• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje

Maciej Korolczuk
12 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście. Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach nadania priorytetu dla tramwajów zwrócił się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o wydłużenie niemal 30 peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się na nich jednocześnie po dwa tramwaje. GZDiZ będzie sprawę analizował, ale urzędnicy zastrzegają, że w niektórych lokalizacjach rozbudowa na razie nie będzie możliwa, bowiem przystanki powstały przy wsparciu środków unijnych.



Co w największym stopniu przyspieszyłoby ruch tramwajów?

O przyspieszeniu tramwajów w Gdańsku mówi się od kilku lat. Pasażerowie narzekają na żółwie tempo zwłaszcza na głównym ciągu komunikacyjnym - od HuciskaMapka przez al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka do pętli na StrzyżyMapka.

Tramwaje między przystankami w wielu miejscach wstrzymuje sygnalizacja świetlna, na przeszkodzie stoją też zbyt krótkie perony przystankowe, przy których może zatrzymywać się tylko jeden tramwaj. Problemem są też wyczerpane możliwości na newralgicznych skrzyżowaniach, np. na Hucisku, gdzie nie da się już puścić więcej tramwajów bez negatywnego wpływu na ruch drogowy.

W pierwszej kwestii w ostatnich latach udało się zlikwidować zbędne sygnalizatory. Tak się stało m.in. na przejściach dla pieszych przy przystankach Przemyska, Pomorska-Osiedle, Reja, Uniwersytet i w ciągu ul. Kartuskiej. To jednak kropla w morzu potrzeb, by wprowadzone zmiany były odczuwalne dla pasażera i w znaczący sposób przyspieszyły kursujące tramwaje.

Dłuższe przystanki = szybsze tramwaje



Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się więc do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zarządcy przystanków w mieście, o wydłużenie ponad kilkudziesięciu peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się przy nich jednocześnie po dwa tramwaje.

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają, w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie.
Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia.
ZTM wskazał na liście prawie 30 przystanków, które powinny zostać przebudowane:

  • Sikorskiego (2 kierunki)
  • Cieszyńskiego (2 kierunki)
  • Wilanowska (2 kierunki)
  • Wyspiańskiego
  • Opera Bałtycka (w kierunku śródmieścia)
  • Traugutta (2 kierunki)
  • Uniwersytet Medyczny (2 kierunki)
  • Chodowieckiego (2 kierunki)
  • Helska (2 kierunki)
  • Derdowskiego (2 kierunki)
  • Kliniczna-Szpital (2 kierunki)
  • Brama Oliwska (2 kierunki)
  • Stocznia SKM (2 kierunki)
  • Brama Żuławska (2 kierunki)
  • Cebertowicza (2 kierunki)
  • Przemyska (2 kierunki)
  • Płocka (2 kierunki)
  • Jelitkowo
  • Subisława
  • Wojska Polskiego (w kierunku śródmieścia)
  • Galeria Bałtycka (2 kierunki)
  • Klonowa (2 kierunki)
  • Jaśkowa Dolina (2 kierunki)
  • Miszewskiego (2 kierunki)
  • Politechnika (2 kierunki).


Wydłużenie przystanków tramwajowych wiązałoby się z ich gruntowną przebudową i przez urzędników zostało uznane ze zadanie inwestycyjne.

- Dlatego też przekazaliśmy wniosek ZTM do Wydziału Projektów Inwestycyjnych o realizację tego zadania z uwzględnieniem rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu pod kątem zapewnienia bezpiecznej powierzchni dla gromadzenia się pasażerów w rejonie przystanków - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wydział Projektów Inwestycyjnych poinformował z kolei, że obecnie nie ma w planach inwestycyjnych miasta takiego zadania. W uzasadnieniu czytamy, że część przystanków w Gdańsku wciąż objętych jest procedurą zachowania tzw. trwałości projektów inwestycyjnych w ramach projektów GPKM oraz innych projektów drogowych finansowanych z Unii Europejskiej.

- To ogranicza możliwości inwestycyjne na wytworzonej z pomocą środków unijnych infrastrukturze w okresie związania z procedurą trwałości projektu unijnego, nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z realizacji - dodaje Kiljan. - Sprawa ta bez wątpienia wymaga dogłębnej analizy. Każda z lokalizacji, o którą wnioskuje ZTM, musi być przeanalizowana pod względem możliwości wydłużenia i rozbudowy powierzchni peronu o powierzchnię do oczekiwania przez podróżnych.

Film archiwalny

Opinie (331) 8 zablokowanych

  • Centralny Narodowy Przystanek Tramwajowy

    rozwiązałby problem

    • 4 0

  • Przystanek Dworzec Gdańsk kierunek Wrzeszcz

    Przy dworcu w Gdańsku są dłuższe przystanki. Cóż z tego, skoro tramwaje i tak czekają żeby podjechać bliżej wejścia do tunelu. Ludzie się przepychają do tyłu żeby im tramwaj nie uciekł a później w drugą stronę biegną bo tramwaj stojący jako drugi nie otworzył drzwi i zrobił to dopiero gdy podjechał bliżej. Pierw niech ZTM określi i wyegzekwuje zasady postoju na takich przystankach aby z ludzi głupków nie robić a dopiero później wprowadzi więcej wydłużonych przystanków

    • 8 0

  • Po taniości, czyli dwie budowy, jeden przystanek. Coś jak przy praniu publicznych pieniędzy dla kolesi wykonawców, by mieli więcej zleceń. Moim zdaniem przystanki tramwajowe w Gdańsku są zbyt gęsto. Jak nie ma prawdziwej sieci kolei metropolitarnej, to tramwaj powinien być szybszy od autobusu, który ma ograniczenia do 50 km/h, a nie jak tramwaj do 70 km/h (niektóre modele mogą mieć 80 km/h). Z doświadczenia autobus (bez wyznaczonego buspasa) potrafi mnie szybciej zawieźć niż tramwaj, który w dodatku jedzie nierzadko na około (układ dróg też pozostawia wiele do życzenia).

    • 3 1

  • W 10min 3 tramwaje, a później 20 przerwy

    To czemu się dziwić. Należy zacząć od zaplanowania rozkazu przez kompetentną osobę, a nie "kuzyna" bez wyobraźni. O projektantach przystanków niedawno remontowanych nie wspominając, dwa lata temu nikt nie wpadł na to, żeby od razu zaplanować opcję rozbudowy???
    Dodatkowo mści się projekt "spowolniania ruchu na siłę" (hitem tutaj jest, np. Kołobrzeska), dzięki któremu jadąc przepisowo zawsze trafiamy na czerwone (w tym również komunikacja miejska).
    Tak to jest kiedy "urzędnik jest najmądrzejszy"!

    • 3 0

  • Wzoren (1)

    np. Hanoweru tramwaje pod ulice jak metro

    • 3 0

    • Na Ukrainie są trzy miasta z metrem, plus jedno z podziemnym tramwajem. Sieć metra była też budowana w Doniecku, ale dzięki interwencji turystów rosyjskich budowa tak istotnego systemu została wstrzymana. W Polsce nie potrzeba interwencji rosyjskich bandytów, wystarczą rządy popisu. Rozwój metra planowany jest tylko w jednym mieście, tworząc symbol krzyża na mapie metra.

      • 0 0

  • Gratuluje. Czyli pasażer będzie biegł jak na SKM śródmieście żeby jaśnie motorniczy mu nie ciekł !

    • 1 0

  • jan

    a odległość pomiędzy tramwajami

    • 1 0

  • tramwaje sa za szybkie

    no i nie umozliwiaja wskakiwania i wyskakiwania podczas jazdy to jest skandal nie do pomyslenia przed wojna

    • 1 1

  • teraz tramwaj wodny po kanale raduni

    pruszcz hucisko hahahahah

    • 2 0

  • haha

    po co brac pasazerow niech wskakuja w biegu bedzie szybciej
    Przeciez spowalniaja krola szybkosc czyli motorniczego

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane