• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje

Maciej Korolczuk
12 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście. Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach nadania priorytetu dla tramwajów zwrócił się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o wydłużenie niemal 30 peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się na nich jednocześnie po dwa tramwaje. GZDiZ będzie sprawę analizował, ale urzędnicy zastrzegają, że w niektórych lokalizacjach rozbudowa na razie nie będzie możliwa, bowiem przystanki powstały przy wsparciu środków unijnych.



Co w największym stopniu przyspieszyłoby ruch tramwajów?

O przyspieszeniu tramwajów w Gdańsku mówi się od kilku lat. Pasażerowie narzekają na żółwie tempo zwłaszcza na głównym ciągu komunikacyjnym - od HuciskaMapka przez al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka do pętli na StrzyżyMapka.

Tramwaje między przystankami w wielu miejscach wstrzymuje sygnalizacja świetlna, na przeszkodzie stoją też zbyt krótkie perony przystankowe, przy których może zatrzymywać się tylko jeden tramwaj. Problemem są też wyczerpane możliwości na newralgicznych skrzyżowaniach, np. na Hucisku, gdzie nie da się już puścić więcej tramwajów bez negatywnego wpływu na ruch drogowy.

W pierwszej kwestii w ostatnich latach udało się zlikwidować zbędne sygnalizatory. Tak się stało m.in. na przejściach dla pieszych przy przystankach Przemyska, Pomorska-Osiedle, Reja, Uniwersytet i w ciągu ul. Kartuskiej. To jednak kropla w morzu potrzeb, by wprowadzone zmiany były odczuwalne dla pasażera i w znaczący sposób przyspieszyły kursujące tramwaje.

Dłuższe przystanki = szybsze tramwaje



Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się więc do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zarządcy przystanków w mieście, o wydłużenie ponad kilkudziesięciu peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się przy nich jednocześnie po dwa tramwaje.

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają, w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie.
Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia.
ZTM wskazał na liście prawie 30 przystanków, które powinny zostać przebudowane:

  • Sikorskiego (2 kierunki)
  • Cieszyńskiego (2 kierunki)
  • Wilanowska (2 kierunki)
  • Wyspiańskiego
  • Opera Bałtycka (w kierunku śródmieścia)
  • Traugutta (2 kierunki)
  • Uniwersytet Medyczny (2 kierunki)
  • Chodowieckiego (2 kierunki)
  • Helska (2 kierunki)
  • Derdowskiego (2 kierunki)
  • Kliniczna-Szpital (2 kierunki)
  • Brama Oliwska (2 kierunki)
  • Stocznia SKM (2 kierunki)
  • Brama Żuławska (2 kierunki)
  • Cebertowicza (2 kierunki)
  • Przemyska (2 kierunki)
  • Płocka (2 kierunki)
  • Jelitkowo
  • Subisława
  • Wojska Polskiego (w kierunku śródmieścia)
  • Galeria Bałtycka (2 kierunki)
  • Klonowa (2 kierunki)
  • Jaśkowa Dolina (2 kierunki)
  • Miszewskiego (2 kierunki)
  • Politechnika (2 kierunki).


Wydłużenie przystanków tramwajowych wiązałoby się z ich gruntowną przebudową i przez urzędników zostało uznane ze zadanie inwestycyjne.

- Dlatego też przekazaliśmy wniosek ZTM do Wydziału Projektów Inwestycyjnych o realizację tego zadania z uwzględnieniem rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu pod kątem zapewnienia bezpiecznej powierzchni dla gromadzenia się pasażerów w rejonie przystanków - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wydział Projektów Inwestycyjnych poinformował z kolei, że obecnie nie ma w planach inwestycyjnych miasta takiego zadania. W uzasadnieniu czytamy, że część przystanków w Gdańsku wciąż objętych jest procedurą zachowania tzw. trwałości projektów inwestycyjnych w ramach projektów GPKM oraz innych projektów drogowych finansowanych z Unii Europejskiej.

- To ogranicza możliwości inwestycyjne na wytworzonej z pomocą środków unijnych infrastrukturze w okresie związania z procedurą trwałości projektu unijnego, nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z realizacji - dodaje Kiljan. - Sprawa ta bez wątpienia wymaga dogłębnej analizy. Każda z lokalizacji, o którą wnioskuje ZTM, musi być przeanalizowana pod względem możliwości wydłużenia i rozbudowy powierzchni peronu o powierzchnię do oczekiwania przez podróżnych.

Film archiwalny

Opinie (331) 8 zablokowanych

  • tu chodzi o kasę z UE, nie o żadne przyspieszenie

    i tak urzędnicy " wpadli na genialny" pomysł jak wyciągnąc kase....

    • 19 2

  • Naprawdę?

    Na Helskiej trzeba koniecznie wydłużyć tak żeby jeden przystanek przypadał na jednego wsiadającego/wysiadającego.Nigdy nie widziałem tam więcej niż trzy osoby.

    • 20 1

  • Niech po 3 mają jeździ więcej tramwajów. To się korki zmniejsza przy dworcu.

    • 12 4

  • Jest sposób na przyspieszenie tramwaju (4)

    1. Ma to być szybki tramwaj, więc powinien mieć tylko kilka-kilkanaście przystanków na całej trasie - główne węzły przesiadkowe.
    2. Z głównych węzłów, po osiedlach powinny jeździć autobusy
    Czyli, przykładowo z Havla do Dworca głównego - po drodze max 5 przystanków - jechało by się 10 minut.

    • 12 6

    • Niestety niewiele osób rozumie

      Że tak wygląda szybki transport zbiorowy. Stąd tak absurdalne pomysły jak podwójny przystanek zmniejsza czas przejazdu.

      • 6 0

    • ale... tak działa skmka :) z zaspy do głównego jedzie się 10 minut.

      • 2 0

    • taki tramwaj można by puścić środkiem AK aż do Karczemek

      • 3 0

    • Coś w tym jest, a nie przystanek co 50 metrów

      dla dziadyg, co szukają najtańszego jogurtu w każdym sklepiku...

      • 2 3

  • Będą się szybciej psuły ?

    • 5 1

  • Nie podpierajcie

    Się Huciskiem. Są tory na 3-go Maja zupełnie nie wykorzystane. Przepustowości nie zwiększają dłuższe przystanki tylko plynna jazda. Na Zwycięstwa często czekam na tramwaj 15 min, a potem trzy naraz.

    • 28 0

  • kto to planował? (1)

    Kliniczna Szpital? przeciez tam tylko 8 sie zatrzymuje
    Helska? dobry zart!
    Brama Oliwska- przeciez juz jest podwójny!

    • 23 0

    • ale one tak jeżdżą - 2 ósemki naraz a potem 20 min przerwy :)

      • 2 0

  • (2)

    To nic nie da motorniczowie nqwet nie kominikują sie na przystanku Brama Oliwska kier Dworzec Główny np 6,12 z 9 juz nie mówiąc o wczesniejszej linii 11 kurs przez Pks

    • 11 0

    • (1)

      11 jest zawieszona.

      • 1 0

      • Napisałem że wcześniejsza, wiem że zawieszona. Na pętli w Oliwie to samo. 12 kończy bieg, a 2 nie poczeka na pasażerów tylko rozpoczyna jazdę.Motorniczy widzi ze tram podjeżdża i tak rusza i trzeba czekać na kolejny np 6

        • 4 1

  • Super rozwiazanie jest na Morenie przy ul. Warneńskiej. Brawo dla pomysłodawcy!!!!

    • 5 2

  • Tramwaje

    Może wystarczy więcej taboru przekierować przez ul.3 maja

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane