• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?

Krzysztof Koprowski
16 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia. Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia.

Czy jazda komunikacją miejską będzie wreszcie tańsza od parkowania samochodu w centrum miasta? Ministerstwo Rozwoju planuje dopuścić wprowadzenie opłat nawet do 9 zł za godzinę postoju. Ostateczną decyzję podejmą jednak lokalne samorządy, które od dawna postulowały właśnie takie zmiany w ustawie.



Czy Gdańsk i Gdynia powinny skorzystać z możliwości podwyższenia opłat?

Ministerstwo Rozwoju idzie na rękę samorządom i zapowiada zmiany w ustawie o drogach publicznych. Obecna maksymalna stawka, wynosząca maksymalnie 3 zł za godzinę parkowania, została zapisana w ustawie w 2003 r. i dzisiaj w większości miast jest niższa niż najtańszy bilet komunikacji miejskiej (w Trójmieście 3,20 zł; 14 lat temu bilet w Gdańsku do 10 minut kosztował 1,20 zł).

W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.

- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentował w piśmie do parlamentarzystów w 2016 r. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Rok wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się na targach Trako Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach

Wypowiedzi polityków z Gdańska i Gdyni nie były odosobnione. Podobnie do tematu parkowania podchodzili samorządowcy z innych miast, które cierpią na nadmiar aut, dewastację infrastruktury przez kierowców (chodników, zieleni) oraz problemy z zanieczyszczeniem powietrza.

Czytaj też: Smart Metropolia 2016: Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna. Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna.
W 2016 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi zmian, które nadal zakładały wprowadzenie sztywnych stawek na poziomie ustawy. W toku prac nad nowelizacją ustawy dokonano jednak poprawek i najnowsza wersja zakłada uzależnienie maksymalnej wysokości opłat za parkowanie od płacy minimalnej (obecnie 2 tys. zł brutto).

Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską.

W strefie zwykłej maksymalna opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść nie więcej niż 0,15 proc. minimalnej płacy, czyli 3 zł. W strefie śródmiejskiej opłata za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła wynosić do 0,45 proc. minimalnej płacy (9 zł). Ponadto będzie mogła być pobierana również w weekendy i święta.

Projekt ustawy pozwoli samorządom również na podwyższenie kar za brak opłat za parkowanie do poziomu 10 proc. płacy minimalnej. Obecnie kara wynosi zaledwie 50 zł i dwukrotnie w ciągu roku może być obniżona do 30 zł, podczas gdy kontrolerzy za brak biletu w tramwaju czy autobusie wystawiają mandat w wysokości 190 zł (przy płatności w ciągu 7 dni od wystawienia 133 zł).

Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza). Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza).
Zmiany w zakresie Stref Płatnego Parkowania obejmą wyłącznie miasta liczące więcej niż 100 tys. mieszkańców. To oznacza, że w Trójmieście nie dotkną Sopotu, którego władze zachęcały podczas wakacji do pozostawienia aut na parkingu buforowym przy Ergo Arenie.

Ostateczną decyzję o zmianie stawek za parkowanie podejmą lokalne rady miast. Ustawa - o ile zyska poparcie parlamentarzystów - otwiera im jedynie drogę prawną do zmian, a nie obowiązek ich wprowadzenia.

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • Precz z komuną

    • 10 10

  • Debilstwo

    Zamiast obniżyć cenę biletu podwyższaja opłatę za parkowanie żeby zachować ustawowe proporcje. Mało tego bo opłata za parkowanie wynosi 0.45% wynagrodzenia minimalnego ale brutto, mimo że otrzymujemy od pracodawcę netto. Robienie drogi z ludzi. Idiotyczni politycy robią z tego kraju zaścianek.

    • 67 8

  • Ponadto będzie mogła być pobierana również w weekendy i święta. (4)

    to zabije centra miast...... nikt w weekend nie przyjedzie na spacer czy zakupy - większość wybierze galerie handlowa przy obwodnicy - jeżeli wprowadza max. podwyżkę to dogonimy kraje europy zachodniej..... szkoda tylko, ze pensje 2k pln a nie euro

    • 81 10

    • (3)

      Skandal! A gdzie darmowy parking na Długim Targu!!! Przecież jak mam dotrzeć z Grażyną na gofra na Długiej??

      • 7 20

      • osobiscie mnie to ryra.... (2)

        ...bo w centrum jestem raz w roku.... ale domyślam się, że niektórzy lubią spacerować po starówce a płacenie za ta przyjemność 20-30 zł w weekend to lekka przesada.....

        • 16 4

        • (1)

          Gdańsk NIE MA STARÓWKI!!!!!!

          • 9 11

          • wiem, ma NOWKĘ..... odbudowana na gruzach po 49tym.
            dobrze wiesz o czym mowie, wiec nie ma co się czepiać słówek.

            • 19 0

  • Wprowadzić zasadę jeden adres, jeden samochód. (6)

    Drugi samochód 5tys. Podatku rocznie. Trzeci 10 tys zł rocznie.

    • 32 71

    • I jeszcze opłata za Kryselaki

      30 tys zł rocznie.

      • 4 2

    • Mam dwa mieszkania i domek (2)

      To ile będę mógł mieć aut bez płacenia tego podatku?

      • 15 0

      • Jeden.

        Na adres pod którym jesteś zameldowany.

        • 8 15

      • Budyń, to ty? :)

        • 6 1

    • Ogłoszenie:

      "Nie mam auta - sprzedam adres - warunek - automatyczny wniosek o wymeldowanie in blanco"

      • 3 0

    • a budyń ma kilka adresów..

      • 0 0

  • Powiem Wam szczerze że to jest śmieszne. (10)

    Płacę za parkowanie maksymalnie 15 koron szwedzkich za godzinę, to jest jakieś 7 zł. Do tutejszych zarobków to są grosze, a w Polsce z polskimi zarobkami ludzie mieliby płacić 9 zł? Chyba komuś matka na głowę usiadła przy porodzie. Pozdrawiam z normalnego, przyjaznego ludziom kraju.

    • 107 15

    • (4)

      Chyba na jakimś p+r na przedmieściu :)))

      Wystarczy chwilę pogooglać, centrum Oslo :
      Gunerius Car Park (Gunerius Parkering)

      Open 24 hours

      Price from NOK 69,- per hour (NOK 390,- per day)

      • 8 12

      • (1)

        Oslo nie jest w Szwecji

        • 28 1

        • Norwegia

          • 2 0

      • Jak te 69 NOK ma sie do zarobkow?

        • 4 0

      • Gdzie Oslo a gdzie Szwecja? To po pierwsze. Poza tym weź porównaj zarobki w Oslo z zarobkami w Gdańsku. W Oslo zresztą transport publiczny jest nieporównywalnie lepszy od tego w Gdańsku i w związku z tym nawet nie trzeba tam używać samochodu.

        • 2 1

    • Normalny kraj z dzielnicami w miastach gdzie nawet policja się nie zapuszcza. (2)

      Dziękuję za taką normalność.

      • 17 11

      • Te wiadomości to z jakiegoś portalu prawackiego? Weź sobie kup bilet i się przeleć. W wizzairze czy ryanie teraz bilety do Sztokholmu czy Goteborga po 40 zl, przyleć, zobacz, rozejrzyj się i powiedz mi gdzie te dzielnice gdzie policja się nie zapuszcza, bo ja wokół mnie widzę spokój, zieleń, czyste powietrze i komfort życia.

        • 3 0

      • To jak u nas....

        • 0 0

    • Jest drobna, prawie niezauważalna różnica. Gęstość zaludnienia. Polska 120 os/km kw. Szwecja 20 os/km kw.

      • 1 1

    • kocham Szwecję

      Szwecja jest państwem dla ludzi, a nie jak u nas, gdzie Polacy są niewolnikami wąskiej grupy polityków;

      • 0 0

  • Wystarczy zlikwidować przywileje dla urzędników! (2)

    Proponuję zlikwidować wszystkie przywileje w opłatach za parkowanie dla urzędników (w tym oczywiście też radnym) i zabronić parkowania na wewnętrznych parkingach urzędowych. Parkingi udostępnić wyłącznie dla interesantów! Ciekawe czy wówczas również będą tacy chętni do podnoszenia opłat.

    • 101 3

    • Zwróćcie uwagę ze radni parkuje na terenie rady miasta za free idealny parking w centrum to sobie opłaty podnoszą

      • 15 0

    • Ja

      Dlaczego parking Ul Jana Z Kolna mnie powstał przy urz3dzie miejskim?

      • 0 0

  • I bardzo dobrze!

    • 14 14

  • Proponuję wprowadzenie zakazu używania samochodów. (1)

    Powiem więcej, należy uniemożliwić Polakom kupowanie samochodów.

    • 21 19

    • Kupowania?

      Jeździć nie kupionymi i nie płacić za parkowanie.

      • 0 0

  • a jak dojechać do tego parkingu kubaturowego w Gdańsku ze zdjęcia? - bo żadnych znaków tam nie ma (1)

    ino same zakazy ruchu wjazdu itp ;)
    Bareja wiecznie żywy

    • 20 4

    • jana z kolna

      • 1 0

  • (1)

    No i dobrze. Skoro stac na samochod to i na oplaty trzeba miec kase.

    • 18 41

    • To jak cię stać żeby żyć to płać milion za wizytę u rodzinnego, głupi pełno w tym kraju.

      • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane