• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z SKM Śródmieście nie dojedziemy do Pruszcza i Tczewa

Krzysztof Koprowski
10 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Budowa przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.


Nowa stacja SKM Śródmieście, choć powstaje w centrum Gdańska zobacz na mapie Gdańska i ma rozładować tłok na dworcu głównym PKP, nie będzie służyła pasażerom wszystkich skm-ek. Nie wjadą tu pociągi jadące z i do Pruszcza Gdańskiego czy Tczewa.



Czy pociągi SKM do Pruszcza Gdańskiego powinny zatrzymywać się na przystanku Gdańsk Śródmieście?

Szybka Kolej Miejska na odcinku Gdańsk Główny - Rumia posiada własne torowisko i to po nim głównie jeżdżą jej pociągi. Istnieją jednak połączenia dalsze, i wówczas składy SKM jeżdżą po torach dalekobieżnych. Pociągi wjeżdżają na nie w Rumi i w Gdańsku Głównym.

Tak też dzieje się w przypadku pociągów SKM, które kursują na południe od dworca głównego w Gdańsku. Wprawdzie w obecnym rozkładzie nie ma takich połączeń, ale od grudnia wrócą pociągi do Pruszcza Gdańskiego.

- Czy to faktycznie prawda, że po wybudowaniu przystanku Gdańsk Śródmieście pociągi jadące z/do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa nie będą mogły zatrzymywać się na tym przystanku, bo nie będzie przy nim odpowiednich torów? - pyta zaniepokojony czytelnik Trojmiasto.pl.

Tak, to prawda. Szybka Kolej Miejska połączy swoje tory biegnące do stacji SKM Śródmieście z torami dalekobieżnymi, ale dopiero w przyszłości. Zanim do tego dojdzie, stacja SKM Śródmieście będzie na swego rodzaju "ślepym torze", nie połączonym z torami prowadzącymi do Pruszcza, Tczewa i dalej na południe kraju. Dlatego pociągi w tym kierunku będą wyruszały z dworca Gdańsk Główny i nie zatrzymają się na stacji SKM Śródmieście.

- Taki układ połączeń torowych był planowany od początku przystąpienia do tej inwestycji. Wpięcie w tory PKP Polskich Linii Kolejowych [czyli dalekobieżne - dop. red.] byłoby możliwe na kolejnej najbliższej stacji PKP PLK, gdyby doszło do dalszego przedłużenia linii SKM do stacji Gdańsk Południowy. Takie rozwiązania są przewidziane w miejskiej koncepcji budowy węzła integracyjnego Most Czerwony - tłumaczy Marcin Głuszek,

Faktycznie, miejscy planiści co jakiś czas przypominają o Moście Czerwonym, który ma być zlokalizowany w pobliżu stacji Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Jednak budowa tego kontrowersyjnego dla wielu węzła komunikacyjnego to melodia bardzo odległej przyszłości. Dziś nie wpisano go do żadnych planów inwestycyjnych miasta i nie zarezerwowano na jego budowę żadnych pieniędzy. A pieniędzy wymaga on sporych: plany przewidują tu budowę peronów dla SKM i kolei regionalnej, ale również doprowadzenie w ten rejon tramwaju wzdłuż ul. Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej, a także rozbudowę układu drogowego tzw. dzielnic południowych.

Czytaj także: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat.

Czytaj także: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Umowa na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście została podpisana 31 lipca br. Wykonawcą wyłonionym w przetargu zostało konsorcjum firm: Rajbud i Dekpol.

Koszt inwestycji obejmującej przedłużenie trasy SKM, przebudowę peronu na dworcu głównym oraz budowę nowego przystanku wyniesie ok. 66,7 mln zł.

Wcześniej z powodu rażąco niskiej ceny ofertowej na ten projekt(61 mln zł) odrzucono propozycję spółki Balzoa.

Nowa odcinek miejskiej kolei gotowy ma być w ciągu 70 tygodni od momentu podpisania umowy.

Miejsca

Opinie (137) 4 zablokowane

  • To jak chcą rozładować korki od strony Pruszcza? (1)

    To jak chcą rozładować korki od strony Pruszcza?

    • 3 1

    • od strony Pruszcza

      • 0 0

  • A może lepiej wybudujmy stację, do której nie dojedzie żaden pociąg?

    Ogłosimy "przetarg", firma znajomego wygra. On oczywiście odpali "co nieco" za nagranie fuchy. A no i jeszcze premia wpadnie za opracowanie nowatorskiego rozwiązania urbanistycznego + 13stka.
    Przecież pieniądze publiczne, to pieniądze niczyje. Tylko brać.

    Socjaliści w przebraniu kapitalistów wykańczają ten kraj :(

    • 7 1

  • Te rybie głowy są całkowicie bezmyślne (2)

    SKM nadaje się do mocnego przewietrzenia.

    • 97 13

    • bezmyslne bylo budowanie skm srodmiescie zamiast Węzła Czerwony Most

      • 2 1

    • po prawdzie to nie jest wina SKM

      PLK miała możliwość zbudowania docelowego układu torowego w obrębie Czerwonego Mostu, oczywiście tego nie zrobiono. Chociaż układ węzła nie podoba mi się ani trochę - jest możliwość zbudowania węzła piętrowego i należałoby z tej możliwości skorzystać. Trochę kasy na beton ale ile terenu można oszczędzić. No i jeszcze debilny parking między przystankami a CH - nie można zbudować POD?

      • 5 0

  • Ja pie.....lę, To tylko w polsce (celowo)
    Gratuluje pomysłodawcy, oby żyło muśie radośnie i dostatnie :-(((

    • 3 0

  • Rozwoj i tak idzie w strone Wejherowa wiec Pruszcz nie jest istotny !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (5)

    SKM musi polozyc drugi tor do Wejherowa bo tam jest kierunek rozwoju a nie w strone Pruszcza . Co jest w Pruszczu ? pola i laki wiec PKS moze was dowozic i w czym problem

    • 4 27

    • (2)

      Czyste, przyjemne, spokojne i kulturalne miasto. Dobrze skomunikowane, duzo mieszkan, centrum, faktoria... No ale przeciez patologia z Orunii, Nowego Portu, Stogów itd lepsza :D

      • 11 2

      • no tak.... (1)

        Pelno wiesniakow dookola wiec czujesz sie swojsko -doslownie bo wali pewnie lajnem

        • 0 8

        • zabawne jak pięknie wpisałeś się w jego komentarz

          • 3 0

    • radziłbym jednak od czasu do czasu ruszyć się z domu

      • 1 0

    • napoleon tu bywal

      droga wyjazdowa w polske jak ci przetne tory to stolec a nie kontener wywieziesz a jak chcesz to moze byc odcieta autostrada na lodz gdzie wiozo towary z polszy w swiat gamoniu

      • 2 0

  • Gdańsk Sródmieście chyba po to powstanie aby dać zarobek firmom budowlanym

    i wygodny dojazd pracowników budżetówki do ich miejsc pracy.
    Innego powodu nie widzę.
    Znak - ślepa jezdnia.

    • 4 0

  • Coraz bardziej się utweirdzam

    w przekonaniu, że to bezsensowna inwestycja.

    • 4 0

  • Pruszcz a niebawem Tczew to niemal dzielnice Gdańska... (3)

    Należy je uwzględniać priorytetowo.

    • 19 5

    • Tczew to może przesada, ale Pruszcz Gdański od zawsze należał do aglomeracji Gdańskiej ciemniaku. (1)

      • 12 1

      • 100 proc prawda 70 procent Pszczółek w Gdańsku pracuje

        • 1 2

    • pa ram pam pam

      bo co sensownego można odpowiedzieć na takie głupoty :)

      • 4 6

  • Proste rozwiązanie - skomunikować Orunię Górną ze stacją PKP Gdańsk - Orunia

    Po co ludzie mają stać w korkach do Gdańska Głównego, skoro można by było zorganizować do istniejącej stacji Gdańsk Orunia często kursującą komunikację z "górnego tarasu"?
    Rozwiązanie banalnie proste, tylko jedną małą pętlę autobusową trzeba zrobić przy ulicy Dworcowej (miejsce jest).
    Stacja by była wykorzystana, akurat teraz trwa jej remont i można jechać w obie strony - do Gdyni i Tczewa, co komu potrzeba. I może w końcu rentowne by były te SKM-ki "Pruszczańskie" i mogłoby ich być więcej.

    • 7 1

  • Należy podnieść rangę Kociewia i nie tylko Kociewia (1)

    Lansowanie na siłę Kaszub nie jest dobre. Dla nikogo.

    • 10 1

    • ranga...

      Dobre....ranga kociewia konczy sie na wysokosci deski klozetowej!!!!

      • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane