• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wykonawcę projektu Nowej Politechnicznej

Michał Brancewicz
15 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy. Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy.

Oferty na zaprojektowanie trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem okazały się droższe o 3,3 i 6,5 mln zł od miejskiego budżetu. Mimo to miasto zdecydowało się wybrać ofertę firmy BPBK opiewającą na 4,88 mln zł. Prace potrwają równo dwa lata.



Nowa Politechniczna:

Prace projektowe Nowej Politechnicznej rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał ze względu m.in. na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Dlatego postępowanie musiało zostać powtórzone.

Do przetargu znów stanęły Mosty Katowice oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Pierwsza firma, która już miała doświadczenia z tym projektem, zaoferowała, że zrealizuje go za 8,118 mln zł. Druga oferta wyceniona została na 4,88 mln zł.

Miasto zwiększyło budżet inwestycji



Początkowo miasto zabezpieczyło na ten cel niespełna 1,6 mln zł. Jednak na początku lutego, tydzień po otwarciu ofert, władze Gdańska poinformowały o zwiększeniu budżetu dla tej inwestycji.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój linii tramwajowych w Gdańsku, a GPW [Gdańsk Południe - Wrzeszcz to inna nazwa projektu Nowa Politechniczna - dop. red.] to istotny element łączący taras górny i dolny naszego miasta - mówiła wówczas Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Nie możemy odkładać jego realizacji. Samo przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi uzgodnieniami to około dwa lata plus czas przeznaczony na budowę. Zamierzamy wystąpić o fundusze unijne na realizację tego projektu, tak jak to było w przypadku Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Mam nadzieję, że również z pełnym sukcesem.
Ostatecznie wybrana została oferta BPBK. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 24 miesiące na opracowanie projektu na podstawie koncepcji firmy Mosty Katowice.

Przebieg Nowej Politechnicznej pod lupą GDOŚ



W tym miejscu warto przypomnieć, że przebieg Nowej Politechnicznej, a w szczególności miejsce jej wpięcia się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jest kością niezgody między częścią okolicznych mieszkańców a urzędnikami.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wciąż rozpatruje odwołanie od tej decyzji wydanej w grudniu 2019 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.

W lutym GDOŚ poinformował, że sprawa przedłuży się do 31 maja 2021 r., bowiem konieczne jest przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego.



Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;
  • ul. Bracka / ul. Fiszera - ok. 300 m - rozbudowa - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z torowiskiem tramwajowym w jezdni;
  • ul. Do Studzienki - przebudowa - ok. 800 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, z budową dwutorowej linii tramwajowej.

Opinie (139) 3 zablokowane

  • Uważam że najlepszym rozwiazaniem jest puszczenie rydwanów na ta trasę a zamiast koni zaprzac urzędników miejskic !!!h

    • 27 4

  • Jedyne rozwiązanie dla trójmiasta

    budowa dróg na estakadach

    • 7 3

  • Dobrze widze? Podziemne przejscie dla pieszych?

    • 8 1

  • Pod skrzyżowania bym puścił tramwaj bez kolizyjnie ...

    • 3 3

  • Fajnie by było

    Gdyby ktoś pomyślał i zrobił buspas na torowisku z PAT-ami, jak to ma miejsce na morenie.

    • 4 1

  • (4)

    Czy rozpatrywany był wariant tramwaju miedzy Bretowem PKM a Strzyza PKM wzdluz torow PKM ? Wtedy to z moreny bylby dobry dojazd. Przez ta politechniczna mam wrazenie ze koszty ogromne a efekt niewielki

    • 13 6

    • Są propozycję by zrobić Nową Abrahama i tam puścić tramwaj. Zapewne skończy się tylko na planowaniu

      • 6 0

    • (1)

      Taki wariant nie ma zbytnio racji bytu, ponieważ i tak już nie wielu ludzi jeździ z moreny do przystanku Brętowo PKM, więc nikt już by nie jeździł tramwajem który jeździ 3 razy dłużej niż PKM'ka, a same koszta byłyby ogromne, chociażby ze względu na zjazd z nasypu kolejowego, który swoją drogą byłby bardzo długi, a na samą linie nie ma po prostu miejsca.

      • 0 1

      • nikt nie jeździ do Brętowa

        Bo nie ma po co tam jeżdzić.
        Będą ludzie jeździć, jak będą sensowne punkty komunikowane.
        Większosć PKMek omija Brętowo a i za bilet trzeba ponownie płacić. Więc to taka komunikacja, że niby jest a nie ma...

        Argument "że nie jeżdżą" jest zupełnie bezrozumny. Równie dobrze można powiedzieć, że ludzie nie jeżdżą 142. Pewnie że nie jeżdżą, bo 142 nie jeżdzi. Bo ponoć PKM dublował. PKM, co w Brętowie zatrzymuje się raz na godzinę...

        I takiej jakości rozwiązania komunikacyjne w tym umęczonym mieście pod okupacją urzdędoli...

        O tym, że celem estakady tramwajowej w Brętowie było skomunikownie z Zaspą i Nowym Portem już nikt nie pamięta zamiast Słowaka.

        Beton wylany, kasiora wzięta...
        I powtórka z rozrywki w Dolinie Królewskiej...

        • 1 0

    • Nie bo:
      -nikt by nią nie jeździł (tramwaj jechałby 3 razy dłużej od PKM'ki)
      -byłaby za droga, ponieważ trzeba by zbudować specjalne obiekty, skopać wzniesienia i usypać nasypy

      • 0 2

  • co się musi stać by urąd miasta liczył się z wolą mieszkańców (6)

    Dlaczego projekt tak nie akceptowany przez ogół meszkańców zaczyna wchodzić w życie do realizacji. W jaki sposóbzaspołeczeństwo maopiniowac sugerowane projekty. Od lat we wszystkich uwagach opiniach, rozmowacgh sugerowany jest przebieg linii tram,wajowej po trasie pl. Konorowskiego- grunwadzka ( z odgałężieniem na Gdańsk i Oliwę) ku studzienki- Korena. Droga prosta wymagająca przejścia z drogi naziemnej (od placu komorowskiego do wiaduktu) oraz odcinka podziemnego (tunel od wiaduktu pod grunwadzką do petli przt Jantarze (podziemna) skąd prosta droga ku studzienki ( tunelem na morenę. kosztowne ale proste i wygodne. Trzeba tylko wyburzyć dom Handlowy "Jantar"- nieudany projekt w centrum miasta
    Trzeba zatrudnić ludzi z wizja całości miasta. Linia tramwajpwa nie może oddzielić politechniki od miasta!!! Centrum z linią przesiadkową na styku Grunwaldzkiej i drogi ku stuzienki stwarza akowe możliwości . A linia tramwajowa gdańsk- Oliwa wcześniej czy później zejdzie do tunelu(sic!!!)

    • 16 14

    • skąd wiesz, że projekt nie akceptowany przez większość mieszkańców? (1)

      Parkingowy ci to powiedział?

      • 2 3

      • Bo mieszkańcy BGW nie zgadzają się by tramwaj mieć pod oknami. To wystarczający powód by tam nie było owej linii. Traktujmy mieszkańców po równo a nie dzielmy na tych z centrum których słuchamy i resztę której już nie za bardzo

        • 3 2

    • Jak to?

      Były wybory, trzeba było wybrać inaczej, a nie teraz narzekać. Większość wybrała obecne władze.

      • 4 1

    • Politechnika już się oddzielila. Adamowicz podarował polibudzie całą ulicę Siedlicką!!! Bramy z obu stron i niemalże zasieki. Ani ta politechnika taka genialna ani warta żeby pod nią ustawiać okoliczny ruch.

      • 3 3

    • Nie akceptują tego leśne dziadki z Wrzeszcza . Reszta jest zdecydowanie za .

      • 2 5

    • Aha

      Dlaczego mieszkańcy Wrzeszcza maja decydować o całości?
      Skoro Pani na stacji może zmienić zawód, ludzie z tej ulicy mogą się przeprowadzić :)

      • 1 3

  • (1)

    Czekam na komentarze Januszy projektowania, że ile to piniędzów za projekt, i że oni by lepiej to zaprojektowali

    za 3, 2, 1 ....

    • 4 8

    • No tak, ty jako leming wiesz

      że koledzy, królik i koledzy królika swoja muszą zarobić...

      • 0 1

  • Jakiej Nowej Politechnicznej??

    Jedynie tramwaju, o ulicy nie ma mowy

    • 16 1

  • Wspólnoty Moreny, zablokujcie to!

    Bo będziecie mieć ultra masakrę na ulicach!

    • 14 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane