• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabytkowa siedziba architektów z reklamą miejskiej imprezy

Krzysztof Koprowski
25 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Reklama promująca festiwal Solidarity of Arts całkowicie zasłoniła elewację Dworu Bractwa św. Jerzego, zlokalizowanego tuż obok Złotej Bramy. Reklama promująca festiwal Solidarity of Arts całkowicie zasłoniła elewację Dworu Bractwa św. Jerzego, zlokalizowanego tuż obok Złotej Bramy.

Po raz kolejny latem Dwór Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska został zasłonięty wielką płachtą reklamową. Tym razem informuje ona o współorganizowanym przez Gdańsk festiwalu Solidarity of Arts. Architekci SARP-u, którzy mają siedzibę w Dworze, obiecują, że w tym i przyszłym roku kolejnych reklam nie będzie. Urzędnicy z kolei zapowiadają jej usunięcie.



Czy miasto powinno promować wydarzenia kulturalne poprzez reklamy na budynkach?

Dwór Bractwa św. Jerzego, zlokalizowany tuż przy Złotej Bramie, regularnie od lat zasłaniany jest w szczycie letniego sezonu turystycznego wielkimi reklamami. Lokalny oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich, który ma tu swoją siedzibę, chce w ten sposób dorobić do remontu zabytkowego budynku.

- Z reklamy nie czerpiemy wielkich pieniędzy, ale te środki są dla naszego stowarzyszenia bardzo ważne - mówi Paweł Wład Kowalski, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich Oddział Wybrzeże - W zeszłym roku rozpoczęliśmy badania i naprawę elewacji ściany zachodniej. Do tego potrzebujemy pieniędzy, by naprawić rzeźbę św. Jerzego, który wieńczy nasz dach [rzeźba straciła rękę, która szczęśliwie została znaleziona w rynnie - dop. red.]. Ponadto chcemy wyremontować latarnię u góry. Podczas ostatniej ulewy przez jej nieszczelne okna wlała się nam woda do pomieszczeń.
Prezes lokalnego oddziału SARP-u przyznaje, że decyzję o zgodzie na reklamę podjął z "krwawiącym sercem", zdając sobie sprawę, że kierowanej mu organizacji nie wypada w ten sposób traktować zabytków i przestrzeni miasta. Sam wybór reklamy nie był jednak przypadkowy.

- W zeszłym roku mieliśmy reklamę całkowicie niepasującą do tego miejsca. W tym roku postawiliśmy warunek, by była to reklama związana z kulturą. Po zakończeniu imprezy Solidarity of Arts [odbędzie się w dniach 13-27 sierpnia- red.]zostanie on zdemontowana i nie będzie żadnej reklamy - w tym roku, ani w przyszłym - zapewnia Paweł Wład Kowalski.
O zdanie na temat zlecania reklam zapytaliśmy także miejskich urzędników, ponieważ to miasto Gdańsk wraz z Europejskim Centrum Solidarności, Urzędem Marszałkowskim, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej i Filharmonią Bałtycką organizuje festiwal Solidarity of Arts.

Miasto na nasze pytania dotyczące estetyki reklamy w tak mocno wyeksponowanym miejscu w kontekście prac nad tzw. uchwałą krajobrazową nie odpowiedziało, ale podjęło decyzję o likwidacji nośnika z tego miejsca.

- Organizatorzy nie konsultowali z miastem ekspozycji tej reklamy. Prezydent Piotr Grzelak nakazał usunięcie jej z budynku - mówi Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Przypomnijmy, że zgodnie z projektem uchwały, która ma być przyjęta po wakacjach, dopuszcza się reklamę na terenie Głównego Miasta w formie siatki budowlanej, ale wyłącznie na okres do 12 miesięcy i nie częściej niż co pięć lat na tym samym budynku. Reklama tego typu nie może zająć więcej niż 30 proc. powierzchni całej siatki ochronnej.

Wydarzenia

Solidarity of Arts 2016 (6 opinii)

(6 opinii)
0-100 zł
muzyka poważna, hip-hop, muzyka elektroniczna, projekcje filmowe, uroczystość oficjalna

Miejsca

Zobacz także

Opinie (105) 1 zablokowana

  • A jełop-"konserwa TOR" co na to? Razem z łysym GOSpoDARZEM poZWALALI

    nowemu 'właścicielowi' byłej przychodni PKP przy dworcu gdańskim na reklamę LATAMI różnych bzdetów za pewnie niezłą kasę ... Ile z tego miało miasto?!

    • 7 1

  • zasłonić reklamę inna reklamą - juz to przerabialiście (1)

    może być dmuchana żeby było taniej!

    a swoją droga architekci i... biedni... no chyba żarty jakieś...

    swoja droga to ten budynek jest własnością SARP czy tylko wynajmuja od miasta, jak to drugie to wypowiedzieć umowę i po problemie

    • 12 0

    • poza tym nie wiem czemu ten przygotowywany przepis przewiduje w ogóle możliwość umieszczania reklamy

      ZAKAZAĆ całkowicie i wtedy nikt nie będzie kombinował

      • 2 0

  • Gdańsk ma taki specjalny ohydny "wachlarz" do przesłaniania niechcianych reklam

    czas go użyć!!!

    • 11 0

  • kogoś przegrzało z tego upału..

    • 10 0

  • (4)

    Budyń wpadł we własne sidła. Proszę to zdjąć, to szpeci przestrzeń publiczną.

    • 81 11

    • (2)

      Z czegoś trzeba opłacić 500 plus dla choloty.

      • 5 17

      • HOŁOTA baranie

        Czyżby HOŁOTA POmrocznych półanalfabetów nie dostaje, że tak marudzi

        • 2 7

      • Idź się leczyć.

        • 6 5

    • hipokryci z miasta

      • 9 2

  • To widać jak nisko upadł nasz zawód -architekta. Już nawet w Biedronie są wyższe pensje !!!

    • 11 0

  • ale z tego miasta zrobili burdel

    kiedy ten gdańsk przestanie sie ośmieszać.

    • 10 0

  • Wartość aktualnych architektów polskich

    Pan prezes stowarzyszenia "architektów" polskich nie ma pojęcia i nie rozumie że to architektura to jedna z dziedzin sztuk pięknych . No ale cóż może wiedzieć skoro jeden z paskudnych jego koszmarków będzie budowany w pobliżu (był o tym artykuł także na trójmiasto w zeszłym roku) wstyd że tacy ludzie dostają obecnie tytuł architekta .... !!!!

    • 17 0

  • (8)

    Ale czad!To jest dowòd na hipokryzje władzy (PO) w Gdańsku! Tworzone sa regulacje prawne dla prywatnych podmiotów dotyczące przestrzeni publicznej a tu takie hece!Raus z PO!Wielka reklama na zabytku w reprezentacyjnej części miasta!

    • 133 49

    • A czytać kolega Szpilek umie, czy od razu po nagłówku bierze się do odpowiedzi? (4)

      "Organizatorzy nie konsultowali z miastem ekspozycji tej reklamy. Prezydent Piotr Grzelak nakazał usunięcie jej z budynku - mówi Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego."

      Jestem jak najbardziej krytyczny wobec urzędasów, ale trochę uczciwości!

      • 19 9

      • (3)

        Chyba podtekstu nie zrozumiałeś...

        • 7 11

        • (2)

          To chyba zapomniałeś czegoś dopisać, skoro krytykujesz urzędników za tę reklamę, podczas gdy oni nakazali ją zdjąć. To wyjaśnij, orle logiki, ten "podtekst".

          • 10 1

          • (1)

            a)Dlaczego,,liberałowie"z PO ograniczają reklamy? Komuna wrociła?
            b)Urzednicy nakazują zdjąć reklame ale ustawa wchodzi po wkacjach...
            c)Wypad z PO z Gdańska !

            • 6 11

            • Weź juz idź stąd

              • 11 2

    • Ip z urzędu miasta Gdynia. Co za troll! (1)

      Ile Szczurek ci płaci???

      • 5 4

      • Nie interesuj sie bo kociej mordy dostaniesz

        a żółwia szyje juz masz

        • 1 4

    • A Ty co jak twój kolega z środkowym palcem tu wyskakujesz - kultury trochę !! jeszcze zatesknisz za poprzednikami (dobrej zmiany)

      • 17 19

  • Czy przypadkiem w ten sposób SARP nie traci mandatu moealnego

    do wypowiadania się w kwestiach ochrony architektury oraz przestrzeni miejskiej?

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane