• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za krótkie zatoczki przy Jaśkowej Dolinie

Rafał Borowski
29 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Skutki zbyt krótkiej zatoki przystanku przy ul. Sobótki...
  • Skutki zbyt krótkiej zatoki przystanku przy ul. Sobótki...

Czytelniczka zwróciła uwagę, że autobusy miejskie nie mieszczą się w dwóch zatokach autobusowych przy ul. Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu. Urzędnicy przyznają, że problem jest im znany, ale nie planują zlecić natychmiastowego wydłużenia zatok. Jedna z nich zostanie nawet zlikwidowana. Dlaczego?



W jaki sposób najczęściej udajesz się do pracy lub szkoły?

Dzięki zatokom autobusowym ruch pozostałych na drogach zachowuje płynność (z drugiej strony spowalniają one ruch autobusów, które mają kłopot z włączeniem się do ruchu). Jednak aby te elementy drogowej infrastruktury spełniały swoja funkcję, muszą mieć one odpowiednią długość.

Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, autobus musi w całości zmieścić się na poszerzeniu jezdni. Jeśli tył pojazdu wystaje na jezdnię, zatoka po prostu przestaje pełnić swoją funkcję. I taki właśnie problem można zaobserwować przy ul. Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu.



Zagrożenie dla pieszych



Dotyczy on dwóch przystanków: "SobótkiMapka" w kierunku al. Grunwaldzkiej oraz "FalistaMapka" w kierunku ul. Wileńskiej. Zdaniem czytelniczki, która zgłosiła nam ten problem, zbyt krótkie zatoki autobusowe mogą stanowić również zagrożenie dla pieszych. W jaki sposób?

- To jedna z przyczyn korków na ul. Jaśkowa Dolina, a zarazem niebezpieczeństwo dla pieszych. Otóż autobus tyłem zasłania przechodzących przez pasy pieszych, a zdarzają się kierowcy, którzy jadąc pod prąd, omijają stojący autobus. Z moich obserwacji wynika, że wystarczyłoby usunąć i tak już połamane płytki chodnikowe, zastąpić je asfaltem i problem zniknie - relacjonuje pani Nadia, nasza czytelniczka.
  • ... oraz przy ul. Falistej.
  • ... oraz przy ul. Falistej.
  • ... oraz przy ul. Falistej.

Urzędnicy przedyskutowali tę kwestię



Przesłanie do drogowców naszych pytań dotyczących tego problemu akurat zbiegło się w czasie z posiedzeniem Komisji ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Na spotkaniu - w którym wzięli udział przedstawiciele zespołu ds. zarządzania ruchem, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, policji, straży miejskiej, Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje - poruszono także kwestię zatok przy ul. Jaśkowa Dolina.

Likwidacja zatoki przy ul. Falistej...



Uczestnicy spotkania podjęli w tej sprawie konkretne decyzje. Ich treść z pewnością nie zadowoli kierowców. W przypadku zatoki przy przystanku "Falista" zostanie umożliwione kierowcom autobusów zatrzymywanie się bezpośrednio na jezdni. Ma to m.in. korzystnie wpłynąć na czas przejazdu autobusów.

- Planuje się likwidację zatoki, której parametry nie są przystosowane do obsługi pojazdów przegubowych. Przedmiotowy przystanek jest warunkowy, tj. pojazdy transportu zbiorowego obsługują podróżnych na żądanie, co nie powinno przyczynić się do pogorszenia warunków ruchu na ul. Jaśkowa Dolina. Jednocześnie wskazane rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo i komfort pieszych poprzez zwiększenie powierzchni chodnika, również w rejonie istniejącego przejścia dla pieszych, które znajduje się w obszarze skosu wyjazdowego z drogi - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

...i poszerzenie przy ul. Sobótki na święty nigdy



W przypadku przystanku "Sobótki" komisja orzekła, że sytuacje wystawania autobusu na jezdnię są incydentalne, co... ma mieć swoje zalety. Tym samym nie planuje się przebudowy zatoki w najbliższym czasie, choć może to nastąpić w bliżej nieokreślonej przyszłości.

- Ewentualne przypadki ograniczające możliwość swobodnego omijania autobusu wpływają na redukcję prędkości, a tym samym pozytywnie działają na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jednocześnie uwzględniając duże natężenia ruchu w tym rejonie, wskazane sytuacje nie przyczyniają się znacząco do pogorszenia warunków ruchu na drodze głównej, szczególnie w czasie szczytów komunikacyjnych. Tym niemniej w przypadku wystąpienia zadań inwestycyjnych w tym obszarze należy uwzględnić możliwość skorygowania parametrów przedmiotowej zatoki i wymiany krawężników na peronowe - kwituje Kiljan.

Miejsca

Opinie (159) 8 zablokowanych

  • Mam lepszy pomysł (3)

    Może tak zlikwidować autobusy? Nie będą miały kłopotów z zatoczkami i przestaną tworzyć korki i zabierać miejsce na buspasy. A janusze/karyny co to nie potrafią samochodu poprowadzić mogą być eko i latać z buta to nie będą mieli/miały dyskomfortu związanego z zatoczkami

    • 53 27

    • W takim razie proponuję przenieść Polskę do Afryki

      Tam nie ma w zwyczaju być regularnej komunikacji miejskiej w żadnym kraju, może z wyjątkiem RPA. Także polscy kierowcy czuliby się tam jak w raju. Wszędzie samochodem.

      • 7 4

    • A może tą ulicę na ścieżkę rowerową przerobić!!
      Brak korków, brak problemów z autobusami, brak problemu z samochodami.
      Jak piesi będą podskakiwać to i zlikwidować chodniki.

      • 6 2

    • To jest bardzo dobry pomysł

      • 1 0

  • Hahaha ot i cały Gdańsk. Zgłaszają im problem,

    to albo oleją, bo jednak lepiej jak autobus wystaje i blokuje, albo zlikwiduja zatoke, bo piesi... Tylko, ze tam jest 1 pieszy na godzine. A i to jak wysiądą akurat z autobusu. Klasyczna pogarda i brak checi rozwiazania problemu drogowego. Korki? Utrudnienia ruchu? A co to jest? Lepiej patrzcie i podziwiajcie jak cudownie kilka hektarow lasu wyrabalismy i betonujemy zaorane wzgórza morenowe, pomiedzy Jaśkówką, a Kolumba.

    • 6 1

  • W Gdańsku praktycznie brak

    Buspasów. A przydałyby się na Spacerowej, na Jaśkowej na Grunwaldzkiej, Jabłoniowej, Świętokrzyskiej.

    • 2 5

  • Co za urzędniczy bełkot...

    • 4 0

  • Korków nie zwiększa likwidacja zatok tylko fakt, że władze miasta akumulują na jednym końcu miasta (Gdańsk południe) (1)

    osiedla mieszkaniowe, a na drugim końcu (Oliwa, przymorze) biurowce. Skutkiem czego ruch samochodowy odbywa się rano w jedną stronę a po południu z powrotem.

    • 9 1

    • Ale Oliwa to jest geograficzne centrum trojmiasta

      • 0 0

  • Proponuje zlikwidować urząd w tym mieście i tak pożytku z niego niema a tylko generuje koszty

    Po co nam utrzymywać te hieny, tylko nam utrudniają życie

    • 5 0

  • A jednak w ZDiZ-cie mamy "geniuszy" od inżynierii ruchu. To się potwierdza po raz n-ty.

    Oni mają inne zdanie aniżeli pozostali na świecie. Ale cóż. Jaki pan, taki kram.

    • 7 0

  • 8tys zl podwyzki dla prezydeciny. bylo warto. teraz z pensja 20tys zl miesiecznie bedzie sie smiac z serdecznoscia mieszkancom w twarz

    • 7 0

  • UCK - dlaczego tam zlikwidowano (1)

    zatoczkę?

    • 2 0

    • żeby był jeszcze iwększy korek po wykonaniu kontrabasu pod górkę.

      Autobusy ledwo tam dają radę wjechać, często stoją jak coś dużego jedzie z naprzeciwka, i jeszcze likwidacja zatoczek. No rzesz...

      • 0 0

  • Vvv

    A co z autobusem nr 171 wczoraj w południe jeden wcale się nie zjawił bo ten autobus tak ma niezależnie czy były remonty . Ludzie zmoczeni zmarznięci bo tylko ten autobus mają do dyspozycji a tłumaczenia kierowcy czemu nie było poprzedniego bezcenne dobre dla dzieci .
    Czy wyrównywanie czasu przez kierowców jest legalne tak na dobrą sprawę po co ludziom komunikacja niech miasta zafundują ludziom skrzydła na miarę 21 wieku.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane