- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (163 opinie)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (214 opinii)
- 3 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (108 opinii)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (60 opinii)
- 5 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (460 opinii)
- 6 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (147 opinii)
Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku
Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.
Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.
Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.
Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy
W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu
Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.
Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).
Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.
Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.
Potencjał na 38 mln zł rocznie?
W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.
Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.
E-kontrola także w Gdańsku
Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.
Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.
Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.
- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.
Opinie (602) ponad 20 zablokowanych
-
2020-09-15 13:22
Zero poprawy (3)
Mieszkam w centrum a nie widzę poprawy by mniej samochodów jeździło. Wręcz przeciwnie, pod oknem korki i jeszcze raz korki a już latem to nie da się szpilki włożyć.
- 10 1
-
2020-09-15 13:48
Nie mieszkasz w centrum i mijasz się z prawdą. (2)
Ja mieszkam i widzę znaczną poprawę.
- 1 2
-
2020-09-15 14:51
na długich ogrodach jest wręcz pusto od kiedy trzeba płacić.
- 2 0
-
2020-09-15 17:00
Mieszkam koło Madisona więc to centrum i zero pustego miejsca
- 2 0
-
2020-09-15 13:42
Ja odpuszczam
Ja odpuszczam sobie spacery i restauracje w Gdańsku... trochę przesada z tymi opłatami i jeszcze 7/24.
Ciekaw jestem czy restauratorzy to odczują... albo jak ktoś robi remont to czy ekipa remontowa dolicza już parking do ceny remontu????
Ale władzą się kasa zgadza :p- 16 2
-
2020-09-15 13:45
parkowanie
Proponuję w dni targowe przy targowisku we Wrzeszczu również zrobić płatne, bo inaczej biały człowiek nie ma gdzie zaparkować, a handlarze parkują za free.
- 4 5
-
2020-09-15 13:45
Za drogi parking (3)
Dla mnie 12 h za 2 h to bardzo drogo , nie mogę nic załatwić w tym czasie na starym miescie, skupic sie na wydawaniu pieniedzy np. za obiad w restauracji itp.. wszystko w biegu przez co mniej wydaje, bo licznik za parkowanie bije ! durny pomysł chamstwo i tyle
- 17 4
-
2020-09-15 13:48
(1)
Czyli wydać 40zł na przystawki w restauracji to ok, a 12 na parking to nie? Zgaduję, że mam przyjemność z Januszem? :-D
- 1 5
-
2020-09-15 19:40
nie zarobią ani na parkowaniu ani na przystawkach
bo w centrum już nic nie ma poza burdelami i bankami. Teraz reszta się wyniesie. Bez turystów to będą samochody tylko mieszkańców.
- 2 0
-
2020-09-15 14:50
ale czy jest przymus parkowania?
czy kierowcy to jakieś dzieci specjalnej troski? jest tyle możliwości dostania się na stare miasto.... wybór jest
- 4 4
-
2020-09-15 13:48
Cena
Podwyżka, a rząd nam podnosi opłaty pod przykrywką to dobrze,
- 3 4
-
2020-09-15 14:06
3.80 za godzinny bilet? (1)
To chyba nie w Gdańsku, bo 3.80 to kosztuje bilet na jeden przejazd.
- 13 0
-
2020-09-15 19:41
to mam ponad 100 km samochodem.
- 0 0
-
2020-09-15 14:17
Godzinny bilet 3,8 (1)
Dla czterech osób w obie strony 30,4
- 14 0
-
2020-09-15 20:13
stać cię z 1000+ zapłacisz za wyprawę na plażę
- 1 3
-
2020-09-15 14:39
gdańsk (1)
mieszkam w gdańsku , płacę podatki i nie mogę za darmo postawić samochodu, żenada.
przyjechali do mnie goście jak zobaczyli ile mam zapłacić za parking na długiej , to zrezygnowali- 13 2
-
2020-09-15 14:48
a ja bym chciał frytki za darmo też od miasta. żenada że nie ma.
- 2 6
-
2020-09-15 14:58
po wprowadzeniu opłat nie jeżdżę do centrum nawet w weekendy
pytanie nr 6
- 15 0
-
2020-09-15 15:03
Znajomym z głębi Polski i ze Śląska odradzam Gdańsk szczególnie w czasie wakacji.
Drogo, brudno, kiepskie drogi, fatalna komunikacja miejska. Kto raz przyjechał, na pewno prędko nie wróci.
- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.