• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z kamerą w centrum dowodzenia SKM

Arnold Szymczewski
1 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Z kamerą w gdyńskim centrum monitoringu wizyjnego

Blisko 40 mln pasażerów rocznie korzysta z Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Zastanawialiście się kiedyś, jak funkcjonuje trójmiejskie centrum SKM? Fakt, pociągi czasami się spóźniają, ale wielu ludzi dba o to, aby każdy z nich przyjechał sprawny, czysty i punktualny.



Hala napraw to miejsce, w którym są naprawiane wszystkie usterki pociągów. Hala napraw to miejsce, w którym są naprawiane wszystkie usterki pociągów.

Hala napraw i rewizji

Pomimo wielu lat pracy, nadal spełnia swoją funkcję w 100 proc. To tutaj każdego dnia dochodzi do różnego rodzaju napraw pociągów. Wewnątrz są trzy elektryczne tory, na których dokonywane są przeglądy oraz drobne naprawy (o symbolach P1 i P2). Wewnątrz budynku znajduje się jeszcze jeden - czwarty tor bez "sieci", na którym dokonuje się napraw P3 i P4. Jednostka na tym torze odstawiona jest zazwyczaj na kilka miesięcy, a naprawy obejmują m.in. wymianę wózków napędowych, drzwi, okien i siedzisk.

Myjnia

W centrum SKM są dwa takie obiekty. Pierwszy to myjnia automatyczna, czyli prawie taka sama, jaką znamy ze stacji paliw. To tutaj co trzy dni pociąg myty jest z zewnątrz. Natomiast w kolejnym miejscu odbywa się codzienne sprzątanie składu. Dzięki takim zabiegom, nasze SKM-ki przyjeżdżają czyste.

GCA, czyli nastawnia

A dokładniej nastawnia dysponująca i wykonawcza. Niewielki budynek, który wygląda niczym wieża kontroli lotów. Dwie osoby, które pracują w GCA, odpowiedzialne są za obserwację nadjeżdżających pociągów oraz prowadzenie ruchu na różnych torach. W budynku GCA zmienia się również trasy pociągów, które przyjeżdżają na przegląd oraz mycie.

Z tego miejsca dyspozytor dogląda całokształtu pracy SKM. Odpowiada m.in. za prowadzenie całego ruchu oraz za nadzór nad nim. Z tego miejsca dyspozytor dogląda całokształtu pracy SKM. Odpowiada m.in. za prowadzenie całego ruchu oraz za nadzór nad nim.

Dyspozytura przedsiębiorstwa czyli centrum zarządzania

W biurze Andrzeja Kwiatkowskiego jest kilka monitorów, na których wyświetlana jest na bieżąco trasa od Wejherowa do Gdańska. Dzięki temu można prowadzić obserwację i w realnym czasie rozwiązywać problemy.

- Jestem odpowiedzialny za całokształt pracy SKM, za prowadzenie całego ruchu oraz za nadzór nad nim. Zbieram dane i informacje dotyczące pociągów kursujących na linii SKM i staram się rozwiązywać wszystkie problemy, związane z utrudnieniami na trasie - mówi Andrzej Kwiatkowski, dyspozytor liniowy do spraw przewozów.
Florian Kos jest odpowiedzialny za wszystkie tory kierujące pociągi do centrum SKM. Florian Kos jest odpowiedzialny za wszystkie tory kierujące pociągi do centrum SKM.

Dyspozytura eksploatacji

To z tego miejsca starszy dyspozytor Florian dogląda obiegu składów w centrum SKM.

W pomieszczeniu, z którego dowodzi pan Florian, jest duża tablica, która pełni podobną funkcję, do tej, jaką dysponuje Tunel pod Martwą Wisłą.

- Tablica przedstawia całą naszą pracę, związaną z ruchem pociągów. Można powiedzieć, że jest idealna w swojej prostocie. Mamy na niej rozpisany każdy tor oraz każdą jednostkę, dzięki czemu z poziomu tej tablicy możemy zarządzać całym ruchem w centrum SKM, tzn. wprowadzać i wyprowadzać pociągi na trasę - tłumaczy Florian Kos.
Dziennie Szybka Kolej Miejska przewozi około 106 tys. pasażerów, 50 pociągami, pokonując przy tym dystans 17 tys. kilometrów.

Historia kolei miejskiej w Trójmieście sięga początku lat 50., kiedy to 4 marca 1951 roku uruchomiono pierwszy pociąg elektryczny z Gdańska Głównego do Gdańska Nowego Portu. W następnych latach kontynuowano budowę nowej, wydzielonej trasy kolejowej z Gdańska Głównego do Gdyni.

Ruch pociągów elektrycznych na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia otwarto 15 stycznia 1956 roku, a w dniu 31 grudnia 1957 r. po raz pierwszy pociąg zawitał do Wejherowa, obejmując tym samym - wraz z Rumia i Redą - Małe Trójmiasto Kaszubskie.

Opinie (63) 2 zablokowane

  • (1)

    Normalnie jak filmu Bitwa o Midway hahaha. Co za skansen.

    • 9 9

    • Nie skansen cieciu

      W wieży kontroli lotów jest podobnie

      • 4 2

  • Tyle. Elektroniki

    A luje i tak palą w ostatnich przedziałach

    • 7 2

  • A gdzie podpis artykuł sponsorowany?

    • 8 2

  • a organista?

    Nie bylo wypowiedzi organisty,lidera wartosci i specjalisty od nieudanych rozkladow jazdy.

    • 7 0

  • a co z peronami w Gdyni ?

    Własnie pamiętają te wspomniane w artykule lata 50. Wstyd, bo ze znajomymi odwiedzającymi nasze piękne miasto muszę omijać SKM - pokazywać piękne trolejbusy, gazo-busy, hybrydy. Fakt czasami przystanki też nie wyglądają najlepiej i w tym względzie miasto powinno popracować nad estetyzacją.

    • 7 2

  • ani

    szybka ani miejska tylko wolna i podmiejska

    • 20 1

  • (2)

    Fajna ta tablica jak z dawnych lat) Ale pewnie wkrótce wymienią na elektroniczną...ciekawy zawód a i zapewne duża odpowiedzialność.

    A więc mamy Nowy Rok,niektórzy jeszcze śpią,ja jak zwykle fotel,bambosze,rum i skoki)Może w końcu Żyła nie będzie robił garbika i wygra)

    • 27 3

    • taa. na elektronicza;)

      A co przy awarii miejscowej pradu?

      • 3 1

    • stoch na drugim

      • 1 0

  • nowy tabor pilnie potrzebny (2)

    Sprawny, czysty i punktualny - OK, ale więcej nowych wagonów z większa ilością drzwi (do znudzenia można to pisać) tak, żeby przyspieszyć wymianę pasażerów i finalnie nawet skrócić czas przejazdu.
    No i prawdziwy bilet metropolitalny.

    • 93 3

    • a moze tak ogolny bilet krajowy

      wazny w calym kraju.

      • 4 0

    • rozwiazac, sprzedac i po klopocie

      w ten sposob juz rozwiazalismy prob nierentownych kin w trojmiescie. czas na skm.

      • 2 10

  • (1)

    Szkoda tylko, że od grudnia wycięli najbardziej obciążone kursy w godzinach największego szczytu komunikacyjnego na trasie do Wejherowa.

    • 47 0

    • bo nie musza liczyc sie ze zdaniem pasazerow

      rozwiazac te spolke .

      • 8 0

  • nie 80 mln tylko to sa ci sami ludzie liczeni po 1000 razy. kto pisze te teksty?

    "40 mln pasażerów rocznie "

    tylu to nawet w calej Polsce nie ma ludzi. jezdzi gora 8 tys. I to liczac sezon letni.

    • 5 20

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane