• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje

Maciej Korolczuk
12 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście. Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach nadania priorytetu dla tramwajów zwrócił się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o wydłużenie niemal 30 peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się na nich jednocześnie po dwa tramwaje. GZDiZ będzie sprawę analizował, ale urzędnicy zastrzegają, że w niektórych lokalizacjach rozbudowa na razie nie będzie możliwa, bowiem przystanki powstały przy wsparciu środków unijnych.



Co w największym stopniu przyspieszyłoby ruch tramwajów?

O przyspieszeniu tramwajów w Gdańsku mówi się od kilku lat. Pasażerowie narzekają na żółwie tempo zwłaszcza na głównym ciągu komunikacyjnym - od HuciskaMapka przez al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka do pętli na StrzyżyMapka.

Tramwaje między przystankami w wielu miejscach wstrzymuje sygnalizacja świetlna, na przeszkodzie stoją też zbyt krótkie perony przystankowe, przy których może zatrzymywać się tylko jeden tramwaj. Problemem są też wyczerpane możliwości na newralgicznych skrzyżowaniach, np. na Hucisku, gdzie nie da się już puścić więcej tramwajów bez negatywnego wpływu na ruch drogowy.

W pierwszej kwestii w ostatnich latach udało się zlikwidować zbędne sygnalizatory. Tak się stało m.in. na przejściach dla pieszych przy przystankach Przemyska, Pomorska-Osiedle, Reja, Uniwersytet i w ciągu ul. Kartuskiej. To jednak kropla w morzu potrzeb, by wprowadzone zmiany były odczuwalne dla pasażera i w znaczący sposób przyspieszyły kursujące tramwaje.

Dłuższe przystanki = szybsze tramwaje



Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się więc do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zarządcy przystanków w mieście, o wydłużenie ponad kilkudziesięciu peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się przy nich jednocześnie po dwa tramwaje.

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają, w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie.
Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia.
ZTM wskazał na liście prawie 30 przystanków, które powinny zostać przebudowane:

  • Sikorskiego (2 kierunki)
  • Cieszyńskiego (2 kierunki)
  • Wilanowska (2 kierunki)
  • Wyspiańskiego
  • Opera Bałtycka (w kierunku śródmieścia)
  • Traugutta (2 kierunki)
  • Uniwersytet Medyczny (2 kierunki)
  • Chodowieckiego (2 kierunki)
  • Helska (2 kierunki)
  • Derdowskiego (2 kierunki)
  • Kliniczna-Szpital (2 kierunki)
  • Brama Oliwska (2 kierunki)
  • Stocznia SKM (2 kierunki)
  • Brama Żuławska (2 kierunki)
  • Cebertowicza (2 kierunki)
  • Przemyska (2 kierunki)
  • Płocka (2 kierunki)
  • Jelitkowo
  • Subisława
  • Wojska Polskiego (w kierunku śródmieścia)
  • Galeria Bałtycka (2 kierunki)
  • Klonowa (2 kierunki)
  • Jaśkowa Dolina (2 kierunki)
  • Miszewskiego (2 kierunki)
  • Politechnika (2 kierunki).


Wydłużenie przystanków tramwajowych wiązałoby się z ich gruntowną przebudową i przez urzędników zostało uznane ze zadanie inwestycyjne.

- Dlatego też przekazaliśmy wniosek ZTM do Wydziału Projektów Inwestycyjnych o realizację tego zadania z uwzględnieniem rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu pod kątem zapewnienia bezpiecznej powierzchni dla gromadzenia się pasażerów w rejonie przystanków - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wydział Projektów Inwestycyjnych poinformował z kolei, że obecnie nie ma w planach inwestycyjnych miasta takiego zadania. W uzasadnieniu czytamy, że część przystanków w Gdańsku wciąż objętych jest procedurą zachowania tzw. trwałości projektów inwestycyjnych w ramach projektów GPKM oraz innych projektów drogowych finansowanych z Unii Europejskiej.

- To ogranicza możliwości inwestycyjne na wytworzonej z pomocą środków unijnych infrastrukturze w okresie związania z procedurą trwałości projektu unijnego, nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z realizacji - dodaje Kiljan. - Sprawa ta bez wątpienia wymaga dogłębnej analizy. Każda z lokalizacji, o którą wnioskuje ZTM, musi być przeanalizowana pod względem możliwości wydłużenia i rozbudowy powierzchni peronu o powierzchnię do oczekiwania przez podróżnych.

Film archiwalny

Opinie (331) 8 zablokowanych

  • Może najpierw niech usprawnia ruch tramwajów na marynarki polskiej gdzie nic nie jeżdzi z potu do Wrzeszcza

    A potem wydłużaja sobie to czy tamto!! bo widocznie maja za krótkie.

    • 1 1

  • Helska, Derkowskiego. Pytam się. Po co.!!!

    Chyba ktoś ma za dużo kasy. Może czas zmienić zarząd ZTM. Dobrze że tramwaje nie mają takich rozkład jak autobusy. Ten sam odcinek na różnych liniach ma inny czas przejazdu. Czasami na kilku przystankach różnica wynosi od 2 do 5 minut.

    • 1 0

  • Co to znaczy przyśpieszą.

    Przecież nie będą jeździły szybciej tylko zwiększą przepustowość linii.

    • 0 0

  • (1)

    Polecam również coś zrobić z przystankiem Brama Wyżynna w kierunku Pruszcza itd... oczywiście autobusowy, bo nieraz widać, jak autobus czeka, bo zatoka przystankowa jest zajęta, a manewrowość z zatoki powiedzmy w stronę ul. Elbląskiej czy do Pruszcza Gd. to też jest lada wyzwaniem, aby z zatoki z prawego od razu na lewy skręcić.

    • 7 0

    • A tymczasem przystanek autobusowy Śródmieście SKM stoi nieużywany

      • 0 0

  • co za d**ilny pomysł

    tramwajarze nie lubią czekać aż ludzie przejdą z jednego pojazdu do drugiego.
    a przystanki należy poszerzać a nie podłużać!
    po co tyle pasów dla samochodów, np. przy dworcu?!
    jest miejsce n poszerzenie przystanku, żeby ludzie nie musieli się taranować jak się spieszą

    • 2 1

  • przedłuzenie przystanków

    na kazdy centymetr musi być przetarg, projekt, zezwolenie na budowe, warunki zabudowy i 30 innych papierów 5 lat minimum

    • 0 0

  • hehe

    Ludzie będą biegać miedzy sobą bo dwa tramwaje na peronie

    • 1 0

  • Cokolwiek zrobią, niewiele to da (16)

    Jasne, podwójne, a nawet potrójne przystanki pomogą, podobnie zmniejszenie ilości przystanków, czy ich budowa ZA światłami (tramwaj i tak musi stanąć na przystanku, po co jeszcze na światłach, a przecież jedzie z podobną prędkością na prostej co auta więc powinien zazwyczaj na zielonym przejechać). Nawet można przeszkolić tramwajarzy aby nauczyli się otwierać ponownie drzwi kiedy to nie zdążyli odjechać z przystanku zanim czerwone im się zapaliło, bo byli tym drugim pojazdem. Tyle, że problem leży w samych tramwajach jako takich. Jest to archaiczny wynalazek, tory tramwajowe mają żałosną wręcz przepustowość w porównaniu do jezdni. Najlepiej byłoby zlikwidować ten środek transportu całkowicie i wreszcie odkorkować miasto nie tylko dla emerytów którzy robią sobie wycieczki krajoznawcze tramwajem, jadącym godzinę z Przymorza na Łostowice czy Morenę, ale przede wszystkim dla ludzi którzy pracują i utrzymują to wszystko w podatkach. Niestety, obecna polityka w naszej Sycylii skupia się na bezsensownych projektach i jednoczesnym rozwalaniu połączęń autobusowych (koronny przykład - 115) oraz gnębieniu kierowców. Współczuję wszystkim tym którzy mieszkają np. na Ujeścisku - nie macie co się cieszyć z Nowej Warszawskiej, korki przez nowy tramwaj wyraźnie się wydłużą, zobaczycie - do tego uwalą na amen i tak już absurdalnie zmienioną 118tkę i wszystko co jedzie w tej okolicy. Tak to jest, jak za planowanie transportu biorą się ludzie z zerowym pojęciem o ekonomice transportu. Jeszcze raz powtarzam - przepustowość jest kluczem.

    • 16 12

    • (5)

      Głupsze teorie trudno znaleźć. Jakoś europejskie stolice nie likwidują tramwajów. Tramwaj jeździł by szybciej gdyby nie budowanie kolejnych przejść z sygnalizacją nawet w miejscu gdzie jest tunel dla pieszych. Dodajcie jeszcze kilka, zgodnie z zamiarami a szybciej będzie o iść lasce niż jechać tramwajem. Tak, wiem buduje się nowe apartamenty i goście nie lubią chodzić po schodach. Oczywiście lepsze od tramwajów i nie przestarzałe są wieloosobowe drony.

      • 5 5

      • (4)

        Znakomity "argument" i punkt odniesienia - to co robi Europa, jest zawsze dobre :) Nie rozumiesz, że zabieranie przestrzeni drogowej na tramwaje powoduje korki? Po ulicy pojedzie autobus, a za nim kilkadziesiąt samochodów, tym czasie przejedzie obok 1 tramwaj. Gdzie będzie więcej ludzi?

        • 5 4

        • Oczywiście, że więcej ludzi będzie w tramwaju (2)

          Jeden tramwaj to średnio 50 osób. Autobus to średnio 20 osób, a samochód to 1.5 osoby. I tak jeden tramwaj to jeden autobus + 20 samochodów.

          Korki powoduje 20 samochodów, a nie jeden tramwaj :)

          • 3 3

          • (1)

            20 osób w autobusie średnio? Bardzo bym chciał aby tak było. Zresztą nawet przy takich mocno naciąganych liczbach wystarczy, że między 1 a 2 autobusem przejedzie 20 samochodów i bilans się wyrównuje :)

            Korki powoduje niewykorzystana przestrzeń - tory tramwajowe w obie strony mają szerokość mniej więcej 2 pasów ruchu. Stań sobie ranem w godzinach szczytu i zobacz ile osób przejedzie w tym samym czasie po jezdni a ile po torach. Mogę się już teraz założyć, że będzie to o 50-150% więcej w przypadku jezdni. Sprawdzimy?

            • 1 1

            • Jakis gałgan tu sie wypowiada

              Na 207 to nawet i 100 osób w pojeździe się zdarzało, a na 256 i 140

              • 1 0

        • autobusy niedlugo beda autonomiczne i elektyczne/wodorowe, duzo lepsze rozwiazanie niz kretynskie szyny dzielace miasto na pol

          • 3 3

    • My tu na Południu wcale nie mamy przechlapane. Mamy dość i wkrótce się odłączymy od nieudolnego Gdańska (3)

      • 1 2

      • (2)

        Widać to bardzo dobrze po zapakowanych do granic możliwości porannych tramwajach z Łostowic i korkach na Havla :)

        Jak się odłączycie to nie będziemy płakać. Więcej miejsca dla Prawdziwych Gdańszczan

        • 2 0

        • Prawdziwych Gdańszczan poznaje się w biedzie (1)

          • 1 2

          • Jakie to głębokie

            • 1 0

    • Wiesz z czego to wynika? Na tramwaje są dotacje z UE, bo to podobno ekologiczny środek transportu :) śmiech na sali

      • 2 1

    • (1)

      Ale za to są po socjologii niektórzy znający się na wszystkim specjaisci...

      • 0 3

      • Ty widać na niczym się nie znasz, ale i tak zabierasz głos. Smutne.

        • 2 0

    • calkowicie popieram, w tym ciemogrodzie jeszcze dlugo beda podlewac uschniete drzewo

      • 3 1

    • Kiedyś były takie fajne linie typu B lub C. Świetna opcja aby z jednego końca miasta dojechać na drugi bez konieczności odwiedzania po kolei wszystkich dzielnic.

      • 4 0

    • Dokładnie. Ja pamiętam jak 118 jechało jeszcze po Armii Krajowej. Potem zrobili tam tramwaj. W ciągu 15 minut spod Dworca było się na pętli na Ujeścisku. A dzisiaj? 40 minut, jak nie ma zbyt wielkich korków.....

      • 8 0

  • Jak tramwaj podjedzie jako drugi....

    ....trzeba będzie do niego biec, żeby nie dał dyla.

    • 4 0

  • W Gdyni przydałby się podwójne przystanki (8)

    W Gdyni jest wiele miejsc gdzie autobusy i trolejbusy czekają jeden za drugim bo zatoka przystanku może pomieścić jeden pojazd stąd też ciągłe opóźnienia lub wydłużenia czasu jazdy.

    • 53 6

    • przecie możecie sobie te przystanki namalować. w czym problem?

      • 0 0

    • Efekt buspasów

      Moim zdaniem "stadne" kursowanie autobusów czy trolejbusów jest nieoczekiwanym i niepożądanym efektem buspasów na Morskiej. Często widzę dwa, trzy a nawet cztery pojazdy skumulowane ma jednym przystanku

      • 3 1

    • Nie prawda (2)

      W Gdyni jest Ok , w Gdansku sytuacja jest tragiczna.

      • 2 7

      • Popieram (1)

        Gdynia ma o niebo lepszy TZ od Gdańska. Przede wszystkim mają na to jakiś pomysł, a nie rzucają pomysły z czapki i co gorsza te pomysły realizują.

        • 4 9

        • lepiej - w Gdyni są zwyczajne kanary z ZKM ... a w Gdańsku są Renomowani Bandyci

          • 5 0

    • a wystarczy zlikwidować te głupie zatoki (2)

      na Stryjskiej też nie ma zatok, ruch spory a korków za każdym autobusem jakoś nie widuje się

      • 5 11

      • Nie przemówisz do rozsądku. (1)

        Jak kierowca stoi przed skrzyżowaniem jest ok, jak stoi 2x połowę tego czasu, to autobus blokuje ruch i w ogóle trzeba coś z tym zrobić...

        • 4 4

        • Nie da sie

          • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane