• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?

Krzysztof Koprowski
16 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia. Po zmianach w Śródmieściu opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli obecnie ok. 9 zł i być pobierana przez wszystkie dni tygodnia.

Czy jazda komunikacją miejską będzie wreszcie tańsza od parkowania samochodu w centrum miasta? Ministerstwo Rozwoju planuje dopuścić wprowadzenie opłat nawet do 9 zł za godzinę postoju. Ostateczną decyzję podejmą jednak lokalne samorządy, które od dawna postulowały właśnie takie zmiany w ustawie.



Czy Gdańsk i Gdynia powinny skorzystać z możliwości podwyższenia opłat?

Ministerstwo Rozwoju idzie na rękę samorządom i zapowiada zmiany w ustawie o drogach publicznych. Obecna maksymalna stawka, wynosząca maksymalnie 3 zł za godzinę parkowania, została zapisana w ustawie w 2003 r. i dzisiaj w większości miast jest niższa niż najtańszy bilet komunikacji miejskiej (w Trójmieście 3,20 zł; 14 lat temu bilet w Gdańsku do 10 minut kosztował 1,20 zł).

W efekcie centra miast pękają od nadmiaru aut, a opłata za parkowanie jest zbyt niska, by można było sfinansować z niej budowę parkingów kubaturowych.

- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentował w piśmie do parlamentarzystów w 2016 r. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Rok wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się na targach Trako Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach

Wypowiedzi polityków z Gdańska i Gdyni nie były odosobnione. Podobnie do tematu parkowania podchodzili samorządowcy z innych miast, które cierpią na nadmiar aut, dewastację infrastruktury przez kierowców (chodników, zieleni) oraz problemy z zanieczyszczeniem powietrza.

Czytaj też: Smart Metropolia 2016: Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna. Obecne maksymalne ceny za parkowania sprawiają, że budowa drogich parkingów kubaturowych w centrach miast jest nieopłacalna.
W 2016 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi zmian, które nadal zakładały wprowadzenie sztywnych stawek na poziomie ustawy. W toku prac nad nowelizacją ustawy dokonano jednak poprawek i najnowsza wersja zakłada uzależnienie maksymalnej wysokości opłat za parkowanie od płacy minimalnej (obecnie 2 tys. zł brutto).

Samorządy być może już w przyszłym roku będą mogły wyznaczać dwa rodzaje Stref Płatnego Parkowania: zwykłą oraz śródmiejską.

W strefie zwykłej maksymalna opłata za godzinę parkowania będzie mogła wynieść nie więcej niż 0,15 proc. minimalnej płacy, czyli 3 zł. W strefie śródmiejskiej opłata za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła wynosić do 0,45 proc. minimalnej płacy (9 zł). Ponadto będzie mogła być pobierana również w weekendy i święta.

Projekt ustawy pozwoli samorządom również na podwyższenie kar za brak opłat za parkowanie do poziomu 10 proc. płacy minimalnej. Obecnie kara wynosi zaledwie 50 zł i dwukrotnie w ciągu roku może być obniżona do 30 zł, podczas gdy kontrolerzy za brak biletu w tramwaju czy autobusie wystawiają mandat w wysokości 190 zł (przy płatności w ciągu 7 dni od wystawienia 133 zł).

Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza). Źródło: Związek Miast Polskich (za: Gazeta Wyborcza).
Zmiany w zakresie Stref Płatnego Parkowania obejmą wyłącznie miasta liczące więcej niż 100 tys. mieszkańców. To oznacza, że w Trójmieście nie dotkną Sopotu, którego władze zachęcały podczas wakacji do pozostawienia aut na parkingu buforowym przy Ergo Arenie.

Ostateczną decyzję o zmianie stawek za parkowanie podejmą lokalne rady miast. Ustawa - o ile zyska poparcie parlamentarzystów - otwiera im jedynie drogę prawną do zmian, a nie obowiązek ich wprowadzenia.

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • W trójmieście rządzi PO, wiec czego się spodziewamy, że ci ludzie będą przyjaźni dla społeczeństwa? Wiadomo że interesują ich tylko własne kieszenie, więc robią co mogą żeby je napchać jeszcze przed wyborami, bo wiedzą że to ich koniec.

    • 3 0

  • 9 zł za godzinę

    a czy zwykłym emerytom ze zwykłymi emeryturami jakaś zniżka jest przewidziana ? bo emerytura ni jak się ma do najniższej pensji.Chciałabym mieć 2000brutto emerytury.Mam problemy z chodzeniem więc muszę jeżdzić do lekarzay.

    • 1 0

  • Desk-drive

    Skoro prywatne sieci gastronomiczne stać na załatwianie klienta w okienku, do którego podjeżdża się samochodem, to czemu urzędy nie mogą tak obsługiwać mieszkańców?

    • 4 0

  • urzędy do hipermarketów

    Te płatne parkowanie niech sobie będzie, ale dopiero, kiedy urzędy wyniosą się z centum do jakiegoś miejsca, gdzie można normalnie, bezpłatnie postawić auto, załatwić sprawę i wrócić do swojego życia.

    ZUS w Gdańsku jest przy Bazylice Mariackiej, czyli z kilometr od tramwaju. Wielu petentów, to starcy, których trzeba podwieźć. Parking przy Urzędzie Miejskim jest wiecznie zastawiony. Urząd Miejski w Sopocie też już się otoczył opłatami. W Gdyni od 9:00 wszystkie parkingi przy Urzędzie Miejskim płatne.

    Po co i dla kogo są te urzędy?

    • 7 0

  • Za darmo i zabetonować wszystko (4)

    • 66 28

    • od razu sie poprawi jakosc komunikacji (1)

      Proponuje ustalic maksymalna wysokosc pensji dla urzednikow, np prezydenta miasta Gdanska na 2500 zl

      • 10 2

      • rozumiem, że proponujesz siebie na to stanowisko

        Ferdynandzie

        • 0 0

    • (1)

      to jest chore, w zeszłym roku za zbieranie czereśni płacili 3zł/h, a tu proszę
      we własnym kraju na "naszej wspólnej" ziemi takie ceny, pamiętajmy że miejsca parkingowe należą do suwerena czyli obywateli pl, a robią co chcą, czekam aż pęknie 100zł/h a co tam

      • 12 5

      • Wyobrażam sobie sytuację gdzie pod takim sadem jest płatny parking :)

        • 2 1

  • Wkurzony

    Świństwo do kwadratu . Golą nas jak owce ale do czasu . Niedługo wybory

    • 4 2

  • A ja się cieszę

    Będzie łatwiej o wolne miejsce

    • 1 3

  • bandyci

    bandyci zlodzieje

    • 2 0

  • Proponuję wprowadzenie zakazu używania samochodów. (1)

    Powiem więcej, należy uniemożliwić Polakom kupowanie samochodów.

    • 21 19

    • Kupowania?

      Jeździć nie kupionymi i nie płacić za parkowanie.

      • 0 0

  • Wystarczy zlikwidować przywileje dla urzędników! (2)

    Proponuję zlikwidować wszystkie przywileje w opłatach za parkowanie dla urzędników (w tym oczywiście też radnym) i zabronić parkowania na wewnętrznych parkingach urzędowych. Parkingi udostępnić wyłącznie dla interesantów! Ciekawe czy wówczas również będą tacy chętni do podnoszenia opłat.

    • 101 3

    • Ja

      Dlaczego parking Ul Jana Z Kolna mnie powstał przy urz3dzie miejskim?

      • 0 0

    • Zwróćcie uwagę ze radni parkuje na terenie rady miasta za free idealny parking w centrum to sobie opłaty podnoszą

      • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane