• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 07:44 (19 lutego 2021)
Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył na Pesę kary na łączną kwotę 38 mln zł. Można za to kupić cztery nowe tramwaje. Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył na Pesę kary na łączną kwotę 38 mln zł. Można za to kupić cztery nowe tramwaje.

W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".



Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.



Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.

  • Tramwaj dotarł do Gdańska w piątek w nocy z Bydgoszczy.
  • Rozładunek tramwaju przy Nowych Ogrodach.



Co z perspektywy pasażera jest najważniejsze w podróży tramwajem?

Ostatnia z 30 nowych dwukierunkowych Pes Jazz Duo dotrze do Gdańska w nocy z czwartku na piątek. Pierwotnie miało się to stać jeszcze przed końcem 2020 r., ale na skutek problemów z płynnością finansową bydgoskiego producenta i nakładającej się na nie pandemii koronawirusa dostawy tramwajów zostały opóźnione.

Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.

- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Ostatni, 30. tramwaj przyjedzie do Gdańska dziś w nocy. Ostatni, 30. tramwaj przyjedzie do Gdańska dziś w nocy.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.

- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.

- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.

- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.

Miejsca

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • Czy tak za tydzień będą brudne jakby jeździły z 20 lat.

    • 6 1

  • automat biletowy

    W ankiecie ewidentnie brakuje odpowiedzi:
    - automat biletowy

    • 5 2

  • W miescie wirtualnych toalet i realnych rydwanow moga byc takze wirtualne tramwaje "Pejsy"

    • 9 1

  • Podróżowaniem w tłoku, na stojąco i z kosmiczną liczbą awarii (1)

    Raczej nie zachęcicie ludzi do podróży komunikacją miejską. Mam problemy ze stawami i teraz miejsce siedzące to dla mnie priorytet. Kto wymyślił zakup tych bydłowozów? Na stojaco to krowy i konie się przewozi.

    • 22 4

    • no widzisz, pomyśleli o tobie

      • 3 1

  • Jeżeli już to wszystkich równo karać! (1)

    A jaka będzie kara za opóźnienia przy wiaduktach przy Biskupiej Gorce? No i jaka będzie kara za opóźnienia przy pracach Przewałów Adamowicza?

    • 27 4

    • A jeszcze za nieterminowe oddanie tunelu będzie tez kara?

      • 2 0

  • Bezawaryjne pessy jeazz ? (9)

    To co się psuje od ponad miesiąc prawie codziennie bo z tego co widzę w raporcie i na mieście ? właśnie te nowe tramwaje

    • 53 18

    • 30 letnie Dortmundy są lepsze i tańsze :) (7)

      Zawsze powiadam że lepszy 50 letni niemiecki diesel niż polski elektryk który jeszcze nawet nie powstał bo na razie jest mimo szumnych zapowiedzi tylko tekturowa makietka :)

      • 15 10

      • (5)

        No cóż, nadal w pewnych kwestiach jesteśmy gorsi niż nasi koledzy na zachodzie. Ja jednak zawsze dopinguje Pesie. Mimo wszystko to nasze zakłady.

        • 31 3

        • Nasze? (4)

          No, nie wiem. Słyszałem, że Pesa jesy już hiszpańska. Ale nie wiem, czy to prawda.

          • 2 19

          • przecież nie ważne kto jest właścicielem ... ważne żeby inżynier był polski (1)

            i żeby polski robotnik miał zatrudnienie i pracę...

            • 7 7

            • Tak i Nie

              • 10 0

          • chyba CAF ich kupił

            • 2 1

          • Solaris jest hiszpański

            • 16 0

      • Trzeba być niezłym tłukiem żeby nie zrozumieć tego.

        Tu chodzi o wypranie publicznych pieniędzy, a nie o to czy Tobie podoba się Pesa, Konstal czy Dortmund.

        • 1 7

    • Ja tam lubiłem 105

      Najlepsze składy i prawie zawsze dojeżdżały mało się psuły dobre ogrzewanie latem fajny przeciąg , szybkie , i bardzo dużo miejsc siedzących i stojących czego nie ma w nowych .
      Uczcijmy je minutą ciszy

      • 37 4

  • (3)

    Jeszcze tylko GAiT na siebie nałoży kary za opóźniania na trasach

    • 158 17

    • (2)

      Od tego jest ZTM

      • 4 0

      • to jak z PKP (1)

        UE unia "wymaga" by odszkodowania wypłacać już za 15min opóźnienia, a PKP sobie zapisało, że tak, że i owszem, że odszkodowanie będzie... ale dopiero od 1 godziny opóźnienia i to tylko 1/4 ceny biletu!

        • 3 1

        • Kolej nie ustanawia tego tylko Europa.

          • 0 0

  • Polska Republika Ludowa (PRL) (1)

    Jeden siedzi przy biurku, reszta poklaskuje i kłania mu się w pas. Z tyłu są rozwieszone biało-czerwone flagi nie po to, żeby symbolizowały barwy narodowe, ale po to żeby udawać patriotów, bo jakby wywiesili flagi azjatyckiej ZSRR to wywołałoby to bunt Polaków.
    On jeździ sobie zagraniczną limuzyną, a obywatele jeżdżą Daewoo i Polonezami.
    Poddani rozkładają przed nim czerwony dywan i wręczają mu kwiaty (Bóg wie za co...) czy tak powinien funkcjonować cywilizowany kraj?

    • 7 1

    • ciekawie opisales gdansk i jego obwieszanie sie flagami.

      • 3 1

  • czyli co (5)

    zostawią tylko skład stopiatek który stoi w zajezdni autobusowej i czeka na remont?

    A dobre, sprawne , zmodernizowane i kultowe wozy takie jak choćby czerwona trzyseta pojadą na żyletki?

    • 22 5

    • 105na wóz 1300 (4)

      Dokładnie, w Mediolanie jeżdżą wozy Petter Witt z lat 30 - dwudziestego wieku, liniowo. I są symbolem miasta. Symbolem Gdańska zawsze były potrójniaki 105na. Moim zdaniem taki wóz jak kultowy 1300 powinien zostać jako wakacyjne wzmocnienie linii nr 8.

      • 18 0

      • kiedyś jeżdziły po gdańsku końskie bryczki - te były dopiero KULTowe (1)

        LOL

        • 3 6

        • Do dnia dzisiejszego ludzie korzystają ze szczególnych okazji z końskich bryczek.

          • 6 0

      • popieram!

        trzywagonowy 105 to obrazek dzieciństwa, powinien zostać chociaż jeden, nawet dwa

        • 11 0

      • drugi chopper - 1226 - tez powinien zostać

        jest pandemia, a wóz zacny,

        • 11 0

  • (1)

    To niech Morawiecki placi kare za druga transze. Teraz kazde opoznienia to covid

    • 2 8

    • Pan profesfor premier Polski senior Morawiecki.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane