• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wykonawcę projektu Nowej Politechnicznej

Michał Brancewicz
15 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy. Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy.

Oferty na zaprojektowanie trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem okazały się droższe o 3,3 i 6,5 mln zł od miejskiego budżetu. Mimo to miasto zdecydowało się wybrać ofertę firmy BPBK opiewającą na 4,88 mln zł. Prace potrwają równo dwa lata.



Nowa Politechniczna:

Prace projektowe Nowej Politechnicznej rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał ze względu m.in. na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Dlatego postępowanie musiało zostać powtórzone.

Do przetargu znów stanęły Mosty Katowice oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Pierwsza firma, która już miała doświadczenia z tym projektem, zaoferowała, że zrealizuje go za 8,118 mln zł. Druga oferta wyceniona została na 4,88 mln zł.

Miasto zwiększyło budżet inwestycji



Początkowo miasto zabezpieczyło na ten cel niespełna 1,6 mln zł. Jednak na początku lutego, tydzień po otwarciu ofert, władze Gdańska poinformowały o zwiększeniu budżetu dla tej inwestycji.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój linii tramwajowych w Gdańsku, a GPW [Gdańsk Południe - Wrzeszcz to inna nazwa projektu Nowa Politechniczna - dop. red.] to istotny element łączący taras górny i dolny naszego miasta - mówiła wówczas Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Nie możemy odkładać jego realizacji. Samo przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi uzgodnieniami to około dwa lata plus czas przeznaczony na budowę. Zamierzamy wystąpić o fundusze unijne na realizację tego projektu, tak jak to było w przypadku Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Mam nadzieję, że również z pełnym sukcesem.
Ostatecznie wybrana została oferta BPBK. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 24 miesiące na opracowanie projektu na podstawie koncepcji firmy Mosty Katowice.

Przebieg Nowej Politechnicznej pod lupą GDOŚ



W tym miejscu warto przypomnieć, że przebieg Nowej Politechnicznej, a w szczególności miejsce jej wpięcia się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jest kością niezgody między częścią okolicznych mieszkańców a urzędnikami.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wciąż rozpatruje odwołanie od tej decyzji wydanej w grudniu 2019 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.

W lutym GDOŚ poinformował, że sprawa przedłuży się do 31 maja 2021 r., bowiem konieczne jest przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego.



Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;
  • ul. Bracka / ul. Fiszera - ok. 300 m - rozbudowa - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z torowiskiem tramwajowym w jezdni;
  • ul. Do Studzienki - przebudowa - ok. 800 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, z budową dwutorowej linii tramwajowej.

Opinie (139) 3 zablokowane

  • Trasa potrzebna ale w przebiegu pod wiaduktem Rakoczego - czyli tak jak jeszcze chwilę temu miała iść

    • 9 1

  • Najgorsza firma świata

    Będzie zniszczone miasto bez opamiętania. Ta firma projektowa tworzy koszmary rodem z komuny. Nie potrafią zaprojektować absolutnie nic przystającego do współczesnego świata.

    • 6 3

  • Po co ten tramwaj.

    Wg powyższego opisu przebudowy dróg wynika, że tramwaj miałby teraz mieć trasę przez ul. Fiszera i ul. Bracką? A dokąd by podążał dalej, chyba tylko pod bramę główną Politechniki Gdańskiej. Jak można publikować takie bzdury.

    • 11 1

  • Dużo osób pisze o rezerwie pod estakadą na Rakoczego

    Jednak to nie tylko tunel jest czymś spornym, ale także po północnej stronie stawu Wileńska. Ten teren w porze wakacyjnej wydaje się cenny w okolicy pod kątem rekreacji, a teraz zmieni się w torowisko. Kłopoty związane z okolicą ul. Do studzienki to efekt niepoprawnej planistyki sprzed dekad.
    Bez burzenia budynków tego nie widzę. Od FIszera do Grunwaldzkiej wyburzenie wschodnich zabudowań i przejście torów ze wschodniej strony drogi na środkową (pas rozdziału) i światła dla tramwajów tak jak rozjazdy - zdalnie sterowane/czujniki skoordynowane z systemem Tristar. Dzięki temu większa przepustowość.

    • 4 2

  • Taki przebieg jest bez sensu. Komu ma służyć ten tramwaj.. zabudowa kiepska. Autobusy w zupełności wystarczają, chemia zlikwidowana stoi pusta, zresztą tramwaj nie po Sobieskiego tylko przez działki i las więc nie wiem czy dla działkowiczów warto. Wpływ tramwaju na te stare kamienice będzie raczej zgubny. Ktoś tu na siłę che odwalic kolejnego babola

    • 9 2

  • A może po prostu dodatkowa linia autobusowa? (1)

    Nie widzę żadnego sensu, w jakichkolwiek liniach tramwajowych w tej lokalizacji. Tramwaje są przestarzała-jedna awaria i stoją pozostałe. A awarie mamy w Gdańsku prawie codziennie. Teoretycznie dla mnie super, już w ogóle będę miała wygody dojazd z mieszkania gdziekolwiek, ale wystarczałoby po prostu puścić, jakąś linię autobusową, co mam wrażenie nie jest robione, właśnie po to, żeby uzasadnić sens tej inwestycji. Pomijając dojazd na PG i GUMed (ale tutaj brakuje połączeń, co pokazuje przeładowany autobus linii 283) , jestem bardzo zadowolona z komunikacji miejskiej z Moreny.

    • 11 3

    • Dokładnie tak wykonuje sie Buspas zamiast torowiska i kupuje autobusy bez emisyjne!

      Wszystko kosztuje 5 razy taniej i wykonanie jest tez kilka razy szybciej.Tak robi się w krajkach Europy zachodniej ale i na całym swiecie! Dodatkowo trakcja tramwajowa wprowadza ograniczenia i jest wyjątkowo paskudna powoduje ze miasto wygląda paskudnie z ciągami kabli.

      • 2 0

  • Tylko nie Katowice

    Całe szczęście, że będzie sprawdzony Projektant z naszego lokalnego rynku. Mosty z Katowic przy okazji tunelu zrobiłby od razu kopalnię soli.

    • 2 1

  • a jak dojechac z poludnia do szpitala?

    • 6 0

  • Miasto ma chyba duzo pieniedzy, że chce budować tunel

    a chodnika nie jest w stanie zagwarantować pieszym na odcinku od Pagórkowej do Kartuskiej na Morenie. Mieszkańcy mają prawo bezpiecznie się przemieszczać na przystanek autobusowy "Myśliwska" przy Nobasie. Więc po co rozbudowujecie komunikację publiczną?

    • 7 3

  • Szukając tego co nas łączy postanowili podzielić przestrzeń między pieszych, rowerki, samochody oraz tramwaje

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane