• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyższa prędkość na Grunwaldzkiej, estakady na Armii Krajowej - pomysły PiS na korki w Gdańsku

Maciej Korolczuk
13 marca 2024, godz. 14:00 
Opinie (660)
Sekundniki na skrzyżowaniach, wyższa prędkość i audyt Tristara - to kilka z pomysłów Prawa i Sprawiedliwości na poprawę funkcjonowania transportu publicznego w Gdańsku i zmniejszenie korków w mieście. Sekundniki na skrzyżowaniach, wyższa prędkość i audyt Tristara - to kilka z pomysłów Prawa i Sprawiedliwości na poprawę funkcjonowania transportu publicznego w Gdańsku i zmniejszenie korków w mieście.

Koniec "walki z kierowcami", audyt Tristara, dodatkowe znaki i sekundniki na skrzyżowaniach, przywrócenie wyższej prędkości na głównej arterii Gdańska i budowa estakad na Armii Krajowej - to pomysły Tomasza Rakowskiego, kandydata PiS na prezydenta Gdańska. Tymczasem władze Gdańska, Sopotu i Gdyni ogłosiły, że w dniu wyborów (7 kwietnia) komunikacja miejska we wszystkich trzech miastach będzie bezpłatna.



Który z pomysłów PiS powinien zostać zrealizowany w pierwszej kolejności?

Komunikacja miejska i problemy, jakie ją trapią to - posługując się nomenklaturą piłkarską - stałe fragmenty gry każdej kampanii wyborczej.

Na 3,5 tygodnia przed wyborami swoimi pomysłami na uzdrowienie transportu zbiorowego w Gdańsku podzielił się Tomasz Rakowski, kandydat Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta Gdańska.

Z dziennikarzami spotkał się przed siedzibą Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przy ul. WyspiańskiegoMapka we Wrzeszczu, gdzie mieści się centrum sterowania systemem Tristar, do którego pracy Rakowski ma wiele zastrzeżeń.

- Korki w Gdańsku są ogromne i coraz większe, dlatego przygotowaliśmy pakiet zmian, jakie chcemy wprowadzić w pierwszym roku po wygranych wyborach - mówi Rakowski.
Tomasz Rakowski swoje pomysły przedstawił we Wrzeszczu przed siedzibą GZDiZ i centrum sterowania Tristarem. Tomasz Rakowski swoje pomysły przedstawił we Wrzeszczu przed siedzibą GZDiZ i centrum sterowania Tristarem.



Pięć propozycji PiS na uzdrowienie komunikacji i zmniejszenie korków w Gdańsku:

1. Koniec walki z kierowcami



Rakowski chce zaprzestać zwężania dróg w mieście i wprowadzania na nich ograniczeń prędkości - szczególnie na głównych arteriach komunikacyjnych. Jedną z pierwszych decyzji ma być likwidacja zwężenia al. Grunwaldzkiej w Oliwie między Kaprów a DerdowskiegoMapka (rozwiązanie to wprowadzono w czasie pandemii, by dać więcej przestrzeni pieszym i rowerzystom).

Kandydat PiS nie chce też utworzenia buspasa na al. Grunwaldzkiej, między Uniwersytetem Gdańskim a osiedlem Garnizon. Deklaruje, że po zasięgnięciu opinii policji będzie chciał wrócić do wyższej dopuszczalnej prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej (obecnie wynosi ona 50 km/h, wcześniej była o 20 km/h wyższa).

Kandydat PiS chciałby przywrócenia wyższej dopuszczalnej prędkości na głównej arterii Gdańska do 70 km/h. Obecnie wynosi ona 50 km/h. Kandydat PiS chciałby przywrócenia wyższej dopuszczalnej prędkości na głównej arterii Gdańska do 70 km/h. Obecnie wynosi ona 50 km/h.

2. Audyt systemu Tristar



Zdaniem Rakowskiego system zarządzania ruchem w Trójmieście Tristar nie spełnia swojej roli i potrzebny jest jego audyt. Celem kontroli ma być usprawnienie lub naprawa stosowanych w nich rozwiązań, a jeśli nie przyniosłyby one pożądanych efektów - kupno innego systemu.



3. Znaki i sekundniki na skrzyżowaniach



Jednym z pomysłów na upłynnienie ruchu w Gdańsku miałoby być także przywrócenie zlikwidowanych znaków na każdym skrzyżowaniu, informujących kierowcę, z jaką dopuszczalną prędkością musi jechać, by na następnym skrzyżowaniu nie stać na czerwonym świetle.

Rakowski chce też montażu sekundników odliczających czas do zmiany świateł przy sygnalizatorach. Zapowiada także zamontowanie na skrzyżowaniach instalacji, które wysyłałyby posiadaczom nowoczesnych aut informacje o dopuszczalnej prędkości czy czasie pozostałym do końca czerwonego czy zielonego światła.

Sekundniki na skrzyżowaniach - czy powinny się pojawić w Trójmieście? Sekundniki na skrzyżowaniach - czy powinny się pojawić w Trójmieście?

4. Przegląd skrzyżowań i sygnalizatorów



Audyt miałby wykazać, które skrzyżowania są wąskimi gardłami w Gdańsku oraz gdzie sygnalizacja jest zbędna. Rakowski chciałby też przywrócenia na przejściach przycisków dla pieszych, by kierowcy nie musieli zatrzymywać się przed zebrą, po której nikt nie przechodzi.

5. Budowa estakad nad al. Havla i Łostowicką



Ostatnim pomysłem kandydata PiS na zmniejszenie korków i upłynnienie ruchu na ulicach Gdańska jest budowa estakad w ciągu Armii Krajowej, nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką i al. Havla. Rakowski wskazał ten projekt jako kluczowy i obiecał, że już w przyszłorocznym budżecie znajdzie środki na taką inwestycję. Nie podał jednak jej kosztu.

- Nasze pomysły są spójne i przede wszystkim zdroworozsądkowe - podkreślał Rakowski. - Wiele z tych idei to pomysły mieszkańców, którzy na co dzień poruszają się po mieście i mówią o tych problemach od wielu lat. Chcemy skończyć z ideologicznym podejściem do ruchu kołowego, a zastąpić go filozofią zdrowego rozsądku.
Korki na al. Armii Krajowej miałyby - zdaniem Rakowskiego - zmniejszyć nowe estakady nad skrzyżowaniem z Havla i Łostowicką. Korki na al. Armii Krajowej miałyby - zdaniem Rakowskiego - zmniejszyć nowe estakady nad skrzyżowaniem z Havla i Łostowicką.

W dniu wyborów komunikacja bezpłatna



Kilkadziesiąt minut po konferencji Tomasza Rakowskiego na pętli w Oliwie z dziennikarzami spotkali się prezydentki i prezydent Gdańska, Sopotu i Gdyni.

Aleksandra Dulkiewicz, Magdalena Jachim i Wojciech Szczurek ogłosili, że - podobnie jak podczas jesiennych wyborów do Sejmu i Senatu - w dniu wyborów w niedzielę, 7 kwietnia, komunikacja miejska we wszystkich trzech miastach będzie bezpłatna.

Rozkłady komunikacji w twoim telefonie



Brak obowiązku posiadania ważnego biletu w tym dniu ma się - zdaniem rządzących - przyczynić do zwiększenia frekwencji wyborczej i ułatwić poruszanie się po mieście osobom starszym i niepełnosprawnym.

Porozumienie nie dotyczy pociągów na linii SKM i PKM. Tam - jak każdego innego dnia - sprzedaż biletów będzie utrzymana.

Nie ma korków tam gdzie widzi je Rakowski (15 opinii)

Tak jest w tym miejscu codziennie. Godzina 15:30 - wtedy wykonano zdjęcie i zrzut ekranu z map.
W miejscu zwężenia Grunwaldzkiej w Oliwie do 2 pasów korków nie ma bo nie ma co je tworzyć. Kolejne skrzyżowanie z Derdowskiego nie generuje dużego ruchu i jest lokalne.
Problem jest po drugiej stronie gdzie mamy przedsmak lewo- i prawoskrętów w Rybińskiego i Piastowską.

Przywrócenie 3 pasów uczyniłoby zieloną linię w nawigacjach jeszcze bardziej zieloną. Stracili by piesi i rowerzyści a i miejsc parkingowych byłoby mniej.

Czysta demagogia i populizm dla zdobycia poklasku
Zobacz więcej
Tak jest w tym miejscu codziennie. Godzina 15:30 - wtedy wykonano zdjęcie i zrzut ekranu z map.
W miejscu zwężenia Grunwaldzkiej w Oliwie do 2 pasów korków nie ma bo nie ma co je tworzyć. Kolejne skrzyżowanie z Derdowskiego nie generuje dużego ruchu i jest lokalne.
Problem jest po drugiej stronie gdzie mamy przedsmak lewo- i prawoskrętów w Rybińskiego i Piastowską.

Przywrócenie 3 pasów uczyniłoby zieloną linię w nawigacjach jeszcze bardziej zieloną. Stracili by piesi i rowerzyści a i miejsc parkingowych byłoby mniej.

Czysta demagogia i populizm dla zdobycia poklasku
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (660) ponad 10 zablokowanych

  • Czysty populizm (5)

    Koniec "walki" z kierowcami to pogorszenie jakości życia dla wszystkich mieszkańców

    • 36 51

    • To jest opinia elitarna w odróżnieniu od populistycznej?

      • 8 4

    • (2)

      No tak, setki aut stojących w korkach przez "uspokajanie ruchu", ograniczenia prędkości na głównych arteriach miasta, bezsensowne przejścia naziemne, zabieranie pasów ruchu jak na ul. Jana z Kolna dla DDR którym nikt nie jeździ itp itd, produkujących przez to niebotycznie większą ilość spalin szkodzących mieszkańcom to rozwiązanie prawda ciasnogaci?
      Wiesz, że samochody emitują najwięcej spalin podczas przyspieszania prawda? Czyli ilość spalin ograniczyłoby... usprawnienie ruchu aby jazda była płynniejsza.
      Ty po prostu nienawidzisz kierowców, przyznaj się w końcu. Albo co gorsza jesteś klimatycznym aktywistą na garnuszku Schwaba i po prostu chcesz odebrać ludziom ich własność na zasadzie "nie będziesz miał nic i będziesz szczęśliwy".

      • 13 11

      • (1)

        Zrobili DDR na Jana z Kolna na jezdni?? Tam jest taki ruch, że i tak bym jeździł po chodniku wzdłuż torów dla dobra własnego życia.

        • 3 6

        • Ano zrobili. Zabrali kierowcom jeden pas ruchu w stronę Nowego Portu tj. na wylotówce z miasta, i zrobili taki śmieszny DDR bo stowarzyszenia rowerowe narzekały, że po nielegalnej jeździe chodnikiem bolała ich pupcia.
          No i jak korków tam nigdy nie było tak teraz są codziennie, służb ratunkowych nie da się przepuścić bo z jednej strony ten cały DDR zaś wcześniej przystanek tramwajowy a z drugiej wysoki krawężnik.
          Rowerzyści chociaż korzystają z DDR prawda? A gdzie tam, może trzech na godzinę, większość nadal wybiera DDR na Al. Zwycięstwa.

          • 8 7

    • bo kierowcy to nie mieszkańcy? Co za dzban

      • 6 4

  • (2)

    1. Jest 50 a nikt nie jeździ 50, wszscy szybciej. Czy kandydat chce by wszyscy jeździli 90km/h ? Bo przecież nie będzie jeździł przepisowych 70 km/h.
    2. Audyt tristara jak najbardziej. Słuszna decyzja.
    3. Sekundniki tak, reszta całkowicie zbędna, ograniczyć ilość znaków i rozpraszaczy dla kierowców do minimum. Systemy wysyłające nowym autom informacje o dopuszczalnej prędkości, ten koleś jest oderwany od rzeczywistości. Jaki jest średni wiek auta w Polsce ...
    4. Przyciski na przejściach to tylko dyskryminacja pieszych. Oczywiście mo zna to ładnie podzielić działanie na godziny 6-22 / 22-6. Światła i przejścia powodują zmniejszenie prędkości kierowców i bardzo dobrze, niektórzy to rozum stracili, tak pędzą.
    5. Estakada oczywiście ale tylko w jednym kierunku, do obwodnicy. Wybudowanie jej w kierunku centrum przesunie tylko korek o dwa kilometry dalej na skrzyżowanie w samym centrum, gdzie i tak już są rano korki.

    Pierdoły tylko pod kierowców. Podstawą powinna być komunikacja zbiorowa a nie pojedyńcze osoby w samochodach...

    • 30 71

    • czyli aby jeździć 50 Ola musi zmienić prędkość do 30. Ja pistole co to za logika. Ty też tam jeździłeś 90?

      • 18 6

    • Dyskryminacja pieszych?

      Proste rozwiazanie ułatwiające życie. Pieszy podchodzi, klika i po paru sekundach auta maja czerwone. Jeśli nie ma pieszych to dlaczego mam stawać autem na czerwonym i puszczać powietrze? To jest cała ekologia zielonego ładu? Stawać i ruszać przepuszczając powietrze?

      • 3 1

  • Szkoda, że to PiS, bo pomysły bardzo trafione. Fajnie, gdyby ktoś to zrealizował. (3)

    50km/h na Grunwaldzkiej to absurd, podobnie jak 30km/h na drogach zbiorczych. Do tego wszechobecna progoza i mnożenie sygnalizacji świetlnej gdzie się tylko da. Oczywiście każdy ma mieć sygnalizator ze strzałką kierunkową bo już nie można samemu ocenić sytuacji i pojechać. No i pętle, które nie reagują choćby w przypadku motocykla, skutera czy roweru. Oj, dużo można zmienić na lepsza na drogach w Gdańsku

    • 61 24

    • Dorzuć jeszcze likwidację przejść dla pieszych (1)

      oraz dróg rowerowych.

      • 12 6

      • No racja, tego tez już jest za dużo gdzieniegdzie! Planowanie nieprzemyślane i wywalanie pieniędzy podatników w błoto!

        • 9 0

    • Bardzo dobrze, źe PiS bo PO jest w rządzie

      Nie może jeda partia trzymać rządu i samorządów bo korupcji nic nie opanuje i zaczną się rządy autorytarne.

      • 5 1

  • Ja bym jeszcze dodał obietnicę (5)

    gruszek na wierzbie.

    • 15 50

    • Oli podsuń taki pomysł może się skusi

      • 13 4

    • (2)

      A ja obiecane gawiedzi POliwo PO 5 złotych..

      • 8 2

      • A ja 100 000 mieszkań , 1 000 000 samochodów elektrycznych , (1)

        • 1 6

        • po co ci elektryczny jak Donek cene prądu ci podniesie od lipca a paliwa po 5.19 nie zrobi

          • 3 2

    • Z tym do pani Oli, ona ci na pewno obieca.

      • 2 2

  • (19)

    NA korki dobre jest podwyższanie prędkości. To ciekawe. Wszędzie tam gdzie jest duży ruch i generują się korki obniża się prędkość, aby uchronić kierowców przed wypadkami. Czy tutaj chcemy je generować?
    Buspas, czyli usprawnienie przemieszczania się po mieście, po co to nam. Lepiej stać w korkach w samochodach! Same genialne pomysły na generowanie korków. :)

    • 95 122

    • Usprawnienie przemiszczania sie po mieście? (4)

      Równolegle do tego planowanego buspasa masz tramwaj i SKMke.
      Po co zabierać bus pas po którym pojadą 3 autobusy na godzinę.

      • 19 8

      • Ani skm ani tramwaj nie są alternatywne do 199, tylko kawałek jest równoległy, (3)

        a reszta trasy autobusu mocno odległa od pociągu i tramwaju. Może jakbyś czasem się odkleił tyłkiem od siedzenia w swojej puszce to byś wiedział czemu linia 199 jest jedną z ważniejszych w Gdańsku i dlaczego nie ma żadnej alternatywy.

        • 8 8

        • To może napisz dlaczego? (2)

          Jest to linia która jedzie przez pół Gdańsk, do okoła. Po co? Trzeba postawić na przesiadki. Zamiast jechać jednym autobusem do okoła należy się przesiadać.

          • 5 1

          • Jasne. I te przesiadki spowodują zwiększenie konkurencyjności komunikacji miejskiej? (1)

            Odezwał się przyspawany do kierownicy...

            • 3 1

            • Tak, spowodują.

              W Paryżu nie jedziesz metrem z punktu A do B. Najczęściej musisz się przesiąść. Czasem nawet dwa razy. Byłem kilka razy, przesiadałem się i chwaliłem organizacje.

              • 0 1

    • PLus, przy mniejszej prędkości odstępy między autami są mniejsze więc droga bardziej pojemna. (1)

      Tak przynajmniej jest w cywilizowanych krajach. Tutaj zbyt dużo wiejskiej mentalności.

      • 15 15

      • Najbardziej pojemna jest jak stoją na parkingu nieprawdaż ?

        Tylko przepustowość wtedy wynosi zero

        • 8 4

    • (2)

      Były już przeprowadzane badania na ten temat - prędkość 42km/h jest optymalna dla uzyskania największej przepustowości dróg i skrzyżowań w europejskich miastach. Zwiększanie prędkości nic nie da - jedynie zwiększa ryzyko wypadków i kolizji.

      • 18 19

      • Zawsze 42km/h?

        W nocy również? Przepisujesz takie głupoty od teoretyków, których wzory działają dla okrągłych samochodów w próżni.

        • 10 1

      • ja widziałem ze to było 43? I takie badanie odwzorowują układ dróg w każdym mieście.

        • 1 1

    • (1)

      Buspas jak najbardziej, ale po torach tramwajowych. Dwa autobusy na godzinę, które jadą pomiędzy UG a garnizonem mogą jechać praktycznie pustą Wojska Polskiego i wjeżdżać na pas zrobiony na torach.

      • 16 8

      • Oj Pinokio...

        ... może krytykuj rzetelnie. Na przystanku "Abrahama" w ciągu najbliższej godziny będzie 7 autobusów (a nie 2 - jak piszesz).

        • 6 11

    • (1)

      A co się dziwisz? Sensem życia pisowców jest szkodzić prawdziwym Polakom.

      • 10 15

      • Prawdziwy Polak.... ale się uśmiałem niedługo będziesz mówił na siebie Prawdziwy Europejczyk

        • 1 1

    • Bedzie większa prędkość, ludzie się pozabijają i od razu przepustowosć się zwiększy

      • 7 10

    • (1)

      Mowil o predkosci na Aleii Zwyciestwa i ma rację. 50km tam jest tam absurdem, to przelotowy odcinek.

      • 12 6

      • Przelotowy odcinek w centrum miasta takie cuda tylko w Polsce

        • 1 0

    • Pomysł prosty, chwytliwy, ale nieskuteczny. (1)

      Absolutnie zgadzam się z tym, że szybsza jazda nijak korków nie redukuje. Ale coś sziałacze wymyślić musieli, żeby złapać jakiś elektorat. Podobnie jak udowodniono, że lepsza, bardziej przepustowa infrastruktura też korków nie redukuje.

      To, co zredukuje korki to dobra komunikacja miejska, żeby łatwiej było przemieszczać zbiorkomem niż własnym samochodem. Ale zanim spadną na mnie gromy, proszę doczytać do końca.

      Ludzie nie są aż tak głupi, żeby dla włąsnej przyjemności stać sobie w korku, gdy obok śmigają tramwaje.
      Być może są inne przyczyny, że wybierają pozornie mniej wygodne rozwiązania. Na razie miasto
      wspiera zbiorkom utrudniając życie kierowcom. To rodzi złość i frustrację. Ludzie wolą jednak pozytwny wybór, pozytywny w tym przepadku znaczy, że zbiorkom powienien być lepszy od tego, co w tej chwili oferuje samochód.
      Lepszy, czyli, moim zdaniem, szybszy, tańszy i wygodniejszy, ewentualnie dowolna kombinacja powyższych.
      I należy osiągnąć to nie zabierając miejsca parkingowe czy ustawiając czerwoną falę, tylko sprawiając, że, posługując się korporacyjną nowomową, doświadczenie podróży będzie możliwie pozytywne.

      Nie odkryję Ameryki pisząc, że wspólny bilet by pomógł. Taki, który łatwo kupić, nie tylko w aplikacji, nawet jak nie zna się taryf i struktury własnościowej przewoźników. Wspólny bilet to taki, że na przykład kasując 75 minutowy bilet za 6 złotych jadę sobie tramwajem-PKM i potem jeszcze autobusem z Jasienia. Piszę to jak przedszkolakowi, ale nasza władza chyba naprawdę nie wie, czym jest wspólny bilet, skoro twierdzi, że Fala nim jest (będzie). Dwa rodzaje falomatów w tramwajach dobitniw to pokazują.

      Kursy w tak zwany takt, równo co 15, 10, 20 minut też pomagają. Zwłąszcza, jak są dobrze skomunikowane z innymi kursami.

      Przy dobrej komunikacji miejskiej kierowców będzie zwyczajnie mniej, bo niektórzy dla własnej wygody zmieną przyzwyczajenia. Albo nie każdy i nie codziennie będzie jechał samochodem. Tylko tyle i aż tyle.

      • 3 2

      • Zbiorkom to oczywiście rozwiązanie krótkoterminowe.

        Istnieje bowiem idea miasta 15 minutowego, gdzie człowiek nie będzie musiał jechać z Banina i generować ruchu na głównych arteriach. Dolary przeciwko orzechom, że mieszkańcy osiedli w Baninie bardzo chętnie zamieszkaliby gdzieś bliżej, ale nie za bardzo było ich na to stać, więc wyprowadzili się z Gdańska. Naprawdę mało kogo stać na mieszkanie w tzw. dobrej lokalizacji, a mieszkanie daleko generuje codzienny ogromny ruch. I polityka przestrzenna miasta też ma na to wpływ, a nie tylko ,,głupi ludzie, którzy lubią stać w korkach"

        • 3 1

  • Jak to się fajnie dzieli kasę... (2)

    ...kiedy kandyduje się na stołek. A komu pan kandydat zabierze żeby wybudować te estakady? Nie ma już prezesa, który sypnie groszem np. z Funduszu Sprawiedliwości. No i podstawowe pytanie - komu pan kandydat pozwoli na tych budowach zarobić? Doświadczenie uczy, że komuś swojemu. Ileż to rzeczy PiS miał wybudować??? Gdzie te promy, mieszkania, samochody, obwodnice, strzelnice i hale sportowe??? A... No tak... Zły Tusk przeszkadzał.

    • 19 38

    • Na dobry początek to należy przestać wydawać pieniądze na przejścia naziemne, gdy są podziemne...

      • 11 3

    • warsztaty z darcia ryja chyba też już nie potrzebne

      • 7 3

  • Przez 8 ostatnich lat... - wtedy trzeba było o tym pomyśleć i zrealizować - teraz to nikt w te obiecanki nie uwierzy

    • 14 43

  • A oprócz tego (1)

    Budowa pomnika Kaczyńskich, zmiana nazw ulic na wyklętych oraz złomowanie Sołdka?

    • 13 48

    • Najlepszy POmnik byłby rudego liska :)

      • 7 3

  • No to już wiem na kogo będę głosował (1)

    • 44 13

    • A ja na kogo nie będę

      • 7 12

  • Ale estakada na Havla / Armii Krajowej ...

    ale estakada na Havla / Armii Krajowej nie rozwiąże problemów korków. Tym chętniej i tym więcej będzie tam aut, bo takie jest nasze, ludzi i kierowców, myślenie. Trzeba sobie uświadomić, że nawet jak na Armii Krajowej zrobimy po 3 dodatkowe pasy - też będzie korek, bo ilość ludzi zjeżdzająccych do centrum, lub wracających - jest po prostu ogromna. Dopóki nie zrobimy tam buspasów, nie puścimy PKM na Południe, nie wrzucimy kolejnych rozwiązań, które pozwolą nam na zmniejszenie ilości aut - to się nic nie zmieni i żadna estakada tego nie rozwiąże.

    • 20 43

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane