• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdecyduj o przekopie przez Mierzeję Wiślaną

Michał Stąporek
6 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Wraca temat przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni właśnie opublikował ankietę, która jest elementem konsultacji społecznych na temat jego lokalizacji i wpływu na środowisko oraz gospodarkę.



Czy powinniśmy przekopać Mierzeję Wiślaną?

Gdy w 2009 roku Donald Tusk porozumiał się z Władimirem Putinem na temat żeglugi polskich jednostek przez cieśninę Pilawską, będącą jedynym wyjściem z Zalewu na Bałtyk, wydawało się, że pomysł budowy przekopu przez mierzeję odszedł w niepamięć. Tym bardziej, że to przedsięwzięcie niezwykle kosztowne: już kilka lat wcześniej szacowano, że może pochłonąć ok. 600 mln zł. Na jego budowę zdecydowano się po tym jak, w 2006 roku Rosjanie jednostronnie wypowiedzieli nam umowę o korzystaniu z wyjścia na Bałtyk, które znajduje się na terenie Obwodu Kaliningradzkiego.

Teraz jednak okazuje się, że sprawa nie została całkowicie zapomniana. W tym tygodniu na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni pojawiła się ankieta, będąca elementem konsultacji społecznych na temat budowy przekopu.

Zainteresowani mogą wybrać jedną z czterech proponowanych lokalizacji przekopu. To nowość, bo do tej pory mówiono o jednej lokalizacji, w Skowronkach, na terenie gminy Sztutowo. Teraz poza nią wybierać można także lokalizacje w Nowym Świecie (gm. Sztutowo), Przebrnie i Piaskach (obie w gminie Krynica Morska).

Dalej następuje kilkanaście pytań o wpływ przekopu na gospodarkę, mieszkańców oraz środowisko na terenie gmin leżących nad Zalewem Wiślanym. Większość z nich ma jednak tak fachowy charakter (np. Czy Pani/Pana zdaniem dla stanu środowiska w rejonie Zalewu Wiślanego ważne są: a) Parki Krajobrazowe "Mierzei Wiślanej" i "Wysoczyzny Elbląskiej"), że kompetentnie odpowiedzieć na nie mogą jedynie fachowcy.

Ponieważ jednak internetowy charakter badania uniemożliwia ocenę głosów pod względem ich wartości merytorycznej, wszystkie oceniane są tak samo. Trudno się więc dziwić, że Urząd Morski nie pochwalił się szerzej badaniem, które trwa od 3 stycznia...

Wynik konsultacji zostanie wzięty pod uwagę przy sporządzaniu prognozy oddziaływania na środowisko tzw. programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • Jestem za przekopem (2)

    Kanał uniezależnia żeglugę od łaski i niełaski władz Rosji. Jeśli zaś chodzi o aspekt środowiskowy, to skoro budowa gazociągu po dnie Bałtyku nie miała negatywnych skutków dla środowiska, to i taki kanał też negatywnych skutków miał nie będzie.

    • 36 14

    • Jesteś idiotą...

      więc nie wypowiadaj się na tematy o których nie masz pojęcia!!! Budowa gazociągu nie wywarła negatywnych skutków w środowisku, bo mówiąc krótko to tylko zakopana pod dnem rura. A przekopanie mierzei spowoduje negatywne skutki zarówno w środowisku lądowym czyli na samej mierzei, jak również w zalewie - dopływ słonej wody i zwiększony ruch jednostek. A jak będzie jeszcze do tego rozlew, to już w ogóle będzie cyrk i szlag trafi wszystko co tam żyje.

      • 0 0

    • a skad wiesz ze nie ma tych negatywnych skutków?

      • 1 0

  • Błąd w ankiecie

    http://mhcs.pl/umgdy/ankieta_kzmw.html
    W ankiecie, w ostatnim punkcie nie da się wprowadzić wartości trzy-znakowej, czyli wskazującej na wariant III !!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 4

  • przekop jest potrzebny

    Niezależnie od naszych układów z Rosją, przekop się przyda.
    Pozwoli na otwarcie nowej drogi transportowej np. z Gdańska do Elbląga, co być może odciąży drogi i kolej, ale też znacznie pobudzi turystykę w regionie Zalewu Wiślanego, który jest niewykorzystany turystycznie. Turystyka wodna jest w Polsce słabo rozpowszechniona, a konieczność opływania Mierzei Wiślanej dodatkowo zniechęcała turystów do zapuszczania się w te rejony. Jeśli zadbać o czystość wód w Zalewie, to zyskamy blisko 100 km linii brzegowej, którą można intensywniej wykorzystać. Liczę też na zainteresowanie Niemców i Szwedów rejsami Kanałem Elbląskim do Ostródy. Gdyby odmulić Kanał Mazurski, Możliwe stałyby się rejsy na Wielkie Jeziora Mazurskie, ale to już odległa przyszłość i pewnie znaczny koszt, daleko przekraczający koszt budowy przekopu.

    • 3 1

  • Przekop w Piaskach - wariant IV. (1)

    Moim zdaniem najbardziej optymalne rozwiązanie. Raz, że najtańszy, bo nie trzeba budować mostu drogowego, jak w przypadku innych wariantów, a dwa że najmniej uciążliwy dla środowiska.

    • 3 1

    • Powtarzam, Piaski są najbardziej racjonalnym wariantem, bo najtańszym i nie "odcinającym" reszty miejscowości na mierzei. Poza tym gwarantują korzyść dla wszystkich pozostałych miejscowości Zalewu.

      • 1 0

  • megalomania (4)

    Jeśli decyzja o przekopie jest wyłącznie polityczna, to nie ma o czym dyskutować.
    Z ekonomicznego punktu widzenia jest to delikatnie mówiąc totalna bzdura.
    Dopuszczalne zanurzenie statków po polskiej stronie zalewu i w porcie elbląskim to zaledwie dwa (!) metry i żaden statek handlowy tam się nie przeciśnie; nawet jachty mogą mieć problemy.
    Elbląg ma połączenie z morzem przez port gdański drogą śródlądową, ale została ona zdewastowana i jej głębokość nie przekracza obecnie 1,5 m.
    Ożywienie portu w Elblągu jest iluzoryczne. Kołobrzeg, Ustka, Darłowo mają swobodny dostęp do morza i mało co się tam dzieje. Stary port gdański też zamiera z braku ładunków.
    Można udrożnić ujście Wisły, niech statki dochodzą do Tczewa, Grudziądza czy nawet Bydgoszczy, jak to jest na rzekach Europy zachodniej.
    Przekop spowoduje takie straty, jak port we Władysławowie, który odciął płw helski od piasku nanoszonego prądami. Dlaczego chcemy wszystko zniszczyć płacąc za to wielkie pieniądze i nic praktycznie nie uzyskując w zamian.

    • 13 4

    • (2)

      dodaj - "gdyńska megalomania", wymysł jakiego urzędasa-palanta z UM Gdynia, myślę że UM w Gdyni może sobie podyskutować w gronie Gryzonia nad szalonymi pomysłami

      • 0 2

      • Pubus urwałeś sie z choinki w Stumilowym Lesie , spytaj Krzysia co maja władze Gdyni do Urzędu Morskiego podpowiem że nic

        • 0 0

      • Nie mylić Urzędu Morskiego z Urzędem Miejskim choc skróty te same. Przekop to sprawa polityczna i gospodarcza i decyzje o nim nie podejmuje Urząd Morski. Czemu Kuchatku uwziąłes się na Gdynię? Przypomnę że Urząd Morski w Gdyni przekazał 400 mln zł na podejścia i port w Gdańsku. Szalony pomysł to ten że prezydent Gdyni ma coś wspólnego z przekopem mierzei. Twój wpis pasuje do przysłowia że jak się chce psa uderzyć to kij się zawsze znajdzie a także do znanego w historii Rzymu senatora który obojętnie przy jakiej dyskusji zawsze mówił że Kartagina musi zostać zniszczona.

        • 0 0

    • popieram

      W pełni popieram wypowiedż!Trzeba mieć chociaz zielone pojęcie z geografii fizycznej żeby być na NIE.Jest opracowanie na UG o problemach z zapiaszczeniem portu Władysławowo.W Urzędzie Morskim też wiedzą co dzieje sie po sztormach na podejściu.Podejmowanie decyzji o przekopie bez opinii ludzi znających problem "od kuchni" to tak jak napisano wyżej:megalomania ale i bezmyślność.

      • 4 1

  • Przekop uniezalezni nas od imperialnego Putinizmu

    Trzeba skonczyc z szantazem Kremla i przekopac mierzeje.

    • 3 1

  • TANIEJ (3)

    A NIE TANIEJ BĘDZIE ZMIENIĆ GRANICĘ??? ZABIERZMY ROSJI KAWAŁEK OBWODU Z TĄ CIEŚNINA PILAWSKĄ CZY JAK JEJ TAM... A MOŻE UDA SIĘ Z NIMI DOGADAĆ BEZ WOJNY I NAM ODSPRZEDADZĄ :pp

    • 17 6

    • (1)

      Za Chiny Rosjanie nie odsprzedadzą nam tego kawałka mierzei, kiedyś to zrobili z Alaską i do dzisiaj żałują.

      • 2 0

      • jeśli w ogóle odsprzedadzą to najpierw przekopia centymetr po centymetrze czy nie ma tam złota albo Bursztynowej Komnaty

        • 0 0

    • Od dawna chodzi mi to po głowie

      gdybym była przy władzy(absolutnej) dogadałabym się z Litwą. Wystarczy spojrzeć na mapę i widać wyraźnie, że ten ruski kawałek prosi się do pdziału. Ale to wymaga lat dyplomacji i dobrych ,zaangażowanych emocjonalnie prawników. Ta sprawa powinna juz od lat być w toku i zmierzać do pomyslnego dla nas końca.

      • 3 3

  • Niech zrobią w tym miejscu pochylnię dla statków turystycznych jak na kanale Elbląskim

    Elbląg jako port towarowy i tak nie będzie miał żadnego znaczenia.

    • 0 0

  • Jestem przeciw wykopowi,pochłonie kupe pieniędzy a w razie czego ruscy z Kaliningradu będą mogli się łatwiej desantować na (39)

    Żuławy i Elbląg nie zapominajmy o kwestiach obronności kraju wróg tylko czeka

    • 92 442

    • Widziałem (12)

      program na Discovery o tym co sie stanie za 100 lat. Zrobili symulacje co sie stanie jak podniesie sie poziom mórz. Zniknie cały Obwód Kaliningradzki i niestety Żuławy wraz z Gdańskiem.

      • 7 22

      • co do symulacji Discover - Gdański Chełm pozdrawia Morenę ! :) (8)

        do nas woda nie dojdzie.

        • 40 4

        • Gdynia pozdrawia Gdańsk

          Jak będzie was zalewać możecie wpadać.Bedziemy wam wynajmowac mieszkania .Za "odpowiednie pieniążki:)

          • 0 3

        • (2)

          na Suchanino też nie! :P

          • 3 0

          • Suchanino górą :] (1)

            • 1 0

            • zawsze

              • 0 0

        • Ale, z braku wiaduktu na Łostowickiej, pozostanie przeprawa wodna. (3)

          • 17 2

          • Nie będzie żadnej przeprawy

            tylko objazd w okolicach Zaborni / Jasienia. A między Chełmem a Moreną powstanie zatoka byc może fjord Siedlecki.

            • 4 1

          • Dla mnie bomba, port Chełmski port Morenowy, my tesco - morena carefour handel, wymiana towarów, będzie co robić. (1)

            j.w.

            • 17 1

            • Leo ty baranie nic sie nie zmieniłeś :)

              • 1 3

      • Niech tylko zdążą przed koncem 2012 (1)

        Za sto lat? Przecież za kilka miesięcy mamy mieć koniec świata. Nawet KGB nie pomoże Putinowi i Tuskowi a po liście Macierewicza nie zostanie nawet ślad.

        • 3 5

        • Lista Maciarewicza została nabita w butelkę i przetrwa milion lat. PiS ma głowy nie od parady!

          • 2 0

      • Ale do tej pory może inwestycja się zwróci?

        • 2 0

    • haha (1)

      Poza tym jakby ruski chcieli Polskę zająć to by nas w pył zmietli i nie zdążylibyśmy mrugnąć okiem, więc jakiś tam przekop nie ma znaczenia, chyba że w celach ucieczki:D

      • 15 5

      • w Rosji jest ogromny ujemny przyrost naturalny tak że za 200 lat bardziej będziemy obawiać się Chińczyków z którymi będziemy miec granicę na Uralu.

        • 1 0

    • JESTEŚ RUSKIM

      AGENTEM

      • 0 1

    • MOSTY BUDOWAĆ (1)

      Chory kraj ,trzeba nam drogi i mosty budować, a nie dzielić kraj.Brakuje pieniędzy na nowy most w Sobieszewie, a tu znowu ktoś odgrzewa stary kotlet zwany budowa przekopu. Będzie tak jak z przekopem Wisły, po paru latach ktoś zapomnie, że mieszkańcy mieli zapewnioną bezpłatną przeprawę i trzeba będzie płacić( 15 zł za samochód i 4 za rower). Elbląg to typowy port rzeczny. Zamiast budować przekop wystarczy zrewitalizować żulawskie połączenie wodne z Gdańskiem.

      • 8 5

      • Dlatego najlepsza lokalizacja byłaby...

        ...gdyby w ogóle doszło do przekopu to na samej granicy. 500 metrów ziemi niczyjej. 2 posterunki graniczne po naszej stronie i kanał z brama powodziowa bez mostu. Większość czasu kanał by był otwarty. Kładki dla zwierząt? Po co? Zwierzęta w tym rejonie pływają dziki daniele i latają miejscowe ptaki. Czyli niski koszt i do żeglugi turystycznej wystarczy. Elbląg jako port morski to bajka. Czy ktoś na Amerykańskich wielkich jeziorach ma Urząd Morski taki jak w Elblągu. Jest to urząd bez morza. Ale napinają się, oj napinają.

        • 7 0

    • Oj fachowcy od obronności.

      Coś mi świta w pamięci, że nasze rubieże obronne z tego kierunku są na wysokości Grudziądza. Pomimo przestarzałego sprzętu Burany (poduszkowce z napędem turbo śmigłowym) zabierają na pokład kilka transporterów opancerzonych i kompanię wojska. Takich poduszkowców stoi przy kanale Primorskim około 20 szt. Stan techniczny opłakany, ale zawsze słowianie coś z tego sklecą. Choćby na jeden atak. Nie będę twierdził, że tylko tyle. Nie wszędzie mogłem się poruszać. Mogą w ciągu 40 minut zaparkować koło Elbląga. Więc przekop to taki mało znaczący rów z wodą.

      • 4 0

    • Nie podpisałeś sie Kaczyński

      • 2 3

    • A po co mieliby się desantować przez przekop? Przecież mozna do elbląga prosciej i bezpieczniej normalna drogą, można zrzucić desant, można wreszcie desantować się droga morsą normalnie płynąć zatoką. Nie wypisuj bzdur proszę

      • 5 0

    • Jak wjada to i tak nic nie zrobimy.

      Nasza armia urzednikow jest liczniejsza niz armia zawodowa. Chyba, ze ich razem z biurkami wyslemy na front, bo w nich sie najlepiej umieja okopywac.

      • 4 1

    • hahahahaha

      • 4 1

    • Jaki desant ??? (6)

      Po co robić desant jak się ma 200 km granicy z Polską. Czy Ty wchodzisz przez komin do mieszkania, w którym są otwarte drzwi?

      • 151 6

      • hehe dobre (1)

        kamaro jestes moim idolem! :-)

        • 64 8

        • może się umówicie ?

          • 19 6

      • kaliningrad to nie rosja

        to popierdóła

        • 8 7

      • Oddziały specjalne chętnie wykorzystują takie desanty przekopami wiem bo służyłem w niebieskich beretach (1)

        i trenowaliśmy takie akcje

        • 8 33

        • a pamietasz

          desant na dom publiczny jak major z kapitanem wpadli do pokoju to 2 dni go przeszukiwali, a reszta zrobili desant na bar

          • 44 0

      • no rozstawiasz wojska na granicy a tu od tyłów pukają Cię po ramieniu sowieci:) właśnie po to są desanty. pozdro

        • 1 21

    • No tak

      oni tylko czekają na to, a wtedy ruszy cała flota kajaków desantowych i mają nas.

      • 9 1

    • No właśnie, trzeba uświadamiać takich "intelektualistów" jak ty! (2)

      Wróg czyha... Na każdym kroku, oczywiście na resztki kondominium... Pora na proszki koleś!!! Przy okazji pozdrów prezesa!!! Kocborowo??? Tworki???

      KOPAĆ TEN KANAŁ! Dla żeglarzy! Dla miejscowych!!! Aby mogli żyć z turystyki!!!

      • 28 8

      • Poszedł ty zrusyfikowany polaku (1)

        • 6 13

        • Donek chwali się, że coś tam podpisał. Ale tradycyjnie z podpisanej z nim umowy

          ruscy nic nie robią nie pozwalają pływać. Kto się zna trochę na tym to wie, że jest tam pusto. Kiedyś Elbląg był dużym portem teraz to oaza bidy i patologi. Dokładnie ten przekop ożywi troche zaniedbane tereny. I zmniejszy najazd post-pegerowskiej patologii z woj. warmińsko mazurskiego na 3miasto.

          • 9 6

    • dno

      za duzo słuchasz radia Maryja i ojca dyr.

      • 11 4

    • Ruscy z Kaliningradu...

      ty POlaku z Gdańska. :|

      • 2 7

    • chyba za dużo ktoś tu się nasłuchał rydzyjka...

      • 8 5

    • ja też mówię nie przekopowi wiecie ile fajnych fantów i pamiątek po wojnie leży jeszcze w tej ziemi

      • 5 17

    • no mówisz jak piąta kolumna......same bzdury

      • 17 2

  • Ekonomiczny absurd

    Ta "inwestycja" się nigdy nie zwróci, a koszt utrzymania kanału będzie gigantyczny.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane