Fakty i opinie

stat

Powstanie przejście naziemne przez Morską przy SKM Stocznia

W przyszłym roku, by dotrzeć do kładki nad torami nie będzie trzeba już schodzić pod ul. Morską.
W przyszłym roku, by dotrzeć do kładki nad torami nie będzie trzeba już schodzić pod ul. Morską. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Po prawie trzech latach od inicjatywy działaczy miejskich ruszają przygotowania do utworzenia przejścia naziemnego przez ul. Morską na wysokości przystanku SKM Gdynia Stocznia zobacz na mapie Gdyni. Nowa "zebra" pozwoli ominąć zaniedbany i niedostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności tunel pod ulicą oraz ułatwi dotarcie na pociąg.



Jak oceniasz bieżące utrzymanie przejść podziemnych w Trójmieście?

fatalnie, zawsze staram się jak najszybciej je pokonać 41%
przeciętnie, wszystko zależy od konkretnej lokalizacji 39%
bardzo dobrze, chętnie z nich korzystam 20%
zakończona Łącznie głosów: 848
Nowe przejście naziemne przez ul. Morską powstanie na wysokości ul. Denhoffa oraz wejścia na kładkę prowadzącą do przystanku SKM Gdynia Stocznia. O utworzenie takiego rozwiązania apelowali już w 2017 r. działacze stowarzyszenia "Miasto Wspólne".

- Nie wymyślamy niczego nowego. We Wrocławiu czy Warszawie i innych miastach trend jest wyraźny. Nawet na najbardziej obciążonych odcinkach dróg, na obszarach najsilniej zurbanizowanych, priorytet zdobywa pieszy. W stolicy naziemne przejścia powstały obok podziemnych na ul. Targowej oraz na al. Jerozolimskich, poprawiając komfort życia mieszkańców - przekonywał prawie trzy lata temu Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Poszukiwany wykonawca dokumentacji, realizacja w 2020 r.



Kilka dni temu miasto ogłosiło długo wyczekiwany przetarg na opracowanie niezbędnej dokumentacji projektowo-budowlanej. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria ceny (60 proc.) oraz terminu udzielonej rękojmi i gwarancji (40 proc. - minimum dwa lata).

- W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia i wyboru wykonawcy, który złoży najkorzystniejszą ofertę zawierającą się w zakładanym budżecie, dokumentacja powinna być gotowa w grudniu bieżącego roku. W następnym etapie kompletna dokumentacja projektowa stanie się podstawą do ogłoszenia postępowania na realizację budowy przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego wraz z sygnalizacją świetlną. Zadanie to planujemy włączyć do budżetu na rok 2020 - zapowiada Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Sygnalizacja wzbudzana przyciskami przez pieszych



Dziś wiadomo już, że oprócz przejścia dla pieszych powstanie także przejazd rowerowy, zaś sygnalizacja będzie wzbudzana przez pieszych i rowerzystów przyciskami (rowerzyści będą też wykrywani pętlami indukcyjnymi). Nowa sygnalizacja ma być ponadto włączona do systemu Tristar.

Utworzenie przejścia naziemnego nie spowoduje zamknięcia czy fizycznej likwidacji przejścia pod ulicą.

- Tunel pod ulicą pozostanie jako rozwiązanie alternatywne. Natomiast osoby o ograniczonej możliwości poruszania się będą mogły przekroczyć jezdnie ul. Morskiej na nowym przejściu, bez konieczności korzystania ze schodów - dodaje Folejewski.

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych korzystających z przejścia naziemnego obok tunelu.