpić o fundusze unijne na realizację tego projektu, tak jak to było w przypadku Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Mam nadzieję, że również z pełnym sukcesem.
Ostatecznie wybrana została oferta BPBK. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 24 miesiące na opracowanie projektu na podstawie koncepcji firmy Mosty Katowice.

Przebieg Nowej Politechnicznej pod lupą GDOŚ



W tym miejscu warto przypomnieć, że przebieg Nowej Politechnicznej, a w szczególności miejsce jej wpięcia się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jest kością niezgody między częścią okolicznych mieszkańców a urzędnikami.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wciąż rozpatruje odwołanie od tej decyzji wydanej w grudniu 2019 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.

W lutym GDOŚ poinformował, że sprawa przedłuży się do 31 maja 2021 r., bowiem konieczne jest przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego.



Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;
  • ul. Bracka / ul. Fiszera - ok. 300 m - rozbudowa - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z torowiskiem tramwajowym w jezdni;
  • ul. Do Studzienki - przebudowa - ok. 800 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, z budową dwutorowej linii tramwajowej.

Opinie (139) 3 zablokowane

  • Tylko nie Katowice

    Całe szczęście, że będzie sprawdzony Projektant z naszego lokalnego rynku. Mosty z Katowic przy okazji tunelu zrobiłby od razu kopalnię soli.

    • 2 1

  • Kiedy wreszcie ludzie zrozumieją, że tramwaje generują korki ? (2)

    Wynalazek 200 letni a dalej stosowany, ale przynajmniej nie trzeba progów zwalniających stawiać a auta koło opery i na hucisku zwalniają do 20km/h bo można zawieszenie stracić.

    • 23 26

    • A ja zawsze myślałem, że korki powodują kierowcy samochodów (1)

      Dzięki, moje życie zmieniło się o 360 stopni dzięki Twojej nowinie

      • 3 3

      • Korki powoduje dom pod miastem i praca w centrum.

        • 0 2

  • Taki przebieg jest bez sensu. Komu ma służyć ten tramwaj.. zabudowa kiepska. Autobusy w zupełności wystarczają, chemia zlikwidowana stoi pusta, zresztą tramwaj nie po Sobieskiego tylko przez działki i las więc nie wiem czy dla działkowiczów warto. Wpływ tramwaju na te stare kamienice będzie raczej zgubny. Ktoś tu na siłę che odwalic kolejnego babola

    • 9 2

  • Po co budowac tunel dla pieszych przy Wileńskiej skoro zaraz po jego wybudowaniu (1)

    miasto za namową FRAGu zbuduje nad nim przejscie naziemne.. Czy nie szkoda pieniedzy?

    • 19 2

    • dwa razy będą wzięte

      więc nie szkoda...

      • 1 0

  • stop (5)

    po co pchać się między kamienice na Do studzienki? puśćcie te tramwaje stosunkowo szeroką i mało uczęszczaną Traugutta.

    • 63 21

    • albo

      Smoluchowskiego.

      • 1 0

    • Może puśćmy samochody przez Traugutta, a tu zróbmy tylko tramwaj

      • 4 6

    • Żeby nie wydłużać tej trasy

      • 3 3

    • Zgoda (1)

      Pytanie komu zależy aby puścić ten tramwaj miedzy kamienicami...Traugutta to jedyna rozsądna trasa, najmniej kolizyjna. Trzba by głębiej pogrzebać. Myślę że podobnie jest z tym chorym tunelem na Morenę, z pominięciem Suchanina. Oczywiście pas rezerwowy pod tramwaj jest , ale teren ponoć przyobiecany znajomym królika

      • 30 4

      • I o to chodzi. W końcu to Gdańsk.

        Znajomi królika najważniejsi. W końcu testament zobowiązuje.

        • 20 4

  • A czemu nie pod wiaduktem - pod Rakoczehgo? (1)

    • 10 2

    • bo "projektują" to

      twoi pacjenci - słabo się starasz aby przywrócić ich normalności.

      • 1 0

  • Dużo osób pisze o rezerwie pod estakadą na Rakoczego

    Jednak to nie tylko tunel jest czymś spornym, ale także po północnej stronie stawu Wileńska. Ten teren w porze wakacyjnej wydaje się cenny w okolicy pod kątem rekreacji, a teraz zmieni się w torowisko. Kłopoty związane z okolicą ul. Do studzienki to efekt niepoprawnej planistyki sprzed dekad.
    Bez burzenia budynków tego nie widzę. Od FIszera do Grunwaldzkiej wyburzenie wschodnich zabudowań i przejście torów ze wschodniej strony drogi na środkową (pas rozdziału) i światła dla tramwajów tak jak rozjazdy - zdalnie sterowane/czujniki skoordynowane z systemem Tristar. Dzięki temu większa przepustowość.

    • 4 2

  • (4)

    Czy rozpatrywany był wariant tramwaju miedzy Bretowem PKM a Strzyza PKM wzdluz torow PKM ? Wtedy to z moreny bylby dobry dojazd. Przez ta politechniczna mam wrazenie ze koszty ogromne a efekt niewielki

    • 13 6

    • (1)

      Taki wariant nie ma zbytnio racji bytu, ponieważ i tak już nie wielu ludzi jeździ z moreny do przystanku Brętowo PKM, więc nikt już by nie jeździł tramwajem który jeździ 3 razy dłużej niż PKM'ka, a same koszta byłyby ogromne, chociażby ze względu na zjazd z nasypu kolejowego, który swoją drogą byłby bardzo długi, a na samą linie nie ma po prostu miejsca.

      • 0 1

      • nikt nie jeździ do Brętowa

        Bo nie ma po co tam jeżdzić.
        Będą ludzie jeździć, jak będą sensowne punkty komunikowane.
        Większosć PKMek omija Brętowo a i za bilet trzeba ponownie płacić. Więc to taka komunikacja, że niby jest a nie ma...

        Argument "że nie jeżdżą" jest zupełnie bezrozumny. Równie dobrze można powiedzieć, że ludzie nie jeżdżą 142. Pewnie że nie jeżdżą, bo 142 nie jeżdzi. Bo ponoć PKM dublował. PKM, co w Brętowie zatrzymuje się raz na godzinę...

        I takiej jakości rozwiązania komunikacyjne w tym umęczonym mieście pod okupacją urzdędoli...

        O tym, że celem estakady tramwajowej w Brętowie było skomunikownie z Zaspą i Nowym Portem już nikt nie pamięta zamiast Słowaka.

        Beton wylany, kasiora wzięta...
        I powtórka z rozrywki w Dolinie Królewskiej...

        • 1 0

    • Nie bo:
      -nikt by nią nie jeździł (tramwaj jechałby 3 razy dłużej od PKM'ki)
      -byłaby za droga, ponieważ trzeba by zbudować specjalne obiekty, skopać wzniesienia i usypać nasypy

      • 0 2

    • Są propozycję by zrobić Nową Abrahama i tam puścić tramwaj. Zapewne skończy się tylko na planowaniu

      • 6 0

  • Po co ten tramwaj.

    Wg powyższego opisu przebudowy dróg wynika, że tramwaj miałby teraz mieć trasę przez ul. Fiszera i ul. Bracką? A dokąd by podążał dalej, chyba tylko pod bramę główną Politechniki Gdańskiej. Jak można publikować takie bzdury.

    • 11 1

  • Najgorsza firma świata

    Będzie zniszczone miasto bez opamiętania. Ta firma projektowa tworzy koszmary rodem z komuny. Nie potrafią zaprojektować absolutnie nic przystającego do współczesnego świata.

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane