• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wykonawcę projektu Nowej Politechnicznej

Michał Brancewicz
15 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy. Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy.

Oferty na zaprojektowanie trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem okazały się droższe o 3,3 i 6,5 mln zł od miejskiego budżetu. Mimo to miasto zdecydowało się wybrać ofertę firmy BPBK opiewającą na 4,88 mln zł. Prace potrwają równo dwa lata.



Nowa Politechniczna:

Prace projektowe Nowej Politechnicznej rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał ze względu m.in. na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Dlatego postępowanie musiało zostać powtórzone.

Do przetargu znów stanęły Mosty Katowice oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Pierwsza firma, która już miała doświadczenia z tym projektem, zaoferowała, że zrealizuje go za 8,118 mln zł. Druga oferta wyceniona została na 4,88 mln zł.

Miasto zwiększyło budżet inwestycji



Początkowo miasto zabezpieczyło na ten cel niespełna 1,6 mln zł. Jednak na początku lutego, tydzień po otwarciu ofert, władze Gdańska poinformowały o zwiększeniu budżetu dla tej inwestycji.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój linii tramwajowych w Gdańsku, a GPW [Gdańsk Południe - Wrzeszcz to inna nazwa projektu Nowa Politechniczna - dop. red.] to istotny element łączący taras górny i dolny naszego miasta - mówiła wówczas Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Nie możemy odkładać jego realizacji. Samo przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi uzgodnieniami to około dwa lata plus czas przeznaczony na budowę. Zamierzamy wystąpić o fundusze unijne na realizację tego projektu, tak jak to było w przypadku Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Mam nadzieję, że również z pełnym sukcesem.
Ostatecznie wybrana została oferta BPBK. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 24 miesiące na opracowanie projektu na podstawie koncepcji firmy Mosty Katowice.

Przebieg Nowej Politechnicznej pod lupą GDOŚ



W tym miejscu warto przypomnieć, że przebieg Nowej Politechnicznej, a w szczególności miejsce jej wpięcia się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jest kością niezgody między częścią okolicznych mieszkańców a urzędnikami.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wciąż rozpatruje odwołanie od tej decyzji wydanej w grudniu 2019 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.

W lutym GDOŚ poinformował, że sprawa przedłuży się do 31 maja 2021 r., bowiem konieczne jest przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego.



Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;
  • ul. Bracka / ul. Fiszera - ok. 300 m - rozbudowa - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z torowiskiem tramwajowym w jezdni;
  • ul. Do Studzienki - przebudowa - ok. 800 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, z budową dwutorowej linii tramwajowej.

Opinie (139) 3 zablokowane

  • ddd

    po cholerę ten tramwaj

    • 20 18

  • Ta droga jest niepotrzebna (3)

    Tramwaj powinien być poprowadzony aleją Żołnierzy Wyklętych.

    • 29 15

    • Ta, jasne, i co- woziłby ten tramwaj pieszych na obwodnicę...? (2)

      Serio pisząc to takie rozwiązanie przysłużyłoby się tylko mieszkańcom Niedźwiednika, ew. trochę Matemblewa- sory ale połączenie Piecek z Wrzeszczem obsłuży po prostu znacznie, znacznie więcej ludzi, i bardziej odciąży okoliczne ulice, odciąży też tramwaje które dotąd woziły stamtąd ludzi naokoło- przez Siedlce i Dw. Główny do Wrzeszcza...
      Niedźw. i Matemb. mają autobusy i pkm do wrzeszcza. Tramwaj by się zawsze przydał, ale to nie tak potrzebne jak połączenie z południem. Jeszcze połączyć Adamowicza z Ujeściskiem i zacznie to jakoś wyglądać.

      • 6 9

      • (1)

        Obecnie to Jaśkową Doliną dojedziesz szybciej do Wrzeszcza niż planowanym tramwajem. Jeśli zaś powstanie tam buspas to linia tramwajowa straci sens a z Łostowic ludzie dojadą PKM

        • 6 1

        • Niestety tramwaj jest źle wytrasowany

          Niepotrzebnie wydłużono trasę przez co autobus przez Jaśkową Dolinę będzie szybszy.
          Miasto samo skazuje ten tramwaj na porażkę (albo zlikwidują autobusy na JD i resztka ludzi w autobusach wsiądzie do samochodów).

          • 4 1

  • Kolej linowa (1)

    Ktoś pomyślał czy nie można zastosować kolei linowej????

    • 18 5

    • Albo niech nam ilon mósk tunel wydrąży. Wskrzesić damrokę!

      • 2 1

  • Świetnie zmarnują cały zbiornik Wileńska

    zamiast miejsca do odpoczynku będzie trasa tramwajowa i droga. Super. Może niech sobie autor tego i**otyzmu puści tramwaj we własnym ogródku.

    • 24 16

  • Kiedy wreszcie ludzie zrozumieją, że tramwaje generują korki ? (2)

    Wynalazek 200 letni a dalej stosowany, ale przynajmniej nie trzeba progów zwalniających stawiać a auta koło opery i na hucisku zwalniają do 20km/h bo można zawieszenie stracić.

    • 23 26

    • A ja zawsze myślałem, że korki powodują kierowcy samochodów (1)

      Dzięki, moje życie zmieniło się o 360 stopni dzięki Twojej nowinie

      • 3 3

      • Korki powoduje dom pod miastem i praca w centrum.

        • 0 2

  • Głupota urzędników

    Jak można zlecić projektowanie jak nie ma decyzji środowiskowej!!!
    Pieniądze powinno się lokować na Chełmie i tam poprawiać stan dróg. Do Wrzeszcza z Moreny dojeżdża się w 10 minut autobusem.
    Włączenie GPW w ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego to kuriozum.
    Ps. BPBK prochu niestety nie wymyśli.

    • 21 15

  • Odwołanie od decyzji wydanej w grudniu 2019 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska po przeszło dwóch latach? Ktoś długo się zastanawia...

    • 10 3

  • A czy cba sie zabierze

    Za prywatny interes radnych ? W zmianie przebiegu trasy? Bo moze tak byc za za 20lat nie powstanie jak zechca temat ruszyc.

    • 17 4

  • Koncepcja jest bardzo dobra a jak przyjdzie dotacja z naszej ukochanej UE to tylko budować:)

    Malkontentów i tych którzy myślą tylko o swoich biznesach pomijać i o nich nie PiSać :)

    • 6 18

  • tramwaj - ważna i potrzebna opcja

    ale nie róbmy z tego przelotówki, jak, pożal się boże, Słowackiego. Droga oddana w 2012, a powstały tam tunele dla pieszych, a całość podzieliła Górny i Dolny Wrzeszcz. Nie może być tak, że w centrum miasta powstają przelotówki z ekranami akustycznymi. Przede wszystkim sprawny tramwaj.

    • 16 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane