• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: "ZKM Gdynia powinien likwidować zdublowane linie"

Wojciech Jabłoński
1 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Zdaniem czytelnika autobusy dublują się albo wzajemnie, albo SKM. Zdaniem czytelnika autobusy dublują się albo wzajemnie, albo SKM.

- Argumenty ZKM Gdynia dotyczące likwidacji linii 4A uważam za nietrafione, bo łatwo można znaleźć wiele innych przykładów, gdzie dublowanie kursów skutkuje marnotrawieniem pieniędzy, które mogłyby trafić np. do PKM - pisze w liście do naszej redakcji pan Wojciech, przedstawiając przykłady.



Co sądzisz o propozycjach czytelnika?

Informacja dotycząca likwidacji linii 4A kursującej spod dworca w Gdyni na lotnisko w Rębiechowie wywołała spore poruszenie wśród czytelników, niezgadzających się z większością argumentów prezentowanych przez ZKM Gdynia. Społecznicy z Miasta Wspólnego zaproponowali, żeby zaoszczędzoną na utrzymywaniu linii kwotę przeznaczyć na dodatkowe kursy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Nie brakuje też głosów, że skoro jest likwidowany autobus na lotnisko, warto przeanalizować zasadność utrzymywania linii w innych rejonach miasta, które albo dublują się wzajemnie, albo niepotrzebnie konkurują z SKM.

Oto jedna z propozycji przygotowana przez pana Wojciecha:

ZKM Gdynia jako powód likwidacji linii 4A podaje m.in. koszty jej utrzymania oraz dublowanie z linią PKM. Zupełnie nie zgadzam się z taką argumentacją. Przy obecnej kulejącej ofercie PKM, uwzględniając także przebieg linii PKM, argumenty ZKM Gdynia uważam za zupełnie nietrafione. Można wskazać co najmniej kilka innych miejsc, gdzie faktycznie dublowane są linie i marnotrawione w ten sposób niemałe pieniądze.

Jest SKM, więc po co kilka linii



Wzdłuż głównego korytarza komunikacyjnego miasta Gdyni, jaki niewątpliwie stanowią ulice Morska oraz al. Zwycięstwa, poprowadzone są co najmniej cztery w pełni dublujące się ze sobą linie sieci ZKM, dodatkowo dublujące trasę SKM. Są to linie trolejbusowe i autobusowe nr: 21, 26 i S oraz w części 27.

Uważam, że takie linie jak wspomniane 21, 26, S powinny być ze sobą połączone w jedną linię trolejbusową nr 21 łączącą Gdynię Cisową z Sopotem Wyścigi (pętla przy Reja), poprzez ulicę Świętojańską w centrum miasta, z właściwie dobraną częstotliwością.

Jestem zwolennikiem jednej głównej linii trolejbusowej, poruszającej się wzdłuż linii SKM, stanowiącej doskonałe uzupełnienie jej "szybkiej" oferty poprzez zatrzymywanie się na wszystkich przystankach.

Za dużo trolejbusów na jednej trasie



Co do linii 27, to ZKM Gdynia powinien się zdecydować: albo R, albo 27, albo 27 tylko na odcinku Redłowo SKM - Dąbrowa. Dostęp do komunikacji miejskiej na odcinku Cisowa - Wzgórze św. Maksymiliana, przez ul. Warszawską, od lat doskonale zapewnia linia 22, a dalej aż do Dąbrowy to jest już tylko dublowanie wymienionych wcześniej linii 27 i R.

Przebiegu linii 25 i 28, prowadzonych wzdłuż fragmentu tego samego głównego korytarza komunikacyjnego (ul. Morska), nie neguję, gdyż wzajemnie się uzupełniają i stanowią dopełnienie oferty przewozowej prowadzonej w ramach linii 22, ale już funkcjonowanie linii 30 jest dla mnie zagadką. Jest 22, jest 25, po co więc jest 30?


K obwodnicą do Chwarzna i Wiczlina



Zamiast linii trolejbusowej 27 w relacji Cisowa / Chylonia - Karwiny / Dąbrowa dużo bardziej sprawdziłby się autobus linii K prowadzony obwodnicą Trójmiasta i dalej przez Gdynię Zachód (Chwarzno-Wiczlino).

Uważam, że teraz wytworzył się w Gdyni, i w całym Trójmieście dobry klimat, aby poprzez aktywne działanie doprowadzić do zracjonalizowania sieci połączeń komunikacyjnych organizowanych przez ZKM Gdynia i nie tylko. Konsekwencją mogłoby być znalezienie części brakujących środków na finansowanie brakujących kursów PKM.

Odpowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia
  1. Wymienione linie: 21, 26, 27 i S nie dublują się, ale uzupełniają, podobnie jak większość innych połączeń. Gdyby linie: 21, 26 i S połączyć w jedną, to na odcinku o najmniejszych potokach pasażerskich, byłoby zdecydowanie za dużo kursów. Mocno zwiększyłaby się liczba kursów do Sopotu, co oznaczałoby konieczność dużego wzrostu dopłaty do komunikacji miejskiej z budżetu tego miasta, czego autor propozycji zapewne nie wziął pod uwagę.
  2. Linie 26 i 27 zapewniają połączenie ul. Warszawskiej z różnymi rejonami miasta, zatem przeniesienie ich kursów - w ramach nowej linii - na ul. Świętojańską odcięłoby Działki Leśne od wielu wykorzystywanych obecnie połączeń. Aktualnie przejazd trolejbusami linii 26 lub 27 z Redłowa do Grabówka, Leszczynek czy Chyloni jest przynajmniej o 7 minut krótszy niż trasą prowadzącą ulicami Świętojańską i 10 Lutego. Realizacja pomysłu Czytelnika spowodowałaby więc spore wydłużenie czasu podróży dla niemałej liczby osób jadących tymi trolejbusami przez centrum tranzytowo. Jazda ul. Świętojańską jest dla linii średnicowych tylko niepotrzebną stratą czasu.
  3. Bardzo długie linie narażone są na duże opóźnienia. Coraz więcej naszych pasażerów podnosi ten argument - świadczy o tym chociażby akcja "Stop 29 do Demptowa", zorganizowana na portalu Facebook.
  4. Linie 27 i R mają zupełnie odmienne trasy i - wskutek tego - inne zadania. Trudno oczekiwać, aby osoby jadące np. do MOPS na Grabówku dochodziły pieszo z przystanków linii R na ul. Wiśniewskiego lub odwrotnie - aby osoby jadące do pracy np. w rejonie ulic Energetyków i Hutniczej dochodziły do tych miejsc z przystanków linii 27 przy ul. Morskiej. Oczywiście nie bez znaczenia jest także całkowicie odmienny przebieg tras obydwu tych linii w rejonie centrum (ul. Warszawska versus ul. Władysława IV) i fakt, że linia R jest podstawowym połączeniem autobusowym Rumi Janowa z Gdynią. Połączenie to realizowane jest najkrótszą trasą - ul. Hutniczą - a wydłużenie do Rumi Janowa linii trolejbusowej 27 "naokoło" przez dworzec w Rumi, nawet przy pominięciu utrudnień technicznych (długi odcinek bez sieci) zdecydowanie pogorszyłoby warunki dojazdu do tego największego rumskiego osiedla, przy jednoczesnym bardzo dużym wzrośnie kosztów obsługi - z tytułu zwielokrotnienia liczby kilometrów wykonywanych niepotrzebnie po Rumi.
  5. Linie 22 i 27 także nie dublują się, gdyż linia 22 zapewnia połączenie Cisowy, Chyloni, Leszczynek, Grabówka i Działek Leśnych z ul. Świętojańską i placem Kaszubskim w centrum, zaś linia 27 - z Redłowem, częścią Orłowa, Małym i Wielkim Kackiem, Karwinami i Dąbrową - aby to stwierdzić wystarczy nawet pobieżne spojrzenie na mapę.
  6. Linia 27 charakteryzuje się bardzo dużą wymianą pasażerów - jest to jedna z najefektywniejszych linii w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej. Sytuacja przeciwna ma miejsce na linii K, na której na bardzo długich odcinkach bez przystanków po Obwodnicy, siłą rzeczy nie ma wymiany pasażerów. W rezultacie, linia K jest jedną z najbardziej deficytowych, a miesięczna liczba jej pasażerów w stosunku do liczby pasażerów linii 27 kształtuje się w proporcji 1:10. Likwidacja linii 27 na rzecz zintensyfikowania przejazdów Obwodnicą stanowiłaby więc istotne pogorszenie oferty przewozowej.
  7. Zgłoszona przez Czytelnika propozycja skierowania linii K z Chwarzna do Dąbrowy przez Wiczlino jest już przez nas planowana do realizacji.
  8. Idąc dalej tokiem rozumowania Czytelnika można byłoby np. połączyć linie: 146, 23 oraz 171 i uzyskać w ten sposób połączenie bezpośrednie Rewy z centrum Gdyni, Karwinami, Chwaszczynem i Gdańskiem Oliwą, czy też połączyć linie: J, R i Z, tworząc połączenie Wejherowa, Rumi, Gdyni i Żukowa, ale na każdej z tych linii obowiązują zupełnie odmienne częstotliwości, które przekładają się na różną liczbę wozokilometrów i będący jej pochodną różny poziom dofinansowania z budżetów obsługiwanych gmin.
Wojciech Jabłoński

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (350) 4 zablokowane

  • Przystanek: Sea Towers 02 (4)

    W ciągu dnia 11 razy trolejbusy linii 21 jadą chyba na zdrowotne "jodowanie" na Skwer Kościuszki
    (przystanek Sea Towers 02)-a obłożenie pasażerami jest...0 nie mylić z Ozonowaniem....Ekonomia i racjonalność wykorzystania taboru. Wzór. A i trolejbus linii 29 ze 4 razy w ciągu dnia również przybywa na "przewietrzenie". Od ul. Świętojańskiej na sam "koniec" Skweru jest coś z 700 metrów-rozumiem w sezonie-atrakcja, Ale jesienią i zimą?

    • 17 1

    • od Maja do Września i na "imprezy" ma to sens , ale zimą PO CO wozić powietrze lub "wycieczki krajoznawcze".
      A swoją drogą jestem ciekaw czy ktoś z ZKM poświęci te 2 dni na analizę tych wypowiedzi i zrobi z nich użytek ( bo niektóre tematy są interesujące, można je przeanalizować i uwzględnić przy najbliższej korekcie rozkładu - może admin strony tym się też zainteresuje)

      • 0 0

    • unia zapłaciła to musza

      • 1 0

    • Często korzystam z zajazdu 21 na Skwer Kościuszki i widzę sporo ludzi korzystających z tej opcji, pracownicy firm na Skwerze Koś

      A szczególnie ten zajazd na Skwer jest potrzebny właśnie po sezonie, zimą.

      • 0 1

    • prawde ci napisze yo

      Cały Rok

      • 1 1

  • Pierwszy słyszę (1)

    o jakiejś akcji ,,stop 29 do Demptowa". Na fb niczego nie ma. Gdzie ona się znajduje ? Nie rozumiem mieszkańców Demptowa. Powinni się cieszyć tak jak te debile z Fikakowa, że będzie więcej kursów i to bez ryku silnika. Dla przypomnienia Fikakowo było przeciwne instalacji sieci, więc zrobiono linię bez trakcji, dzisiaj walą drzwiami i oknami, a byli tak bardzo przeciwko...

    • 11 3

    • kultury proszę "Debilu"

      sorry że tak piszę ale twój tekst świadczy o tobie. Nie obraża się innych, Chyba że jesteś zpisuarów (bo oni to robią często)

      • 0 0

  • Panie Wojciechu (9)

    ZKM Gdynia ma tak dopracowane trasy, ze praktycznie po calej Gdyni mozna jezdzic z pominieciem SKM(bilet miesieczny 96zl na cala siec). Wezly przesiadkowe, zsynchronizowane autobusy/trajtki. Wszystko dziala perfekcyjnie. Nawet kursy wczesnie rano lub bardzo pozno wieczorem.

    Niewielka ilosc awari. Firma widac zarzadzania jest przez fachowcow :) O ile o Gdansku non stop lsyszymy narzekania to o Gdyni nie lub bardzo sporadycznie.

    • 29 16

    • chyba o Gdyni z lat 90 piszesz (1)

      teraz to dramat i smutek

      • 9 6

      • ale to już było i .....

        Parę lat temu był,o dość dobrze, nadal punktualność OK, ale zmieniły się realia a struktura komunikacji zmienia się poooowwwoooliiiiii. Wiczlino -Chwarzo to nie kilka a kilkadziesiąt tyś ludności, Kacze Buki też rosną, Hutnicza to więcej zakładów pracy, a tereny stoczniowe też zmieniły strukturę zatrudnienia. Szkoły zmieniły lokalizację a tam gdzie dominowali ludzie pracy dominują emeryci i odwrotnie - czasami odnoszę wrażenie że ZKM tych zmian nie dostrzega !!!

        • 0 0

    • nie przesadzajmy

      nie przesadzajmy
      pojazdy jeżdżą stadami co widać na Morskiej, szczególnie rano w drodze do pracy, żeby się dostać na 10-lutego nieraz przejeżdża 6 pojazdów, czeka się długo, a potem jedzie 25 i 28, jeden za drugim, jak nie jeszcze inne.

      • 0 0

    • (2)

      Perfekcyjnie co roku spada liczba pasażerów korzystających z tej świetnej komunikacji składającej się ze starych jelczomercedesów.

      • 10 5

      • potrafisz policzyć, ile jelczomercedesów jeździ obecnie w Gdyni? (1)

        Chyba słabo z wiedzą, bo zostało ich niewiele, a w 2018 znikną zupełnie.

        • 3 1

        • Widać co jest priorytetem obecnie :)
          jelczomercedesy wycofać i ogłosić sukces

          • 0 0

    • Tak, zrozumiałem ironię. (1)

      • 1 0

      • .

        A tak na poważnie to właśnie stąd cały upór i problem, że ZKM i SKM nie mają wspólnych wszystkich rodzajów biletów i zgranych ściśle rozkładów jazdy. Wtedy opiniowanie wyglądałoby zupełnie inaczej. Cóż, marzenia.....

        • 0 0

    • No właśnie z pominięciem , a nie wspólnie.

      I dlatego nie da się.

      • 1 0

  • (3)

    Ktoś ma miesięczny tylko na autobusy a ktoś inny tylko na skm, jaka to konkurencja?

    • 2 0

    • I to jest problem... (1)

      I to jest właśnie problem... Moim zdaniem kupując bilet miesięczny powinienem być uprawniony do przejazdu zarówno "komunikacja miejska" jak i SKM na terenie danego miasta. Tak to działa w Warszawie czy Łodzi. Warto się uczyć od miast z większym doświadczeniem i realizujących transport w mniej chałupniczy sposób ;)

      • 4 0

      • Wady i zalety komunikacji miejskiej

        Wspólny bilet za rozsądną cenę; skomunikowane i w miarę częste połączenia; uwzględnienie demografii i dominujących kierunków migracji ludności do pracy do szkół ,węzły przesiadkowe przy stacjach, itd,.
        Obecnie z jednego krańca miasta do drugiego czas autem 25min/w szczycie 45min, komunikację miejską 1 godz (w szczycie 1,5godz) , Koszty przy bilecie miesięcznym porównywalne, komfort autem dużo wygodniej i człowiek niezależny (chyba że jest wypadek ale to sporadycznie) i w dodatku pod dom i pracę ,a nie do przejścia kilkaset metrów -----------------SORRY WYBIERAM AUTO - mimo że to nie ekologiczne, nie racjonalne, ale brak argumentów za komunikacją miejską (kiedyś do Gdańska jeździłem SKM + ZKM, bo się to opłacało - ale to historia)

        • 0 0

    • Konkurencja, bo dwa bilety to większy koszt.

      A powinien być jeden wspólny bilet na jedno i drugie za rozsądną cenę. Wtedy więcej by korzystało z SKM, która w korkach nie stoi.

      • 2 0

  • uzupełnienie tłumaczenia śmiesznego p. Gromadzkiego

    Posługując się analogiczną argumentacją likwidacja 4A powoduje brak skomunikowania Małego Kacka czy Karwin III (lub Fikakowa ) z biurowcami na Matartnii czy oddalenie się połączenia z CH Matarnia (a nie każdy ma samochód, bo wtedy komunikacja miejska była by zbędna)

    • 0 0

  • 10 grudnia duże zmiany w rozkładach jazdy ZKM Gdynia

    i żadnych zmian związanych z PKM Stadion, czy PKM Karwiny. Podobnie z K czy X w Gdyni Zachód.
    Cały Pan Marcin i ZKM Gdynia.
    Grudzień trwa, ale na Chwarznie-Wiczlinie autobus linii K nie pojawił się do tej pory. Zupełna cisza. Czy na pewno o grudzień tego roku Panu Gromadzkiemu chodziło ?
    Podobnie się ma sprawa z 147 na Staniszewskiego.
    Nikt go tam jeszcze nie widział.

    • 0 0

  • Linia S z Sopotu do Pustek Cisowskich powinna zostać zdublowana... (5)

    Taka długa trasa i autobusy są zawsze pełne

    • 144 6

    • ja uważam, że powinna wypaść połowa przystanków

      niech pospieszny będzie pospiesznym, a nie tak jak teraz, że S zatrzymuje się prawie na wszystkich i w efekcie autobus jedzie tyle, co linia zwykła

      • 0 0

    • Na większej długości trasy jest zdublowana przez SKM? (1)

      • 5 1

      • Hej

        Widział ktoś tory skm na Władysława IV , a może na Pustkch .

        Ty a nie myślałeś o tym żeby zrobić przystanki skm'ki tak często jak są przystanki zkm wtedy nie będzie trzeba wsiadać , ani wysiadać , bo powstanie z nich tunel i będzie działać nowy środek transportu , najstarszy na świecie AuToNoGi.

        • 3 0

    • S ?!?!?

      Z pustek jeździ S, W i 28. I autor artykułu sugeruje obcięcie S ? Już sam fakt iż napisał o S z cisowej świadczy o jego braku znajomości dzielnic. Porażka. Mieszkałam 12 lat na Pustkach Cisowskich i przeprowadzka była w dużej mierze spowodowana trudnym dojazdem komunikacji miejskiej ( szczególnie jej brakiem późnym wieczorem)

      • 2 0

    • Niech zaczną od postawienia policjanta na skrzyżowaniu Morska-Kartuska gdzie autobusy linii 114,102, 28, S w godzinach szczytu stoją przed skrzyżowaniem po trzy zmiany świateł ponieważ banda tłuków w samochodach wjeżdża na to skrzyżowanie wiedząc że dalej stoją auta i wszystko zablokowane. Co policja? Policja kawałek dalej łapie starego Citroena i sprawdzają mu opony.

      • 50 2

  • Zespół planistów z ZKM przyczynia się do wzrostu ruchu samochodowego w Gdyni.

    • 1 0

  • A kiedy PKM do Wiczlina i Obłuża? (3)

    A do tego pierwszego może w końcu zacznie się budować linie trolejbusowe chociaż?

    • 20 5

    • szczur powiedział, że się nie da!!! (1)

      • 3 3

      • I szczur ma rację! Domagają ile się na Wiczlinie PKSa o Koleczkowa

        • 0 0

    • A po co trajtki do Wiczlina? Z nimi jest wieczny problem. Te baterie tyle km nie wytrzymuja bardzo czesto sa ich awarie, jeden drugiego nie wyprzedzi bo sa na tej samej sieci podlaczone. Zimą sieć zamarznieta to problemy z podjechaniem, sciaganie pał, wysylanie przecierakow opoznienia itp itd lepiej zainwestowac w nowoczesne autobusy a nie te wynalazki

      • 3 0

  • K do Chwarzna i Wiczlina (4)

    Uważam, że: propozycja jest nie do przyjęcia gdyż wydłuży to znacznie linię K.
    Uważam, że: Przez Wiczlino powinien jeździć X. Dlaczego tylko mieszkańcy Dąbrowy mają mieć ekspres do Hutniczej, Obłuża i na Dolne Oksywie ???. Sprawdziłem pasażer X z Dąbrowy na trasie do Hutniczej wyprzedza ok. 3 R-ki.
    Ponadto jak mam przesiąść się z auta np. do X-a gdy z Oksywia dolnego odjeżdża o 15:22 a pracuje się tam do 15:30.
    Powodzenia........
    PS
    I tak już niedługo węzeł spod Tesco Dąbrowa zostanie przeniesiony w okolice przystanku PKM (ul. Strzelców) wię czemu X nie miałby jeździć przez Wiczlino - Gdynię Zachód tak promowaną przez Miasto Dzielnicę jako jedyną przyszłość Gdyni??

    • 15 22

    • Odłączyć Chwarzno i Wiczlinie od Gdyni i przyłączyć do Koleczkowa

      • 1 0

    • Pracuj krócej. (2)

      • 2 0

      • NIE! Dlaczego ? Z powodu jak niżej: (1)

        cyt: "Sytuacja przeciwna ma miejsce na linii K, na której na bardzo długich odcinkach bez przystanków po Obwodnicy, siłą rzeczy nie ma wymiany pasażerów. W rezultacie, linia K jest jedną z najbardziej deficytowych, a miesięczna liczba jej pasażerów w stosunku do liczby pasażerów linii 27 kształtuje się w proporcji 1:10. Likwidacja linii 27 na rzecz zintensyfikowania przejazdów Obwodnicą stanowiłaby więc istotne pogorszenie oferty przewozowej." Moim skromnym zdaniem, bo to nie jest dobry biznes dla ZKM. Nie sądziłem, że dożyję czasu w którym zbiorkom będzie traktowany w formie interesu zamiast służby publicznej.

        Czytaj więcej na:
        https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/ZKM-Gdynia-powinien-likwidowac-zdublowane-linie-n119012.html?expand=13661149&hl=13661149#op13661149#tri

        • 1 1

        • Chyba raczej jako narzędzie do zapewniania ciepłych posadek.

          Kogo tak naprawdę obochodzą pasażerowie? W tym mieście ( kraju) nie myśli się kategoriami rozwiązań systemowych ( vide: buspasy , drogi dla rowerzystów, zbiorkom,etc.) , liczy się działanie doraźne - tu i teraz, od wyborów do wyborów.
          ( Ciemny lud zawsze coś kupi.) Przecież to czy budujemy lotnisko do którego nie ma dojazdu, czy tworzymy bus-pas na estakadzie który jest nie do końca przemyślany ( wystarczyłoby przedłużyć go na prawoskręt i zatoczki do przystanków Obłuże Centrum i przeorganizowanie pasów ruchu, by kierowcy nie musieli skakać autobusami na bus-pas i z powrotem by ominąć skręcających w stronę Oksywia), czy budujemy w niewielkiej odległości (300 -400 m?) dwa przystanki na Morskiej ( Zbożowa , Tesco w stronę centrum) z jakąś mijanką drzewa dezorganizującą ruch uliczny, czy budujemy kretyńsko zaprojektowaną drogą dla rowerzystów na ul.Puckiej , czy puszczamy „krótki” pociąg w godzinach szczytu ,itp. - nijak się ma do uposażenia i odpowiedzialności osób które o tym decydują. Robi się coś na co w danej chwili jest zapotrzebowanie czy jest to z pożytkiem dla ogółu czy nie .Także generalnie się nie da, bo nikt nie ma w tym interesu. Nie ma kasy na drogę do portu, bo wydajemy je na pierdylion d*pereli z kolejką na kamienną górę , lotniskiem i infoboksem włącznie. Nie ma na PKM , bo wydajemy na autobusy które dublują SKM. I tak będzie. Bo nikt z osób która mogłaby cokolwiek zmienić nie ma w tym interesu. Parafrazując, im droższy ten miś, to....
          Pozdrawiam,

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane