• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 07:44 (19 lutego 2021)
Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył na Pesę kary na łączną kwotę 38 mln zł. Można za to kupić cztery nowe tramwaje. Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył na Pesę kary na łączną kwotę 38 mln zł. Można za to kupić cztery nowe tramwaje.

W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".



Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.



Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.

  • Tramwaj dotarł do Gdańska w piątek w nocy z Bydgoszczy.
  • Rozładunek tramwaju przy Nowych Ogrodach.



Co z perspektywy pasażera jest najważniejsze w podróży tramwajem?

Ostatnia z 30 nowych dwukierunkowych Pes Jazz Duo dotrze do Gdańska w nocy z czwartku na piątek. Pierwotnie miało się to stać jeszcze przed końcem 2020 r., ale na skutek problemów z płynnością finansową bydgoskiego producenta i nakładającej się na nie pandemii koronawirusa dostawy tramwajów zostały opóźnione.

Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.

- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Ostatni, 30. tramwaj przyjedzie do Gdańska dziś w nocy. Ostatni, 30. tramwaj przyjedzie do Gdańska dziś w nocy.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.

- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.

- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.

- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.

Miejsca

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • To takie polskie... (1)

    Zniszczyć polski przemysł, gospodarkę, przedsiębiorczość, zamordować klasę średnią, która jest wartością intelektualną i napędową narodu. Miliardy pieniędzy publicznych (naszych) przeznaczone na absurdalne cele, np. imperium Rydzyka (skromnego duszpasterza). Tworzyć państwowe monopole zarządzane (okradane) przez wstawionych partyjnych pseudobiznesmenów. Zwykli obywatele mają marzyć o samochodzie i mieszkaniu i przetrwaniu od pierwszego do pierwszego - coś to komuś mówi?

    • 1 2

    • leming co za bełkot szkoda nawet czasu kolejnyraz wyprowadza z błedu bo i tak odporny na wiedze jestes

      • 0 1

  • Gdańsk nie moze pozwolic by PESA zbankrutowała bo ma tez juz zapenione odkupienie złomu z Niemieckich torowisk (1)

    Musi mieć kilka z Pesy by sie usprawiedliwiać dlaczego marnuje kasę z mieszkanców na niemiecki złom

    • 0 2

    • Nic się nie podoba.

      A niby czym byś woził tyłek przez ostatnie lata? A ile w PESIE jest Polski /oprócz robocizny /? Zamiast jątrzyć zacznij myśleć. Może wymyślisz jakiś polski super elektryczny silnik.

      • 0 0

  • pomogamy sie zlikwidowac

    likwidujmy poski kapitalizm..kupmy u niemca..

    • 1 0

  • Jakiemuś d**ilowi zależy na gnębieniu polskich firm, na ich upadłości! (1)

    Lepszy widać dla matoła złom z deutschlandu...

    • 0 2

    • Masz kukunamuniu.

      Za trudne by zrozumieć, że polskie firmy nie są w stanie wyprodukować tyle sprzętu ile potrzeba?

      • 0 0

  • będzie jak zwykle

    Znając życie to te wszystkie nowe tramwaje będą od tej pory jeździć na tych tzw. tyłach miasta, czyli do południowych dzielnic Gdańska. Pojazdy używane zostaną natomiast przesunięte do nadmorskiego pasa(np. Brzeźno, Nowy Port, Stogi) a więc tam gdzie jeszcze niedawno widać było stare kanciaste złomy typu 105Na. Bilet na przejazd kosztuje przecież tyle samo co gdzie indziej. Pytam zatem: czy mieszkańcy ww. obrzeży miasta muszą zawsze być traktowani przez władze i Gait po macoszemu? Proszę w żadnym razie nie kierować do plaży wolno sunących pojazdów poniemieckich typu N8c.

    • 0 0

  • Serio?

    Przeraża mnie ilość opinii sugerująca, że Gdańsk nie powinien w ogóle pobierać od Pesy kar za spóźnienia.
    No bez przesady. To nie jest tak, że PESA nie znała wysokości kar przy podpisywaniu umowy. Skoro jest umowa, to można egzekwować wszystkie zawarte w niej warunki - również kary. To jest biznes, tutaj "polski kapitał" nie ma nic do rzeczy.

    • 3 0

  • I co to daje ze ostatna nowa Pesa jest już w Gdańsku, jak 5 min temu Pesa-Pesę holowała i to dwie Jazz

    • 0 0

  • Odpowiedz
    I co to daje ze ostatna nowa Pesa jest już w Gdańsku, jak 5 min temu Pesa-Pesę holowała i to dwie Jazz. Kier zajezdnia od strony Wrzeszcza

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane