• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z SKM Śródmieście nie dojedziemy do Pruszcza i Tczewa

Krzysztof Koprowski
10 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Budowa przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.


Nowa stacja SKM Śródmieście, choć powstaje w centrum Gdańska zobacz na mapie Gdańska i ma rozładować tłok na dworcu głównym PKP, nie będzie służyła pasażerom wszystkich skm-ek. Nie wjadą tu pociągi jadące z i do Pruszcza Gdańskiego czy Tczewa.



Czy pociągi SKM do Pruszcza Gdańskiego powinny zatrzymywać się na przystanku Gdańsk Śródmieście?

Szybka Kolej Miejska na odcinku Gdańsk Główny - Rumia posiada własne torowisko i to po nim głównie jeżdżą jej pociągi. Istnieją jednak połączenia dalsze, i wówczas składy SKM jeżdżą po torach dalekobieżnych. Pociągi wjeżdżają na nie w Rumi i w Gdańsku Głównym.

Tak też dzieje się w przypadku pociągów SKM, które kursują na południe od dworca głównego w Gdańsku. Wprawdzie w obecnym rozkładzie nie ma takich połączeń, ale od grudnia wrócą pociągi do Pruszcza Gdańskiego.

- Czy to faktycznie prawda, że po wybudowaniu przystanku Gdańsk Śródmieście pociągi jadące z/do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa nie będą mogły zatrzymywać się na tym przystanku, bo nie będzie przy nim odpowiednich torów? - pyta zaniepokojony czytelnik Trojmiasto.pl.

Tak, to prawda. Szybka Kolej Miejska połączy swoje tory biegnące do stacji SKM Śródmieście z torami dalekobieżnymi, ale dopiero w przyszłości. Zanim do tego dojdzie, stacja SKM Śródmieście będzie na swego rodzaju "ślepym torze", nie połączonym z torami prowadzącymi do Pruszcza, Tczewa i dalej na południe kraju. Dlatego pociągi w tym kierunku będą wyruszały z dworca Gdańsk Główny i nie zatrzymają się na stacji SKM Śródmieście.

- Taki układ połączeń torowych był planowany od początku przystąpienia do tej inwestycji. Wpięcie w tory PKP Polskich Linii Kolejowych [czyli dalekobieżne - dop. red.] byłoby możliwe na kolejnej najbliższej stacji PKP PLK, gdyby doszło do dalszego przedłużenia linii SKM do stacji Gdańsk Południowy. Takie rozwiązania są przewidziane w miejskiej koncepcji budowy węzła integracyjnego Most Czerwony - tłumaczy Marcin Głuszek,

Faktycznie, miejscy planiści co jakiś czas przypominają o Moście Czerwonym, który ma być zlokalizowany w pobliżu stacji Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Jednak budowa tego kontrowersyjnego dla wielu węzła komunikacyjnego to melodia bardzo odległej przyszłości. Dziś nie wpisano go do żadnych planów inwestycyjnych miasta i nie zarezerwowano na jego budowę żadnych pieniędzy. A pieniędzy wymaga on sporych: plany przewidują tu budowę peronów dla SKM i kolei regionalnej, ale również doprowadzenie w ten rejon tramwaju wzdłuż ul. Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej, a także rozbudowę układu drogowego tzw. dzielnic południowych.

Czytaj także: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat.

Czytaj także: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Umowa na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście została podpisana 31 lipca br. Wykonawcą wyłonionym w przetargu zostało konsorcjum firm: Rajbud i Dekpol.

Koszt inwestycji obejmującej przedłużenie trasy SKM, przebudowę peronu na dworcu głównym oraz budowę nowego przystanku wyniesie ok. 66,7 mln zł.

Wcześniej z powodu rażąco niskiej ceny ofertowej na ten projekt(61 mln zł) odrzucono propozycję spółki Balzoa.

Nowa odcinek miejskiej kolei gotowy ma być w ciągu 70 tygodni od momentu podpisania umowy.

Miejsca

Opinie (137) 4 zablokowane

  • wszyscy narzekaja oczywiscie (7)

    sami umielibyscie zrobic to lepiej na pewno

    nie znam sie na kolei, ale to chyba logiczne ze nie mozna tak po prostu sobie podczepic stacji dalekobieznej do istniejacego torowiska :/ poza tym wszyscy by wtedy narzekali, ze pociagi dalekobiezne nie kursuja wedlug rozkladu z powodu prac remontowych

    jaki jest niby problem w tym, zeby sie przesiadac w gdansku glownym na pociagi do pruszcza i tczewa?

    • 19 66

    • no jest problem

      jest problem bo nie ma z czego się przesiadać ośle! skm-ki kursują co 15min z gdyni do gdańska a do czego się przesiądziesz w stronę pruszcza? baran jeden

      skm-ka musi chodzić conajminiej do pruszcza a najlepiej do tczewa

      • 0 0

    • (1)

      Aha czyli jazda w przeciwnym kierunku niż się chce czyli ze Śródmieścia SKM-ką jeżdżącą rzadko do Głównego a potem przesiadanie się też na SKM-kę jeżdżącą jeszcze rzadziej do Tczewa to nie problem? Gratuluję bezproblemowego i światłego podejścia do życia. Nie znajdujesz problemów tam gdzie własnie są. Do tego te tory dalekobieżne są właśnie teraz przebudowywane więc w niczym nie powiększyłoby to utrudnień. utrudnienia będą później jak będzie sie to robić na raz już przebudowanych torach. Ale wiadomo po co robić raz jak można dwa razy i skasować za robotę też dwa razy.

      • 16 4

      • Nie mówię, że to nie problem, mówię że nie rozumiem ROZMIARU twojego narzekania w tej sprawie. Też mi WIELKI problem podjechać niecałe dwie minuty w przeciwnym kierunku i spędzić potem pół minuty na przesiadkę. No błagam.

        A fakt, że tory dalekobieżne są obecnie przebudowywane NIE ZNACZY, że można pod nie łatwo podpiąć nową stację SKMki. Wręcz przeciwnie, doszło by pewnie do całkowitego paraliżu prac jakby miała tam wejść kolejna ekipa i coś grzebać.

        Na całym świecie są stacje takie jak ta planowana w Śródmieściu, np. żeby dojechać do High Street Kensington w Londynie trzeba się przesiąść w Earl's Court mimo, że to nadal ta sama District Line.

        • 0 3

    • tylko ze my, trolle internetowe
      nie trzepiemy takiej nieprzytomnej kasy
      za to że wymyślanie, nadzór, zatwierdzanie itp zatwardzenie

      my jesteśmy za to bezustannie DOJENI z kasy dla tych nieudaczników co te kasę trzepią

      • 1 0

    • Czy Niemcy mają takie problemy?

      • 7 2

    • a czy na kolei jest ktoś, kto zna sie na kolei?

      • 12 0

    • Wszystko jest trudne i skomplikowane, gdy mózg szwankuje.

      • 9 3

  • Mój Boże, (6)

    czy to taki problem pociągnąć 200 metrów torów, żeby linia SKM łączyła się z torami dalekobieżnymi za przystankiem Śródkieście? Wytłumaczcie mi to, bo chyba jestem po prostu za głupi.

    • 131 9

    • Tak to problem...

      Zabrakło koordynacji projektów. Widocznie jak projektowano przebudowę ukladow torowych pkp w 2002 roku, to skm jeszcze nie analizowala takiej koncepcji. Skoro analiza była tak dawno, do niej dostosowywano projekt i ten projekt realizowano z unijnym wsparciem do końca 2014 roku. Odbiory zgodności realizacji z koncepcja potrwają jeszcze pewnie do końca tego roku, a unijne wsparcie może być od tego czasu przez 5 lat cofnięte, jeżeli naruszy się wstepna koncepcje. Także owszem niby tylko tory (i rozjazdy) to niewielki problem, ale konieczność oddania funduszy unijnych to już większy problem./

      • 0 0

    • (3)

      dla mnie też nie problem zintegrować tory i rozkłady z nowym peronem i skoro i tak pociąg jedzie po torach PKP spółki xxx to jak na 5 min wjedzie na tory i peron PKP SKM to chyba się nic nie stanie wielkiego ? Ale jak już ktoś tu wspomniał polityka i rozumowanie zarządzających PKP spółek wszelkiej maści jest nie do ogarnięcia... swoją drogą Dr. Prezydent ;) powinien się ogarnąć i zabrać głos w tej sprawie...

      • 19 0

      • tory dalekobieżne nie mogą być tak łatwo połączone z torami SKM (2)

        pamiętaj że tam jest tworzona magistrala kolejowa i tacy łosie jak ty będą potem się żalić w komentarzach że SKMki przez swoją małą prędkość blokują pociągi dalekobieżne.

        • 5 10

        • a to nie miała być SZYBKA kolej miejska? (1)

          a może cała idea przystanku Gd Śrdm jest od początku poroniona?

          • 10 1

          • jest dobra i potrzebna

            Uważam to za błąd, że nie będzie połączenia, ale póki częstotliwość kursowania pociągów na południe jest tak niewielka, nie ma co uznawać tego za najgorsze wydarzenie roku.

            Choć uważam, że zrobiono głupotę nie łącząc tych linii.

            • 3 1

    • @ X

      jeśli chodzi o politykę s-ki skm to faktycznie jesteś za głupi, by ją zrozumieć . no, ale nie jesteś sam.

      • 41 3

  • Idiota, który wymyślił tak bezgranicznie idiotyczne i głupie rozwiązanie powinien być

    uwieczniony na specjalnej tablicy np na peronie Gdańsk Śródmieście o przykładowej treści: "pt Imię i Nazwisko", zamieszały w Gdańsku od dnia "data" do dnia "data" przy ul "podać ulicę" nr"nr domu i mieszkania",, decyzją "podać decyzję" spowodował, że niniejsza stacja jest stacją końcową.
    Takie tablice (najlepiej granitowe, głęboko grawerowane) powinny stanąć na wszystkich pomnikach głupoty, których w Gdańsku nie brakuje.

    • 0 0

  • u

    w gdyni też chcieli taki przystanek zrobić

    • 0 0

  • Jaki znowu Gdańsk "Południowy"?

    Widać że ktoś sie fascynauję magią słowa "południowy", mamy obwdnicę południową, Orunia Łostowice i Ujeścisko to teraz Gdańsk Południe, Wezeł w Straszynie nazywa sie Gdańsk Południe, a nowa stacja w Starych Szkotach ma sie nazywać Gdańsk Południowy. Halo, Halo te miajesca maja swoje historyczne nazwy, które wszyscy znają, wiec skończie z tym "Południem" bo sie niedobrze robi

    • 0 0

  • (8)

    Zwykła polska beznadzieja ...

    • 162 31

    • (2)

      No niestety racja :(

      • 10 2

      • (1)

        Coz, trodnosc ma swoje podloze w historii i uksztaltowaniu terenow Trojmiasta.
        Kiedys nie przewidywano gwiezdzistego rozchodzenia sie linii nie mowiac o wielopoziomowym ukladzie. Ale tez z tych samych powodow paryskie metro jest podziemna koleja. W Gdansku pewno byloby trodno ze wzgledu na wode i zabytki.

        • 2 1

        • obydwa zabytki i obydwa cieki wodne

          kudy tam do nas Berlinowi, czy innemu Lądkowi
          czy tam Warszawie

          • 1 1

    • Pruszczanie nabijają kasę SKM

      Przecież codziennie wielu z nas, ludzi z Pruszcza jedzie do Gdańska - do szkoły, na uczelnię, do pracy. Przecież my pasażerowie z Pruszcza to istotny i smaczny ;) kawałek tortu. Co to za innowacyjna inwestycja, która nie obejmuje i nie korzysta z potencjału - choćby w postaci biletów kupowanych przez podróżujących z Pruszcza i dzielnic południowych? Pff... słabo.

      • 16 1

    • Pytanie (3)

      Czy to oznacza, że jadąc np. z przystanku Gdańsk Wrzeszcz do przystanku Gdańsk Śródmieście, musiałbym się przesiadać na kolejną skmkę w Gdańsku Głównym...?

      W takim wypadku, mając z 5-7 min. do najbliższej kolejki lepiej przejść się tam pieszo. Na to samo wyjdzie...

      • 2 10

      • (2)

        dojedziesz bezpośrednio kursem który nie będzie kierowany do pruszcza czy tczewa

        • 4 0

        • to w zasadzie dokąd ten pociąg dojedzie? (1)

          jak wróci, i jak bardzo się to 'opłaci' dla jednego przystaneczku?

          • 2 3

          • no zakładam iż stacją końcową i początkową przestanie byc główny; a jak to się opłaci to dowiemy się po cenie biletu

            • 6 0

  • precz z pryszczem (1)

    Nie nawidze pryszcza. Zwasze mialem ich pelno i musialem wyciskac

    • 0 12

    • widać, że i mózg też wycisnąłeś bo myślałeś, że to taki duży syf.

      • 0 0

  • Wizualizacja zrobiona oczami i umiejętnościami dzieciaka bawiącego się komputrem - w ogóle nie czytelna!

    • 1 0

  • Stacja końcowa- Centrum Handlowe Radunia.

    • 1 0

  • SKM od jakiegoś czasu i tak nie dojeżdża nawet do Pruszcza (3)

    Witać, przyjęli założenie, że ten stan należy utrzymywać permanentnie. Zresztą, wcześniej i tak te SKM-ki jeździły puste, bo ludzie jakoś woleli jeżdżące kilka razy częściej PR.

    • 4 2

    • (1)

      Nie dojeżdża, bo tory jak i dworzec w Pruszczu są w remoncie, od grudnia zaczną dojeżdżać.

      • 1 0

      • autobusami komuny zastepczej

        • 0 0

    • PR tym bardziej nie zatrzyma się w Gd Sródmieście.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane