• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zagadka linii N5 rozwiązana. "Chodzi o punktualność"

Mateusz
14 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (117)
Brak zatrzymywania się autobusu linii N5 na wszystkich przystankach spowodowany jest tym, iż linię obsługuje tylko jeden pojazd. Brak zatrzymywania się autobusu linii N5 na wszystkich przystankach spowodowany jest tym, iż linię obsługuje tylko jeden pojazd.

Na wtorkowy artykuł naszego czytelnika, w którym pan Roman opisał perypetie z nocną linią autobusową N5, której autobusy nie zatrzymują się na wszystkich mijanych przystankach, postanowił odpowiedzieć pan Mateusz, pasjonat komunikacji i pasażer linii "pruszczańskich".



Jak często poruszasz się nocą po Trójmieście?

Oto jego list:

Brak zatrzymywania się na wszystkich przystankach jest najpewniej spowodowany tym, iż tę linię obsługuje tylko jeden autobus. W związku z tym kierowca musi w ciągu godziny:

  • Odjechać z Gdańska Głównego
  • Zrobić pętlę po Pruszczu
  • Odjechać z przystanku początkowego do Gdańska
  • Dojechać pod dawną "krewetkę" na przystanek końcowy
  • I ponownie ustawić się pod dworcem głównym

Dla przykładu:

Autobus N5 rusza o godzinie 1:00 z przystanku Gdańsk Główny, by o 1:29 dojechać do przystanku Matejki. Tam autobus ma minutę postoju i następnie wraca do Gdańska i dociera na przystanek końcowy o godzinie 1:52. Dzięki temu, iż odjazd wszystkich autobusów nocnych z przystanku Gdańsk Główny jest o godzinie 2:00 daje to 8 minut na swobodną przesiadkę na inne linie nocne.

Dołożenie kolejnych przystanków mogłoby spowodować brak możliwości przesiadki na inne linie ze względu na zbyt małą ilość czasu.

Rozkład linii N5 na żywo



Więcej przystanków między Lipcami a Orunią



Odnośnie linii "pruszczańskich" jest jeszcze jedna sprawa, czyli dołożenie przystanków na odcinku Lipce - Orunia. Kiedyś linie te zatrzymywały się jedynie na przystankach Lipce, Gościnna i Sandomierska (oprócz linii 132 która zawsze była linią zwykłą). Dawało to im charakter przyspieszony i do centrum Gdańska można było dotrzeć w miarę zadowalającym czasie.

Niestety od jakiegoś roku czy dwóch na liniach tych dodano cztery dodatkowe przystanki na żądanie (Ostróżek, Ukośna, Urząd dozoru technicznego, Nowiny) oraz jeden stały (Rejtana) które znacząco wpłynęły na czas przejazdu. Zamiast sprawnego dojazdu do centrum Gdańska dostaliśmy linię jadąca w ślimaczym tempie, kiedy zainteresowanie mieszkańców Pruszcza tymi przystankami jest znikome.

Czy nie można usunąć tych przystanków z części pruszczańskich linii? Szczególnie, że w kierunku Gdańska na tych przystankach zatrzymują się także linie 189 i 289 które jeżdżą w takcie 20-minutowym.



Brak zatoki przy przystanku Rejtana



Kolejną kwestią jest przystanek Rejtana któremu trzeba poświęcić osobny akapit. Zatrzymują się tam wszystkie linie przejeżdżające ta trasą, lecz ma on jedna, poważną wadę - brak zatoki. W godzinach szczytu autobusy nie dość że zajmują jeden pas, to do tego zbierają opóźnienia czekając aż autobus(y) przed nimi dokonają wymiany pasażerskiej. Jest to wąskie gardło powodujące korki.

Potencjalne rozwiązania problemu



Wariant 1: Odtworzenie linii nr 151 Gdańsk Główny - Św. Wojciech i usunięcie mniej istotnych przystanków z linii "pruszczańskich".

Linia ta jeździła już jakiś czas temu na podanej trasie. Niestety zawieszono ją ze względu na uruchomienie linii 132, która wraz z rozwojem miasta Pruszcz Gdański stała się niewydolna i powolna. Przejazd na całej trasie w jedną stronę bez opóźnień (które na tej linii są standardem) zajmuje 55 (!) minut. Wprowadzenie autobusu 151 pozwoli na odciążenie linii 132, a osoby z Lipiec i Oruni uzyskają autobus, który nie będzie przepełniony a do tego bardziej punktualny (Linia 151 ruszając ze Św. Wojciecha nie będzie stać w korku w Pruszczu).

Wariant 2: Przeorganizowanie linii "pruszczańskich" dzieląc je na:

  • Ekspresowe 200, 232 - Mające za zadanie jak najszybszy dowóz mieszkańców Pruszcza z/do Gdańska (Niegowska, Gościnna, Sandomierska)
  • Przyspieszone 132, 207 - Zatrzymujące się również na Św. Wojciechu (Św. Wojciech, Niegowska, Gościnna, Sandomierska)
  • Zwykła 205 - Mająca w swojej ofercie wszystkie przystanki (również te na żądanie)

Wyznaczyłem linię 205 na linię obsługującą wszystkie przystanki, ponieważ wykonuje ona najkrótszą trasę w mieście Pruszcz Gdański i ma najmniejszy potok pasażerski. Po rozbudowie osiedli linia 132 wymaga jak największego przyspieszenia ze względu na ogromną liczbę nowych pasażerów.

Rozumiem jednocześnie mieszkańców Oruni, którzy mogą nie popierać chęci obcinania przystanków. Mimo wszystko celem tych linii jest jak najszybszy dowóz mieszkańców Pruszcza do centrum Gdańska. W sytuacji, kiedy czas ten wydłuża się o 7-8 minut ze względu na postoje na przystankach, na których ruch jest minimalny autobus staje się jeszcze gorszą alternatywą dla samochodu.
Mateusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (117)

Wszystkie opinie

  • Rekord padł na linii N6, tam kierowcy prują nawet pod prąd ulicą. Łamią wszystkie możliwe przepisy.

    A o zatrzymywaniu się na przystankach to można pomarzyć.
    Sam byłem świadkiem między innymi sytuacji, jak N6 wyprzedził stojących na czerwonym świetle i pod prąd pojechał dalej.
    No to nic, ale punktualność przede wszystkim najważniejsza.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    N5 do ewaluacji (6)

    Bardzo dobra i propozycja Pana Mateusza i rozwiązanie dla linii "pruszczańskich". I wielka szkoda że N5 jeździ tylko jeden, niestety w obecnych realiach obsługuje tylko wschodnią część Pruszcza a dużo się w Pruszczu zmieniło na przestrzeni ostatnich lat. Owszem jest również przystanek w Centrum na Chopina ale obszary nowych osiedli, setki młodych mieszkańców zamieszkujących rejon osiedla Bursztynowego, granicę Pruszcza z Juszkowem czy Rotmanką, obecnie od godziny 22 nie mają dojazdu do siebie z Centrum Gdańska. A Ci za torami mają też pociąg. Może zapytać jak to jest z tym N5, może jednak powinnien byc wprowadzony drugi kurs aby raz, obsługiwać jednak więcej przystanków, dwa, rozszerzyć trasę po Pruszczu włączając w nią nowe osiedla powstałe w zachodniej części miasta i stale rozbudowywane już od dobrych 10 lat.

    • 37 6

    • W nocy się śpi a nie jeździ autobusami

      • 0 0

    • (2)

      jeżeli mieszkańcy pruszcza chcą dedykowanej linii tylko dla siebie, bez zatrzymywania się na przystankach pośrednich do centrum to niech za taką linie zapłacą w całości. Bo w chwili obecnej, finansowanie linii pruszczańskich przez tą gmine jest tylko częściowe - większość i tak płaci miasto Gdańsk, więc z jakiej racji ma się nie zatrzymywać na terenie gdańska skoro mieszkańcy z podatków płacą za te linie?

      • 7 2

      • (1)

        O tym piszę wyżej, do ewaluacji czyli zatrzymywanie na przystankch zarówno w Gd jak i rozszerzenie w samym Pruszczu

        • 0 0

        • Może Pruszcz będzie miał własną nocną linię

          Jeśli tak, to propnuję udać się do Burmistrza Wróbla i złożyć wniosek o nocną linię jeżdzącą tylko po Pruszczu i bezpośrednio do Dworca w Gdańsku. Oczywiśćie finansowaną ze środków Pruszcza Gdańskiego.

          • 4 0

    • Zdiagnozowany przez Ciebie problem można łatwo rozwiązać (1)

      Zdiagnozowany przez Ciebie problem można łatwo rozwiązać, wystarczy że Pruszcz zorganizuje linię nocną, która będzie zwoziła mieszkańców wspomnianych przez Ciebie osiedli/dzielnic do centrum Pruszcza gdzie będą mogli się przesiąść do N5.

      • 11 3

      • Dwa dodatkowe przystanki na żądanie to skrócenie potem "czasu przesiadkowego" z 8 minut do 6, czyli o co chodzi?

        6 minut to nadal dosyć czasu.

        • 0 3

  • 151 jeździł co 20 minut w szczycie i 30 minut po szczycie w soboty i niedziele, 132 jeździ co 30 minut w szczycie i co 60 (5)

    Czy Orunia została okradziona z kursów? Ależ skądże... 289 też powstał kosztem 189, bo połowę kursów przeniesiono tam, ale najłatwiej stękać na radę dzielnicy że domaga się podstawowych spraw...

    • 2 0

    • Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest powrót linii 151

      Mieszkańcy Oruni Lipiec i są Wojciecha zyskają autobus, który nie będzie zatłoczony, a mieszkańcy Pruszcza będą dojeżdżać do Gdańska szybciej

      • 0 0

    • To są częstotliwości jak na wiejski PKS, a nie komunikację w metropolii... (2)

      • 0 0

      • Metropolia to moze byc Tokio

        • 0 0

      • wiejski pks jeździ raz na dzień w te i z powrotem

        • 0 0

    • 189 jezdzi pusty

      • 0 0

  • (2)

    Autor przemyśleń zapomniał o jednej ważnej kwestii - linie kursujące do ościennych gmin są tylko współfinansowane częściowo przez gminę ościenną, a większość kosztów i tak ponosi miasto Gdańsk, więc proponowanie linii pod preferencje tylko gminy ościennej jest śmieszne. Bo z jakiej racji rejony Lipiec i Św. Wojciecha mają być pozbawione przystanków jedynej linii nocnej bo pasażerom z Pruszcza tak wygodniej?

    Chcecie dedykowanej linii wyłączanie dla siebie, bez zatrzymywania się na przystankach pośrednich do Centrum? To musicie zapłacić więcej albo i całość - zażalenia kierujcie do waszego wójta czy kogo wy tam macie na tej wsi. Sory, taki mamy klimat. Było jeszcze dalej się wyprowadzić

    • 5 1

    • Popieram !

      • 0 0

    • Trochę przesada z określeniem Pruszcza wsią

      Ale prawdą jest, że trochę dziwne jest że mieszkańcy Pruszcza nie rozumieją, że nie jedyni partycypują w kosztach komunikacji miejskiej. To jest tak jak wydłużenie 232 do hal przy obwodnicy, miasto i gmina musiały za to zapłacić. Samo się nie stało od tak

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Do Pruszcza powinna wrocic SKM a nie autobusy tkwiace w korku

    • 76 5

    • (2)

      Gdyby tylko były tory.

      • 11 0

      • To po czym jeździła wcześniej? (1)

        • 5 0

        • Po torach.

          • 1 0

    • Do pruszcza

      Jezdzi regio

      • 2 0

    • SKM już tam nie dojedzie (2)

      Teraz będzie kierowana na przyszłą PKM południe. Starajcie się o więcej kursów Polregio

      • 4 1

      • Eh, jeszcze niedawno SKM do Tczewa dojeżdżało.. (1)

        • 12 1

        • A kiedyś to nawet do obecnego warmińsko-mazurskiego.

          • 7 0

    • Nocne nie tkwią w korkach.

      • 3 1

  • (3)

    W GaiT absurd goni absurd.

    • 0 2

    • ZTM ustala linie . GAiT tylko wykonuje przewozy.

      • 0 0

    • Co ma GAiT do tras i przystankow?

      • 2 0

    • To nie GAiT

      tylko BP Tour + ztm

      • 1 0

  • (3)

    Kiedyś były i 151 i 132. Dziś nie ma na nic pieniędzy.

    • 0 1

    • (1)

      132 nadal jeździ. Jeździ tyle za ile Pruszcz Płaci

      • 0 0

      • Zgadza się . Jeździłem jako kierowca na tych liniach . I zawsze była frekwencja .

        • 0 0

    • Kiedyś każdy nie miała auta, ludzie korzystali z komunikacji miejskiej i kupowali bilety.

      • 0 0

  • Wariant 3 (1)

    Puścić SKM do Pruszcza, bądź podwoić ilość pociągów. Obecnie ciężko jest się gdziekolwiek dostać z Pruszcza. A z Śródmieścia do Pruszcza istnieją już tory (Orunia, Lipce i Pruszcz Gdański)

    • 1 0

    • no właśnie nie istnieją. Linia jest już przeładowana, a co dopiero puścić nią powolne pociągi SKM

      • 0 0

  • (3)

    Uwielbiam te pomysly "czytelnikow". Dodac linie, autobusy, zatrudnic kierowcow. Podczas gdy 70% pasazerow jezdzi za darmo, brak jest kierowcow, a komunikacja miejska lezy i kwiczy. No i najlepiej jakby bylet byl po zlotowce

    • 3 0

    • Fala do tej pory kosztowała 140 000 000 zł (2)

      a z kazdym rokiem jej utrzymanie i poprawki również będą nie mało kosztować. Za to można by tych 2-3 kierówców zatrudnić. Za odpowiednią stawkę się znajdą

      • 1 1

      • Skąd tych kierowców weźmiesz? W GAiT brakuje z 30, a w BP Tour dzień w dzień kilku i autobusy nie wyjeżdżąją z bazy.

        • 0 0

      • Ilu?

        Stawka 6000 netto + podatek to daje 8317zl brutto, na rok niecałe 100tys. Ty piszesz o 140mln, czyli spokojnie można by było dużo więcej zatrudnić na długi okres, ewentualnie mniej kierowców a dokupić trochę taboru, elektryk to koszt 4mln., spalinowy gdzieś 2,2mln.

        • 0 0

  • N5 Rotmanka (1)

    N5 mógłby jeździć na Rotmankę i zawijać na Rondzie Rotmanka tak jak autobus lini 132 i wiele ludzi miałoby dużo łatwiej z późnym powrotem do pracy. Na ta chwile jedynie z ul przemysłowej lub Chopina taxi lub piechotą

    • 0 0

    • Pisz do Urzędu Gminy

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane