• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wykonawcę projektu Nowej Politechnicznej

Michał Brancewicz
15 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy. Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy.

Oferty na zaprojektowanie trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem okazały się droższe o 3,3 i 6,5 mln zł od miejskiego budżetu. Mimo to miasto zdecydowało się wybrać ofertę firmy BPBK opiewającą na 4,88 mln zł. Prace potrwają równo dwa lata.



Nowa Politechniczna:

Prace projektowe Nowej Politechnicznej rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał ze względu m.in. na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Dlatego postępowanie musiało zostać powtórzone.

Do przetargu znów stanęły Mosty Katowice oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Pierwsza firma, która już miała doświadczenia z tym projektem, zaoferowała, że zrealizuje go za 8,118 mln zł. Druga oferta wyceniona została na 4,88 mln zł.

Miasto zwiększyło budżet inwestycji



Początkowo miasto zabezpieczyło na ten cel niespełna 1,6 mln zł. Jednak na początku lutego, tydzień po otwarciu ofert, władze Gdańska poinformowały o zwiększeniu budżetu dla tej inwestycji.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój linii tramwajowych w Gdańsku, a GPW [Gdańsk Południe - Wrzeszcz to inna nazwa projektu Nowa Politechniczna - dop. red.] to istotny element łączący taras górny i dolny naszego miasta - mówiła wówczas Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Nie możemy odkładać jego realizacji. Samo przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi uzgodnieniami to około dwa lata plus czas przeznaczony na budowę. Zamierzamy wystąpić o fundusze unijne na realizację tego projektu, tak jak to było w przypadku Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Mam nadzieję, że również z pełnym sukcesem.
Ostatecznie wybrana została oferta BPBK. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 24 miesiące na opracowanie projektu na podstawie koncepcji firmy Mosty Katowice.

Przebieg Nowej Politechnicznej pod lupą GDOŚ



W tym miejscu warto przypomnieć, że przebieg Nowej Politechnicznej, a w szczególności miejsce jej wpięcia się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jest kością niezgody między częścią okolicznych mieszkańców a urzędnikami.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wciąż rozpatruje odwołanie od tej decyzji wydanej w grudniu 2019 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.

W lutym GDOŚ poinformował, że sprawa przedłuży się do 31 maja 2021 r., bowiem konieczne jest przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego.



Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;
  • ul. Bracka / ul. Fiszera - ok. 300 m - rozbudowa - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z torowiskiem tramwajowym w jezdni;
  • ul. Do Studzienki - przebudowa - ok. 800 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, z budową dwutorowej linii tramwajowej.

Opinie (139) 3 zablokowane

  • Aleś Narodzie Gdański bezmyślny

    Aby uporządkować! Mieszkańcy nie są przeciwko tramwajowi, wręcz przeciwnie są za, ale nie przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Chodzi o kilka kwestii. 1 - Miasto odrzuciło ekspertyzę naukowców z PG, którą samo zamówiło!, ekspertyza jednoznacznie odrzucała wariant przez BGW i zalecała dojazd do Grunwaldzkiej na wprost projektowanego odcinka. Miasto nie chce tańszej i bezpieczniejszej wersji przez ul. Do Studzienki, ponieważ ma tam plac który zabrałby tramwaj. Plac na którym stoi "Jantar" - to wielka działka miejska która trafić ma do deweloperów- i tu jest odpowiedź na pytanie dlaczego "mądrzy włodarze" decydują wie na kolejne skrzyżowanie tramwajowe (z BGW w Grunwaldzką) w odległości 100 metrów od naturalnego istniejącego węzła komunikacyjnego, czyli SO Studzienki, Grunwaldzka Miszewskiego. Tam gdzie nie wiadomo o co chodzi.......

    • 18 2

  • Miasto będzie miało zarzuty

    za niegospodarność, wydają miliony z naszej kieszeni w momencie gdy nie ma pewności, że nie będzie zmiany decyzji środowiskowej. Tak nie zachowuje się żadna odpowiedzialna firma , instytucja, nikt. Zresztą to nic nowego, miasto często wydaje dużo pieniędzy na projekty, w których nie ma odpowiednich wymaganych dokumentów. Ale cóż potem można powiedzieć że to wina PIS - jak zwykle :)

    • 15 1

  • Jeśli powstanie PKM na południe to ta trasa traci sens (1)

    Na Łostowicach wszyscy szumnie wlezą do pociągu a linia tramwajowa będzie woziła powietrze.

    • 14 3

    • Nieprawda

      Ja mieszkam na Ujeścisku i do pociągów będę miał za daleko. Za to tramwaj tuż obok - pojadę tramwajem do Wrzeszcza, przez trasę GP-W.

      • 0 2

  • Jo jo joooo na czym jak na czym ale na planowaniu i tylko na planowaniu to miasto sie zna.nie ma co...

    • 4 0

  • Po co budowac tunel dla pieszych przy Wileńskiej skoro zaraz po jego wybudowaniu (1)

    miasto za namową FRAGu zbuduje nad nim przejscie naziemne.. Czy nie szkoda pieniedzy?

    • 19 2

    • dwa razy będą wzięte

      więc nie szkoda...

      • 1 0

  • Pani Prezydentko Sleksandro Dulkiewicz (2)

    Niech Pani tupnie nóżką. Wmawrowują Panią z tym tramwajem. Naprawdę warto zabrać się za kompleksowe uregulowanie dróg na Chełmie. Projekt tzw. Nowej Politechnicznej jest zgubą. Propozycja przebiegu jest kuriozalna.

    • 11 3

    • Dlaczego na Chelmie? Sa jeszcze inne dzielnice

      w miescie.

      • 2 0

    • Czym tupnie? jaką nóżką? To zwykły kulfon.

      • 0 0

  • przejazdy kolejowe na orunii zamiast politechnicznej (1)

    kiedy wreszcie pani prezydent dulkiewich zauważy ze po powodzi na orunii i w centrum gdanska i w planowanej modernizacji szlaku kolejowego gdynia warszawa na orunii miały być stworzone bezkolizyjne przjazdy tunele ale władze poczawszy od prezydenta Adamowicza i teraz pania dulkiewicz zapomianaja o orunii o zagrożeniu zycia ludzkiego jak stoja pod szlabanami karetki pogotowia ratunkowego i pojazdy strazy miejskiej pozarnej lepiej zadbac o niestosowny przejazd tramwaju niż zadbac o zycie ludzkie a na orunii argamedon remont sandomierskiej zamknięte szlabany na dworcowej i równej a do tego remont równej gdzi tu logika w planowaniu zapraszamy pania dulkiewicz na petle przy równej w godzinach 7 do 10 i 14 do 17 jak wygląda argamegdon a do tego zajęty częściowo pas za torami na równej bo tam stja wywrutki i koparka zapraszam radnych dzielnic y w to miejsce pomimo pandemii czekamy na ich odpowiedz wasze getto za torami

    • 10 2

    • Masz rację!

      • 0 0

  • A czemu nie pod wiaduktem - pod Rakoczehgo? (1)

    • 10 2

    • bo "projektują" to

      twoi pacjenci - słabo się starasz aby przywrócić ich normalności.

      • 1 0

  • Jaśkówką zjazd a że tam pieruńsko z górki to w drugą stronę tramwaj by jechał... (1)

    ...Sobieskiego

    • 2 1

    • Przepisy...

      ...określają maksymalne pochylenie toru. W Polsce 5,0%, za granicą więcej. To decyduje, niezależnie od kierunku (pod górę czy z góry).

      • 0 0

  • Zacofane, prehistoryczne tramwaje. Wszyscy postępowi, bezstresowi, tolerancyjni dobrze wiedzą, że tylko rydwany i Mevo to jedyne rozwiazanie problemów komunikacyjnych.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane