- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (76 opinii)
- 2 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (148 opinii)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (110 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (214 opinii)
ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach nadania priorytetu dla tramwajów zwrócił się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o wydłużenie niemal 30 peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się na nich jednocześnie po dwa tramwaje. GZDiZ będzie sprawę analizował, ale urzędnicy zastrzegają, że w niektórych lokalizacjach rozbudowa na razie nie będzie możliwa, bowiem przystanki powstały przy wsparciu środków unijnych.
Tramwaje między przystankami w wielu miejscach wstrzymuje sygnalizacja świetlna, na przeszkodzie stoją też zbyt krótkie perony przystankowe, przy których może zatrzymywać się tylko jeden tramwaj. Problemem są też wyczerpane możliwości na newralgicznych skrzyżowaniach, np. na Hucisku, gdzie nie da się już puścić więcej tramwajów bez negatywnego wpływu na ruch drogowy.
W pierwszej kwestii w ostatnich latach udało się zlikwidować zbędne sygnalizatory. Tak się stało m.in. na przejściach dla pieszych przy przystankach Przemyska, Pomorska-Osiedle, Reja, Uniwersytet i w ciągu ul. Kartuskiej. To jednak kropla w morzu potrzeb, by wprowadzone zmiany były odczuwalne dla pasażera i w znaczący sposób przyspieszyły kursujące tramwaje.
Dłuższe przystanki = szybsze tramwaje
Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się więc do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zarządcy przystanków w mieście, o wydłużenie ponad kilkudziesięciu peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się przy nich jednocześnie po dwa tramwaje.
- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają, w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie.
ZTM wskazał na liście prawie 30 przystanków, które powinny zostać przebudowane:
- Sikorskiego (2 kierunki)
- Cieszyńskiego (2 kierunki)
- Wilanowska (2 kierunki)
- Wyspiańskiego
- Opera Bałtycka (w kierunku śródmieścia)
- Traugutta (2 kierunki)
- Uniwersytet Medyczny (2 kierunki)
- Chodowieckiego (2 kierunki)
- Helska (2 kierunki)
- Derdowskiego (2 kierunki)
- Kliniczna-Szpital (2 kierunki)
- Brama Oliwska (2 kierunki)
- Stocznia SKM (2 kierunki)
- Brama Żuławska (2 kierunki)
- Cebertowicza (2 kierunki)
- Przemyska (2 kierunki)
- Płocka (2 kierunki)
- Jelitkowo
- Subisława
- Wojska Polskiego (w kierunku śródmieścia)
- Galeria Bałtycka (2 kierunki)
- Klonowa (2 kierunki)
- Jaśkowa Dolina (2 kierunki)
- Miszewskiego (2 kierunki)
- Politechnika (2 kierunki).
Wydłużenie przystanków tramwajowych wiązałoby się z ich gruntowną przebudową i przez urzędników zostało uznane ze zadanie inwestycyjne.
- Dlatego też przekazaliśmy wniosek ZTM do Wydziału Projektów Inwestycyjnych o realizację tego zadania z uwzględnieniem rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu pod kątem zapewnienia bezpiecznej powierzchni dla gromadzenia się pasażerów w rejonie przystanków - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wydział Projektów Inwestycyjnych poinformował z kolei, że obecnie nie ma w planach inwestycyjnych miasta takiego zadania. W uzasadnieniu czytamy, że część przystanków w Gdańsku wciąż objętych jest procedurą zachowania tzw. trwałości projektów inwestycyjnych w ramach projektów GPKM oraz innych projektów drogowych finansowanych z Unii Europejskiej.
- To ogranicza możliwości inwestycyjne na wytworzonej z pomocą środków unijnych infrastrukturze w okresie związania z procedurą trwałości projektu unijnego, nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z realizacji - dodaje Kiljan. - Sprawa ta bez wątpienia wymaga dogłębnej analizy. Każda z lokalizacji, o którą wnioskuje ZTM, musi być przeanalizowana pod względem możliwości wydłużenia i rozbudowy powierzchni peronu o powierzchnię do oczekiwania przez podróżnych.
Film archiwalny
Opinie (331) 8 zablokowanych
-
2021-02-12 07:53
Nie podpierajcie
Się Huciskiem. Są tory na 3-go Maja zupełnie nie wykorzystane. Przepustowości nie zwiększają dłuższe przystanki tylko plynna jazda. Na Zwycięstwa często czekam na tramwaj 15 min, a potem trzy naraz.
- 28 0
-
2021-02-12 07:51
Będą się szybciej psuły ?
- 5 1
-
2021-02-12 07:40
Niech po 3 mają jeździ więcej tramwajów. To się korki zmniejsza przy dworcu.
- 12 4
-
2021-02-12 07:35
Naprawdę?
Na Helskiej trzeba koniecznie wydłużyć tak żeby jeden przystanek przypadał na jednego wsiadającego/wysiadającego.Nigdy nie widziałem tam więcej niż trzy osoby.
- 20 1
-
2021-02-12 07:34
tu chodzi o kasę z UE, nie o żadne przyspieszenie
i tak urzędnicy " wpadli na genialny" pomysł jak wyciągnąc kase....
- 19 2
-
2021-02-12 07:33
To tak jak z drogami....wąsko i jeden pas ruchu bo ma być spokojnie...50kmh ... jeden lewoskręt lub prawoskręt bo po co więcej!
A później 3 miesiące rozgrzebane wszystko aby przebudować bo ruch się za duży zrobił... ojojj no kto by to przewidział.
Kiedy sięgniecie po dynamiczne zarządzanie drogami w czasie godzin szczytu, jak wszystko zysra się na tzw. Górnych tarasach...kiedy zmusicie developerów do budowy dróg dojazdowych bynajmniej nie z kostki brukowej po której później puszczacie autobusy przegubowe.
Czy wy tam myślicie chociaż na 5 lat do przodu???
Hello- 18 1
-
2021-02-12 07:27
częściej myjcie tramwaje w środku!
tony soli i piachu - nie przyspieszają podróży!
- 23 0
-
2021-02-12 07:26
W ZTM się obudzili
rychło w czas, jak unijne projekty zrealizowano
- 16 3
-
2021-02-12 07:24
W Gdansku to by sie przydal normalny serwis. Nie naprawy rodem z PRL-u za pomoca tasmy, mlotka i nitow z plaskownikami. Wiec to taka moja propozycja by przyspieszyc tramwaje poniewaz sa pospozniane lub nie dojezdzaja w ogole z powodu awarii innych skladow. Swoja droga, zrobcie zielona fale dla tramwajow po co jest ten Tristar? Znow niedasie pewnie.
- 25 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.