Fakty i opinie

Z targów prosto na tory. Gdańsk przetestuje nowy tramwaj

Najnowszy artukuł na ten temat Niemal 31 mln zł za naprawę 10 tramwajów Pesa

Już w przyszłym tygodniu pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej będą mogli przetestować najnowszy tramwaj wielkopolskiego Modertransu. Pojazd, prezentowany obecnie na targach Trako, będzie kursował na linii 9. Inny tramwaj, także prezentowany na targach, w drodze do Gdańska został zatrzymany za... przekroczenie maksymalnej wagi transportu.



Jak podoba ci się wygląd tramwaju Moderus Gamma?

rewelacyjny, chętnie obejrzę go podczas testów 82%
przeciętnie, nie wyróżnia się na tle innych tramwajów 10%
słabo, są ładniejsze tramwaje 8%
zakończona Łącznie głosów: 1705
Moderus Gamma - tak nazywa się najnowsze dziecko wielkopolskiego Modertransu, znanego w Gdańsku głównie z modernizacji niemieckich wagonów typu N8C. Pojazd jest całkowicie niskopodłogowy, klimatyzowany i wyposażony w monitoring, gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, a nawet możliwość wypełnienia elektronicznej ankiety.

Pewną ciekawostką dla gdańszczan będą poznańskie kasowniki, przystosowane do obsługi elektronicznej portmonetki w systemie PEKA, o którym niedawno pisaliśmy przy okazji porównania cen biletów w największych miastach. Obok nich zainstalowano również tradycyjne kasowniki do papierowych biletów.

Prezentowana na targach Trako Gamma to pojazd prototypowy, który dotychczas kursował na poznańskich torach. Tamtejsze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zdecydowało się bowiem na dostawę aż 50 pojazdów tego typu od Modertransu, który jest spółką-córką MPK, powołaną pierwotnie do remontów autobusów miejskich.

Wkrótce o zaletach (i wadach) Gammy przekonać się będą mogli również pasażerowie gdańskich tramwajów. Pojazd w pierwszym tygodniu października zostanie skierowany na okres kilku tygodni do liniowej eksploatacji - przypuszczalnie na linii 9, łączącej Strzyżę zobacz na mapie GdańskaPrzeróbką zobacz na mapie Gdańska przez Wrzeszcz - Zwycięstwa - Dworzec Główny.

- Korzystając z okazji, że tramwaj znajduje się już w Gdańsku, chcemy go przetestować w ruchu liniowym. Wprawdzie w ostatnim przetargu wygrała Pesa, ale warto poznać także produkt konkurencyjnej firmy [Modertrans nie składał ofert w gdańskim przetargu - dop. red.]. Jesteśmy bardzo ciekawi opinii pasażerów - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Tramwaj produkcji konsorcjum Stadler-Solaris przeznaczony dla Lipska.
Tramwaj produkcji konsorcjum Stadler-Solaris przeznaczony dla Lipska. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Oprócz Gammy, na targach Trako prezentowany jest również tramwaj Tramino XL produkcji Solarisa (w konsorcjum ze Stadlerem), wywodzącego się także z Wielkopolski. Został on zbudowany z myślą o dostawach do niemieckiego Lipska, który zamówił łącznie 41 pojazdów tego typu.

Jego dostawa na targi Trako na lawecie nie obyła się bez przeszkód. Podczas kontroli prowadzonej przez Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego z Bydgoszczy okazało się, że transport o masie całkowitej zadeklarowanej do 70 ton, ważył w rzeczywistości 116 ton, co zakończyło się dla przewoźnika wszczęciem postępowania administracyjnego.

Obecnie nie planuje się testów Tramino na gdańskich torach, choć konsorcjum Stadler-Solaris jeszcze kilka miesięcy temu było zainteresowane produkcją tramwajów dla Gdańska.

Targi Trako to jednak nie tylko wystawa taboru tramwajowego. Oprócz nich na terenie ogólnodostępnym przy Amber Expo zobacz na mapie Gdańska znajdziemy m.in. przegubowy trolejbus z dodatkowym napędem wodorowym, dzięki czemu może pokonać nawet 100 kilometrów bez potrzeby podłączania pojazdu do napowietrznej sieci zasilającej.

Ponadto na torach kolejowych zobacz na mapie Gdańska przyległych do terenów targowych można zobaczyć pociągi, lokomotywy oraz pojazdy serwisowe - w tym polskich producentów: Newagu, Pesy czy poznańskich zakładów Hipolita Cegielskiego.

Na targach obecnych jest ok. 700 wystawców z 25 krajów. Nz. fragment hali A.
Na targach obecnych jest ok. 700 wystawców z 25 krajów. Nz. fragment hali A. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Targi Trako to również bogata ekspozycja producentów branży transportu szynowego wewnątrz budynku Amber Expo oraz w trzech tymczasowych namiotach tuż obok. Wystawom towarzyszą konferencje, debaty i prezentacje. Jedna z nich dotyczyła przyszłości informacji pasażerskiej, która już wkrótce może pojawić się w nowej odsłonie z wykorzystaniem szyb.

- Myślą przewodnią naszego rozwiązania jest, by eliminować bardzo ciężkie i kosztowne obudowy dla monitorów i połączyć informację pasażerską z szybami - mówi Werner Malcherek, prezes zarządu firmy Annax.
Wprowadzenie informacji pasażerskiej wewnątrz szyb nie tylko uwolni cenną przestrzeń wewnątrz pojazdu, ale pozwoli na prezentowanie informacji bliżej pasażera. Przykładowo, gdy tramwaj dojeżdża do stacji, na szybie może być wyświetlony komunikat z jej nazwą, zaś podczas postoju - na zewnątrz - numer wagonu.

Wykorzystanie szyby w pociągu na potrzeby informacji pasażerskiej.
Wykorzystanie szyby w pociągu na potrzeby informacji pasażerskiej. mat. Anna/fot. Koprowski
W podobny sposób można wykorzystać ścianki w obrębie wejść do pojazdu czy szybę w drzwiach kabiny prowadzącego pojazd. Taka szyba-wyświetlacz może znaleźć również zastosowanie na przystankach komunikacji miejskiej i zastąpić papierowy rozkład jazdy.

- Dodatkowo nasze rozwiązanie może posłużyć do regulacji ilości wpadającego światła do wnętrza pojazdu, np. samolotu - uzupełnia Malcherek.
Co ciekawe, podobną technologię, jak niemiecka firma obecna na targach Trako planuje wdrożyć również nasz lokalny producent okien - przedsiębiorstwo Drutex z Bytowa. Inteligentne okno mogłoby zastąpić np. telewizor lub wzbogacić o treści multimedialne witrynę sklepową.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Opinie (205) 6 zablokowanych

  • 46 ton za dużo na pace miał przewoźnik, który przywiózł go do Gdańska. (14)

    Ale się opłaciło :)
    Najważniejsze że jest :)
    Piękny...

    • 63 16

    • z czego to zrobione że tyle waży?! skorupa z ołowiu? przcież teraz chiński plastik się wszędzie stosuje (3)

      chyba że charakter plastiku się zmienił...
      nie zauważyć 46ton? albo świadomie albo młodzi inżynierowie nie potrafią liczydeł ogarnąć

      • 4 11

      • Ten tramwaj jest lekki, inne ważą dwa razy tyle

        • 11 1

      • Będzie się nazywał Mengele? (1)

        • 3 11

        • nie, lech aviator I

          • 5 4

    • kierowca

      Ok, ładny, a krzesełka twarde jak w 105-tce i za niskie, Gama już wygodniejsze nie wiem czemu te krzesełka takie dziecinne jak dla Chińczyka???

      • 3 7

    • poszukałem w sieci wagę moderus gamma

      to jest jakieś 46 ton plus laweta to może być zadeklarowane 70t. Więc jakie wagi ma ITD skoro im wyszło ponad 110 ton? Pewnie ładnie walą kierowców po kieszeniach.

      • 6 3

    • poszukałem w sieci wagę moderus gamma (3)

      to jest 46 ton . Plus laweta to pewnie coś koło tego zadeklarowanego. Jakie wagi ma ITD ze im wyszło ponad 110 ton? Ilu kierowców już zapłaciło karę za takie super ważenie?

      • 2 3

      • (1)

        Ta "laweta" może ważyć spokojnie 50-60 ton

        • 3 1

        • Dodatkowo ciągnik z pewnie 20 tonowym balastem

          • 3 0

      • ITD miało uwagi do transportu stadlera-solarisa, anie moderusa, trzeba czytać ze zrozumieniem.

        • 2 0

    • gdyby (1)

      gdyby pisano rawde ile ludzi zginelo pod tramwajem to calkowicie zakazano tego transportu

      • 1 10

      • Zginęło tyle samo ludzi

        co bezmyślnie wlazło pod tramwaj. Tramwaje nie polują na ludzi.

        • 6 1

    • Podoba mi się. Taki Darth Vader!

      • 1 0

    • Ludzie!

      czytajcie ze zrozumieniem!

      To nie o Gammę chodzi, ale o Tramino od Stadlera/Solarisa!

      • 0 0

  • Łał (3)

    Wow jaka maszyna Ciekawe jak jakość i czy Psuje się jak inne współczesne maszyny Nie ma to jak stary poczciwy Konstal

    • 44 18

    • Wow taki to pewnie ze 200/h pojedzie.

      • 2 1

    • niech sie pesa UCZY

      jak mają wyglądać tramwaje. My Gdańszczanie nie możemy jeździć jakimiś złomami.

      • 6 3

    • Wiekszość awarii to przeważnie złombole N8C.
      Info potwierdzone

      • 2 0

  • Budyn tez z zewnatrz ładny i gładki (12)

    A co sie później okazalo...

    • 89 75

    • (5)

      A, kurdupel paskudny z każdej strony....

      • 37 17

      • ale ,,kurdupel" za to uczciwy (4)

        • 15 25

        • w willi zabranej patriocie i oddanej w prezencie za donosy do ubecji

          • 25 9

        • tak uczciwy, że znajomy rodziców (komuch z PZPR, kurator oświaty) musiał mu załatwić promocję do klasy maturalnej (2)

          bo nie zdał z: polskiego, angielskiego i przysposobienia obronnego.

          Wtedy też przeniósł się do innego liceum. Opisane w książce Alfabet braci Kaczyńskich, gdzie sam o tym mówi.

          Ojciec AKowiec, po wojnie dostaje willę na Żoliborzu, posadę na politechnice, a dzieci grają w reżimowych filmach. Super. Ewidentnie od zawsze w opozycji.

          Przypomnijcie mi proszę na jak długo internowano go w stanie wojennym?

          • 12 5

          • 13 grudnia spałem do południa.... :)

            • 5 0

          • może tak trochę faktów i prawdy. Zazdrość i twoja zawiść to takie bolszewickie.

            przyjazd z kurnej chaty za Buga odbił ci się na psychice?

            • 0 0

    • Ze ma chłopak jaj i potrafi walczyć z pisobolszewią (1)

      Takich ludzi nam trzeba a nie jakiś ryśków ciepłych

      • 12 15

      • pisobolszewia mlaska chrum chrum przy korytku a rezerwowe świnki kwiczą z tyłu...

        kwi kwi

        • 3 3

    • Głupi, głupszy, pisowiec (1)

      już cię cieć jaworski zatrudnił?

      • 17 8

      • cieć

        to w Brukseli Junckerowi kaftan POmaga założyć.

        • 1 3

    • Lepiej od Budynia pewnie wygląda mały ,stary chłopczyk ,guru Pisu mały zakompleksiony z jadem hitlerek (1)

      którego utemperował znawca od wizażu ,bo inaczej wrzeszczałby i walił w stół ,a tak stoi na skrzynkach i mniejszym rzuca jadem

      • 7 2

      • no i dyskusja o pięknych tramwajach zboczyła

        nam na Grodzką i Pawłowicz.

        • 0 0

  • W Poznaniu produkują tramwaje w miejskiej spółce powołanej do napraw taboru (6)

    W Bydgoszczy produkują pociągi i tramwaje na bazie ZNTK.
    W Gdańsku wywalono kilka fabryk i browar i na ich miejscu stoją galerie handlowe.

    • 228 12

    • ZNTKiM GDAŃSK (3)

      A słyszałeś o ZNTKiM Gdańsk na stogach ?

      • 11 13

      • tam naprawiają, niczego nie produkują i aż tak wielkiego przemiału tam nie ma

        faktycznie, wszystko co mogło wychodzić z Gdańska na świat zaorali, zamarzyły się biurowce i rozwalili nasz gdański/trójmiejski przemysł, na szczęście jeszcze coś tam zostało ale to też kwestia czasu
        za to chwalą się wzrostem w przeładunkach chińskiego przemysłu na dct..

        • 31 11

      • Lokomotywy

        O czym ty mówisz kiedyś ZNTK to był prosperujacym zakladem gdzie remontowane były jednostki elektryczne każde lokomotywy a teraz farba na EU 07 i to wszystko

        • 16 1

      • sprostowanie

        na Przeróbce nie na Stogach

        • 8 0

    • Ale mamy geniusza-

      budynia. I co lepsze ?

      • 16 7

    • I co z tego?

      Najlepiej prodkowac zlom, ktorego nikt nie chce

      • 0 4

  • Powinny być tramwaje dwupiętrowe. (11)

    Więcej miejsca i więcej ludzi wejdzie.

    • 40 28

    • bez kitu Janusz z Ciebie ;)

      • 11 5

    • Jedź do Balckpool (1)

      tam takie mają

      • 6 1

      • Gdzie??

        • 0 0

    • nie powinny byc 2 pietrowe,bo by sie przewracały na zakretach.... (1)

      • 7 4

      • Tramwaje nie piją

        • 7 1

    • wystarczy że pocięli wagony kolejowe dwupiętrowe, nie licz na takie tramwaje bo wraz z nimi cała

      infrastruktura musiałaby być zmieniona

      • 6 2

    • Jo tam by woloła trzypiętrowe z basenem na dachu i dżakuzi

      • 18 1

    • Z piwnicą?

      • 6 0

    • tylko jednopiętrowe

      ponieważ nie wszędzie się zmieszczą np. wiadukt kolejowy na Hallera

      • 3 0

    • Powinni zrobić prąd w torach jak w Ny (1)

      • 0 0

      • Kilku leszczy by się nauczyło nie chodzić na skróty

        przez tory...

        • 0 0

  • Szkoda, że u nas w Gdyni nic nue testują. (8)

    Nie mogę juz patrzeć na te stare autobusy.

    • 48 26

    • to zdejmij te gogle trola i wyjrzyj za okno

      a zobaczysz ulicę i tramwaj a może i więcej. Wszak to Nowe Ogrody

      • 7 11

    • (1)

      szkoda, że u nas w Gdańsku tylko testują a nie kupują nowe autobusy jak u was w Gdyni.

      • 11 12

      • Oczywiście ze kupują i to więcej niż w Gdyni

        • 6 3

    • (4)

      Gdynia kupi 55 autobusów, w tym 32 przegubowe oraz 30 trolejbusów

      Gdańsk testuje 1 tramwaj
      Więc mor.da bolkowy trollu.

      • 11 13

      • Gdańsk zamówił od PESY 15 tramwajów dwukierunkowych (1)

        Plus przewoźnik który od stycznia wejdzie na linie do Sopotu i Pruszcza też wejdzie z nowymi autobusami - Mercedesami (chyba Conecto). To też około 20 wozów co najmniej. Tak więc tego też trochę wejdzie nowego, spokojna głowa, kolego.

        • 5 1

        • Merc Cipolito Bo dancingi juz zawsze patrioci byli.

          • 0 1

      • W Gdańsku masz np nowe mercedesy citaro czyli coś o czym w Gdyni mogą tylko marzyć

        • 5 2

      • A Gdańsk więcej

        Gdańsk w 2018 roku będzie miał 85 nowych autobusów. 38 BP Tour, 47 GAiT.

        I nikt nie robi z tego wielkie halo jak w Gdyni.

        • 5 0

  • Znając zdolności GAIT i Lisickiego... (5)

    Ten tramwaj się zdąży 2 razy zepsuć w ciągu kilku tygodni. Zarządzanie pojazdami jest fatalne, a zamiast zatrudnić nowych mechaników, polepszyć warunki pracy tym którzy są (na ich miejscu uciekałbym z tego bagna), to Lisicki załatwia dla siebie i zarządu ubezpieczenie na wysoką kwotę. I to z naszych podatków!

    • 105 21

    • trzeba dbać przede wszystkim o kadrę zarządzajacą, a nikt nie zadba o nią tak dobrze jak ona sama

      Zresztą nie po to było się prawą ręką Budynia, żeby szukać potem normalnej i uczciwej pracy.
      To takie nasze gdańskie "misiewiczowanie"

      • 25 4

    • (1)

      Ciekawe, nagle Lisicki winny całemu złu i patologii w ZKM/ GAIT. A kto przez lata nic nie robił, olewał i wręcz działał na szkodę firmy? Kto od lat jest dyrektorem techniczym i ma rzeczywistą władzę nad taborem? Pan Lesio, i jego przyboczny Pan Jurek alias Siatka. Moze czas przyjrzeć się pracy działu technicznego i to na tramwajach i na autobusach. Sprawdzić co się kupuje, od kogo i za ile. Wyjdą ciekawe rzeczy zapewne. Nie wystarczy zmiana prezesa - zmienić trzeba 3/4 kadry zarządzającej, wywodzącej się jeszcze z WPK i tworzącej swego rodzaju układ często powiązany rodzinnie - tu tatus kierownik, syn w tym samym dziale itp..

      • 24 3

      • Tak, mentalność poprzedniej epoki widać gołym okiem. Łącznie z oklejaniem taśmą do paczek pęknięć. Zamawiają 28 siedzeń w długich pesach pewnie po to, żeby było mniej sprzątania. Gdańskie 105tki rozleciały się najszybciej w kraju.

        • 14 0

    • 2 razy zepsuć? kolego... wypadek pierwszego dnia

      nie licząc obcierki na zajezdni

      • 5 0

    • Lisicki

      Tego darczyńcę tak wysokich stawek czynszów miejskich lokali komunalnych dawno powinni z Gdańska deportować zaraz podrożeją bilety .

      • 0 0

  • (22)

    Podwójne siedzenia w tramwaju to chory pomysł.
    Znaczne ogranicza ilość miejsca i utrudnia wsiadanie/wysiadanie.
    Rozwiązanie dobre dla pociągów ale nie dla tramwaju, z duża rotacją pasażerów

    • 62 64

    • Chcesz to stój (11)

      Montowanie tylko 28 miejsc siedzących na 200 miejsc to jest właśnie chory pomysł. Tramwajem jedzie się czasami 30 minut i nie każdy ma ochotę stać. To, że jest duża rotacja pasażerów, to nie znaczy, że większość ludzi musi stać. Potem są opinie, że ktoś woli jechać samochodem, niż tramwajem, bo trzeba stać pół godziny.

      Widziałem ten tramwaj, jest o niebo lepszy od naszych pes, bo ma przy drzwiach dużo miejsc dla pasażerów stojących i pojedyncze siedzenia, a w głębi podwójne.

      W autobusach jest jakieś 30 miejsc na 100 pasażerów i nikomu nie przeszkadzają podwójne siedzenia. Jest dużo wygodniej.

      • 39 7

      • Mi przeszkadzają podwójne siedzenia w autobusach! (10)

        Przez nie, we wnętrzu jest ciasno co utrudnia wymianę pasażerów.

        Efekt jest taki, że z obawy o możliwość opuszczenia pojazdu czy też z lenistwa i niechęci przeciskania się, większość stoi tuż przy wejściu skutecznie blokując przejście.

        W głębi pojazdu często jest jeszcze sporo przestrzeni a czasem nawet wolne miejsca siedzące a przy wejściach ludzie są stłoczeni jak sardynki. To Ci odpowiada?

        Co Ci po tych miejscach siedzących skoro nie ma jak się do nich dostać?

        Do tego, zablokowane przez ludzi przejścia znacznie spowalniają wymianę pasażerów co zwiększa opóźnienia. Potem są opinie, że ktoś woli jechać samochodem bo komunikacja miejsca wiecznie się spóźnia, trzeba czekać na przesiadkę a pojazdy są zapchane, że nie da się wejść.

        Dla tego, tam gdzie potoki pasażerów są duże, większość MUSI stać.

        • 10 19

        • (1)

          spaźnia

          • 0 0

          • jestę polakię

            januszę z horom curkom z gdańska

            • 1 0

        • No ale jak ktos musi stać w KM 25 minut (3)

          to i tak wybierze auto

          • 6 3

          • jak ktoś podchodzi w taki sposób to zawsze wybierze auto (2)

            Przecież nigdy nie będzie tak, że każdy będzie miał zagwarantowane miejsce siedzące w komunikacji miejskiej.

            Dla zdrowego człowieka przestanie nawet tych 30 min nie powinno być problemem. Siedzenia powinny zajmować głownie osoby starsze, chore itp. ale niestety większość społeczeństwa nie patrzy dalej niż czubek własnego nosa.

            • 7 7

            • (1)

              To wytłumacz mi dlaczego Gdańsk zamawia tramwaje z 28 miejscami siedzącymi, inne miasta 60-70? Kraków ponad 100? Z Chełmu do centrum biurowego jedziesz blisko godzinę - po 8 h pracy, z torbą, fajnie byłoby choć na chwilę usiąść. przy 28 miejscach nie ma szans. Można dyskutować i się kłócić, ale fakty są faktami - sporo osób z tego powodu wybierze auto. Lepiej już posłuchać muzyki w korku niż stać trzymając się rury godzinę w jedną i godzinę w drugą. Gadanie że nikt nie ma zagwarantowanego miejsca siedzącego w KM, że zdrowa osoba może postać, że kolanka bolą itp jest pieprzeniem kotka za pomocą młotka - typowa polityka ciepłej wody. Pewnie ze można, pewnie że się dojedzie na miejsce. Ale dlaczego miasta EU czy nawet Polski dbają o KOMFORT takiego pasażera a Gdańsk zamawia tramwaje bez siedzeń? Po co kupujesz sobie w domu wannę z hydromasażem? ile czasu w niej spędzasz? Wygodny fotel - ile czasu na nim siedzisz? Auto z klimatyzacją - przecież i tak dojedzesz? W tramwaju niektórzy zmuszeni są spędzać po półtorej godziny dziennie. Mieszkańców trzeba ZACHĘCIĆ do przesiadki na komunikację miejską a nie zniechęcić. Możliwość poczytania książki, gazety jadąc wygodnym, CZĘSTO JEŻDŻĄCYM tramwajem, możliwość zostawienia auta na parkingu PR przy pętli, korzystny bilet. A nie loteria czy przyjedzie czy nie, rzadko kursujące przepełnione składy, zamiast książki wiszenie na rurze i wąchanie cudzych smrodów a taryfa w mieście taka, że gdybyś chciał przesiąść się na komunikację miejską jednocześnie jeżdżąc koleją, to byś zbankrutował.

              • 15 4

              • Czas skończyć z tym gdańskim jest jak jest, pojeździć i zobaczyć jak wygląda w innych miastach, wymagać tego samego od władz gdańska a jak nie - to przy urnach rozliczenie. od nastu lat, jak w Korei Północnej, Gdańsszczanie mają wyprane mózgi przez loaklne media wspierające lokalny układ. Skoro piszą że wspólny bilet jest fanaberią i nie stac Trójmiasta na niego - znaczy ze to prawda. Skoro kupują tramwaje bez siedzeń - znaczy że są lepsze. Skoro deweloperzy mają na smyczy władze Gdańska otrzymując wszystko czego zażądają, akceptację dla każdego swojego planu - znaczy że tak jest lepiej dla mieszkańców. Dość przekonania że wszystko robi się dla mieszkańców. Mieszkańcy mają prawo w końcu zacząć wymagać.

                • 10 4

        • Lepiej usiąść (3)

          Jeżeli w autobusie jedzie powiedzmy 70 osób, to niezależnie od tego, czy siedzeń jest 30 czy byłoby 20 - tłok i tak będzie. Naprawdę uważasz, że jakby z tyłu było mniej siedzeń a więcej osób zamiast tego stało, to łatwiej się byłoby przepchać, a mniej osób stałoby przy drzwiach?

          Jak ktoś wsiada do autobusu to w pierwszej kolejności rozgląda się za miejscem siedzącym. Jak jest to siada, jak nie, to zajmuje najwygodniejsze stojące - czyli na miejscu dla wózków, albo właśnie przy drzwiach, gdzie może się oprzeć. Jak będzie mniej miejsc siedzących, to więcej osób będzie chciało stać przy drzwiach, a nie trzymać się poręczy przy miejscach siedzących, bo takie miejsca są najzwyczajniej w świecie mniej wygodne.

          • 7 2

          • Naprawdę tak uważam bo to FAKT! (2)

            Popatrz na przykład jak to wygląda w starych tramwajach (z pojedynczymi siedzeniami) typu 105Na.

            Owszem, często ktoś stoi przy drzwiach ale rzadko powstaje tam taki totalny zator jak w autobusach. To dzięki temu, że w środku jest więcej miejsca i nie ma wąskiego gardła które może zablokować nawet jedna osoba a właśnie takim jest przejście między podwójnymi siedzeniami.

            Ludzie stojąc wolą się opierać ale jakoś w autobusach przegubowych często zdarza się, że całkiem przecież wygodny do opierania przegub jest pusty a ludzie tłoczą się przy wejściu bo zwyczajnie nie mają jak wejść dalej.

            Poza tym ile osób może się wygodnie opierać przy drzwiach a ile tam zwykle stoi? Naprawdę uważasz, że tym którzy oprzeć się już nie mają jak, wygodniej jest stać w ścisku i wysiadać na każdym przystanku aby przepuścić ludzi po czym znów wciskać się do środka?

            Nie można też zapomnieć, że miejsce siedzące zajmuje więcej miejsca niż stojące więc jeśli siedzeń będzie mniej to tłok również będzie znacznie mniejszy.

            To są FAKTY.

            • 5 5

            • jednak wolę miejsca siedzące (1)

              Wiesz dlaczego za granicą takiej długości tramwaje mają 60-70-80 miejsc siedzących? Bo nie dopuszcza się do sytuacji, w której mają być tak zapchane jak u nas. Częstotliwość jest tak wysoka (tramwaje w Berlinie nawet co 4 minuty), żeby nie jechało w takim tramwaju 200 osób. Tam się dba o komfort jazdy i dzięki temu w Berlinie liczba samochodów na 1000 osób jest dwukrotnie mniejsza niż w Warszawie.

              A u nas jak tramwaj ma nominał na 200 osób, to się tak planuje kursy, żeby jechało jak najwięcej. I wolą wymontować krzesełka, zostawić 28, żeby upchnąć jak najwięcej pasażerów i niech się cieszą że jadą.

              W ten sposób się nie zachęci do jeżdżenia tramwajem. Teraz niektórzy mówią "lepiej zrobić więcej miejsc do stania, żeby wygodniej stać", a potem będą mówić "w tramwajach tłok, nie ma gdzie usiąść, lepiej kupię sobie samochód i będzie wygodniej".

              Niektórzy - zwłaszcza starsi - mawiają: "lepiej źle siedzieć, niż dobrze stać".

              • 14 2

              • Niestety nie jesteśmy w Berlinie ani Warszawie ale w Gdańsku

                Tutaj jest zupełnie skala miasta, korków, inny układ torowisk czy tez możliwości finansowe. Porównywanie naszej aglomeracji do Berlina to absurd.

                Jak chcesz u nas zwiększyć częstotliwość jeśli choćby w okolicach dworca przepustowość jest już niemal kompletnie wyczerpana?

                Część linii można puścić przez 3 maja ale to z kolei utrudni przesiadanie się.

                Innym rozwiązaniem byłoby stosowanie dłuższych składów ale znów nie wszędzie jest na to miejsce.

                No i gdzie na to wszystko znaleźć środki? Aby w tramwajach było luźniej potrzeba przecież więcej, większych więc droższych pojazdów, opłacenia większej liczby kursów, przebudowania przystanków, skrzyżowań...

                To nie takie proste, patrząc realnie i pamiętając jak wielkie środki pochłonęła w ostatnim czasie rozbudowa i modernizacja torowisk czy też wymiana taboru, to na takie drastyczne (choć oczywiście potrzebne) zmiany niestety nie ma sans w najbliższym czasie.

                Stąd jesteśmy poniekąd zmuszeni poświęcić część miejsc siedzących dla wygody pozostałych pasażerów.

                Z reszta, w trójmiejskiej komunikacji jest tak wiele rzeczy do poprawienia, że ograniczona liczba miejsc siedzących jest jednym z mniej istotnych problemów.

                • 5 9

    • Chory pomysł to jest podejście gdańskich władz (2)

      (i Twoje) że w tramwaju powinno się stać. Oczywiście, żę będzie trochę trudniej ale te poczwórne miejsca siedzące nie znajdują się w strefie drzwi. Natomiast liczba miejsc (wg wiki 63+3) to zupełnie inna liga niż 28 w planowanych naszych jazzach czy nawet 40 w swingach. Proponuję jeszcze popatrzeć na krakowiaki ich liczbę miejsc siedzących. U nas tramwaj robi za podstawową komunikacje o czasach dojazdu rzędu 25-30 minut i miejsca siedzące są konieczne. Chełm-Wrzeszcz/OBC, Przymorze-Śródmieście, Przeróbka/Stogi-Wrzeszcz/OBC

      • 24 5

      • bydłowozy

        Gdańsk zamówił skandaliczne bydłowozy. Inne miasta biorą 60, 70, Kraków ponad sto miejsc siedzących. Choćby 40-60 jak w dwuskładzie 105-tki.. 28 miejsc siedzących na 200 miejsc stojących, przy gdańskim układzie miasta (rozciągnięty a nie dośrodkowy) i braku priorytetu dla tramwajów podróż trwa nieraz 45 min. Ci co wybiorą tramwaj i będą jechać z okolic Chełmu np. do oliwskiego OBC pojadą blisko godzinę - bez możliwości posadzenia tyłka chocby na chwilę. Gdybym stał przed takim wyborem wybrałbym auto. Niech władze miasta nie dziwią się zatem, dlaczego nie ma szans u nas na zachowania porównywalne z zachodem, gdzie biznesmeni czy nawet prezesi zasiadają sobie w tramwaju przeglądając projekty czy zwykłą gazetę. Póki myślenie o komunikacji w Gdańsku będzie jak kiedyś - wepchać jak najwięcej ludzi do bydłowozu, w dodatku rzadko jeżdżącego - nie ma szans na poprawę mentalności potencjalnych pasażerów. Kwestie typu brak parkingów PR, brak odpowiednich taryf, częstotliwość autobusów dojeżdżających do węzłów pominę milczeniem. Tramwaj w Gdańsku to nie metro w Warszawie gdzie podróżuje się nie dłużej niż 10 minut. Typowe podejście wożących tyłek limuzyną władz miasta - macie tu tramwaj i nie narzekajcie. Samo podwyższenie opłat za parkowanie nic nie zmieni. Powiedzmy sobie szczerze - komunikaja miejska w Gdańsku zorganizowana jest fatalnie. Same nowe pojazdy (a w zasadzie bydłowozy) tego nie zmienią.

        • 15 0

      • OBC? HGW GWW? SGA PCI CIA?

        WTF?

        • 2 1

    • Powinny być siedzenia rozkładane (1)

      W godzinach szczytu się je składa i tyle. 90% ma prace siedzącą, nic się nie stanie jak trochę postoją.

      • 10 12

      • A na tyłach przedział barowy z palarnią cygar

        dla szlachty wracającej ze stoczni czy innego kołchozu.

        • 17 0

    • bzdura

      a jak jest w Swingach PESY? siedzenia pojedyncze a pomiędzy nimi i tak zmieści się tylko jedna osoba stojąca, ewentualnie w wielkim tłoku dwie po prostu stoją sobie na plecach. I do tego ten kawałek spadzistej podłogi, żeby było trudniej stać.

      • 22 4

    • jeżeli tramwaj ma być bydłowozem - to jedynie gdański patent, patent gdańśki za całą Europę! - to niech (2)

      go nie będzie. W XXI wieku ludzie nie powinni jeździć na kole i bydłowóz nie jest żadną konkurencją. Jeżeli mamy ludzi przesiadać z osobówek, to do cywilizowanych warunków

      • 9 3

      • tylko w Gdańsku - prawie bez siedzeń (1)

        Zgadza się. Można powiedzieć że Gdańsk zamówił tramwaje bez siedzeń. Nawet Moskwa i Kijów ostatnio w przetargu zażądały większego komfortu dla pasażerów. O Europie zachodniej i innych polskich miastach nie wspomnę. Kto układa te przetargi, kto o tym zadecydował? Śmię twierdzić, że te osoby częśćiowo przyczynią się do spadku osób chętnych na dojazdy codzienne do pracy komunikacją publiczną.

        • 16 0

        • bez siedzeń tylko u nas

          Co ciekawe, ta sama Pasa dla Moskwy i Kijowa produkuje tramwaje, które mają jakieś 70 miejsc siedzących, a dla Gdańska 28.

          • 10 0

    • czekam aż zlikwidujesz wszystkie autobusy

      • 0 0

  • (6)

    nooo...nie wiem. 9tka na tej trasie może wiele nie wytrzymać zważywszy na specyfikę pasażerów

    • 44 16

    • Wielka mi sensacja (2)

      W Gdyni od dawna takie mamy

      • 1 1

      • Nie wątpię (1)

        Nie wątpię, że w Gdyni macie dużo takich dzielnic jak Przeróbka.

        • 3 0

        • jo jo

          • 0 0

    • (2)

      Pasażerowie jak pasażerowie ale te tory na przeróbkę

      • 0 1

      • doinformuje bo niektórzy nie wiedzą ze tory na Przeróbce są po remoncie od dwóch lat

        • 0 0

      • Sa przeciez nowe. Tylko jak jest cieplo to sie wyginaja ;)

        • 0 0

  • oby nie te tragiczne PESY! (4)

    • 45 29

    • PESA jest ok i my chcemy PESY w naszym Gdańsku!!!

      • 10 11

    • Bzdura

      Pesy są bardzo fajne, nie wyobrażam już sobie miasta bez nich.

      • 1 10

    • nie widze nic tragicznego w PESACH (1)

      jeżdżę nimi codziennie do pracy są wygodne ,szybkie (zależy kto prowadzi,kobiety mają cięższą nogę :)

      • 4 4

      • są wygodne

        zwłaszcza jak się stoi na skosie albo przechodzi przez przegub...

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.