- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (76 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (28 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (294 opinie)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (5 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (47 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo
W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".
Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.
Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.
Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.
- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.
- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.
- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.
- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.
Miejsca
Opinie (212) 8 zablokowanych
-
2021-02-18 12:09
w sumie fajnie , że są , dotarły i będą służyć mieszkańcom. Bez zbędneho hejtu pajaców .
- 9 1
-
2021-02-18 11:41
Tramwaje mają opóźnienia do 50 dni.
- 3 2
-
2021-02-18 11:41
zostawcie 105tki na czas pandemii!!! Obecnie to największa pojemność zgodnie z restrykcjami!
- 22 2
-
2021-02-18 11:40
cały gdańsk
a gdzie kary za sprzedanie gpecu niemieckiemu miastu lipsk??
ludzie sami sie ukarajcie- 26 4
-
2021-02-18 11:29
Kary za mevo nie dało się wyegzekwować bo spółka ogłosiła upadlosć
Firma matka z niemiec umywa ręce, ba bezczelnie wystartowała w przetargu do mevo 2.0 więc dla Gdańska wszystko ok. Natomiast polska firma która ledwo ciągnie i stara się jak może zostaje dowalona karami i cyk, 4 nowe tramwaje za darmo. Polak wykiwał polską frajernie. Tak trzymać. Dumne miasto gdańsk.
- 40 5
-
2021-02-18 11:28
Zażenowany
Gdzie nasze pieniądze za ich spóźnienia, nie przyjeżdżające autobusy, brak informacji? To oni nam powinni płacić ogromne kary za ich bezmyślność.
- 15 2
-
2021-02-18 11:27
Drogie trójmiasto.pl
Chcemy wiedzieć na co pójdzie kwota za darmowe 4 tramwaje, do kieszeni prezesa gait (tak jak koperta poszła pod stołem za wybór pesy w przetargu i braku rozwiązania kontraktu z związku z sporymi opóźnieniami tak jak zrobiło to skm warszawa)? :)
- 21 7
-
2021-02-18 11:22
Gdańsk dba o wygodę pasażerów
najpierw trzeba przebić się przez nieodśnieżone chodniki,
potem uważać na nieodśnieżonych schodach do tuneli żeby nie wybić sobie zębów i nie połamać nóg,
w końcu ona - niskopodłogowy cud z Bydgoszczy. Nie ma stopni, ale zaraz... foteli też nie ma...
ani gwarancji że dojedzie bez awarii.
Ale ważne że pan vice prezydent ma sukces.
Pani Ola jak myślę, wie że w Gdańsku są tramwaje bo widziała i na tym wiedza się kończy.- 31 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.