- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (419 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (279 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (72 opinie)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (115 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (129 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (331 opinii)
Wykonawca Południowej Obwodnicy Gdańska chce 80 mln zł od inwestora
Firma Bilfinger Berger, która zbudowała Południową Obwodnicę Gdańska, chce 80 mln zł od gdańskiego oddziału GDDKiA. Powód? Wykonawca przekonuje, że poniósł dodatkowe koszty wynikające z nierzetelnej dokumentacji geologicznej, jaką otrzymał od inwestora. Urzędnicy odpierają zarzuty. Sprawa może skończyć się w sądzie, a nowa droga, która kosztowała w sumie 1,5 mld zł, przez ten czas nie będzie objęta gwarancją.
Zobacz film z ugięcia Południowej Obwodnicy Gdańska.
Prawie gotowy Węzeł Lipce.
Jednak według Bilfinger Berger, będąca częścią tej dokumentacji siatka badań gruntu nie była wystarczająco szczegółowa. Zdaniem firmy, GDDKiA o tym wiedziała, dlatego w 2009 r. przygotowała i złożyła w urzędzie marszałkowskim nowe - bardziej szczegółowe - wyniki badań geologicznych (marszałkowie realizują podstawowe zadania z zakresu geologii, m.in. zatwierdzają projekty robót geologicznych). BB ma pretensję, że nigdy nie dostał od GDDKiA nowej, poprawionej wersji dokumentacji geologicznej.
Tymczasem rzeczywiste warunki geologiczne okazały inne, niż te opisane w dokumentacji przetargowej z 2007 r. - twierdzi Mateusz Gdowski, rzecznik prasowy Bilfinger Berger.
Wykonawca twierdzi, że praca z nierzetelnie przygotowaną dokumentacją sprawiła, iż koszty budowy drogi wzrosły o co najmniej 80 mln zł. Firma musiała dodatkowo wzmacniać grunt w kilku miejscach. W jednym przypadku - dopiero po ugięciu się jezdni położonej na niewystarczająco stabilnym gruncie.
Co na to władze gdańskiego oddziału GDDKiA? - Dokumentacja projektu drogi ekspresowej S7 jest poprawna merytorycznie, co zostało potwierdzone przez wewnętrzne kontrole. Prawidłowość i kompletność dokumentacji została potwierdzona również zatwierdzeniem przez Wojewodę Pomorskiego projektu budowlanego i wydaniem decyzji zgody na realizację inwestycji drogowej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA. - Ponadto prawidłowość przeprowadzonego postępowania przetargowego była przedmiotem kontroli Urzędu Zamówień Publicznych oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych - obie nie wykazały uchybień - dodaje rzecznik prasowy z gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ze względu na trudne warunki gruntowe, wszystkie prace związane ze wzmocnieniem podłoża nadzorowali naukowcy z katedry Geotechniki, Geologii i Budownictwa Morskiego na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, prof. dr. hab. Adama Bolta i dr. Grzegorza Horodeckiego. Przedstawiciele nadzoru naukowego nie znaleźli podstaw do uznania roszczeń wykonawcy.
- W trakcie realizacji robót, Bilfinger Berger Budownictwo nie informował GDDKiA w terminach kontraktowych o zastrzeżeniach co do prawidłowości oraz rzetelności dokumentacji geologicznej - twierdzi Michalski.
Jakie kroki zamierza teraz podjąć wykonawca? - Decyzja o rezygnacji z udzielania gwarancji jeszcze nie zapadła, choć analizujemy taką możliwość. Obejmiemy gwarancją naszą inwestycję, pod warunkiem, że GDDKiA wpłaci nam ok. 80 mln zł. Jeśli do tego nie dojdzie, sprawę skierujemy na drogę sądową - mówi Mateusz Gdowski z BB.
Czy przedstawiony problem z dokumentacją geologiczną był wstępem do upadłości Wakozu, największej firmy budowlanej na Pomorzu, która zeszła z placu budowy Południowej Obwodnicy Gdańska w marcu tego roku? Władze Bilifinger Berger uważają, że są podstawy, by tak twierdzić. - Wątpliwości budzi sposób rozliczania za wykonane prace gruntowe. Firma otrzymywała standardową stawkę, mimo że wykonywała szerszy zakres prac - mówi Gdowski.
Urzędnicy przekonują, że afera wybuchła, ponieważ Bilfinger Berger ma problemy finansowe i szuka pieniędzy u inwestorów, u których pracuje bądź pracował.
- Nie wiem skąd informacja, jakoby byśmy byli w trudnej sytuacji finansowej. Chciałbym przypomnieć, że dokończyliśmy kontrakt, mimo bankructwa naszego partnera - Wakozu. Czy ktoś zna podobny przypadek w ostatnim czasie? Przypominam również, iż należymy do międzynarodowego koncernu, którego obroty rocznie sięgają 8,5 mld euro - zaprzecza rzecznik prasowy Bilfinger Berger.
Budowa Południowej Obwodnicy Gdańska, biegnącej przez Olszynkę 18-kilometrowej drogi ekspresowej między Koszwałami a Obwodnicą Trójmiasta, rozpoczęła się w 2009 r. Pierwotnie generalnym wykonawcą było konsorcjum Bilfinger Berger (lider) i Wakoz (partner), jednak ta druga firma w marcu 2012 r. wycofała się z placu budowy. Bilfinger Berger dokończył budowę samodzielnie. Inwestycja kosztowała ok. 1,133 mld zł, ale wraz z projektami i wykupem gruntów jej koszt zamknął się kwotą 1,5 mld zł. Umowny termin zakończenia robót minął pod koniec lipca. Od 9 czerwca kierowcy mogą korzystać z nowej trasy, ale na razie czynne są jedynie trzy spośród pięciu węzłów drogowych.
Miejsca
Opinie (98) 7 zablokowanych
-
2012-11-22 13:38
(1)
Przerażają mnie polskie budowy. Wszędzie złe dokumentacje, złe plany, pomiary, a nikogo do odpowiedzialności nie ciągną. Ci inspektorzy, geodeci, projektanci dalej pracują i robia błędy.
- 5 3
-
2012-11-22 13:53
...tylko nam tak wmawiają...
w okresie największego bumu budowlanego w historii jest mnóstwo niedokończonych budów i bankructw. ak może być tylko w kraju nieudolnych polityków (szystkich opcji) i beznadziejnych niedecyzyjnych, niekompetentnych urzędasów. Chińczycy, Macedończycy, Irlandczycy ... długo wymieniać mieli nam pokazać jak się buduje - to słowa GDDKiA. I pokazali! W jakim normalnym kraju dopuszczono by ich do przetargów?
- 0 3
-
2012-11-22 13:56
pogońcie tych Niemców
toż zaczeli w kooperacji z tym,że kooperant padł,a oni się mają świetnie.Teraz chcą dopłaty?a mają protokoły na to i dokumentację?bo wątpię.
- 5 1
-
2012-11-22 14:00
Często bywam w rejonie tej obwodnicy (2)
Z przykrościa muszę stwierdzić, że jest na niej wręcz pusto. Więc dla kogo wydano tak ogromne sumy? Czy ktoś przeprowadził symulacje dotyczące ruchu na tej przyszłej drodze? A może chodziło o zwykły przerób, by kroś dostał kasę w łapę? Już sama nie wiem co o tym sądzić...
- 4 11
-
2012-11-22 14:08
..a widziałeś ile było samochodów na starej obwodnicy jak ją wybudowali?
3/h a dziś 2000/h. Puknij się w klamot z takimi komentarzami
- 4 1
-
2012-11-22 21:15
Jeszcze nie uruchomili 2 węzłów!
Dopiero wtedy ruch wzrośnie
- 0 1
-
2012-11-22 14:01
deja-vu (2)
znowu geodeta się pomylił... ponownie (jak w alfa park) na korzyść inwestora?
- 2 6
-
2012-11-22 14:16
geolog a nie geodeta (1)
- 3 0
-
2012-11-22 19:31
nie geolog, nie geodeta a geotechnik
- 0 1
-
2012-11-22 14:27
Projekt słaby to i wykonanie też
Szkoda, że przygotowując tak wielką inwestycję zrobiono nędzny projekt. Węzeł w Straszynie z rondem skutecznie blokującym zarówno zjazd ze starej obwodnicy oraz przejazd z kierunku Starogardu to kolejny przykład nieporadności projektantów. Co tam badania gruntu czy pomiary ruchu - trwają, kosztują a skoro można na pałę to czemu nie.
- 3 5
-
2012-11-22 14:32
Oczywiście nie ma odpowiedzialnych- podatnicy zaplacą administracja Budynia na V kadencję
Oczywiście nie ma odpowiedzialnych- podatnicy zapłacą administracja Budynia na V jubileuszową kadencję.Hurrrrra
- 3 6
-
2012-11-22 15:50
(1)
może trzeba by się zainteresować powiązaniami "niezależnych" ekspertów z Generalną Dyrekcją ...
- 2 2
-
2012-11-22 16:20
Może lepiej zainteresować się waszymi przekrętami na robotach dodatkowych?
Co, cwaniaczki z BB
- 2 2
-
2012-11-22 18:45
GDA (1)
wakoz policzył ze 20 mln więcej kosztowała jego praca i kasy nie dostał, dlatego upadł
- 3 2
-
2012-11-22 21:16
nie mówcie mi o Wakozie!
szkoda gadać
- 0 0
-
2012-11-22 19:08
jakie głupoty!
tak czytam co tu piszecie... i to chyba trak z nudów albo uzależnienia od przekomarzając się w internecie i zjechania kogoś. Ciekawi mnie co w życiu robicie?
- 5 1
-
2012-11-22 23:48
Maciej Naskręt zaproponuje likwidację O.P.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.