• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabrali chodnik i ścieżkę, piesi i rowerzyści zajęli więc jezdnię

Maciej Naskręt
6 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Rowerzysta jadący pod prąd al. Zwycięstwa z powodu zamkniętego chodnika. Rowerzysta jadący pod prąd al. Zwycięstwa z powodu zamkniętego chodnika.

Wykonawca wiaduktu w ciągu ul. Nowej Wałowej w Gdańsku skomplikował życie pieszym i rowerzystom. By dotrzeć zgodnie z przepisami m.in. do Żółtego Wiaduktu, trzeba przejść skrzyżowanie dookoła - pokonać 250 m. Wiele osób ma to w nosie i zajmuje jezdnię. Sprawę ma zbadać kilkuosobowa Miejska Komisja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, działająca przy gdańskim ZDiZ.



Zamknięte przejście przy Żółtym Wiadukcie - Węzeł Brama Oliwska. Zamknięte przejście przy Żółtym Wiadukcie - Węzeł Brama Oliwska.
Firma budująca wiadukt w ciągu ul. Nowej Wałowej - część powstającego w centrum Gdańska Młodego Miasta - zamknie wschodni, ok. 15-metrowy chodnik i ścieżkę rowerową na Węźle Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska. Zapewniały one dostęp do Żółtego Wiaduktu i Błędnika od strony pobliskiego przystanku tramwajowego i ścieżki rowerowej wiodącej do Wrzeszcza.

Piesi i rowerzyści zgodnie z przepisami powinni obejść całe skrzyżowanie przy Bramie Oliwskiej, czyli nadłożyć 250 metrów drogi, zamiast dotychczasowych 20 metrów. Niemal nikt tego jednak nie robi. Zdecydowana większość decyduje się na niebezpieczne przejście jezdnią.

Czy wykonawcy dobrze organizują place budów?

- Przejeżdżając ostatnio przy Bramie Oliwskiej, gdzie powstaje wiadukt do ul. Nowej Wałowej, wyjechał mi naprzeciwko z chodnika rowerzysta. W ostatniej chwili odbiłem kierownicą w lewo i uniknąłem potrącenia - opowiada pan Łukasz Romaniuk, nasz czytelnik.

Budowa wiaduktu nad magistralą kolejową tuż przy Bramie Oliwskiej realizowana jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO, ale prace nadzoruje w imieniu miasta Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Poprosiliśmy władze DRMG o interwencję. Okazuje się, że sprawa jest znana urzędnikom. - W najbliższy czwartek kwestią zajmie się Miejska Komisja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Sądzę, że jeszcze w tym tygodniu bariera dla pieszych i rowerzystów zniknie i zostanie wydzielony tam bezpieczny chodnik - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Miejska Komisja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, pracująca przy ZDiZ, działa od początku 2012 r. W jej skład wchodzą m.in. prezydent Gdańska, urzędnicy ZDiZ, policjanci, straż miejska oraz pracownik Politechniki Gdańskiej. Posiedzenia nie zawsze odbywają się w pełnym składzie.

Szkoda, że musi się tym zajmować tak liczne grono osób. Lubimy sobie komplikować życie. By zrobić we wspomnianym miejscu ok. 1,5-metrowe i bezpieczne przejście, wystarczy przecież dwóch robotników i koparka, która zresztą stoi bezczynnie przez większość dnia na placu budowy.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (95) 2 zablokowane

  • ale problem

    bo zabrano kawałek jezdni na potrzeby pieszych, czyż mieli byśmy fruwać. Większość chodników dla pieszych jest zawłaszczana przez samochody, czas by zacząć akcję p.n.Chodniki tylko dla pieszych, bo my, piesi fruwać się nie nauczymy a chodzić po mieście chcemy bezpiecznie.Teraz

    • 0 0

  • To nie pierwszy raz (1)

    Pewnie pamiętacie jeszcze jak była zamknięta droga rowerowa przy Operze Bałtyckiej z powodu remontu linii tramwajowej i też zakazy były ignorowane , dopiero po wielkich kłótniach i interwencji oficera rowerowego wytyczono objazd.
    Droga ta jest przecież główną trasą rowerową miasta i już wkrótce oficjalnie dopuszczona do ruchu zostanie rowerowa obwodnica Śródmieścia będąca jej kontynuacją , więc musi być tu zapewniona ciągłość.

    • 1 2

    • Pan kitliński nie ma tu nic do rzeczy

      • 0 0

  • Piesi i rowerzyści traktowani są po macoszemu. (11)

    Ważne żeby był dojazd samochodem, miejsce parkingowe itd. Pan redaktor wie coś na ten temat bo lubi pisać i popierać lobby samochodowe.

    • 50 13

    • (10)

      Wczuj się teraz w rolę kierowcy. Skręcasz w prawo i masz przejście dla pieszych i rowerów. Jak myślisz kierowca skręcający w prawo ma szansę zobaczyć rowerzystę jadącego TEŻ z prawej strony? NIE MA SZANSY! A wy rowerzyści gnacie po 40km/h. Trzeba zmienić prawo i zlikwidować przejścia dla rowerów. Rowerzysta powinien zadek podnieść i przeprowadzić rower dla swojego bezpieczeństwa. Bo nawet jak kierowca się zatrzyma to i tak cię nie zobaczy!!!

      • 9 28

      • Trzeba zmienić przepisy aby kierowcy też musieliby przepychać swoje auta przez pasy dla pieszych, tak będzie bezpieczniej ...

        Tak samo kierowca powinien się zatrzymać przed przejściem dla pieszych, wysiąść z samochodu i auto przepchać po pasach, wsiąść i pojechać dalej. Dlaczego to niby rowerzyści muszą przepychać rowery przez przejścia to jakaś paranoja.

        • 0 1

      • Jestem kierowcą.

        Jestem kierowcą i wiem ,że punkt widzenia zmienia się ...itp:
        Skręcając w prawo musimy ustąpić na światłach zielona strzałka - to tylko wjazd warunkowy -możemy wjechać po wszystkich innych a nie jak to często bywa pomiędzy przestraszonymi pieszymi ( może zlikwidować strzałkę , nie jest to dobre rozwiązanie a wręcz przeciwnie -powoduje często zagrożenie.
        Bez świateł po prostu wolniej i się rozglądać - trzeba się przyzwyczaić do dużej ilości rowerów - bo tego już nie zmienimy.
        Więcej spokoju i kultury.

        • 1 0

      • Oczywiście, że ma szanse (5)

        tylko niestety musi zwolnic lub się zatrzymać, a to przecież strata z 5 sekund. A jak skręcasz w lewo to nie musisz przepuścić samochodów jadących prosto, a jadą przecież jeszcze szybciej. A jak masz zielone światło to przepuszczasz samochody jadące z podporządkowanej? To dlaczego mają to robić piesi i rowerzyści? Niestety kierowcy samochodów nie są najważniejsi. Żeby nie było, jestem kierowcą samochodu i sporo jeżdżę.

        • 23 4

        • (4)

          Myślisz że jestem tylko dobry w gębie? Nie stać mnie na mandaty to nie daje powodu aby je złapać. "A jak masz zielone światło to przepuszczasz samochody jadące z podporządkowanej?" Odpowiadam: Mam takie samo zielone jak pieszy i ich właśnie przepuszczam. W mojej wypowiedzi chodziło mi o akcje że jest pusto na przejściu i zaczynasz ruszać i nagle ci wjeżdża rower. I pytanie: Jakie masz szanse zobaczyć tego rowerzystę? A skoro taki mądry jestes cwaniaczku to powiedz czy ty przepuszczasz pieszych na wszystkich przejściach? Bo gdyby każdy to robił to całe miasta by się zakorkowały a co za tym idzie KM tez by stała.

          • 5 12

          • podstawowy błąd (1)

            gdy skręcasz w prawo, przestajesz mieć równoważne zielone światło. powinieneś się upewnić jak na każdym skrzyżowaniu bez pierwszeństwa. Inna sprawa, ze powinno się nałożyć na rowerzystów obowiązek zwolnienia przed skrzyżowanie, nawet na zielonym, do prędkości pieszego. nie zatrzymania, ale zwolnienia- dla własnego bezpieczeństwa rowerzystów. za to surowo karać samochody przejeżdżające, gdy pieszy/rowerzysta ma zielone i jest nie tylko na pasach, ale również przed samym przejściem 'bo jeszcze zdążę'.

            • 5 1

            • w zupełności wystarczyłoby obowiązkowe lusterko wsteczne

              mam i sobie chwalę - o wiele lepiej można ocenić sytuację.

              • 1 0

          • Jeżeli zatrzymujesz się przed przejazdem rowerowym i nie zauważasz rowerzysty to może czas pomyśleć o komunikacji zbiorowej. Jeżeli chodzi o pieszych, to zazwayczaj zatrzymuję się aby ich przepuścić, choć w naszym prawie drogowym nie ma takiego nakazu.

            • 7 1

          • Nabierz zwyczaju patrzenia w lusterka i sygnalizowania skrętu

            A Twój problem stanie się znacznie mniej palący.

            • 10 1

      • Lusterko Twoim przyjacielem.

        Rowerzystę jadącego z prawej widać w lusterku, zresztą wystarczy patrzeć już wcześniej, czy ktoś nie jedzie rowerem równolegle do Ciebie. Jeśli lusterko nie pomaga, bo coś zasłania widoczność (np. krzaki), top zgłoś to do ZDIZ, żeby postawili lustro albo wycięli krzaki.

        • 3 1

      • A kierunkowskaz włączony,żeby rowerzysta wiedział,że skręcasz?

        Czy to raczej zbędny zachód i informowanie nieprzyjaciela na drodze o swoich planach?

        • 9 1

  • jestem za

    Jestem za wykręcaniem wentyli i naklejaniu naklejek juz nie raz z tego korzystałam parkuja na chodnikach polecam Strazy Miejskiej ul.Osiek w Gdańsku gdzie młodziez parkuje na chodnikach przed szkoła a osoby z dziecmi w wózkach osoby niepełnosprawne musza poruszać sie po jezdni kiedyś zadzwoniłam na Straż Miejska to zapytano mnie jaka jest odległośc na chodniku ale niestety nie miałam centymetra przy sobie Polecam ul.Osiek

    • 2 0

  • To jest Gdańsk i jego morze możliwości (1)

    Zółty wiadukt wiele lat zamknięty. Potem w pośpiechu remontowany (na EURO, żeby nie było poruty).
    Następnie po pół roku użytkowania zamknięty dla samochodów na amen.

    Remont był przepłacony, gdyż koszt doprowadzenia go do używalności jako kładka dla pieszych byłby niższy niż na okres kilku miesięcy ruchu pojazdów do 3,5 tony. Poza tym jak zwykle dodano podrażające koszt iluminacje.

    Jednym zdaniem pomimo wydania wielu pieniędzy od ok pięciu lat i tak ten obiekt nie istnieje w sensie praktycznym i możliwości jego użytkowania.

    • 2 2

    • jako kładka dla pieszych musi mieć taką samą nośność

      samochód zajmuje około 12 m^2. na tej powierzchni może stanąć od 24 do 36 osób.

      • 0 0

  • (1)

    Powyższe to 'małe piwo',chodniki jako takie,
    powinno się pousuwać W OGÓLE!, Dlaczego ?
    Bo są doskonałym... parkingiem dla wielu kierowców.
    I nie rozumiem do/od czego są partole policji ruchu drogowego,które sobie bardzo często na luzie(..)
    przejeżdżają obok tak ynteligentnie zaparkownaych aut.
    A już szczytem BEZCZELNOŚCI jest zaparkownaie auta na... przejściu dla pieszych. Tak,przejściu dla pieszych.
    Nie ważne,że jest rzadko uczeszczane,jest dedykowane dla pieszych! a nie cwanych kierowców.
    Jeśli nowe kadry w policji,o których naborze pisała czas temu redakcja,są tak nastawione do pełnienia
    swojej służby,to ja dziękuje za takich policjantów
    płci obojga.
    Za zaprakowanie auta na przejściu dla pieszych
    skasowałbym delikwenta,min. na 1000zł.
    Jakby w portfelu trochę ubyło,to może do zwojów mózgowych 'cuś' by dotarło.

    • 10 1

    • kierowcom parkującym na przejściach powinno się wykręcać wentylki

      a następnie przyklejać naklejkami z motywem "karnego k***a" na szybę. Pół godziny na skubanie naklejki z szyby i osobnik traci to, co "zaoszczędził" na szukaniu miejsca do parkowania.

      • 1 2

  • tyle hałasu o nic (3)

    W tym miejscu, co widać też na zdjęciu, ruch pieszych buł i jest incydentalny a i rowerowy sporadyczny. Gdyby zrobiono takie przejście na ul Rajskie, koło Krewetki lub w rejonie Huciska to byłby problem. Ustawienie w tym miejscu zakazu ruchu dla pieszych mimo, że jest wąskie przejście było pochopne i asekuracyjne ze strony firmy .

    • 1 1

    • pieszych może i tak... (2)

      Ale rowerowy już niekoniecznie, przecież to jest droga dojazdowa do Gdańska Głównego.

      • 0 0

      • jeżdżę (1)

        rowerem tą trasą i wiem co mówię.W godzinach między 9 tą a 11,30 na trasie od żółtego wiaduktu do teatru spotykam średnio 5 rowerzystów.

        • 0 0

        • nic dziwnego

          o tej porze kto miał dojechać do pracy, to już pojechał. Za to turyści rowerowi atakują później, bo poranki jeszcze chłodne.

          • 1 0

  • dobrze że mają chodnik na jabłoniowej go niema a ludzie dzieci i rowerzyści chodzą po ulicy

    • 1 0

  • Ustawić policję i walić mandaty. (6)

    Ci ludzie i rowerzyści nie zdają sobie chyba sprawy z zagrożenia jakie powodują.

    • 37 140

    • Sam sie wal. W głowe (1)

      • 11 1

      • a ty w kolano

        • 1 1

    • (2)

      a rowerzyści i piesi to pewnie ten odcinek mają przelecieć na skrzydłach?

      • 34 6

      • jest obejscie, tylko trzeba ruszyc 4 litery i nadlozyc 230m (1)

        Ale jak widac sami hrabiowie, lenie i swiete krowy. Mandaty do skutku to sie naucza. A najgorsze ze po komentarzach widac tu ze wiekszosc popiera takie swiadome lamanie przepisow i sama by lazla ulica pod prad. Zenada.

        • 15 28

        • Przejść się 230m, to i dla zdrowia dobrze, ale szlak by mnie trafił jakbym miał na każdy przejsciu stać na czerwonym, a o ile sie nie myle to dwa z nich są dwu etapowe. Koniec końców stoi sie więcej na światłach niż idzie te 230 m :)

          • 29 2

    • a moze zwezyc ulice o 1 pas?

      jednokomorkowcu w samochodzie z klapkami zamknietymi na widok pod siebie

      • 62 17

  • "Miejska Komisja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego"

    co to za twór, potwór zjadający kasę.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane